ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

GJ schreef:
Ollie schreef:Zijn de voorschermen van een RS breder dan van een 'gewone' Clio 2?
Jup

Pff en mij maar niet geloven he :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Timo Z. (Clio RS)
Berichten: 171
Lid geworden op: do 21 sep 2006 11:30

melcon schreef:
Timo Z. (Clio RS) schreef:ik vind het zelf met de RS wel lastig om snel bij een stoplicht weg te trekken zonder enige wielspin.

1e versnelling is moeilijk te doseren IMO
Het is ook niet makkelijk natuurlijk, zelfs met auto's met minder vermogen kan het al lastig zijn :)

Clio V6 is wel makkelijk trouwens, gewoon straal gas en koppeling laten schieten :D :worship:
Ik heb al met heel wat auto's gereden, waaronder ook zeer snelle, maar het valt mij echt op aan de Clio dat de 1e versnelling heel kort is en moeilijk te doseren. voor mijn gevoel ben ik net 2m bij het stoplicht weg of ik moet al overschakelen om hem niet vol in het rode te trekken. en eerst paar cm's rol ik bij het stoplicht weg alsof ik in een 1.2 zit omdat ik anders volle wielspin heb.

maar goed, wellicht valt dat wel enigzins aan te passen door middel van wat ECU-wijzigingen.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Timo Z. (Clio RS) schreef:
melcon schreef:
Timo Z. (Clio RS) schreef:ik vind het zelf met de RS wel lastig om snel bij een stoplicht weg te trekken zonder enige wielspin.

1e versnelling is moeilijk te doseren IMO
Het is ook niet makkelijk natuurlijk, zelfs met auto's met minder vermogen kan het al lastig zijn :)

Clio V6 is wel makkelijk trouwens, gewoon straal gas en koppeling laten schieten :D :worship:
Ik heb al met heel wat auto's gereden, waaronder ook zeer snelle, maar het valt mij echt op aan de Clio dat de 1e versnelling heel kort is en moeilijk te doseren. voor mijn gevoel ben ik net 2m bij het stoplicht weg of ik moet al overschakelen om hem niet vol in het rode te trekken. en eerst paar cm's rol ik bij het stoplicht weg alsof ik in een 1.2 zit omdat ik anders volle wielspin heb.

maar goed, wellicht valt dat wel enigzins aan te passen door middel van wat ECU-wijzigingen.
Vreemd, met warme motor komt de mijne zeker wel tegen de 65 in z'n 1.
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Timo Z. (Clio RS) schreef:eerste paar cm's rol ik bij het stoplicht weg alsof ik in een 1.2 zit omdat ik anders volle wielspin heb.

maar goed, wellicht valt dat wel enigzins aan te passen door middel van wat ECU-wijzigingen.
Je moet hem inderdaad eerst aan het rollen brengen, dan de koppeling helemaal loslaten, dan pas vol gas geven. Dat laatste moet nog steeds met een beetje beleid. Deze werkwijze spaart ook je aandrijflijn en je banden, en je bent nauwelijks langzamer. Met vol wielspin kom je niet weg bij de stopstreep. De buitentemperatuur en je banden(exalto's zijn echt beter als die sportcontact's!) spelen hier een grote rol. Je ECU niet.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Vooral ook je banden kunnen echt een groot verschil maken idd :)
Senshin
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 17 jan 2007 11:21
Locatie: Zeeland

je kan met wielspin toch nooit sneller weg dan zonder wielspin??

Als je wielen spinnen, das toch allemaal energie die je nutteloos verliest????
Volgens mij moet je gewoon zonder wielspin weg racen, das de beste manier, een beetje wielspin kan geen kwaad volgens mij.
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Inderdaad Senshin, in principe hoe minder wielspin hoe beter.
Vind de 1 wel wat lastig doseren jah in de RS, zeker bij nat wegdek, maar oefening baart kunst (en dat kan ook zonder nieuw setje banden).
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

In de regen slipt hij met een beetje geluk ook nog in de 2.... :D

De 1e versnelling kort, je bedoeld dat ie snel is ja, de 60 moet met gemak kunnen.
Wel eerst ff warm draaien he?
En rollen en dan gas erop is een kunstje dat je even moet oefenen.
Timo Z. (Clio RS)
Berichten: 171
Lid geworden op: do 21 sep 2006 11:30

zodra hij flink warm is gaat het idd een heel stuk beter!

nieuwe banden moeten er zeker opkomen,.. wat er nu onder ligt vind ik waardeloos. maar ja,.. komende tijd gaan de knaken in het huissie zitten.

begin v/d zomer gaat er wel wat anders onder komen, zal een hoop verschil uitmaken denk ik.
ook wil ik de wegligging eigenlijk nog wel gaan aanpakken door er een andere set dempers/veren onder te leggen die nog net ff stugger zijn en hem ongeveer 4cm omlaag gooien.

kunnen we hem ook wat beter door de hoeken gooien :bang:

p.s. als je je best doet is wielspin in de 3e versnelling ook mogelijk >-)
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Timo Z. (Clio RS) schreef:p.s. als je je best doet is wielspin in de 3e versnelling ook mogelijk >-)
Dat weet ik, ja. Vooral met koud/nat weer. :D

Met de ph3 heb ik daar geen last meer van. Of dit door het gewijzigde onderstel of de exalto's komt, weet ik niet.

Realiseer je wel, dat als je te weinig grip hebt met optrekken, dit ook het geval zal zijn met remmen, als je plotseling moet stoppen! :)
Jeroen RS
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 26 aug 2002 12:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Wie weet waar de schakelaar voor de binnenverlichting van de achterklep zit? Zit deze in een van de rubbertjes waar de klep op rust?
Senshin
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 17 jan 2007 11:21
Locatie: Zeeland

#Ron# schreef:
Timo Z. (Clio RS) schreef:p.s. als je je best doet is wielspin in de 3e versnelling ook mogelijk >-)
Dat weet ik, ja. Vooral met koud/nat weer. :D

Met de ph3 heb ik daar geen last meer van. Of dit door het gewijzigde onderstel of de exalto's komt, weet ik niet.

Realiseer je wel, dat als je te weinig grip hebt met optrekken, dit ook het geval zal zijn met remmen, als je plotseling moet stoppen! :)
Hier ben ik het niet mee eens, met optrekken gebruik je alleen je voorbanden, en bij de clio en al die pk's, gaat dat gewoon als een gek spinnen als je best doet.

Dat terwijl als je remt, gebruik je al je wielen, en dit maakt het toch een ander verhaal, en zou je gewoon goed moeten remmen.

EDIT: Ik zou graag een powerfilter willen monteren, of is dit een domme keuze??
alexandros RS
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 10:36

banden zijn zeer zeker van groot belang bij remmen! Wanneer je hard remt moeten je banden wel goed bijten anders grijpt ABS veel te snel in en dit is erg irritant. Ben ook over gegaan naar de nieuwe exalto's en merk duidelijk verschil! Niet het mooiste bandje om te zien maar zeker goede prestatie's.

Powerfilter niet doen, inlegfilter veel beter dit is bewezen op de bank.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

alexandros RS schreef:banden zijn zeer zeker van groot belang bij remmen! Wanneer je hard remt moeten je banden wel goed bijten anders grijpt ABS veel te snel in en dit is erg irritant. Ben ook over gegaan naar de nieuwe exalto's en merk duidelijk verschil! Niet het mooiste bandje om te zien maar zeker goede prestatie's.

Powerfilter niet doen, inlegfilter veel beter dit is bewezen op de bank.
Waar haal je dat inlegfilter, zal zijn volgende vraag dan zijn.

Ook ik wil dat wel weten...:D
alexandros RS
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 10:36

Arno17 schreef:
alexandros RS schreef:banden zijn zeer zeker van groot belang bij remmen! Wanneer je hard remt moeten je banden wel goed bijten anders grijpt ABS veel te snel in en dit is erg irritant. Ben ook over gegaan naar de nieuwe exalto's en merk duidelijk verschil! Niet het mooiste bandje om te zien maar zeker goede prestatie's.

Powerfilter niet doen, inlegfilter veel beter dit is bewezen op de bank.
Waar haal je dat inlegfilter, zal zijn volgende vraag dan zijn.

Ook ik wil dat wel weten...:D
bij mij :) heb nog een green liggen (rond filter) voor de phase 1.
originele slangen verwijderen! grotere slang monteren en je hebt een beter lopende rs. Geeft ook een mooi geluid. Powerfilters zijn vaak te klein. Enige die goed is..... itg carbon induction system. Kost alleen erg veel geld.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Timo Z. (Clio RS) schreef: p.s. als je je best doet is wielspin in de 3e versnelling ook mogelijk >-)
Als je je best doet is zo'n RS volledig zonder wielspin te rijden, en toch knalhard :bang: Zowel bij accelleratie, als het betere bochtenwerk.

Goeie banden doen wel veel. Met de Pirelli Drago's die er eerst op zaten was weinig lol te beleven, maar met Excalto's gaat 't helemaal top. Ook met de winterbanden krijg ik alles gewoon probleemloos op de weg.

Onder mijn RS zitten trouwens 20mm spoorverbreders rondom, geen idee hoe veel dit echt scheelt. Wat zowiezo wel erg veel uitmaakt is uitlijning!
rev it like a rental
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

#Ron# schreef:
Timo Z. (Clio RS) schreef:p.s. als je je best doet is wielspin in de 3e versnelling ook mogelijk >-)
Dat weet ik, ja. Vooral met koud/nat weer. :D

Met de ph3 heb ik daar geen last meer van. Of dit door het gewijzigde onderstel of de exalto's komt, weet ik niet.

Realiseer je wel, dat als je te weinig grip hebt met optrekken, dit ook het geval zal zijn met remmen, als je plotseling moet stoppen! :)
Ga er maar vanuit dat dat vooral door de banden komt...

Remmen doe je overigens voornamelijk op je voorwielen, al het gewicht wordt naar voren verplaatst, dus je hebt meeste druk op je voorbanden... dus wat Ron zegt klopt niet helemaal maar wel voor het grootste deel :)
Senshin
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 17 jan 2007 11:21
Locatie: Zeeland

alexandros RS schreef:
Arno17 schreef:
alexandros RS schreef:banden zijn zeer zeker van groot belang bij remmen! Wanneer je hard remt moeten je banden wel goed bijten anders grijpt ABS veel te snel in en dit is erg irritant. Ben ook over gegaan naar de nieuwe exalto's en merk duidelijk verschil! Niet het mooiste bandje om te zien maar zeker goede prestatie's.

Powerfilter niet doen, inlegfilter veel beter dit is bewezen op de bank.
Waar haal je dat inlegfilter, zal zijn volgende vraag dan zijn.

Ook ik wil dat wel weten...:D
bij mij :) heb nog een green liggen (rond filter) voor de phase 1.
originele slangen verwijderen! grotere slang monteren en je hebt een beter lopende rs. Geeft ook een mooi geluid. Powerfilters zijn vaak te klein. Enige die goed is..... itg carbon induction system. Kost alleen erg veel geld.
zijn dat die filters die te koop zijn bij MB car performance??

Is dit ook fatsoenlijk zelf te monteren??
Laatst gewijzigd door Senshin op zo 4 feb 2007 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijmen
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 22:01

Ik ga altijd tot 4000 toeren, koppeling los, beetje wielspin en gaan. Ik heb het eens nagemeten (met apparatuur) en in 7,5 sec. zat ik op de 100. Met zijn 2en er in!

Wel even het ESP uitzetten anders gooit 'ie de rem erop!

Ik heb RS gereden met zowel Conti's als Michelin's, vind het allebei goede banden (Y)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Tijmen schreef:Ik ga altijd tot 4000 toeren, koppeling los, beetje wielspin en gaan. Ik heb het eens nagemeten (met apparatuur) en in 7,5 sec. zat ik op de 100. Met zijn 2en er in!

Wel even het ESP uitzetten anders gooit 'ie de rem erop!

Ik heb RS gereden met zowel Conti's als Michelin's, vind het allebei goede banden (Y)
Ik kom met mijn stopwatch tussen de 7 en de 8 seconden uit, ben alleen wel wat aan het gewicht zelf..... :lol:

Ik heb geen RS gereden met Conti's, wel met een 1.6.

Ik vind de Conti's beter in de betere bochten, de Michelin beter slijtvaster maar wat minder grip.

Onder de RS die ik pas heb bekeken zat Courier bandjes.....kent iemand dat merk?..........goedkope bende of topbandje?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Heb mijne van de zomer met de G-tech gemeten op 7.2 seconden. (zonder wielspin ;) )
rev it like a rental
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Met mijn RS Phase 1 op Toyo Proxis T1R heb ik het volgende gemeten met de G-Tech (Paar keer geprobeerd en deze run ging perfect)

0-60mph 6,76s 8)

Voor het kijkplezier ook nog ff een filmpje van wat normaler wegrijden :)
Klik
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

Met de Ragnotti heb ik de wielspin wel eens met doortrekken in de derde versnelling, sta ik elke keer nog van te kijken :D

uiteraard wel bij nat wegdek :wink: ...
Tijmen
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 22:01

GJ schreef:Met mijn RS Phase 1 op Toyo Proxis T1R heb ik het volgende gemeten met de G-Tech (Paar keer geprobeerd en deze run ging perfect)

0-60mph 6,76s 8)

Voor het kijkplezier ook nog ff een filmpje van wat normaler wegrijden :)
Klik
Dat is inderdaad een perfecte run zeg!

Leuk filmpje trouwens (Y)
WDV46
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 9:30
Locatie: Minnertsga

Mijn RS heeft ook weer iets nieuws :( Als ik met koude motor rustig warm rijd is er eerst niets aan de hand, maar na 5-10 minuten gaat mn olielampje vaag branden. Na een minuutje gaat het lichtje weer uit. Het olie peil is niet te veel en niet te weinig. Is dit een smerige sensor of heb ik te weinig oliedruk?
Nielson
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 nov 2006 11:31

Heb even een vraag over de velgen van een Clio RS Phase II.

Ik heb zelf een Clio 1.2 uit 2002, maar wil graag de standaard 16 inch velgen van de Clio RS er onder zetten. (Y)

Nu is de ET waarde van mijn Clio volgens mij 35. Heeft de Clio RS een hogere ET waarde? En zo ja, kan ik ze dan wel zonder problemen onder mijn Clio leggen???
Gast

Nielson schreef:Heb even een vraag over de velgen van een Clio RS Phase II.

Ik heb zelf een Clio 1.2 uit 2002, maar wil graag de standaard 16 inch velgen van de Clio RS er onder zetten. (Y)

Nu is de ET waarde van mijn Clio volgens mij 35. Heeft de Clio RS een hogere ET waarde? En zo ja, kan ik ze dan wel zonder problemen onder mijn Clio leggen???
de RS ph1 heeft ET42, toevallig weet ik dit omdat ik reeds verschillende setjes heb zien passeren. Ze gaan vlot onder een 19 -16v (achter spacertje van 5mm nodig)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Mijn oude set RS wielen (wel phase 3) is toentertijd ook onder een non RS Clio gegaan. Het ging niet zonder slag of stoot, meen dat er hier en daar een spacertje tussen moet.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Heb vorige week m'n rs (ph2) wielen gewisseld, en op de velg staat bij mij ET 48.5. :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Gast

in principe moeten we dit kunnen terug vinden op de site van renault sport. Effe checken...
Gast

en gevonden !

Jante - Speedline - 7x15 déport : 43mm - Ph1

Jante 7X15 déport : 48,5mm - Ph2

jante - Terre - Speedline - 6x15 déport 38,5mm - Ragnotti

Jante - Asphalte - Speedline blanche - 7x16 déport : 38.5mm - Ragnotti
Nielson
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 nov 2006 11:31

Pfew, ET 48,5, dat scheelt nogal :~

Ik belde vanmiddag naar een bandenspecialist voor info over de montage van een hogere ET waarde, en die zei dat ik ervoor naar Duitsland zou moeten om die velgen te laten monteren, dat werd in NL niet gedaan vertelde die, veel te gevaarlijk.

Ik wil graag de orginele renault velgen hebben, maar 16 inch staat net wat strakker dan 15...... :)

Hmmm, ga me maar eens verdiepen in het spacer verhaal, ff deze site searchen...... :)

Thanx voor de tips allemaal..... (Y)
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Wordt in Nederland niet gedaan? :~ Is toch gewoon op te lossen door een spacer van 15mm aan beide kanten te plaatsen?
Plaats reactie