Ik heb al een vrij lange tijd last van af en toe een sterk vermogensverlies met mijn Renault 19 16V uit '91 (een ph.1 dus) het lijkt te gebeuren nadat de motor een tijdje stationair heeft gelopen maar wordt nu erger.
Het is het makkelijkste uit te leggen op de volgende manier: De F7P 1.8 16V doet onder de 4000 RPM vrijwel niets, daarboven begint hij te sleuren en te sleuren en gaat het harder en harder.. dat laatste doet hij dan niet zeg maar.. dan toert de motor probleemloos op.. begint wel wat meer vermogen te leveren maar dat explosieve is er dan niet..
Het eerste waar ik aan dacht was het open luchtfilter die warme lucht zou kunnen trekken, deze dus verwijderd maar dat gaf geen resultaat. het vreemde is ook dat het "dan weer wel.. dan weer niet goed is", zo heb ik vanavond even wat zitten klokken op een afgelegen weg.. de 0-100km/h tijden zijn dan zeer verschillend. van 0-100 in 8.2/7.9/8.5 (de snellere variant waarbij geen problemen zijn dus) en de 0-100 in 10.7/10.2/9.7 en 10.5.
Ik tank overigens altijd Euro98 aangezien er een Cup Chip gemonteerd is
Oke.. wat heb ik allemaal al geprobeerd:
Hier is dus niet duidelijk of het probleem op dat moment ook aanwezig was
- Viergas meten @2000 RPM: CO 0.01% , HC 023 PPM, CO2 15%, Lambda 1.021
- Uitlezen Renault CLIP, XR25 --> geen storingen, alle parameters en waarden OK
- Massakabels aan cilinderkop en versnellingsbak vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Bougie's vervangen
- Rotor+Verdelerkap vervangen
- Lamdasonde vervangen (werkte niet, CO te hoog.. APK afkeur)
- Originele uitlaat geprobeerd.
- Katvervanger geprobeerd (Kat verstopt Ja/Nee..)
- Sensoren doorgemeten waarbij de bovenste sensor op het thermostaathuis (voor de temp meter op dash.) niet fijn was.. die vervangen.. enkel de temperatuur wordt nu iets nauwkeuriger aangegeven)
- Koelsysteem doorgespoeld (wat zou het er mee te maken hebben..
- Originele ECU monteren
Verder kan ik eigenlijk niets meer bedenken.. sta er een beetje radeloos van en aangezien het blok volgende maand ofzo (als de andere 19 16V klaar is) gereviseerd wordt en voorzien wordt van CatCams 278 nokken met andere chip wil ik de storing er eigenlijk uit hebben mocht het iets kleins zijn aangezien ik bang ben dat ik straks nog verder van huis ben en de basis gewoon kwijt ben..
Verdere bijzonderheden: Tikkende stoters de eerste minuten na koude start, motor heeft nu 150.000 gelopen ongeveer en komt uit een Ph.2 uit begin '94.
Het vreemde vind ik nog dat het niet altijd zo is en dat het echt niet tussen de oren zit.. De Megane Coupe 2.0 16V Tim_Coupe heb ik wat mee zitten testen.. hier en daar wat stoplichtsprintjes.. de ene keer blijf ik tot de 100 gewoon strak naast hem en de andere keer loopt ie al hard bij me weg vanaf 60 km/h ofzo

Geen idee meer waar ik moet zoeken.. dus mocht hier iemand zijn die me blij kan maken met de gouden tip.. graag

Alvast bedankt