[Renault 19 16v Turbo]

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ik kan je die jb3 incl koppeling leveren voor 250

en een jc5 uit een megane 2.0 16v voor 375 zonder de koppeling

die koppeling los is 100 euro
Die JB3 moet ik weer ombatterijen waar ik niet zoveel zin en tijd aan/voor heb. Omdat ik hem eind deze week op subframe wil hebben. |:

Dus moet eerst ff bak zoeken, Waar is die koppeling af te halen?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://renault1916v.com/Afb002.jpg[/img]

Ik zie wat over het hoofd, Dat plaatje houd ik over.
Heb de boel weer uit elkaar getrokken omdat ik hem overhield in de doos waar alle onderblok delen in zaten vraag ik me af of hij nou van deze motor afkomt.

Of van het vorige onderblok (S)
Kan het ook zonder dat kapje. Want alle bouten die er bij horen zijn precies lang genoeg voor zonder dat kapje.

En dan heb je zoveel fotos en net niet daarvan,
Dus wie heeft er een foto van het onderblok waarvan alleen carterpan gedemonteerd is?
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

Schroef je oliepomp maar weer los van het onderblok

[img]http://www.f7p.de/pm_berlin/teile2.jpg[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zonder schotje gaat ook wel goed, dus echt noodzakelijk zal hij niet zijn. De eerste modellen met alu carter hadden ze ook niet. Pas later hebben ze dat schotje op de pomp gemonteerd. Dat zal overigens niet voor niets zijn, dus ik zou gewoon even de bijbehorende langere 5 bouten bestellen bij de dealer, dan kan je hem gewoon netjes monteren.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Dan monteren we hem gewoon maar,
Bij gebrek aan de juiste boutjes cq onderdelen voor mijn motor (je raakt wel eens wat kwijt)
Heb ik maar een 2e F7P blok geregeld, :p :D
Niets mee mis maar hij moet er wel aan geloven :worship:

Vanmiddag haal ik hem op. Ondertussen beetje aan het speuren geweest en kwam ik een engelse 19T tegen.

By Chet T16:

I had a 1.8 turbo that ran 5psi on standard pistons a while ago

With the T28 there was minimal lag and acceleration in 5th gear from 2.5k rpm was very impressive.

After about 6k miles the crank started to get a very slight rattle on startup and 4th and 5th gears had gotten a bit noisey. This was an engine with over 100k on it before turboing.

Running on 95 octane fuel 5psi was the very limit with my setup, in higher gears more than a few seconds and WOT with result in pinking. A 25% AvGas mix made it run very very nice.

I have no idea of intake temps but its something i'd like to monitor on the new engine.

I had a low temp thermostat and fan switch in it and never had a single problem with temps, even without the coolant/oil heat exchanger
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Het begint al ergens op de lijken,
Alleen wil de lak op mijn waterpomp-rol spontaan mijn blok verlaten, Maargoed zorg voor later.
Distrubutiekappen weer helemaal fris en schoon.

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201379.jpg[/img]

Zo zou eigenlijk iedere F7P binnenkant eruit moeten zien.
Heb nog wat probleempjes met de waterpomp,
Die naar mijn mening iets te zwaar loopt.
Dus even kijken of er een nieuwe in het budget past!

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201380.jpg[/img]

4kg vliegwiel gemonteerd.
Door het ontbreken van een paspen ben ik niet aan de koppeling toegekomen.
Maar de versnellingsbak ontbreekt nog dus geen ramp.
Ben druk opzoek naar een versnellingsbak die eventueel te ruilen is tegen een F7P zie RTC Markt.

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201381.jpg[/img]

Ik haat roest,
Daarom een mooi gestraald subframe.
Nu de draamarmen nog.
Maar wil eerst het blok erop hebben!

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201383.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Draagarmen zijn makkelijker te monteren als het blok er nognie inzit...

Verder kun je een koppeling ook makkelijk zonder paspen monteren op het oog. Dan op de rand van de drukgroep controleren offie overal goed zit en klaar. Luisterd niet zo nauw als veel mensen denken.
Kep het al tig x gedaan en nog nooit problemen gehad.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ik laat het blok toch even voor wat het is door ontbreken van versnellingsbak,

Dus van de week de draagarmen klaar maken voor montage.
En moet de ABS pomp nog demonteren zodat deze weg kan worden gebracht voor revisie. Goodrige remslangen moet ik er nog tegen aanmaken en moeten nieuwe remleindingen aan de voorkant komen.

Verder begint Ronald1916v v/d week met revisie van mijn cilinderkop:
* nieuwe klepseals monteren
* inschuren van de kleppen
* monteren van de klepveren.

Dan kan ik hem wegbrengen voor afpersen cq vlakken.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ik zou toch niet bezuinigen op de waterpomp, lekker een verse er tegenaan schroeven. dan maar een paar weekies later rijden, als ie het daarmee langer uithoud :)
Immer wieder die verdammte Holländer
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ik laat deze waterpomp eerst even zitten,
Niet dat ik ermee ga rijden. Maar ik wil eerst even tijd stoppen in het vinden van een geschikte versnellingsbak.
En de cilinderkop afwerken zodat het kale blok op het subframe kan.
Dan kan Rob16v beginnen met de downpipe te ontwerpen.

En ondertussen wil ik eens kijken of ik het ABS systeem werkend krijg,
Anders conversie tot een vacuumsysteem van Laguna 1.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

waterpomp kost niet veel.. :D
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

vliegwiel:

Steekt het koppelingsplaat-vlak niet te ver uit ten opzichte van het vlak waarop de drukgroep rust?

Als dat zo is, kan je koppeling niet vrijkomen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Paul1916v schreef:waterpomp kost niet veel.. :D
39.15 eu bij de brezaap met wat korting :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

canonballman schreef:vliegwiel:

Steekt het koppelingsplaat-vlak niet te ver uit ten opzichte van het vlak waarop de drukgroep rust?

Als dat zo is, kan je koppeling niet vrijkomen.
Niet meer dan bij een standaard vliegwiel als ik het goed heb,
Maar nu je het er toch over hebt. Ik zal het vanmiddag eens nameten.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Doe dat eens. Volgens mij scheelt dat normaal nog geen 0,5 milimeter, en op jouw foto lijkt het wel 1,5 milimeter of meer, en het komt redelijk precies.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

0.8mm net even gemeten.
5,2kg en 4Kg naast elkaar

kan even zo snel een orgineel vliegwiel niet vinden. Heb er nog wel 1 ergens.
Rand op het orginele vliegwiel is bijna niet te zien / meten. Iets van 0.2mm.
Maandag maar even terug met het vliegwiel. :smoke:

Bedankt voor de tip (0)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

En we hebben een bak, een JB3044. Kwam van een clio 16v af.
Ik vind het prima. Moest wel de hoofdprijs betalen maar dan heb je hopelijk ook wat. Houd tevens in dat het budget op is. En er even gespaard moet worden voor overige delen. Maar voorlopig kunnen we verder.

Vliegwiel moet terug, laten herstellen tot juiste maten.
Versnellingsbak moet cosmetisch even aangepakt worden.
En dan kan het op het subframe gezet worden :D

Eindelijk maar toch, begint het ergens op te lijken.

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201384.jpg[/img]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ha mooi man
neem gewoon rustig de tijd en krik eerst je budget anders wat op
komt uiteindelijk allemaal wel goed
ik ben ook al een paar jaar bezig :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

mooi project hoor (Y)
uiteindelijk komt het wel af!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

TMC16v schreef:En we hebben een bak, een JB3044. Kwam van een clio 16v af.
Ik vind het prima. Moest wel de hoofdprijs betalen maar dan heb je hopelijk ook wat.
Mm, vreemd, heb je hier niet gezien.....

Rekent er nog iemand anders ook hoofdprijzen dan? :p
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ben echt benieuwd als ie de weg op gaat wat het voor resultaat geeft, erg mooi om te volgen..... :worship:
cyberdanny
Berichten: 1753
Lid geworden op: za 2 jul 2005 16:21
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Sittard

Dat ziet er netjes en verzorgt uit allemaal!!! :worship:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

mark 5t schreef:ha mooi man
neem gewoon rustig de tijd en krik eerst je budget anders wat op
komt uiteindelijk allemaal wel goed
ik ben ook al een paar jaar bezig :D
Ik wou er komende zomer toch wel mee gaan rijden eigenlijk. :beer:
Maargoed eerst eens sparen. Wil nog steeds lid worden maarja aldoor vergeet ik het want wil nu toch wel eens me eigen avatar: [img]http://www.puchforum.net/images/avatars ... f66c59.jpg[/img]


Bak ziet er goed uit zover ik de binnenkant heb bekeken.
Ik trek het afgedraaide vliegwiel eraf en monteer een orginele.
Als ze er nog meer afdraaien wordt het echt te zwak en durf het risico dat de plaat niet gaat vrij komen niet aan. Wil zoveel mogelijk fouten voorkomen, Mocht het toch fout gaan dat ik het kan uitsluiten.

De setup blijft beperkt tot +/- 0.5 bar. Wat toch voor mijn doel genoeg is.
Niet teveel vragen stellen en gewoon lekker bouwen -> Thats the Spirit. Maar soms moet je wel.

Verder zit ik op de auto met een verkloot remsysteem. ABS dat half werkt en voorste remleidingen die niet meer los willen ivm rond gedraaide moeren in de wielkasten.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ABS verwijderen en normaal remsysteem zonder ABS monteren
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

TMC16v schreef:Verder zit ik op de auto met een verkloot remsysteem. ABS dat half werkt en voorste remleidingen die niet meer los willen ivm rond gedraaide moeren in de wielkasten.
daar had ik ook last van op die blauwe, remslang maar doorgeknipt en hele remleiding verwijderd, wel mooi een exemplaar wat ze meteen kunnen namaken :P
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

mark 5t schreef:ABS verwijderen en normaal remsysteem zonder ABS monteren
Dat is de goedkoopste optie inderdaad,
Maar mij is geleerd nooit te bezuinigen op veligheid cq remsysteem.

Dus wil ik een vervangend systeem erop hebben, aangezien mijn vorige 16v richting de sloop is gegaan door blokkerende wielen. |:
Vandaag eens struinen op de sloop voor wat onderdeelnummers van Laguna remsysteem. (D)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Als jouw vorige clio op de sloop is beland door blokerende wielen, dan moet je bestlist geen ABS hebben, maar een circuit training doen. Dit lijkt mij typisch een stukje ovemoedinge bestuurder die in paniek raakt.

:biertjuh:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Abel schreef:Als jouw vorige clio op de sloop is beland door blokerende wielen, dan moet je bestlist geen ABS hebben, maar een circuit training doen. Dit lijkt mij typisch een stukje ovemoedinge bestuurder die in paniek raakt.

:biertjuh:
Enne geen Clio, Maar 19 he (0)

je rijd 70, voegt opeens een opa bestuurder op laatste moment in. Ik vol in de remmen helpt niets dan maar uitwijken -> helaas daar was de vluchtheuvel al. (N)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ok dus geen stukje scheuren in de schemer, en dam met 180 een iets te klein bochtje in duiken...


Brr het zal je maar gebeuren :~

ABS is wel een veilig gevoel, maar waarom is de jouwe nu stuk?? zijn de sensoren nog goed? of veel roest op de tanden? Als je zorgt dat de auto rijd, kun je dat vast wel uitzoeken he (Y)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Abel schreef:ok dus geen stukje scheuren in de schemer, en dam met 180 een iets te klein bochtje in duiken...


Brr het zal je maar gebeuren :~

ABS is wel een veilig gevoel, maar waarom is de jouwe nu stuk?? zijn de sensoren nog goed? of veel roest op de tanden? Als je zorgt dat de auto rijd, kun je dat vast wel uitzoeken he (Y)
Nou het zit zo:

Toen ik de auto kreeg werkte het systeem storingsvrij, Alleen bij bepaalde stuuruitslag ging het abs lampje branden. Dus dat zal wel een sensor zijn geweest. Maarja toen kwam er zo'n handige vriend langs die ff in de auto wou kloten :beer: En de op de rem trapt resultaat remzuigers op de grond |:

Die heb ik er dus wel weer ingekregen maar sinds toen heb ik er dus een lampje bij. 2a3x pedaal ff intrappen en de pomp loopt weer. (N)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

lucht in je hoofdremcilinder?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Haas schreef:lucht in je hoofdremcilinder?
Bij een clio zou ik zeggen van wel, :beer:
Alleen heeft een 19 met ABS geen hoofdremcilinder (0)
Dat is dus ook gelijk het verneukte als je pomp overlijd of uitvalt. Weg remkracht. En laat dat stuur maar los want ga maar bidden |:

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201388.jpg[/img]

Begint al ergens op te lijken, Zometeen even bij de lokale dealert paspen lenen. En dan de plaat er tegenaan.

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201390.jpg[/img]

Verder loop ik nogal te kloten met het zwarte beugeltje wat je rechts ziet waarmee de dynamo o.a. op zijn plek blijft. Krijg alleen de 2e bout er niet in. Die zit precies achter de pulley,


Overgens post ik niet alle fotos:
Al het beeld materiaal kan je terug vinden op: (gebruik ik alleen voor storage)
www.renault1916v.com
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

TMC16v schreef:Bij een clio zou ik zeggen van wel, :beer:
Alleen heeft een 19 met ABS geen hoofdremcilinder (0)
weet ik veel... :lol:

nooit een 19 met abs onder de loep genomen, twas t eerste wat me tebinnen schoot :P
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Haas schreef:
TMC16v schreef:Bij een clio zou ik zeggen van wel, :beer:
Alleen heeft een 19 met ABS geen hoofdremcilinder (0)
weet ik veel... :lol:

nooit een 19 met abs onder de loep genomen, twas t eerste wat me tebinnen schoot :P
Mooie van dit systeem vind ik dat je geen ingrijpen van ABS in het pedaal voelt. Je wou een 19 ABS onder de loep nemen: (0)

[img]http://www.renault1916v.com/XP-HB-32/Af ... 201394.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Stom systeem.
Normaal móet je het ingrijpen van de ABS voelen in het pedaal. Wel zo prettig om te weten dat de ABS er inderdaad inhakt, dan weet je dat je moet sturen ipv doorremmen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gesloten