[Merijn's GTT] Een APK'tje verder...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Merijn schreef:Ja, klopt... drijfstangen heet stoken, bussen in de stikstof en hoppaaa.

Ik vroeg het me gewoon af, aangezien je dat volgens mij nooit met huis-tuin en keuken gereedschap voor elkaar krijgt.
een brander en een vriezer, lijkt me nout niet echt iets super bijzonders......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

MartijnG schreef:Vraag ik me toch altijd af hoe het zit met die losse bussen...kun je die er zo in en uit trekken? (heb zelf nog nooit een GTT blok opengehad) Of zitten ze toch in het onderblok geklemd ofzo? Hoe werkt da?
Ze zitten er los in ja, eronder zit wel een afdichtring en verder houd de kop ze op hun plek. Op zich een mooi systeem, omdat je het onderblok zelf altijd kunt hergebruiken.... Tenzij een drijfstang last krijgt van claustrofbie ofzo :D
Tom schreef:een brander en een vriezer, lijkt me nout niet echt iets super bijzonders......
Idd, krimppassingen werken vaak met een temperatuurverschil van 100-200 graden, nou dat kun je met -20 in de freezah en +180 in de oven wel redden.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, zitten los in het onderblok met een afdichtring aan deonderkant.

bussen zet je dus zo in het blok. Dan de koppakking en kop erop en klaar, ingesloten en al :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, zo had ik het nog niet bekeken. :) Moet wel lukken in principe. Maar ja, beter 'goei grei', zoals ze dat in Oss zo mooi kunnen zeggen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Haas schreef:nee, zitten los in het onderblok met een afdichtring aan deonderkant.
Die afdichtring stelt overigens ook vrij weinig voor. :S Dunner dan een elastiekje...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, de vrouwe heeft iets dikkers in haar haar zitten :P

maar goed, die kop klemt m goed af he :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Goed bezig!

bushoogte nog gemeten? Moet eigenlijk wel, maar meestal is het wel goed, ervan uitgaande dat het onderblok zelden krom trekt, en Mr. Tarabusi een beetje zn draaibank goed instelt.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

@Haas: had jij dezelfde sleuf in de lagerschalen? Ze zijn anders dan er origineel inzaten. Al bleek al snel dat het blok al eens open is geweest en niet goed in elkaar gezet... :(

http://picasaweb.google.nl/Merizzle/Opb ... 7098343842
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nope ik heb andere:

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 230222.jpg[/img]

in de krukaslagers zitten sleuven in het midden neet als bij jou, de drijfstanglagers zijn massief zo te zien. Zie drijfstangen in het blok en de losse kappen rechts op de foto....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De drijfstanglagers die eruit kwamen bij mij waren ook massief... Nou ja, we zien wel. :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

maar wat was er niet goed in mekaar gezet dan?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

1 van de drijfstangen was verkeerd aan de krukas gezet. Het onderste deel van de drijfstang, hoort met de inkeping naar elkaar toe te zitten. Als je dat niet doet, loopt het niet netjes in elkaar over en zit er een 'randje' in. Ik weet effe niet goed hoe ik het moet omschrijven... Het is niet glad in ieder geval.
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

ziet er goed uit op die foto, penis ! (Y)
weet niet wat alles precies is,
maar het ziet er new and improved uit ! ;)

hoe staat de verdere planning nu ?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dan zal de motor ook niet echt soepel gedraaid hebben als je een drijfstanglagerkap verkeerd om zet.... |:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik zie dat je veel onderdelen gestraald hebt?

zorg er aub voor dat er niet 1 korreltje grit ergens in achterblijft.

dus royaal met de brake cleaner en perslucht omgaan.

ziet er verder goed uit! (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ferdy schreef:hoe staat de verdere planning nu ?
Voor aankomende zaterdag staat de afspraak dat we het blok verder afbouwen. :) Dan moet ik nog even wachten op de lasser, maar die is ook een heel eind. Als die klaar is, gaat de carrosserie helemaal behandeld worden (afkitten, tectyl/was) en dan begin maart kan de spuiter aan de slag. Als die klaar is, gaan we 'm weer opbouwen. Het hoeft dus in principe niet zo heel lang meer te duren. ;)

Bedankt voor de reacties weer. (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Merijn schreef:Het hoeft dus in principe niet zo heel lang meer te duren. ;)
8) Wij kennen jou inmiddels :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

haha... Ik hou altijd een slag om de arm, he. Dat weet je... ;) Maar sta niet vreemd te kijken als ik eind maart ineens in Empel sta met de 5. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

kom dat ding maar eens laten zien ja als hij klaar is 8) . ik heb jou welgeteld één hele keer in een GTT zien rijden en dat was de allereerste keer dat ik je zag :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Merijn schreef:haha... Ik hou altijd een slag om de arm, he. Dat weet je... ;) Maar sta niet vreemd te kijken als ik eind maart ineens in Empel sta met de 5. :)
Je bedoelt halverwege maart in Breda, op 11de om precies te zijn :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Whahaha... :) Ja, dat klopt. En toch heb ik 9 maanden heel veel plezier gehad van mijn eerste 5!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jochem de Haas schreef:Je bedoelt halverwege maart in Breda, op 11de om precies te zijn :p
Dat ga ik sowieso niet halen, Jochem... :( Vanaf april ben ik beschikbaar. ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

1 april klaar kan ook, dan kun je hem meteen inrijden op de TT
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, als hij dan klaar is, dan rijd ik mee. (Y) Absoluut...
Gast

Merijn schreef:1 van de drijfstangen was verkeerd aan de krukas gezet. Het onderste deel van de drijfstang, hoort met de inkeping naar elkaar toe te zitten. Als je dat niet doet, loopt het niet netjes in elkaar over en zit er een 'randje' in. Ik weet effe niet goed hoe ik het moet omschrijven... Het is niet glad in ieder geval.
een drijfstang verkeerd zetten ? bedoel je de drijfstanglagers ? Normaal heeft het ene einde van de lagerschaal een inkeping en is de andere kant massief. Maar eigenlijk maakt het geen hol uit of de massieve kant naar de inkeping zit of inkeping naar inkeping. Geloof me maar, dat zal niet de oorzaak zijn van je slecht draaiende motor. Ik vertel je dit uit eigen ervaring omdat ik hetzelfde heb meegemaakt, met dit verschil dat het blok bijna 300 pk leverde.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je voelde wel degelijk een rand zitten, die dus ook zijn uitwerking gehad moet hebben op de krukas, lijkt mij. Maar of dit het probleem is geweest van het slecht lopen, weet ik niet. Ik heb er weinig verstand van... :)

Dat de motor nadat ie open is geweest, niet lang gelopen heeft, was redelijk duidelijk volgens Patrick.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

@Jo, merijn bedoelt een lagerkap opgedraaid, maar het lager daarin wel op de juiste plaats. Dan krijg je idd een rand aan beiden kanten van de overgang van de ene op de andere lagerschaal.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, Haas.

Inkeping naar inkeping is de bedoeling en dat was niet zo. Volgens mij zegt Jo precies hetzelfde. :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ow..zo....ja, nu ik het nalees.... :) (Y)

nog niet helemaal wakker ;)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Das inderdaad niet lekker, als zon lagerkap verkeerd zit. is nog een wonder DAT de motor uberhaupt ronddraaide.

Vwb de drijfstanglagers:

Die bestaan uit 2 verschillende schaaltjes: In 1 set zitten 4 schaaltjes die helemaal dicht zijn, en 4 schaaltjes die een sleuf hebben.
Bij sommige motoren loopt er een smeergat van bigend naar smallend, en moet er daarvoor een schaaltje naar boven gericht zijn met een gaatje of sleuf. C1J heeft echter niet zon smeerkanaal, en hoeft ook niet, want de pistonpen zit geklemd in het smallend, en hoeft niet gesmeerd te worden.
Daarom doe ik ook de schaaltjes met de sleuf in de lagerKAP. Veel nut heeft dat sleufje volgens mij niet, maar de meeste kracht krijgt het bovenste lagerschaaltje op zn donder, en als daar een sleufje zou zitten, heb je minder oppervlak waarover de kracht verdeeld kan worden, wat minder gunstig zou zijn....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

http://picasaweb.google.com/Merizzle/Op ... 7098343842

Hier zitten ze dus ook in de lagerkap, toch? :) Zal wel goed zijn...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Die drijfstanglagers die je daar hebt zijn voor een R5 Turbo, niet voor een GTT. Die fout heb ik eerder gezien. De Turbo heeft een kanaal door de drijfstang lopen dat olie opvoert naar de onderkant van de zuiger. De sleuf laat olie door van de krukas naar het gaatje in de drijfstang. De GTT heeft dit niet, en heeft die sleuf dan ook niet nodig. Ik zou ze dus even omruilen voor de juiste.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hmm... Bedankt voor de tip. Ik zal Pat eens bellen van de week.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Matijs schreef:Die drijfstanglagers die je daar hebt zijn voor een R5 Turbo, niet voor een GTT. Die fout heb ik eerder gezien. De Turbo heeft een kanaal door de drijfstang lopen dat olie opvoert naar de onderkant van de zuiger. De sleuf laat olie door van de krukas naar het gaatje in de drijfstang. De GTT heeft dit niet, en heeft die sleuf dan ook niet nodig. Ik zou ze dus even omruilen voor de juiste.
Ben met je eens dat de GTT die sleuf niet nodig heeft, maar denk persoonlijk dat er geen anderen leverbaar zijn. Blokje van Luco/Yolanda loopt hier ook al even gewoon goed mee, evenals een ander 5je.

ik denk dat ze gewoon 1 type lager maken, wat in alle C motoren wordt gedaan (kostenbesparing van Mr. fed. mogul)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

canonballman schreef:
Matijs schreef:Die drijfstanglagers die je daar hebt zijn voor een R5 Turbo, niet voor een GTT. Die fout heb ik eerder gezien. De Turbo heeft een kanaal door de drijfstang lopen dat olie opvoert naar de onderkant van de zuiger. De sleuf laat olie door van de krukas naar het gaatje in de drijfstang. De GTT heeft dit niet, en heeft die sleuf dan ook niet nodig. Ik zou ze dus even omruilen voor de juiste.
Ben met je eens dat de GTT die sleuf niet nodig heeft, maar denk persoonlijk dat er geen anderen leverbaar zijn. Blokje van Luco/Yolanda loopt hier ook al even gewoon goed mee, evenals een ander 5je.

ik denk dat ze gewoon 1 type lager maken, wat in alle C motoren wordt gedaan (kostenbesparing van Mr. fed. mogul)
AMEN :wink: ...
Plaats reactie