5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Volgens mij is ie nu maar 275.- en 1000 incl. onderhoud + apk.
(of las ik het nu weer verkeerd/te snel ??)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven schreef:Ah dat hitteschild is wel te doen, beetje morrelen.
Dat ijzerenpijpje is een soort overboostregeling voor hoge toerentallen.
Downpipe is nogal restrictief boven de 5000rpm en dan gaat je turbodruk teruglopen. Dat pijpje zorgt dat de wastegate nog net ff extra dichtgeklemt wordt zodat je bij hogere toeren nog wat meer druk hebt.
Als je de turboaansturing naar het simpele 'cup-circuit' ombouwt (gewoon 1 slang ipv die 3). Dan kun je em afdoppen. Gelijk ff een dikkere downpipe erbij, ben je van dat gezeur af.
Hoe komt het dan dat een cup aangesloten auto eerder boost krijgt? En de Coupes hadden/hebben toch geen dikke downpipe? Of wegen dan de voordelen tegen de nadelen op het circuit? (wat een vraagtekens )
Ik snap de precieze technische werking van het vacuum/boost systeem nog steeds niet helemaal namelijk (jôh ); en dan eigenlijk de actuator/wastegate aansturing. Dus qua cup systeem en stock...
::.. Renault 5 TL '86 C1EC1J B18FT ..:: Criticism comes easier than craftsmanship
Mwah tis niet echt eerder boost, hij komt wat agressiever in omdat ie eerder de wastegate vol dichtduwt.
Het cup-systeem heeft verder niet zoveel voordelen, het was destijds makkelijker te controleren of er niet mee gerommeld was. Daarom moest ook die hap uit het hitteschild (zie cupboek).
Verder is het cup-systeem meer gewoon het systeem zoals bijna elke turboaangedreven auto de druk regelt. Soms zit de slang ook direct in het compressorslakkehuis achter die dikke imbusbout die erin geschroeft zit.
En de boost-controllers werken ook gewoon via het 1 slangssysteem.
Je merkt ook op cup dattie bij hogere druk bovenin de toeren terugloopt, je begint bij 1,1 en dan zakt ie bijv terug naar 0,9 bij 5500 toeren.
Daarom zijn een groep A carb en dikkere downpipe ook de 2 meest waardevolle aankopen. Daarna is eigenlijk de turbo aan de beurt, intercooler etc.
Steven schreef:Mwah tis niet echt eerder boost, hij komt wat agressiever in omdat ie eerder de wastegate vol dichtduwt.
Het cup-systeem heeft verder niet zoveel voordelen, het was destijds makkelijker te controleren of er niet mee gerommeld was. Daarom moest ook die hap uit het hitteschild (zie cupboek).
Verder is het cup-systeem meer gewoon het systeem zoals bijna elke turboaangedreven auto de druk regelt. Soms zit de slang ook direct in het compressorslakkehuis achter die dikke imbusbout die erin geschroeft zit.
Je merkt ook op cup dattie bij hogere druk bovenin de toeren terugloopt, je begint bij 1,1 en dan zakt ie bijv terug naar 0,9 bij 5500 toeren.
Daarom zijn een groep A carb en dikkere downpipe ook de 2 meest waardevolle aankopen. Daarna is eigenlijk de turbo aan de beurt, intercooler etc.
ben inderdaad benieuwd wat een dikke pijp gaat schelen
elbow en downpipe
de rest zit er al op zoals turbo, carb en intercooler
heb het idee dat die boven de 4500 toeren niet lekker doortrekt
Steven schreef:Mwah tis niet echt eerder boost, hij komt wat agressiever in omdat ie eerder de wastegate vol dichtduwt.
::.. Renault 5 TL '86 C1EC1J B18FT ..:: Criticism comes easier than craftsmanship
Steven schreef:
Zit de elbow los van de turbo of de downpipe los van de elbow? En wat bedoel je met los? Neem aan dat je bedoelt dat het niet is vast te draaien
Sowieso kan alles er nog wel uit hoor als die motor erin zit, das niet zo'n probleem.
Probleem opgelost! Sleufje in het hitteschild gevreest. Hitteschild eraf gehaald. Bleek dat de elbow los van de turbo zat. Vastgezet en een pracht geluidje
Met dank aan me broertje en jullie natuurlijk
Gister nog maar een keer geprobeerd de 5 te starten en jawel hoor... met veel pijn en moeite sloeg ie aan. had paar dagen in het zonnetje gestaan dus mss dat dat hielp. Hoorde um na het draaien van de sleutel al langzaam ronddraaien (als vertraagd cassettebandje ). Gelijk maar ff gister op het sleutel adres neergezet en dan zometeen ff de startmotor erin lepelen
Gaan de volgende velgen onder mijn gt passen? Het zijn 15 inch 7j breed en et waarde is 28. Er zitten 195 50 15 banden om? Ik weet dat je het met excel bestandje uit kan rekenen maar die heb ik niet. Ik hoop snel van jullie te horen.
Grtz Koen
KoenGTT schreef:Gaan de volgende velgen onder mijn gt passen? Het zijn 15 inch 7j breed en et waarde is 28. Er zitten 195 50 15 banden om? Ik weet dat je het met excel bestandje uit kan rekenen maar die heb ik niet. Ik hoop snel van jullie te horen.
Grtz Koen
Voor is dat geen probleem, maar achter zal dat zeker gaan aanlopen.
Ik had 7J, ET37 en 195-45-15 banden En dat liep bij diep inveren achter wel eens aan.
Bijna 10mm breder en nog eens een hogere band gaat niet lukken met een fatsoenlijke verlaging.