Waarom moet ik de binnenkant krabben van de coupé?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Sta je dan sóchtends, alle raampjes bevroren, pikkedonker, nog nergens ijs spulletjes klaargezet, deuren vastgevroren......

Ergens nog wat de-icer gevonden en ontdooien maar :p Alles wel, deuren met wat kracht geopend en blijkt dus dat ik ook (weer) mijn voorruit van binnen ijsvrij moest maken.

Hoe kan dit? en wat kan ik er eventueel aan doen?

Ik heb in het eind vorig jaar wel een nieuw voorruit erin gekregen en vermoed dat het daaraan ligt, maar ik weet het niet zeker. Omdat we vorigjaar een kwakkel winter had, kon ik het moeilijk vergelijken.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

staat je auto vaak wat langer stil?
of rij je veel hele korte stukjes?

de gtt staat veel stil hier en dan is het ook erg vochtig aan de binnenkant
een keer een paar dagen een electrisch kacheltje erin zetten met de ramen op een kier
dan stook je het vocht uit je auto

werkt prima (Y)
MikeVV
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:staat je auto vaak wat langer stil?
of rij je veel hele korte stukjes?

de gtt staat veel stil hier en dan is het ook erg vochtig aan de binnenkant
een keer een paar dagen een electrisch kacheltje erin zetten met de ramen op een kier
dan stook je het vocht uit je auto

werkt prima (Y)
Heb ongeveer zelfde probleem dus goeie tip luco!!
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
Roy
Moderator

Je kan ook zo'n vochtvreter onder je stoel zetten. :)
Mn express had er ook last van maar nu er zo'n ding in staat veel minder. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Nee, ik gebruik hem dagelijks.

Bij mijn 5-je had ik er ook niet zo'n punt van gemaakt, maar dat ik bij een 5 jaar oude auto ook al moet krabben..... ( ja ik weet, het blijft een Renault :p )
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

keer lekkage gehad of regen binnen?
vocht blijft lang hangen in een auto
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Megane = sloot auto ..................o nee :wink: :p :lol:

Wat ook vaak helpt .........kachel volgas en de hele rit een beetje je raam open
Fleetwood

heb je airco erin zitten...
ik word er zoo moei van.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:keer lekkage gehad of regen binnen?
neen
Fleetwood schreef:heb je airco erin zitten...
ja

@Jochem, dat doe ik ook wel, allen sóchtends is mijn raam dik beslagen, en zoals vanochtend bevroren.
Maarten-Jan
Car: R19.R

vocht slaat neer op de koudste plek van je auto, je ramen dus.

Dit gaat sneller als de ramen vet en/of vies zijn...
tip is om je ramen goed te reinigen en daarna een heel miniscule laag afwasmiddel er op te smeren... (afwasmiddel is een ontvetter).

Wat overigens ook mogelijk is is dat je kachelradiator lekt (in lichte mate anders zie je het wel aan je koelvloeistof niveau) en dit slaat neer op je ramen... (koelvloeistof is ook "vet")...

Hoop dat je hier wat mee kan :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Dank je, dat van die kachelradiateur moet ik dus even in de gaten houden.
Ik weet dat ik zo af en toe een beetje moet bijvullen, maar omdat ik op gas rijd, is dat op zich ook weer niet heel verwonderlijk.

De ramen heb ik dus net helemaal gedaan, eigenlijk juist om het te voorkomen. :S

zou de auto dan toch ergens lekken?
Bart V

Waarom zou je moeten bijvullen als je lpg hebt???
Chris@R5

Gewoon zo'n folie over de voorruit. Werkt bij mij altijd :)
-jacco-
Über-Spammer

Aan de binnenkant? (0)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij een goeie regenbui je deur ff te lang open is genoeg voor een zeer hoge vocht gehalte in je auto die er zeker niet snel uit is
Chris@R5

Jacco Osté schreef:Aan de binnenkant? (0)
Nee helpt ook voor de binnenkant :wink: . Ik had het bij de oude vijf van mijn moeder. Zo'n zilveren folie er over en nergens geen last meer van.
Maarten-Jan

Erik Olijnsma schreef:Dank je, dat van die kachelradiateur moet ik dus even in de gaten houden.
Ik weet dat ik zo af en toe een beetje moet bijvullen, maar omdat ik op gas rijd, is dat op zich ook weer niet heel verwonderlijk.

De ramen heb ik dus net helemaal gedaan, eigenlijk juist om het te voorkomen. :S

zou de auto dan toch ergens lekken?
Koelvloeistof hoef je nooit bij te vullen, is een gesloten systeem... dus alleen als het ergens lekt zou je af en toe moeten bijvullen. Olie is een ander verhaal, daar kan wel eens wat van verdwijnen ja :lol:

Dus als je dat af en toe moet bijvullen zou ik toch je kachelradiator even inspecteren :)
CChris

om de voorruit schoon te maken zou ik trouwens wat ammoniak gebruiken verdund met water. vergeet glassex en al die troep, dat is alsnog alleen maar vettig op t einde. ammoniak rulezz!! :D :worship:
R 5 Convertible Rulezz
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Check al je rubbers (deuren en ramen) en zet er een paar nachten een vochtvreter in. Er moet ergens een 'lek' zijn. Anders komt er echt geen water naar binnen...
Fleetwood

Erik Olijnsma schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:keer lekkage gehad of
Fleetwood schreef:heb je airco erin zitten...
ja
door de airco aan te zetten ontrek je vocht aan je interieur,
en dat word natuurlijk naar buiten toe afgevoerd,
maar er blijft altijd wat achter, dit komt dus terug je interieur in,bij uitzetten, waardoor je dus door het temperatuurverschil condensvorming krijgt zodra je de wagen stilzet.

dus wel altijd de airco aan, ook in de winter, maar een paar minuten voordat je gaat parkeren uitzetten.
is het proberen waard,lijkt me...
ik word er zoo moei van.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Bart V schreef:Waarom zou je moeten bijvullen als je lpg hebt???
Omdat de T-stukjes bij de verdamper 9 van de 10x wat lekken.. die zijn niet echt af te dichten volgens vele mensen en houden ze het er maar op dat een LPG auto die koelvloeistof verliest altijd wat gebruikt
-PAZ-
Über-Spammer

check ook eens je interieur filter, en de behuizing. gebeurt wel eens dat wanneer je het filter iets te woest word vervangen de behuizing gaat lekken met als gevolg vocht in de auto. Wat je ook nog effe kan controleren is of de afwaterings gaten in de parafan bak niet dicht zitten.
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer

Ronald1916V schreef:
Omdat de T-stukjes bij de verdamper 9 van de 10x wat lekken.. die zijn niet echt af te dichten volgens vele mensen en houden ze het er maar op dat een LPG auto die koelvloeistof verliest altijd wat gebruikt
Nou, als je nog geen t-stuk fatsoendelijk kan afklemmen, vraag ik me af waar je mee bezig bent :)

De verdamper zelf wil intern wel es wat lekken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Jochem de Haas schreef:Megane = sloot auto ..................o nee :wink: :p :lol:

Wat ook vaak helpt .........kachel volgas en de hele rit een beetje je raam open
Grapjurk :D

On-topic, ik heb de laatste weken ook weer regelmatig last van beslagen ramen van binnen, en bij kachel volgas wordt dit alleen maar erger! 8) Het temperatuurverschil tussen de lucht binnenin en de lucht buiten wordt dan te groot.

Ik rijd zelden 's ochtends (dan slaap ik nog :p ) dus krabben van binnen hoef ik niet, maar 's middags of 's avonds even met de trekker de ruit watervrij maken is de laatste paar dagen wel nodig geweest (en daar had ik de vorige winter ook al last van...) De druppels hangen dan aan de ruit :~

Met de ruiten op een kier rijden lijkt wel enigszins te helpen, en ik heb 'm vanavond geparkeerd met beide ruiten op een klein kiertje. Net ff gekeken en de ruit is nu helemaal vrij (Y). (Toen ik vanavond even ergens heen wilde zat ie potdicht, auto heeft de hele dag stil gestaan nadat ik 'm gisteravond wegzette)
Ik heb dus het idee dat het 'luchtdicht' afsluiten van de auto het probleem veroorzaakt, vooral omdat je dus de kachel aan hebt gehad.
Vochtvretertje (zo'n mini) staat bij mij onder de voorruit geklemd maar dat heeft in mijn geval weinig effect gehad.
Effe kijken hoe ik dit de komende winter ga oplossen :)

Bij deuren wordt vaak vaseline geadviseerd, voor op de rubbers.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer

Nou dat klopt niet helemaal wat je zegt.

Afsluiten moet zeker.

FYI, de lucht binnen moet warm zijn. De mate waarin het water als waterdamp in de lucht kan zitten is afhankelijk van de temp. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer damp er in kan zitten. Blijft het koud, condenseert de damp en slaat het eerst neer op je koude ruit.

Er moet gewoon geen vocht in komen. Plastic achter de panelen moet wel een beetje vast zitten, rubbers goed sluiten etc.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan

Riël Notermans schreef:
Ronald1916V schreef:
Nou, als je nog geen t-stuk fatsoendelijk kan afklemmen, vraag ik me af waar je mee bezig bent :)

De verdamper zelf wil intern wel es wat lekken.
En dan gaan we ervan uit dat hij een systeem met verdamper heeft... straks heeft ie gewoon een hypermodern systeem met vloeibare injectie :wink:
Madmaus

volgens mij is het niet zo heel erg toch?
Het is de laatste nachten heel vochtig geweest. vaak vrij mistig, dus dan is het ook in de auto vochtiger. en als het dan gaat vriezen dan kan je dat wel krijgen ja.

als het straks wat minder vochtig is en wat kouder word houd het denk ik vanzelf op.
Maarten-Jan

Dat is ook weer waar... de 19 heeft er overigens geen last van, maar die staat altijd binnen (0) (;))
Plaats reactie