Motor start niet, dan opeens weer wel

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
fonzie

Het gaat om een Scénic 1.9DCI van 7-2000.
Probleembeschrijving:
Een tijdje terug had ik hetzelfde probeem, namelijk plots niet meer starten, wel demareren, dus geen lege batt.
Toen startte hij plots door tijdens het slepen eens te proberen in vernelling.
Tijdens het rijden geen enkele hapering toen!
Dan is er het een en ander vervangen geweest van sensoren (vraag me niet wat, ben niet deskundig genoeg, maar kan het opzoeken indien gewenst).
Na deze herstelling, die me al 250€ kostte, kwam het al eens sporadisch vor dat hij onmiddelijk na het starten terug stilviel. Toeval of niet, precies toevallig veel op het moment dat je het koppelingspedaal indrukte en in versnelling zette (neen, zoek aub niet in de rchting van koppeling laten schieten enze want dat is het niet) .
Verder geen erg in gehad.
Dan heeft de boite het begeven (neen, het een heeft niets met het ander te maken).
Nu zomaar ineens plotsklaps wil hij nietmeer aangaan.
Ik hou in het achterhoofd dat we het laatst getankt hebben in een station waar we nooit eerder geweest zijn (Total).
Demareren zoveel je wil, zo dood als een pier.
Slepen en in versnelling zetten zoveel je wil, geen leven.
Wat me wel opviel is dat je telkens je nog eens ging proberen hij eerst een klein teken van leven gaf en dan niets meer.
Dan met een kennis gebeld (die de boite vervangen heeft) en met zijn hulp het defect van de gloeiers uitgesloten.
Dan moest ik ook nog proberen om een moer van de hogedrukleiding te lossen (verbinding tussen de sproeiers en commonrail?), daar zou dan bij het starten normaal diesel moeten tussenuit uitspuiten => niet dus, zelfs geen druppel toen hij zo goed als volledig los zat.
Wat me deze keer ook wel is opgevallen is dat normaal als je het contact opzet hoor je een gezoem (precies een motortje dat draait), dat hoor ik nu nietmeer! Er is geen zekering defect.

Dan naar de garage van een zelfstandige gesleept (dezefde die het vorige startprobleem hersteld heeft).
Daar aangekomen en op zijn plaats gesleept en nog eens geprobeerd=>VROEM (is dat niet om te ontploffen?).
Of hij daarna telkens probleemloos startte weet ik niet.
Nuja, het zou de opvoerpomp of drukpomp ofzo zijn en kost nieuw een slordige 250€ :~ (niet gemonteerd).

Wat denken jullie:
-iets slecht met de laatste tankbeurt
-wel degelijk een defect pompje
-combinatie van beide
fonzie

Niemand?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ja kan vuil in de diesel zijn
dieselfilter vervangen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
fonzie

De dieselfilter is pas vervangen (een paar honderd km geleden, gelijk met de boite, koppeling, motorolie, luchtfilter...).
Is het niet zo dat er al een hele hoop vuil moet zijn dan of kan een klein vuiltje al voldoende zijn ?
Maar zou dat ervoor kunnen zorgen dat er een pompje nietmeer draait ?
pierre

aangezien het 250 euro heeft gekost teruggaan en melden dat de reparatie mislukt is, garantie.
Riël
Über-Spammer

jammer dat hij met slepen niet aanspringt.

Anders zou het de startmotor kunnen zijn, welke het BDP signaal verstoort.
Ikzelf zou beginnen met dit signaal op de ossciloscoop te zetten tijdens het starten..
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

BDP-sensor?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Riël
Über-Spammer

Dan zou hij uberhaupt nooit lopen.
Heb deze toendertijd ook vervangen omdat deze geen signaal gaf. Probleem bleef. Startmotor blijkt boosdoener, maar dit is een bekend probleem bij de dTi motoren.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Je hebt gelijk...dat had jij bij en Laguna geloof ik?

Ik heb het een keer meegemaakt bij een Megane DTi...probleem is vooral te herkennen door het raar gedragen van de toerenteller bij het starten. (neem aan dat dit altijd het geval is bij deze storing?)
Riël
Über-Spammer

MartijnG schreef:Je hebt gelijk...dat had jij bij en Laguna geloof ik?

Ik heb het een keer meegemaakt bij een Megane DTi...probleem is vooral te herkennen door het raar gedragen van de toerenteller bij het starten. (neem aan dat dit altijd het geval is bij deze storing?)
Idd, kan wel zijn dat de toerenteller opspringt.
Ysegrim

fonzie schreef: *knip*
Dan moest ik ook nog proberen om een moer van de hogedrukleiding te lossen (verbinding tussen de sproeiers en commonrail?), daar zou dan bij het starten normaal diesel moeten tussenuit uitspuiten => niet dus, zelfs geen druppel toen hij zo goed als volledig los zat.
Wat me deze keer ook wel is opgevallen is dat normaal als je het contact opzet hoor je een gezoem (precies een motortje dat draait), dat hoor ik nu nietmeer! Er is geen zekering defect.

*knip*
Wat denken jullie:
-iets slecht met de laatste tankbeurt
-wel degelijk een defect pompje
-combinatie van beide
Het lijkt erop dat het een combinatie van beide is. Dat gezoem wat je normaal hoort, komt voort van het pompje. Dit pompje wordt gesmeerd door de dieselbrandstof.

Als je gaat tanken in een benzinestation waar niet veel "flow" is, loop je het risico dat er water mee in je tank komt. Dit water is fataal voor brandstofpompen en injectie! Smering en koeling vallen zo weg.
Riël
Über-Spammer

Maar soms loopt ie toc hgewoon?
fonzie

In dit laatste geval startte hij nietmeer, tot bij de garage, daar startte hij plots wel en bleef toch blijkbaar draaien. Of hij daarna telkens opnieuw gestart heeft weet ik niet want hij is daargebleven.

Hij heeft, vanaf ik hem heb (zo een 100000km geleden), nog nooit gehapert tijdens het draaien (er staat nu 175000km op de teller).

De vorige herstelling is wel even geleden om nog aanspraak te maken op garantie vrees ik, toen was er geen pomp vervangen enkel sensors (iets met hall in de naam was er ook bij).
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

een hall gever bedoel je dan

is het storings geheugen uitgelezen?
staan er sporadische foutcodes in?
rij je er nu gewoon weer mee?
of staat hij nog bij de garage
P_alla_B

vervang het relais onder de motorkap.Heb al diverse problemen gehad
dmv kopersluiting in het relais.Als het een common-rail diesel is (dan is het echt 1 v.d. eerste) dan zit er een opvoerpomp voor het brandstoffilter waar dat relais voor dient. Heeft het brandstoffilter 5 aansluitingen van leidingen?
fonzie

Sven,
Hij staat nog steeds in de garage en bij de vorige storing heeft hij in de computer gekeken om de fout te zoeken, maar wat daar allemaal instond weet ik niet.
Die garagist houdt het liever bij zo weinig mogelijk informatie te geven (en zoveel mogenlijk te tellen waarschijnlijk).

P_alla_b,
De dieselfilter heeft heel wat kabeltjes, maar ik heb ze nooit geteld (het is ook een dure van rond de 47€).
Het geluid dat hij normaal maakt als je het contact opzet komt van onder de motorkap. Nu hoorde je alleen een lichte pieptoon.
Het relais, daar zeg je zoiets, voor hetzelfde geld bleef die hangen en is terug losgeschoten van te slepen en dan wordt mij een pomp van 250€ aangerekend en een relais van 10€ vervangen |: .
fonzie

Hij is hersteld, 401€ :'( .
En die opvoerpomp zie je bijna niet liggen, zo klein duur geval dat ook nog eens lekker dichtgeperst zit zodat het zeker niet zelf kan demonteren.
Plaats reactie