Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Na een hoop ellende met dat tooltje wat hier op de eerste pagina staat.
Vandaag de zelfgemaakte slagtrekker uitgeprobeerd,na een klap of 3 met de slagtrekker kwam de rechter as los. :shock: Even later ook de linker die zat retevast, dus eentje rammen met de moker en de ander met de slagtrekker. Na een klein minuutje rammen was die ook los :D
[img]http://img92.imageshack.us/img92/9751/slag001yp8.jpg[/img]
oja de 5 staat nu 3 cm hoger :p
hakar
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 jun 2006 15:38
Locatie: Roden

hakar schreef: Alleen, staat ie er niet zo vaak, en als ie er staat is dat voor een periode van minder dan twee weken.

Vraag is dan ook Marc, heb je tijd en zin om mij daar in te assisteren?
Heb jammer genoeg heel weinig tijd, en kom er hier in oostenrijk niet eens aan toe om de boel in te spuiten met WD 40.
Ben over circa anderhalve week weer in Roden, en zou heel blij zijn met jouw hulp.

harry, af en toe wonend naast je zus :wink:
Nah, die anderhalve week werd dus meer dan een half jaar.
Ben er af en toe wel geweest, maar never nooit geen tijd om me er mee bezig te houden.
Wil nu beginnen met inspuiten met WD 40, mar ga over twee weekjes ook samen met vrouw en hond op vakantie.

Hopelijk voor die tijd nog kans om een poging te wagen.
Marc ik klooi eerst zelf wel even.

Als dat niet lukt, na de vak nog maar eens, heb 'k nog circa 5 weekjes over voor er een sleurhut achter moet die naar Oostenrijk wordt gesleept.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

vandaag heb ik dus geprobeerd om de torsies te verstellen. eruit was op tijd van 10 minuten gebeurd aan 2 zijdes.

als ik ging meten zonder met torsies had ik links 38,5cm, en rechts 37,5cm.

torsies eruit gehaald, toen krikken, torsies erin.

echter ik heb links en rechts +- 1,5cm verschil nu. eerst geprobeerd om een enkele torsie te verdraaien, werkte niet, en toen het hele boeltje weer uitelkaar.

de 1e keer had ik links 1,5cm te laag. dus ik denk beetje rekenen en links iets hoger krikken. (rechts hield ik wat lager door een reserve krik wat in de auto zit).

maar wat blijkt nu, links ligt hij op de hoogte die ik wilde hebben, maar rechts licht hij nog altijd 1,5cm hoger dan links.

kunnen jullie misschien zeggen wat ik verkeerd doe?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

niemand een idee?
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

laat em maar eens een tijdje staan , ik had eerst ook bijna 1 cm verschil. na een tijdje stond hij recht
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

hoelang duurde dat bij jou ongeveer? ik meet 1 a 1,5 cm verschil. volgens mij is een tandje verstellen meer verschil dan dat.

ik ga eens afwachten.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik meen toch dat het gewoon in ene keer goed moet komen te staan eigenlijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

hmmm, ik weet het niet. heb het voor de eerste keer gedaan. maar het kan goed zijn hoor wat eevvoo zegt. want op exact gelijke hoogte krijg je de torsies er niet tegelijk in. eentje heeft dus een fractie meer spanning dan de andere.

ik wacht het eens af, ik heb hem snel uiteen getrokken. afgelopen nacht heb ik tot kwart voor 1 zitten proberen. links heb ik hem nu goed. en rechts staat hij zoals telkens een tikkeltje hoger op de wielen.

eens afwachten, en anders eens vullen met gewicht achter dat het geheel zich misschien ''zet''?
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

je haalt de torsies eruit, zet één kant op de goede hoogte en duwt 1 as erin, toch?
dan de andere kant er ook in duwen, dan staat ie toch goed?
Of moetj e de andere kant ook op de goede hoogte zetten?

(gaat het zo ook maar es proberen)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

nou zo deed ik het dus. maar ik krijg ze nooit precies gelijk. ofwel links staat iets hoger, of rechts. maar gelijk krijg ik ze niet. er zit nu een cm verschil. is wel redelijk verwaarloosbaar denk ik.

succes met losbeuken :D
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

je moet beide assen er uit hebben, dan alle 2 kanten op de goede hoogte brengen. Dan pas de 2 assen er weer in.

Ik heb het eerst ook kant voor kant gedaan en toen ik hem weer op de wielen zette was hij 10cm verlaagd ipv 5
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

hmm wat te doen als je de bout er niet eens in krijgt van je tooltje? :D
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

slaan met die masieve staaf :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

als je geen bout er in kan krijgen houd het snel op..

nieuwschroefdraard tappen of met een roestoplosser aan de gang
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Echt niet.

Naar binnen meppen die hap.
gewoon al niet proberen met een bout :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

als allebeide assen er nog inzitten? suc6!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Uiteraard, succes is altijd gewenst.

Maar, met n zware hamer lukt alles ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

ja dat zeg ik ook altijd, met veel vaseline en veelgeduld lukt alles..
:smoke:
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

eevvoo schreef:ja dat zeg ik ook altijd, met veel vaseline en veelgeduld lukt alles..
:smoke:
en hoe denkt je vriendin daar over?? (F)


En ja, met gepast bruut geweld moeten ze toch wel los komen. Anders kun je de boel nog warm stoken natuurlijk.
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

eevvoo schreef:ja dat zeg ik ook altijd, met veel vaseline en veelgeduld lukt alles..
:smoke:


:lol: :lol: :lol: :lol:

:bvs :bhd
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

met een zware poelie-trekker wil het ook wel lukken. zelf te maken of te leen bij een garage.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

n zware.

Torsiestaven lachen dat tandenstokertje wat je daar hebt vierkant uit :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Badlands
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 18:04
Locatie: Vlissingen (zeeland)

J-P-S schreef:vandaag heb ik dus geprobeerd om de torsies te verstellen. eruit was op tijd van 10 minuten gebeurd aan 2 zijdes.

als ik ging meten zonder met torsies had ik links 38,5cm, en rechts 37,5cm.

torsies eruit gehaald, toen krikken, torsies erin.

echter ik heb links en rechts +- 1,5cm verschil nu. eerst geprobeerd om een enkele torsie te verdraaien, werkte niet, en toen het hele boeltje weer uitelkaar.

de 1e keer had ik links 1,5cm te laag. dus ik denk beetje rekenen en links iets hoger krikken. (rechts hield ik wat lager door een reserve krik wat in de auto zit).

maar wat blijkt nu, links ligt hij op de hoogte die ik wilde hebben, maar rechts licht hij nog altijd 1,5cm hoger dan links.

kunnen jullie misschien zeggen wat ik verkeerd doe?
Dit had ik dus laatst ook.. de 1 had ik erin zitten afstand 36 cm..
de ander stond dan op 35,5..
Er was al verschil bij het eruit halen van beide torsiestaven..
Toen de andere kant er weer in toen had ik nog meer verschil..
Weer eruit.. omlaag gedrukt tot 37,5 cm toen er weer in en nu staan ze ongeveer gelijk :D (Ze corrigeren elkaar ook n beetje lijkt wel)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ja ik had eerst 1,5cm, en nu nog 1. het zal zig wel wat opheffen. ik denk door het staan en een paar keer rijden dat het wel gelijk komt.
Badlands
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 18:04
Locatie: Vlissingen (zeeland)

theoretisch gezien lijkt het me dat de afstand aan de bestuurderskant wat minder is.. aangezien daar meestal het extra gewicht zit

Bedacht ik me ineens :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

1cm :D
Pascal-X
Berichten: 247
Lid geworden op: di 6 mar 2007 13:28
Locatie: Nuenen
Contacteer:

hoeveel cm verlagen is redelijk voor de achterkant? dus welke lengte moet ik aanhouden?
Misschien dat ik morgen er ook maar aan ga geloven. Ga toch morgen nieuwe schokdempers en verlaginsveren voorin zetten.
Badlands
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 18:04
Locatie: Vlissingen (zeeland)

Redelijk?

Het is maar net wat je zelf wilt denk?
Pascal-X
Berichten: 247
Lid geworden op: di 6 mar 2007 13:28
Locatie: Nuenen
Contacteer:

dat je nog wel een band ziet ;) voorkant gaat met 4cm omlaag dus moet wel overeen komen
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het mooiste is meten hoever hij moet zakken zodat de dorpel horizontaal loopt. Dan loopt de daklijn netjes af, zoals t hoort (Y).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Zo... torsieassen zaten bij de 5 mooi los. Binnen 5 min had ik de hele handel los. :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Het mooiste is meten hoever hij moet zakken zodat de dorpel horizontaal loopt. Dan loopt de daklijn netjes af, zoals t hoort (Y).
Ik zou de achterkant altijd een klein beetje hoger houden dan de voorkant. Als je hem helemaal vlak zet stuurt het erg zwaar.
Of je moet aan de gang gaan met camber correctie dingen en iemand die goed kan uitlijnen. Dat is trouwens toch al aan te raden als je hem een flink stuk omlaag gooit...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

We geven nog eens 'the best option' weer:


Nodig:

DOP 32 of 27
DIKKE RINGEN
VERSNELLINGSBAKBOUT (LANG, STERKTE 10.9)
MOER VAN 3CM LANG (ivm veel windingen), zo sterk mogelijk

Draai moer op de versnellingsbakbout
Leg de ring tegen de moer
Zet dop tegen torsiestaaf-huis
Draai versnellingsbakbout helemaal in de torsiestaaf, door de dop heen
Draai de moer tegen de dop, en hengsten maar zo hard je kan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

ik ben nu bezig om de auto weer omhoog te zetten achter, ivm vakantie en veel bagage. De assen zaten nog lekker los, binnen 5 minuten beide assen er uit (Y)
Plaats reactie