JB3 VersnellingsBak Probleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Andre_k

Kan iemand mij vertellen wat het kan zijn wanneer mijn versnellingspook naar achteren valt als hij in zn 1 of 3 staat, in zn 2 en 4 vindt ik de pook trouwens ook best veel naar achter bewegen als ik accelereer, zodra ik mijn gas loslaat schiet de pook weer iets terug in de versnelling en zodra de pook naar achteren is gekomen begint de bak ook heel licht te zingen :(
Ik heb onlangs de bak vervangen omdat mijn andere bak dood was maar na de inbouw had al al gelijk dit probleem :s
Alle motor/baksteunen zijn 100% heb ze namelijk al gecontroleerd tijdens het wisselen van de bak ook de steun aan de voorkant van de bak is heel en zit goed vast en het schakelmechaniek onder de bak zag er op het eerste gezicht ook gewoon goed uit.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Moet je ons toch even iets verder op weg helpen aub.

wat voor auto, bouwjaar enz.

wat ik hier lees is:

A, het dansen, zit in je motorsteunen. Oplossing motorsteunen vervangen, of iig nakijken of ze allemaal nog wel vast zitten.

en

B. Een wiellager wat de geest heeft gegeven. ook te vervangen dus.
Andre_k

Frits schreef:Moet je ons toch even iets verder op weg helpen aub.

wat ik hier lees is:

A, het dansen, zit in je motorsteunen. Oplossing motorsteunen vervangen, of iig nakijken of ze allemaal nog wel vast zitten.

en

Het gaat om een R5 GTX uit '88 met een GTT fase2 blok met een JB30032 bak :p

A: Het dansen komt dit keer niet door de motorsteunen want zoals ik al zei heb ik alle motorsteunen al gecontroleerd bij het wisselen van de bak deze zijn echt allemaal 100% en ze zitten ook allemaal goed vast!

B: Een wiellager???? en dan schiet mijn pook haast 5 cm naar achteren :~
Bij mijn vorige bak die er onder vandaan kwam had ik die problemen niet hoor, van die bak ratelde de 5e versnelling en begonnen de rest vd versnellingen licht te ratelen bij accelereren, Verder schakelde de bak nog perfekt! 8)
Edwin16v
Contacteer:

Frits schreef:Moet je ons toch even iets verder op weg helpen aub.

wat ik hier lees is:

en

Motorsteun zou wel kunnen jah, maar het verband tussen een versnellingsbak en een wiellager zie ik niet helemaal |:
canonballman

Als jij je handen in het vuur steekt voor alle 3 de motorsteunen (en dat doe je volgens mij), dan zit het gewoon in de bak.

iets anders kan ik echt niet bedenken.

maar eerste ingeving van mij was ook motorsteun
Riël
Über-Spammer

t zijn gewoon de steunen.

Mag dan wel in de bak zitten, maar die schakelas die de bak uitkomt zorgt echt niet dat je pook beweegt lijkt me, hoe gaar ie ook is van binnen. Of dat gat waar ie uitsteekt moet ovaal zijn geworden maarja dan loopt je olie ook over de stoep.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Andre_k

Riël Notermans schreef:t zijn gewoon de steunen.

Mag dan wel in de bak zitten, maar die schakelas die de bak uitkomt zorgt echt niet dat je pook beweegt lijkt me, hoe gaar ie ook is van binnen. Of dat gat waar ie uitsteekt moet ovaal zijn geworden maarja dan loopt je olie ook over de stoep.
Ik heb voordat het blok er weer ingehangen werdt alle steunen gecontroleerd, nadat ik het probleem constateerde heb ik dus weer alle steunen voor de zekerheid nagekeken, ook de steun aan de voorkant vd motor en ze waren nog steeds 100%!!!
Dus het zijn Niet de steunen! 8)
Heb gisteren met mn zwager gekeken of het aan de afstelling van de versnellingspook lag, heb hem wat beter afgesteld (voor zover hij nog beter afgesteld kon worden)
Heb gekeken wat de motor doet als ik de wagen op de handrem heb staan en dan in meerdere versnellingen met flink wat gas erop de koppeling op laat komen, maar het blok kantelt echt nauwelijks!
En toch terwijl ik dit doe blijft de pook telkens terugschieten als ik de koppeling op laat komen.
Dus het moet dan wel in de bak zitten lijkt me
Heb al tientalle keren GTT blokken in en uitgebouwd, maar heb dit probleem nog nooit meegemaakt :s
Laatst gewijzigd door Andre_k op di 30 jan 2007 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Andre_k

Heb trouwens vanmiddag iemand van Renault gesproken en de hele situatie uitgelegd, en die had het er over dat het dan hoogst waarschijnlijk de blokkeer kogeltjes/pennen of de veertjes hiervan van de schakelstangen kapot of versleten zijn waardoor hij niet goed in zijn versnelling blijft staan.
Riël
Über-Spammer

Nou, dan kun je denk ik het beste terecht bij kanonballenman? :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Andre_k

Nou ik heb voorlopig in de planning staan dat ik komende zaterdag op mn werk de bak er ff uithaal en dan thuis op mn gemakkie de bak uitelkaar halen om te kijken of ik het probleem kan lokaliseren :p
:~ Hmm dan maar een weekje op de fiets naar mn werk...
Edwin16v
Contacteer:

Andre_k schreef:Nou ik heb voorlopig in de planning staan dat ik komende zaterdag op mn werk de bak er ff uithaal en dan thuis op mn gemakkie de bak uitelkaar halen om te kijken of ik het probleem kan lokaliseren :p
:~ Hmm dan maar een weekje op de fiets naar mn werk...
Zo dat is afzien dan zeg op de fiets :D
Andre_k

Nou gisteren de bak uitelkaar gehaald, en kwam tot de conclusie dat de lagerpassing van de secundaire as uitgebroken was, waardoor dus het lager en de complete secundaire as telkens naarbuiten liep :(
Heb vervolgens mijn andere versnellingsbak waarvan de 5e versnelling kapot was gesplits om te kijken er nog verdere schade aan was gericht door de tanden die af waren gebroken van het tandwie van de 5e versnelling, maar dit was gelukkig niet het geval
Ik heb vervolgens de bak helemaal schoongemaakt aan de binnenkant en daarna weer netjes inelkaar gebouwd en de complete tandwielen van de 5e versnelling van de andere bak erop gemonteerd :p
Nadat ik het geheel vanmorgen weer allemaal ingebouwd had en ik een proefrit ging maken kwam ik dus tot de conclusie dat de bak dus niet van zn 2 naar zn 3 of 4 wilde schakelen, alleen wanneer ik hem dus eerst in zn 5 gezet had, koppeling op had laten komen en weer intrapte kon ik wel naar zn 3 of 4 schakelen ik kan dan vervolgens wel zonder problemen weer terug naar zn 3 of 2 dat wel.
Het probleem doet zich dus alleen voor zodra ik van zn 2 naar 3 of 2 naar 4 wil, van 3 naar 4 of 5 gaat zonder problemen! :s
Ik heb zelf een vermoeden dat er een blokkeer palletje uitgevallen is terwijl ik de schakelvorkas van de 5e versnelling en het bakhelft samen ging voegen, omdat het ene bakhelft net tever naar beneden zakte om het arretreer kogel van de 5e versnelling te plaatsen trok ik de bakhelft iets omhoog, ik dacht daarom zelf dat misschien de blokkeerpal van de 5e met de 3e/4e versnelling er toen misschien uitgevallen is :(
Als er toevallig iemand anders een idee of (I) tip heeft wat het kan zijn, hoor ik het graag! :)
Andre_k

Hmm ben er achter dat het trouwens niet altijd werkt om van zn 2 naar zn 5 te gaan om vervolgens naar zn 3 of 4 te kunnen schakelen, moet het voorlopig doen met het overslaan van zn 2e versnelling want als ik van zn 1 naar zn 3 of hoger ga, heb ik nergens last van :wink:
Plaats reactie