[R19 16V '91] Vermogensverlies

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Hallo.

Ik heb al een vrij lange tijd last van af en toe een sterk vermogensverlies met mijn Renault 19 16V uit '91 (een ph.1 dus) het lijkt te gebeuren nadat de motor een tijdje stationair heeft gelopen maar wordt nu erger.

Het is het makkelijkste uit te leggen op de volgende manier: De F7P 1.8 16V doet onder de 4000 RPM vrijwel niets, daarboven begint hij te sleuren en te sleuren en gaat het harder en harder.. dat laatste doet hij dan niet zeg maar.. dan toert de motor probleemloos op.. begint wel wat meer vermogen te leveren maar dat explosieve is er dan niet..

Het eerste waar ik aan dacht was het open luchtfilter die warme lucht zou kunnen trekken, deze dus verwijderd maar dat gaf geen resultaat. het vreemde is ook dat het "dan weer wel.. dan weer niet goed is", zo heb ik vanavond even wat zitten klokken op een afgelegen weg.. de 0-100km/h tijden zijn dan zeer verschillend. van 0-100 in 8.2/7.9/8.5 (de snellere variant waarbij geen problemen zijn dus) en de 0-100 in 10.7/10.2/9.7 en 10.5.

Ik tank overigens altijd Euro98 aangezien er een Cup Chip gemonteerd is

Oke.. wat heb ik allemaal al geprobeerd:

Hier is dus niet duidelijk of het probleem op dat moment ook aanwezig was

- Viergas meten @2000 RPM: CO 0.01% , HC 023 PPM, CO2 15%, Lambda 1.021
- Uitlezen Renault CLIP, XR25 --> geen storingen, alle parameters en waarden OK
- Massakabels aan cilinderkop en versnellingsbak vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Bougie's vervangen
- Rotor+Verdelerkap vervangen
- Lamdasonde vervangen (werkte niet, CO te hoog.. APK afkeur)
- Originele uitlaat geprobeerd.
- Katvervanger geprobeerd (Kat verstopt Ja/Nee..)
- Sensoren doorgemeten waarbij de bovenste sensor op het thermostaathuis (voor de temp meter op dash.) niet fijn was.. die vervangen.. enkel de temperatuur wordt nu iets nauwkeuriger aangegeven)
- Koelsysteem doorgespoeld (wat zou het er mee te maken hebben.. :wink: )
- Originele ECU monteren

Verder kan ik eigenlijk niets meer bedenken.. sta er een beetje radeloos van en aangezien het blok volgende maand ofzo (als de andere 19 16V klaar is) gereviseerd wordt en voorzien wordt van CatCams 278 nokken met andere chip wil ik de storing er eigenlijk uit hebben mocht het iets kleins zijn aangezien ik bang ben dat ik straks nog verder van huis ben en de basis gewoon kwijt ben..

Verdere bijzonderheden: Tikkende stoters de eerste minuten na koude start, motor heeft nu 150.000 gelopen ongeveer en komt uit een Ph.2 uit begin '94.

Het vreemde vind ik nog dat het niet altijd zo is en dat het echt niet tussen de oren zit.. De Megane Coupe 2.0 16V Tim_Coupe heb ik wat mee zitten testen.. hier en daar wat stoplichtsprintjes.. de ene keer blijf ik tot de 100 gewoon strak naast hem en de andere keer loopt ie al hard bij me weg vanaf 60 km/h ofzo :p

Geen idee meer waar ik moet zoeken.. dus mocht hier iemand zijn die me blij kan maken met de gouden tip.. graag :)

Alvast bedankt :)
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op za 24 feb 2007 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

misschien BDP-sensor? dat ie af en toe een 'slag' overslaat zeg maar? (ben ook maar een leek)
2e gasklep die niet goed opengaat ofzo? gaskleppenhuis al eens schoongemaakt?

ik probeer mee te denken, maar nogmaals, ben duidelijk geen expert..
Ronald1916V

Paul1916v schreef:misschien BDP-sensor? dat ie af en toe een 'slag' overslaat zeg maar? (ben ook maar een leek)
2e gasklep die niet goed opengaat ofzo? gaskleppenhuis al eens schoongemaakt?

ik probeer mee te denken, maar nogmaals, ben duidelijk geen expert..
Een weigerende BDP sensor geeft verder geen vermogensverlies.. met een vervuild gasklephuis zou hij altijd vermogens verliest moeten hebben..

In ieder geval bedankt voor het meedenken Paul :)
Bart V

Begin eens met een compressie-meting. Als je compressie (warm & koud) in orde is, kan je gaan zoeken in de mengselregeling of de ontsteking.
Riël
Über-Spammer

Misschien wat vergezocht, maar ik het dit met een 19 ook al eens meegemaakt, toen was het tandwiel van de uitlaatnokkenas een tandje versprongen. Het ene moment ging ie als een tierelier, het andere moment als een schaap op hoge toeren.

Stationair loopt ie wel heel netjes rond? Doet je vollastsensor het áltijd? Of misschien blijft hij wel eens op 'stationair' staan, dat de potmeter niet goed is, zo'n gekke dingen. Dit zie je goed met een multimeter. Anders moet je eens een garage zoeken met een testkast zoals een KTS, dan kun je alle sensorwaarden realtime in beeld zetten, dan zie je zo of er wat niet klopt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V

Riël Notermans schreef:Misschien wat vergezocht, maar ik het dit met een 19 ook al eens meegemaakt, toen was het tandwiel van de uitlaatnokkenas een tandje versprongen. Het ene moment ging ie als een tierelier, het andere moment als een schaap op hoge toeren.

Stationair loopt ie wel heel netjes rond? Doet je vollastsensor het áltijd? Of misschien blijft hij wel eens op 'stationair' staan, dat de potmeter niet goed is, zo'n gekke dingen. Dit zie je goed met een multimeter. Anders moet je eens een garage zoeken met een testkast zoals een KTS, dan kun je alle sensorwaarden realtime in beeld zetten, dan zie je zo of er wat niet klopt.
Hallo Riël,

de TPS sensor heb ik gecontroleerd en deze werkt ten alle tijden. hij loopt stationair heel erg mooi rond dus dat de nokkenastiming niet goed is lijkt me ook erg sterk. ik ben zelf Renault monteur dus heb beschikking over de Renault uitleesapparatuur zoals CLIP en XR25. deze geven dus de juiste waarden aan... tenminste als het probleem zich dan voordoet weet ik dan niet.

Ik begin toch te denken aan een mechanisch iets, zouden het niet een setje hydraulische stoters zijn die geen maximale lift geven af en toe ? aangezien deze toch tikken met koude motor enz.

Toch eens tijd vinden om even compressie te meten.. kleine moeite met mischien toch wat duidelijkheid
Ronald1916V

Verder niemand met een idee ?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

vervang je brandstof filter eens
en ik zou eens de brandstof druk meten tijdens het rijden
Ronald1916V

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:vervang je brandstof filter eens
en ik zou eens de brandstof druk meten tijdens het rijden
Brandstof filter is ook al vervangen
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

probleem al ontdekt?
Menno

Klinkt een beetje als gelul met je pingelsensor. Dat systeem is niet echt super bij deze auto's. Je kan de sensor eens lostrekken, en kijken of 't gedrag wel constant is. Of een chip zonder pingelcorrectie d'r in stoppen, om te proberen. Die pingel-regeling heeft nogal eens de neiging om fors te verlaten, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Dit kost echter fors vermogen.
rev it like a rental
Jerome16v
Contacteer:

Hallo, ik heb dus hetzelfde met de clio 16v, en ik kom er ook niet echt verder mee.
Heb je misschien wat meer info over die pingel regeling, als de clio die al heeft?.
Heb namelijk ook al van alles vervangen, maar het probleem blijft zich voordoen.

Groeten
Menno

ff uit m'n hoofd, maar als je de stekker van de pingelsensor af haalt, wordt ie wel wat trager, maar is 't gedrag wel constant. Just for test dus.
rev it like a rental
Ronald1916V

Jerome16v schreef:Hallo, ik heb dus hetzelfde met de clio 16v, en ik kom er ook niet echt verder mee.
Heb je misschien wat meer info over die pingel regeling, als de clio die al heeft?.
Heb namelijk ook al van alles vervangen, maar het probleem blijft zich voordoen.

Groeten
Hallo Menno, het probleem is nog niet verholpen maar inderdaad, die pingelsensor heb ik nog niet serieus aan gedacht. is deze vaak zelf defect of zit het meer in de stekkerverbinding die niet tof meer is ? in ieder geval bedankt !
Jerome16v
Contacteer:

Ok bedankt, zal van die pingel sensor eens de stekker eens afhalen.
Kun je misschien ook vertellen waar ik doe kan vinden?. (lastig he)
Ik ben vandaag ook in de weer geweest om het probleem te vinden bij mijn clio16V, en ik heb geconstateerd dat tenminste bij mij, de bobine / coilpack begint te tikken als hij warm word, ook dan beginnen de problemen bij mij.
Heb even geinformeerd bij renault, en dat tikken schijnt dus niet te horen/moeten.
Ben dus op zoek naar een andere, en mocht het probleem daarmee opgelost zijn dan hoor je het meteen.
ondertussen zoek ik nog even verder naar een pingel sensor :P

Groeten
Ronald1916V

Bij mij komt het dus vaak voor na wat langer stationair draaien. koude motor weet ik zo niet aangezien ik dan toch niet boven de 3000 RPM kom.. alleen mist die boost bij 4000 RPM gewoon.. hij stotterd ook niet ofzo.. gewoon net even niet genoeg vermogen waarvan je zegt zo.. "zooo.. snel heeyy :) "

De pingelsensor zit overigens onder het inlaatspruitstuk in de kop gemonteerd. kom je niet fijn bij een bij een Clio zal het nog wel lastiger zijn :p
Ronald1916V

Vanavond even druk aan het hobbyen geweest en even de stekker losgekoppelt en gereden. dan is ie dus net zo traag als dat ie is in de trage fase zegmaar waarbij ik zit te vloeken en te tieren dat ie traag is :p

daarna de stekker er weer op en toen vloog ie weer even een stukje... daarna was het weer niets...

Nu heb ik even gekeken of ik de Pingelsensor van mijn rode 19 16V ph.1 af kon draaien en proberen in de blauwe maar dat is dus een ph.1 blokje nog en die heeft een andere aansluiting...

Morgen even op zolder zoeken en kijken of ik nog een pingelsensor heb liggen.. en proberen.. :)
Tim
Car: E36 M3

Zou mooi zijn als dat het was kerel, kun je eindelijk naast me blijven rijden :P

Nee mar zonder gekheid... Zou mooi zijn als dat de oplossing van het probleem was :) Kunnen we/je rustig de rode afmaken en dan project: 19 16V Catcams starten :smoke:
Jerome16v
Contacteer:

Bij mij was het dus de bobine, heb vandaag een nieuwe binnen gekregen, en de auto loopt weer als een trein.
Hoop voor jouw dat het die sensor is.

Groeten
Menno

Ronald1916V schreef:Nu heb ik even gekeken of ik de Pingelsensor van mijn rode 19 16V ph.1 af kon draaien en proberen in de blauwe maar dat is dus een ph.1 blokje nog en die heeft een andere aansluiting...
Sure? Heb echt nog NOOIT een andere stekker gezien op die motoren.
rev it like a rental
Ronald1916V

Menno schreef:
Ronald1916V schreef:Nu heb ik even gekeken of ik de Pingelsensor van mijn rode 19 16V ph.1 af kon draaien en proberen in de blauwe maar dat is dus een ph.1 blokje nog en die heeft een andere aansluiting...
Sure? Heb echt nog NOOIT een andere stekker gezien op die motoren.
Vreemd inderdaad, op de rode ph.1 zit dus gewoon een oogje van zo'n kabelschoentje zeg maar en de massa zal ie dan wel via het blok pakken. bij mijn blauwe ph.1 met ph.2 blok en ph.1 kabelboom (Omdat de ph.2 kabelboom niet helemaal tof meer was aangezien de auto tot aan het dashboard in de kreukels lag :p ) heeft dus wel de bruine stekker die op de sensor past.. apart verhaal weer. de rode ph.1 komt van Januari '91 en de blauwe van Mei '91 en beiden import uit duitsland.. duistere zaak weer dus :p

Heb je overigens nog een pingelsensor liggen voor een F7P ? ik heb gezocht maar kan er geen 1tje vinden.. en nieuw zijn ze schrikbarend duur hoorde ik al..
Riël
Über-Spammer

Ik heb er nog wel een.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TMC16v

Als je zondag naar breda gaat wil ik er wel ff 1 langs brengen tenzij je mee gaat :D
Tim

Ronald gaat zondag wel mee naar Breda, jij ook Chris?
TMC16v

Tim_Coupe schreef:Ronald gaat zondag wel mee naar Breda, jij ook Chris?
Jah, maar ik ga in cognito :lol:
Tim

TMC16v schreef:
In je eigen nieuwe bolide? Heb alweer gehoord wat je nu gekocht hebt :)
TMC16v

Tim_Coupe schreef:
TMC16v schreef:
In je eigen nieuwe bolide? Heb alweer gehoord wat je nu gekocht hebt :)
Heho, niet zeuren! houd ut maar eens bij.
Alleen de reisduur van 02:33min in die skelter zie ik niet zo zitten (S)

Maargoed ik heb dus wel een kloppiesensor! (0)
Ronald1916V

Als jij nou gewoon die rembekrachtiger en pingelsensor mee neemt naar mijn huis.. en die CRX van je :p :lol: :D :beer: bij mij thuis neer zet (ergens waar ik m niet zie.. ) en je stapt bij mij in de auto naar Breda.. dan komt dat toch helemaal goed.. dan ben jij ook eens op een echte meeting geweest :p
Slebber

heb je het nu al opgelost?
Tim

Het probleem is nog niet opgelost, pingelsensor moet nog opgehaald worden :p Het schiet ook weer niet op met hem :lol:

Maar ik hoorde dat ie toch wel snel even die andere pingelsensor wou ophalen dus we weten het snel genoeg :)
Ronald1916V

Tim_Coupe schreef:Het probleem is nog niet opgelost, pingelsensor moet nog opgehaald worden :p Het schiet ook weer niet op met hem :lol:

Maar ik hoorde dat ie toch wel snel even die andere pingelsensor wou ophalen dus we weten het snel genoeg :)
Riël had een pingelsensor.. Chris (TMC16V) had een bijna nieuwe pingelsensor.. Chris zou naar de meeting komen maar kwam niet.. dus nu moet Ronald de sensor nog even ophalen.. en aangezien Ronald nog een R19 16V in de schuur heeft staan die ook wel eens af moet.. en ook nog eens met een opleiding zit i.c.m. met een Full-Time baan gaat het nou allemaal niet zo snel.. :p maar het komt wel.. ben er bijna zeker van dat het de pingelsensor is.. :)
Martijn Kool

Ronald1916V schreef:
Tim_Coupe schreef:Het probleem is nog niet opgelost, pingelsensor moet nog opgehaald worden :p Het schiet ook weer niet op met hem :lol:

Riël had een pingelsensor.. Chris (TMC16V) had een bijna nieuwe pingelsensor.. Chris zou naar de meeting komen maar kwam niet.. dus nu moet Ronald de sensor nog even ophalen.. en aangezien Ronald nog een R19 16V in de schuur heeft staan die ook wel eens af moet.. en ook nog eens met een opleiding zit i.c.m. met een Full-Time baan gaat het nou allemaal niet zo snel.. :p maar het komt wel.. ben er bijna zeker van dat het de pingelsensor is.. :)
en dan na te gaan dat je nog niet eens een vriendin hebt zeg, pfff :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V

kool schreef:
Ronald1916V schreef:

en dan na te gaan dat je nog niet eens een vriendin hebt zeg, pfff :P
Als dat er nog eens bij zou moeten komen dan komt het waarschijnlijk helemaal niet meer goed.. :p :beer:
Ronald1916V

Nou.. vanmiddag bij TMC16V een pingelsensor opgehaald, meteen even kijken hoe ver hij al eens was met die Turbozooi.. maar dat schoot ook allemaal niet op :D

Heb de sensor vervangen en op dit moment gaat hij als de brandweer alleen het punt is dat hij het hele weekend eigenlijk al als de brandweer gaat dus het is even afwachten.

Wat doet hij eigenlijk dan met losgekoppelde sensor ?

Heb even wat foto's van de oude sensor, weinig aan te zien overigens maar dat zegt natuurlijk ook niets :p

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... s-0030.jpg[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... s-0031.jpg[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... s-0033.jpg[/img]
Bart V

Met losgekoppelde sensor zal hij waarschijnlijk de ontsteking constant op een veillig (iets vertraagd) tijdstip houden...en dat wil je uiteraard niet :)
Plaats reactie