Onderstaand stuk tekst gaat over de toekomst van de mobiliteit en hoe het ons gevoel van vrijheid en gaan waar we willen zou kunnen beinvloeden, en mijn kijk erop. Het is een eerste opzet in grove lijnen, wellicht dat ik door de discussie wat extra inspiratie opdoe

-------------
Mobiliteit
Aangezien de PTH de opleiding Motorvoertuigen ook in het gamma heeft, is een blik op de Duurzame Mobiliteit een toevoeging in dit thema. Wat is mijn idee van een duurzame, mobiele toekomst? Dit zal ik hieronder beschrijven.
We stellen ons het vraagstuk, welke invloed mobiliteit in de toekomst heeft op de kwaliteit van ons leven. De mobiliteit blijkt voor mensen een belangrijk facet te zijn van het welbevinden. In de toekomst zullen er nieuwe manieren zijn om jezelf te verplaatsen. Het meest populair tegenwoordig is echter de auto.
Individualisatie
De auto ontstijgt de behoefte aan mobiliteit. De menselijke psyche werd door de auto veranderd. Afstanden werden kleiner en makkelijker overbrugbaar. Toen de auto steeds meer beschikbaar werd voor de "gewone man" zorgde het voor een gevoel van vrijheid bij de koper van dit voertuig. Het was deels een starter van de emancipatie (zo was de eerste persoon die daadwerkelijk een auto over een aanzienlijke afstand bestuurde een vrouw; Bertha Benz).1
Hoe zou de ontwikkeling in de toekomst er uit zien, wanneer de huidige functies van de auto behouden moeten blijven? Blijft men zelf rijden, of worden voertuigen treintjes?
Naar mijn mening zal de auto niet verdwijnen. De auto zal langzaamaan gevormd worden naar een écht persoonlijk bezit. Vrij om te gaan waar men wil. Materialen worden steeds duurzamer, en ook energieverbruik en aandrijving zullen uiteindelijk zover ontwikkeld zijn, dat onze automobielen ons milieu en samenleving niet meer zal beïnvloeden.
Personalisatie zal zich sterk ontwikkelen, en ook dit zal invloed hebben op de auto. De toon is tegenwoordig al gezet, reclame komt er al op maat binnen, en het is nog wachten totdat men door de stad loopt en je door middel van een scherm bij je in de buurt geattendeerd wordt op een nieuw model schoen, omdat je het vorige model toevallig draagt. Deze techniek sluipt langzaam de autos binnen, vooralsnog niet op commercieel niveau.
Audi demonstreert een auto die gepersonaliseerde actualiteiten biedt. Uit diverse externe bronnen, in dit geval radiozenders, kranten en de informatiedienst van Audi, worden allerlei soorten actuele informatie verzameld. Een Multimedia DataServer stelt automatisch de informatie samen. Deze is in categorieën en themas ingedeeld, van het laatste nieuws tot het radioprogramma van vandaag.
Die info gaat via digitale radio de ether in, is dus zonder abonnement voor een mobiele telefoon of zoiets beschikbaar. De auto ontvangt dat en kan het voorlezen.
In de Audi kan op het beeldscherm een keus gemaakt worden welk soort informatie gewenst wordt. Het ontvangstapparaat in de auto schift die keuze uit de ontvangen informatiestroom. De geselecteerde informatie kan niet alleen op het beeldscherm gelezen worden, als een soort Teletekst, maar ook via text-to-speech-omzetting voorgelezen worden.
Een kleine stap verder zijn we al als wij bij BMW kijken. Een auto die niet alleen spreekt maar ook luistert, als uitkomst van het net afgesloten Europese TALK-project. In dit driejarig project werkten ook Bosch en twee Duitse universiteiten mee aan de getoonde BMW. Daarin kunnen navigatie- en geluidsapparatuur willekeurig met de stem of met de befaamde iDrive-knop bediend worden.
Centraal in het TALK-project stond de ontwikkeling van spraakbediening. Deze BMW heeft geen voorgekookte commandos nodig, maar begrijpt uit gewone gesproken zinnen wat je wilt. Hij herkent zelfs de spreekstijl en besluit daarop om de automobilist met je of beter met u aan te spreken. Als het systeem de opdracht of vraag niet begrepen heeft praat het terug, en vraagt na wat je bedoelt.
Tel daarbij de intergratie van Internet, en de grote speler Google op, en men kan vanaf de werkplek de volgende locatie naar de auto sturen, welke terug communiceert en de navigatie aanzet. Dit is géén toekomstbeeld, de technieken staan klaar om gelanceerd te worden 2
Ook stel ik me voor, dat door de individualisatie ook productieprocessen hierop aangepast gaan worden. Zo zal het in grotere mate mogelijk zijn een auto in te richten naar eigen smaak.
In de massa
Communicatie tussen automobielen onderling, elkaar op de hoogte houden van snelheid en locatie, geeft weer heel nieuwe mogelijkheden aan de manier waarop men zich kan verplaatsen. Autos met de mogelijkheid tot het vormen van een lange trein bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen, dat doordat de auto zoveel nevenfuncties kan bieden, men op de snelweg inderdaad de keuze heeft deze autopiloot aan te zetten. Het lijkt op de manier waarop het vliegverkeer werkt. Opstijgen en landen gaat met de hand, maar eenmaal op weg, maak je deel uit van de massa.
Het gevoel wat eerder genoemd werd, het hebben van grote mate van vrijheid, zal voor de gebruiker niet verdwijnen. Allereerst zou ik daarmee even de aandacht willen brengen naar de huidige situatie. In welke mate heb je nog vrijheid, wanneer met om 17u s-avonds de rit Eindhoven Amsterdam wil ondernemen? Ik denk dat eenieder die dit leest het met mij eens is, dat het een verlichting zal zijn voor de gebruiker, wanneer de handen van het stuur kunnen, en men zich kan ontspannen met informatie die je gewoon kan vragen aan je eigen auto. Wanneer de afrit bereikt is, wordt je gewaarschuwd en rijd je naar huis, zoals de piloot het vliegtuig aan de grond zet wanneer het tijd is.
Let, nu hebben we het niet over het fileprobleem in het algemeen, want de oplossing hiervan ligt niet in het kader van dit stuk, maar het omgaan mét onder andere dit fileprobleem in samenhang met duurzame mobiliteit.
Openbaar vervoer
Openbaar vervoer is een duurzaam alternatief voor solo-autogebruik: het is minder milieubelastend, gebruikt aanzienlijk minder ruimte, het is veilig en het vervult belangrijke maatschappelijke functies. Openbaar vervoer is geen panacee voor de huidige mobiliteitsproblemen, wel een essentiële bouwsteen voor het oplossen ervan. 3
De bereidheid onder autogebruikers om vaker met het openbaar vervoer te reizen lijkt laag. Een toename van het aantal files is voor 21 procent van de automobilisten een argument om meer met het openbaar vervoer te gaan; voor 20 procent geldt dit wanneer de files langer worden. Een nog kleinere groep geeft aan meer gebruik te maken van het openbaar vervoer als de brandstofprijzen toenemen en een even zo grote groep doet dit als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Dit blijkt uit de verschenen VervoersMonitor 2006 van Newcom Research & Consultancy.
Gelet op de toekomst is openbaar vervoer van hoge kwaliteit geen luxe maar noodzaak. De verbetering is nodig voor de reizigers die al gebruik maken van trein en bus en maar ook als aanvulling of alternatief voor automobilisten. Het zal toch het alternatief moeten zijn voor de auto. Zelfs als de auto, zoals eerder beschreven, helemaal op de gebruiker is ingericht. Hoe groot is het verschil dan niet, met een standaard bus?
Het openbaar vervoer zal ook in deze trend mee moeten. Hij zal het gevoel van vrijheid ook moeten kunnen houden in het openbaar vervoer. Uiteraard is dit in veel mindere mate mogelijk dan in de auto. Naar mijn idee ook een grote reden waarom tegenwoordig weinig gebruikt gemaakt wordt van het openbaar vervoer.
Openbaar vervoer kan ook zelf hinderlijk en milieubelastend zijn en leiden tot nieuwe mobiliteit (Zuiderzeelijn). Investeringen in openbaar vervoer zijn vanuit milieuoogpunt met name wenselijk in en rond stedelijke agglomeraties en als verbinding tussen grotere en middelgrote steden of stedelijke agglomeraties. Dit zijn vaak ook de plekken waar OV een alternatief kan zijn voor autogebruik. Concurrentie met lopen en fietsen moet worden vermeden.
1 Bron: Wikipedia
2 Bron: AMT.nl
3 Bron: http://www.natuurenmilieu.nl