Project ForeverYoung: Mégane Berline (gespot op de sloop)
-
- Contacteer:
Oh, okay.
Maar nooit gezien dat zo'n paddestoel geplakt wordt. Werd mij verteld dat dat niet hoefde, ding bleef wel op z'n plek door de druk in de band.
Maar nooit gezien dat zo'n paddestoel geplakt wordt. Werd mij verteld dat dat niet hoefde, ding bleef wel op z'n plek door de druk in de band.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
áls je ze goed op druk houdt wel ja, maar tijdje rijden met 1.7, dan ist snel genoeg mis...
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Dat is dus zo een die van buitenaf er is ingedrukt?Duupke (Ronald) schreef:Ik heb er op de Scenic een in het achterwiel zitten, en die zit mij, al een kleine 2 jaar, goed.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Contacteer:
Spanning controleer ik netjes 1x in de maand. 

-
- Contacteer:
Ja, klopt.Edward(ForeverYoung) schreef:Dat is dus zo een die van buitenaf er is ingedrukt?Duupke (Ronald) schreef:Ik heb er op de Scenic een in het achterwiel zitten, en die zit mij, al een kleine 2 jaar, goed.
Maar ligt dus ook achterop, net als bij jou. Zit er nog steeds in.

-
- Contacteer:
OK, ff kijken of het geluidje minder wordt (of al minder is geworden) dan 
2 jaar doe ik misschien niet eens met deze banden
(mede omdat winterbanden sneller af zijn, qua profieldiepte bedoel ik)
Dus als de prop van buitenaf dat volhoudt, is het mij ook wel goed, denk ik.
Maar als het geluid en het gevoel dat ik de band 'voel' blijft, dan neem ik wel maatregelen
Btw, thanks

2 jaar doe ik misschien niet eens met deze banden

Dus als de prop van buitenaf dat volhoudt, is het mij ook wel goed, denk ik.
Maar als het geluid en het gevoel dat ik de band 'voel' blijft, dan neem ik wel maatregelen

Btw, thanks

Prop van binnenuit is wel the way to go, ook gehad met een van mn zomer bandjes, nooit meer last van! Maar is ook eigen keus uiteraard (nee niet lullig bedoeld
) Winterbandjes hebben nieuw toch ook al meer profiel dan zomerbanden? Zijn wel af met 4mm (dacht ik...?)

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
bij 4 mm verliezen ze hun waterafvoerende werking, maw, is het voordeel van waterafvoer tov zomerbanden nihil. Rubbercompound blijft zachter en zal je dus in droge koude omstandigheden nog steeds helpen.
Prop schieten kan vaak niet anders, zeker niet als je langs de weg staat..... Gewoon ff goed in de gaten houden, of je geen overmatig spanningsverlies hebt
Prop schieten kan vaak niet anders, zeker niet als je langs de weg staat..... Gewoon ff goed in de gaten houden, of je geen overmatig spanningsverlies hebt

-
- Contacteer:
nieuwe winterbanden en nieuwe zomerbanden hebben allebei even veel profielDaniël W. schreef:Prop van binnenuit is wel the way to go, ook gehad met een van mn zomer bandjes, nooit meer last van! Maar is ook eigen keus uiteraard (nee niet lullig bedoeld) Winterbandjes hebben nieuw toch ook al meer profiel dan zomerbanden? Zijn wel af met 4mm (dacht ik...?)
hm, ik heb ook zoiets,Edward(ForeverYoung) schreef:Vandaag eens uitgezocht waarom er de laatste week toch zo veel water in de kofferbak stond.... Ik was al bezig geweest met kranten, had de basbox er ook al uitgehaald want die was ook helemaal zeik van onderen...
Vandaag de koffer nog verder leeggehaald, ik haal die bodemplank omhoog... wat denk je, nog veel meer water, allemaal groene schimmel aan de onderkant van de plank, een flinke plas in de ruimte van het reservewiel...
Ik vermoed nu dat er ergens een rubber lekt, of dat het via de achterlichten of via de tankdop binnenkomt.
bij mij is de bodemplaat van MDF, waar mn versterker op geschroefd zit, aan de uiterste linkerkant ook vochtig,
is al een tijdje zo,
verder geen water onder de achterbank ofzo,
ook maar eens op zoek gaan waar het vandaan komt dan...
-
- Contacteer:
Ik heb er te lang mee gewacht, of eigenlijk zwaaaaaar onderschatFerdy schreef:hm, ik heb ook zoiets,
bij mij is de bodemplaat van MDF, waar mn versterker op geschroefd zit, aan de uiterste linkerkant ook vochtig,
is al een tijdje zo,
verder geen water onder de achterbank ofzo,
ook maar eens op zoek gaan waar het vandaan komt dan...

Dacht dat het gewoon een beetje vochtig was, dus een vochtvreter ( http://www.vochtbeest.nl ) in de koffer gehangen, maar er kwam steeds meer water in te staan...
Hele koffer leeggehaald, en toen kwam ik eerst al een boel water tegen onder de basbox (die staat rechts achter de achterbank) met witte uitslag en beginnende schimmel aan de onderkant zelfs...

schimmel onder de bodemplank was nog veel erger

Die bodemplank heeft m'n pa gister maar opnieuw gezaagd, hij kreeg de schimmel niet eens weg

Maar totdat ik zeker weet dat het droog blijft, rijd ik eerst met lege koffer. (misschien het reservewiel weer terug

Ik vermoed dat het bij mij het rechter achterlicht is.. Als je het achterlicht los haalt, die rubber (die het water juist buiten moet houden) was op 1 plek heel goor bruin...
die rubber hebben we vanmiddag schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline, net als de ruimte tussen het achterlicht aan de buitenkant, maar toen ik zostraks ff ben wezen rijden lagen er weer wat druppels in de koffer...
het kofferdeksel rubber vertrouw ik ook niet helemaal, daar zag ik ook iets van water zitten.. maar nu is dat weer weg...
maar ff kijken hoe het nu loopt, of dat ik toch maar even beter moet zoeken voor een bus vloeibare zwarte kit (dat heb je ook speciaal voor auto gebruik, kon alleen vanmiddag niet die bus vinden in de winkels)
Een nieuw rubber in het achterlicht is ook nog een optie, misschien dicht deze gewoon niet goed meer af.
-
- Contacteer:
prop zal hij vast wel met een soort lijm hebben gedaan
dt hij de rest niet heeft afgesneden vind ik stom
wij monteren ook zo proppen (garage)
niks mis mee gewoon een goede dichting
hoog toeren verhaal :
kijk eens op de slang van je map sensor net na het gasklephuis
die zal daar wel ingescheurd zijn
hoog toeren verhaal :
-
- Contacteer:
Prop was gewoon zo'n strookje plastic en dat is er zo ingedouwdSven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:prop zal hij vast wel met een soort lijm hebben gedaan
hoog toeren verhaal :

Dat slangetje was het eerste wat ik vervangen heb, die is nu zo'n 4 weken oud. Was idd wat poreus, maar precies aan de andere kant dan wat jij zei. Maar 2 weken later begon alsnog het gedoe, hij loopt nu vaker te hoog dan gewoon goed

Ik heb nu het slangetje vervangen, de stappenmotor is ook nieuw..
Moet iets anders zijn (valse lucht, of pakking inlaatspruitstuk ofzo, of de ECU........)
Wat betreft de prop, die gaat er maandag weer uit. Hij wordt dan bij de Euromaster van binnenuit geplakt, zodat ik met een veiliger gevoel de banden van voor naar achter kan omwisselen ivm dat cuppen.
-
- Contacteer:
Edward, wat je nog kunt doen is je achterbank omklappen, jezelf in je auto opsluiten en er eens even goed voor gaan zitten. Laat iemand met de tuinslang flink water over de achterzijde spuiten.
En jij maar kijken waar dat water naar binnenloopt.
En jij maar kijken waar dat water naar binnenloopt.
-
- Contacteer:

Ik dacht in eerste instantie dat ie een geintje maakte

Gaan we ff doen

-
- Contacteer:
Nee hoor, werkt perfect. Zo vond ik toendertijd ook de oorzaak.
Succes.
Succes.

-
- Contacteer:
Goed nieuws en slecht nieuws
Het goede: het lijkt er op dat het niet meer lekt in de kofferbak
Het slechte: vandaag is de band er af gehaald, en dit is wat er te voorschijn kwam
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Afb012.jpg[/img]
Een flinke bult slijpsel
Door 't te lang moeten doorrijden totdat ik bij de vluchthaven was, is de wang van de band van binnenuit enigszins versleten..
Morgen ligt er een nieuwe band van hetzelfde type voor me klaar, maar echt helemaal blij ben ik er niet mee
Natuurlijk, wel goed dat ik nu hier achter kom, (in plaats van straks met een klapband), maar volgende week woensdag wil ik de auto voor de APK hebben, en dit komt financieel een beetje ongelukkig.. omdat er ook nog het een en ander zal moeten gebeuren, voordat het motortje weer normaal stationair loopt (uitlezen of door de dealer laten onderzoeken, ik kom er zelf niet meer uit, alles geprobeerd)
Mocht de storing dan nog niet opgelost zijn, moet ie maar later door de keuring..

Het goede: het lijkt er op dat het niet meer lekt in de kofferbak

Het slechte: vandaag is de band er af gehaald, en dit is wat er te voorschijn kwam

[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Afb012.jpg[/img]
Een flinke bult slijpsel

Door 't te lang moeten doorrijden totdat ik bij de vluchthaven was, is de wang van de band van binnenuit enigszins versleten..
Morgen ligt er een nieuwe band van hetzelfde type voor me klaar, maar echt helemaal blij ben ik er niet mee
Natuurlijk, wel goed dat ik nu hier achter kom, (in plaats van straks met een klapband), maar volgende week woensdag wil ik de auto voor de APK hebben, en dit komt financieel een beetje ongelukkig.. omdat er ook nog het een en ander zal moeten gebeuren, voordat het motortje weer normaal stationair loopt (uitlezen of door de dealer laten onderzoeken, ik kom er zelf niet meer uit, alles geprobeerd)
Mocht de storing dan nog niet opgelost zijn, moet ie maar later door de keuring..

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Is een hoger stationair toerental afkeur dan?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Contacteer:
@Ferdy: waarschijnlijk die rubber die binnenin het achterlicht de boel moet afdichten, of de kier tussen het achterlicht. (buitenkant)
@Hessel: ik heb me niet laten opsluiten
is niet nodig geweest, tis gewoon droog gebleven.
@Martijn: volgens mij moet een auto bij de APK toch wel enigszins normaal stationair lopen.. 't komt niet op 100 toeren aan, maar normaal hoort ie zo'n 600 a 700 toeren te draaien. Die van mij staat soms 1750 a 2000 te draaien
Ik weet het alleen niet helemaal zeker, maar volgens mij wordt bij de CO-meting toch ook gekeken wat ie stationair uitstoot..
Overigens is er wel een nieuwe wending aan het verhaal bijgekomen:
Vanavond even bij iemand langs geweest die me altijd helpt met de auto, die merkte meteen op dat de auto op 3 poten liep..
Raar genoeg heb ik hier nooit iets van gemerkt, de auto voelt nog gewoon pittig aan (of in ieder geval niet trager dan anders
) en ook niet schokkerig of stotterend ofzo..
Maar hij had wel gelijk, bij loskoppelen van de bougie aan distributiezijde verandert er nul komma niks aan hoe de motor loopt
Geef je dan gas (met de bougie er weer in of course
) dan doet die cylinder ineens wel weer mee (ik weet niet of dat dan ook voor de volle 100% is, maar toch..)
Het hogere stationair zal dan wel vanuit de ECU komen, dat die het bijregelt ofzo. Of er speelt gewoon nog een 2e kwestie
Morgen maar eens even een compressietestje regelen en ook maar uitlezen, zodat ik een mooie basis heb om mee verder te gaan zoeken. En de APK-afspraak gaat tot nader order even niet door, ik wil dit eerst opgelost hebben.
Bovendien heb ik dan wat meer tijd om de veerpootlagers en gelijk ook eindelijk de remschijven te vervangen (en om die netjes in te rijden voor een eventuele remtest
)
Dan morgenmiddag ook weer een nieuw bandje op het rechter achterwiel
@Hessel: ik heb me niet laten opsluiten

@Martijn: volgens mij moet een auto bij de APK toch wel enigszins normaal stationair lopen.. 't komt niet op 100 toeren aan, maar normaal hoort ie zo'n 600 a 700 toeren te draaien. Die van mij staat soms 1750 a 2000 te draaien

Ik weet het alleen niet helemaal zeker, maar volgens mij wordt bij de CO-meting toch ook gekeken wat ie stationair uitstoot..
Overigens is er wel een nieuwe wending aan het verhaal bijgekomen:
Vanavond even bij iemand langs geweest die me altijd helpt met de auto, die merkte meteen op dat de auto op 3 poten liep..
Raar genoeg heb ik hier nooit iets van gemerkt, de auto voelt nog gewoon pittig aan (of in ieder geval niet trager dan anders

Maar hij had wel gelijk, bij loskoppelen van de bougie aan distributiezijde verandert er nul komma niks aan hoe de motor loopt

Het hogere stationair zal dan wel vanuit de ECU komen, dat die het bijregelt ofzo. Of er speelt gewoon nog een 2e kwestie

Morgen maar eens even een compressietestje regelen en ook maar uitlezen, zodat ik een mooie basis heb om mee verder te gaan zoeken. En de APK-afspraak gaat tot nader order even niet door, ik wil dit eerst opgelost hebben.
Bovendien heb ik dan wat meer tijd om de veerpootlagers en gelijk ook eindelijk de remschijven te vervangen (en om die netjes in te rijden voor een eventuele remtest

Dan morgenmiddag ook weer een nieuw bandje op het rechter achterwiel

-
- Contacteer:
m'n pa had het vorig jaar met de 406, maar dat was stotteren en bijna afslaan enzo... bougiekabeltjes waren een beetje oud geworden... reed ook niet fijn meer..
maar goed, ik zie het wel. maar ff afwachten wat morgen brengt, misschien valt het allemaal wel mee
maar goed, ik zie het wel. maar ff afwachten wat morgen brengt, misschien valt het allemaal wel mee

band is gewoon verbrand, door te lang doorrijden idd. Dat komt niet door 500 m, maar langer... dat terzijde. Hoeft niet bij een totaal lege band te zijn geweest, mar waarschijnlijk heb je al een tijd gereden met te lage spanning... Jammer maar helaas! Wel verstandig er wat nieuws op te leggen idd 
Die toerentalproblemen, is dat gekomen na je schuivertje? Hoop niet voor je dat het waterschade is.....

Die toerentalproblemen, is dat gekomen na je schuivertje? Hoop niet voor je dat het waterschade is.....

-
- Contacteer:
Dat doorrijden met de lege band was misschien dan iets meer dan 500 meter, maar kon gewoon niet anders. Toen ik door de spijker reed, was de band goed op spanning. Daarvoor is er wel een klein poosje geweest dat ik de bandenspanning misschien iets heb laten verslonzen, maar echt dramatisch was dat volgens mij ook niet..
Anyway, ik heb een compressietestje kunnen regelen:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... b003-2.jpg[/img]
De 1e cylinder (die aan distributiezijde) heeft de meeste compressie, de 2e het minste... Het rare is, dat als je de bougie er uit trekt bij die 1e (met de meeste compressie dus!), er niks verandert aan hoe de motor loopt. Terwijl het uittrekken van 1 van de andere bougies een motor oplevert die er duidelijk moeite mee krijgt
De 2e cylinder is daarna nogmaals gemeten, zie onderaan op het kaartje, en had toen iets meer compressie, maar loopt toch duidelijk achter op de anderen...
Ik heb het gevoel dat ik nog geen stap verder ben gekomen nu
Uitlezen kan op z'n vroegst pas volgende week dinsdag, omdat de dealer hier het druk heeft. Een andere dealer die ik even belde, had ook niet direct tijd, want er was iemand op vakantie ofzo.
Dan is nog de vraag of uitlezen nut heeft, omdat de meningen verschillen of deze motor dit soort storingen wel of niet registreert.
Wat nu het plan is:
*just in case nieuwe bougietjes en denk ook gelijk maar bougiekabeltjes,
*kleppen stellen en nakijken,
*als dat niet helpt, een nieuw bobineblok (gelukkig maar 70 euro, viel me enorm mee
)
en als het probleem dan blijft, dan zit het in de zuigerveren en dat soort shit
Dan moet ik dus maar snel gaan sparen voor een (kleine?) revisie of ruilmotor (en rijd ik deze gewoon maar op, ofzo
in ieder geval tot dat ik geld bij elkaar heb )
Al zou dat zuigerveren verhaal volgens mij wel apart zijn, aangezien de motor op toeren gewoon goed loopt
Iets met de kleppen lijkt dan logischer
Anyway, ik heb een compressietestje kunnen regelen:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... b003-2.jpg[/img]
De 1e cylinder (die aan distributiezijde) heeft de meeste compressie, de 2e het minste... Het rare is, dat als je de bougie er uit trekt bij die 1e (met de meeste compressie dus!), er niks verandert aan hoe de motor loopt. Terwijl het uittrekken van 1 van de andere bougies een motor oplevert die er duidelijk moeite mee krijgt

De 2e cylinder is daarna nogmaals gemeten, zie onderaan op het kaartje, en had toen iets meer compressie, maar loopt toch duidelijk achter op de anderen...
Ik heb het gevoel dat ik nog geen stap verder ben gekomen nu

Uitlezen kan op z'n vroegst pas volgende week dinsdag, omdat de dealer hier het druk heeft. Een andere dealer die ik even belde, had ook niet direct tijd, want er was iemand op vakantie ofzo.
Dan is nog de vraag of uitlezen nut heeft, omdat de meningen verschillen of deze motor dit soort storingen wel of niet registreert.

Wat nu het plan is:
*just in case nieuwe bougietjes en denk ook gelijk maar bougiekabeltjes,
*kleppen stellen en nakijken,
*als dat niet helpt, een nieuw bobineblok (gelukkig maar 70 euro, viel me enorm mee

en als het probleem dan blijft, dan zit het in de zuigerveren en dat soort shit

Al zou dat zuigerveren verhaal volgens mij wel apart zijn, aangezien de motor op toeren gewoon goed loopt

Iets met de kleppen lijkt dan logischer

Cilinder 2 en 4 blijven véél te veel achter, dit is ronduit slecht.
Eigenlijk olie erin kiepen (in het bougiegat) en nog eens meten> Als het de zuigerveren zijn zou de compressie enorm verbeteren.
Al met al, als t met kleppen stellen niet beter is, zul je de kop er toch vanaf moeten halen.
Overigens maak je niet te druk om de reparatie, ik gok op kleppen, en bij n goede beun is dit goedkoper dan n ruilmotor.
Eigenlijk olie erin kiepen (in het bougiegat) en nog eens meten> Als het de zuigerveren zijn zou de compressie enorm verbeteren.
Al met al, als t met kleppen stellen niet beter is, zul je de kop er toch vanaf moeten halen.
Overigens maak je niet te druk om de reparatie, ik gok op kleppen, en bij n goede beun is dit goedkoper dan n ruilmotor.
-
- Contacteer:
Kleppen stellen heb ik al iemand voor, en ik gok idd ook op kleppen.
Mede omdat dat nog niet gebeurd is. Is steeds uitgesteld door diverse redenen (en omdat het nog niet nodig leek, hij reed nog goed en zuinig genoeg, etc.)
Dus wie weet is er wel een klep (bijna/licht) verbrand, of staat er 1 veel te strak ofzo..
Gelijk met het kleppen stellen doe ik ook even wat bijbehorend spul, klepdekselpakking bijvoorbeeld.
EDIT: Ik kan overigens niet terugvinden wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn. In het onderhoudsboekje staan alleen standaard dingetjes zoals bougies en luchtfilter, en die is ook maar bijgehouden tot kilometerstand 96.000 en een beetje. Ik heb de auto gekocht bij 120.000, dus dat helpt ook niet echt.
Zit nu op bijna op 179.000, dus stel dat ze nog nooit bijgesteld zijn
Bobine zou natuurlijk alsnog defect kunnen zijn, maar dat staat dan wel los van het compressie probleempje. Omdat de bobine en bougies niet aangesloten zaten bij de compressiemeting
Zou wel het toerental enigszins verklaren (en het komt vaker voor, al verschillen de meningen daar ook weer over)
Het is even afwachten
M'n loon is eindelijk binnen, dus nu eerst maar even kijken of m'n bandje al gearriveerd is, en ff nieuwe bougies e.d. scoren
Mede omdat dat nog niet gebeurd is. Is steeds uitgesteld door diverse redenen (en omdat het nog niet nodig leek, hij reed nog goed en zuinig genoeg, etc.)
Dus wie weet is er wel een klep (bijna/licht) verbrand, of staat er 1 veel te strak ofzo..
Gelijk met het kleppen stellen doe ik ook even wat bijbehorend spul, klepdekselpakking bijvoorbeeld.
EDIT: Ik kan overigens niet terugvinden wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn. In het onderhoudsboekje staan alleen standaard dingetjes zoals bougies en luchtfilter, en die is ook maar bijgehouden tot kilometerstand 96.000 en een beetje. Ik heb de auto gekocht bij 120.000, dus dat helpt ook niet echt.

Zit nu op bijna op 179.000, dus stel dat ze nog nooit bijgesteld zijn

Bobine zou natuurlijk alsnog defect kunnen zijn, maar dat staat dan wel los van het compressie probleempje. Omdat de bobine en bougies niet aangesloten zaten bij de compressiemeting

Het is even afwachten

M'n loon is eindelijk binnen, dus nu eerst maar even kijken of m'n bandje al gearriveerd is, en ff nieuwe bougies e.d. scoren

Laatst gewijzigd door Edward op wo 7 mar 2007 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk dat met die bobine niets mis is. Gezien die compressie kon ie er gewoon wel eens niet op lopen. Maar doe eerst beter even die olietruuk. dan weet je meer voordat je begint te vervangen.
Stinkt je oliedop naar benzine?
Stinkt je oliedop naar benzine?
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Het kan toch ook niet echt liggen aan de kleppen stellen? Als de kleppen niet goed gesteld zijn, dan hoor je dat toch wel door het tikken van de motor?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
nee, net niet.
Ze kunnen te strak staan, waardoor e de kop niet meer raken, niet tikken en lekken.
Ze kunnen te strak staan, waardoor e de kop niet meer raken, niet tikken en lekken.
-
- Contacteer:
Klinkt logisch
Door tijdgebrek vanmiddag heb ik nog geen nieuwe bougietjes en bougiekabeltjes. wel een gloedjenieuw bandje in de koffer liggen, nu nog goed weer om het even om te wisselen met het reservewiel
En als ik dan toch bezig ben, gelijk de achter banden naar voor, om dat cuppen hopelijk weer enigszins normaal te krijgen (was ik nog niet aan toegekomen)
Oliedop ga ik morgen overdag gelijk even aan ruiken
Olietruuk gaat ook morgen gebeuren.
Ook wil ik ff bij de dealer vragen of ze iets van een onderhoudshistorie kunnen nakijken, ben toch wel benieuwd wanneer er het laatst iets met de kleppen gesteld is.
Mocht het toch in de zuigerveren zitten, is dat veel werk en/of kosten om die te vervangen? Als de kop eraf ligt, kun je ze dan allemaal vervangen? Neem aan dat de koppakking dan ook gelijk vervangen mag worden
En moet de distributie dan ook open?

Door tijdgebrek vanmiddag heb ik nog geen nieuwe bougietjes en bougiekabeltjes. wel een gloedjenieuw bandje in de koffer liggen, nu nog goed weer om het even om te wisselen met het reservewiel

En als ik dan toch bezig ben, gelijk de achter banden naar voor, om dat cuppen hopelijk weer enigszins normaal te krijgen (was ik nog niet aan toegekomen)
Oliedop ga ik morgen overdag gelijk even aan ruiken

Olietruuk gaat ook morgen gebeuren.

Ook wil ik ff bij de dealer vragen of ze iets van een onderhoudshistorie kunnen nakijken, ben toch wel benieuwd wanneer er het laatst iets met de kleppen gesteld is.
Mocht het toch in de zuigerveren zitten, is dat veel werk en/of kosten om die te vervangen? Als de kop eraf ligt, kun je ze dan allemaal vervangen? Neem aan dat de koppakking dan ook gelijk vervangen mag worden

En moet de distributie dan ook open?
kop eraf is automatisch koppakking vervangen en kopbouten. Distributie moet er daarvoor ook af, discussiepunt of je die dan moet vervangen of niet... maar goed, bij een 1.6e zijn dat de kosten niet.... looprolletje en een riem.
Zuigerveren vervangen kan wel, kop eraf, drijfstangen losdraaien en dan de zuigers met drijfstangen en al naar boven toe eruitlichten....
Zuigerveren vervangen kan wel, kop eraf, drijfstangen losdraaien en dan de zuigers met drijfstangen en al naar boven toe eruitlichten....
-
- Contacteer:
Discussiepunt? Nee hoorHaas schreef:Distributie moet er daarvoor ook af, discussiepunt of je die dan moet vervangen of niet... maar goed, bij een 1.6e zijn dat de kosten niet.... looprolletje en een riem.

Die zit er nu al zo'n 60.000 km. op, en ik heb liever zekerheid dan straks wéér problemen

Heb 1 keer te maken gehad met een gevalletje kapotte distributie (door alleen vervangen van de riem en hergebruik van spanrolletjes), zoiets nooit weer!

Helaas is dat buiten m'n invloed geweest, omdat ik de auto (R19) nog niet in bezit had toen de riem werd vervangen

Ben alleen bang dat het straks toch flink in de kosten gaat lopen, mocht ik afhankelijk zijn van een garage, maar goed, dat zien we dan wel weer