hallo iedereen
ik heb een 19 16v bouwjaar 1994
ik heb er 4 250 watt 5 weg boxen van jvc ,
en 2 500w pioneer subwoofers ingebouwd
met 2 versterkers
( boschman 2*500watt voor subs en magnat 4*250 watt voor mijn 5weg boxen)
en mijn accu raakt leeg
dus ik heb 2 condensators gekocht die er tussen gemaakt
maar nu kan mijn dynamo het nog niet aan
wat moet ik doen
een dynamo met meer opbrengst monteren
of zijn er goedkopere oplossingen
alvast bedankt michel
geluids instalatie te sterk voor dynamo
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
misschien is je dynamo ook niet lekker meer?
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik heb met de R19 16V ook meerdere keren problemen gehad met de audio...
ook 2x 12" woofer van Pioneer en 2 versterkers en de nodige Mid's en Tweeters van HertZ.
eerder veel dynamo problemen gehad (sloopdynamo's.. half gereviseerde dynamo's..) daarna als eerste (ik was dat dus Xabre) een zoektocht begonnen naar een sterkere dynamo die er tussen kon. uiteindelijk paste de dynamo van een Clio 1.9D (motorcode F8Q) er tussen met wat kleine aanpassingen.
Daarna enkel het probleem dat er stationair te weinig geladen werd met de audio voluit op Meetings en evenementen.. een kleinere dynamopulley heeft dit aardig opgelost.
Verder heb ik een Gel Accu van 80AH voor de audio er bij die pas geschakeld is aan de hoofdaccu als deze op contact staat. zo speelt je startaccu nooit meer leeg op meetings enzo en kun je het systeem mooi losdraaien tot de Gel accu leeg is.. even starten en hij laad weer bij..
ideaal 
ook 2x 12" woofer van Pioneer en 2 versterkers en de nodige Mid's en Tweeters van HertZ.
eerder veel dynamo problemen gehad (sloopdynamo's.. half gereviseerde dynamo's..) daarna als eerste (ik was dat dus Xabre) een zoektocht begonnen naar een sterkere dynamo die er tussen kon. uiteindelijk paste de dynamo van een Clio 1.9D (motorcode F8Q) er tussen met wat kleine aanpassingen.
Daarna enkel het probleem dat er stationair te weinig geladen werd met de audio voluit op Meetings en evenementen.. een kleinere dynamopulley heeft dit aardig opgelost.
Verder heb ik een Gel Accu van 80AH voor de audio er bij die pas geschakeld is aan de hoofdaccu als deze op contact staat. zo speelt je startaccu nooit meer leeg op meetings enzo en kun je het systeem mooi losdraaien tot de Gel accu leeg is.. even starten en hij laad weer bij..


begin eerst eens met de kabel tussen de dynamo en de accu te vervangen door een stuk dikkere kabel, dat scheel vaak ook aanzienlijk..
CLIO 16V --> 19 16V
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Er zit een soort verdikking op het inlaatspruitstuk in vorm van wat gegoten letters.. die moet je even wegvijlen onder het inlaatspruitstuk. daarna past een 1.9D dynamo er wel tussen als je deze met steun en al er tussen ramt.. gaat niet heel makkelijk maar geloof me.. het pastXabre schreef:wat moest je eigenlijk aanpassen?Ronald1916V schreef:uiteindelijk paste de dynamo van een Clio 1.9D (motorcode F8Q) er tussen met wat kleine aanpassingen.

-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
Meten is weten in het geval van je dynamo capaciteit...of zie ik het verkeerd?? 

Hmm
Nee, dat is niet echt te meten
Overigens hoor ik 'kleine dynamopulley' vallen.
Feitelijk heeft dit toch 0,0 nut (behalve stationair), daar het geleverde vermogen niet afhankelijk is van het toerental?
het enige wat je veranderd in de dynamo is de snelheid waarmee het veld veranderd en dit veroorzaakt een spanning. De spanning wordt hoger maar wordt door de regelaar afgekapt. Toeren staat zover ik weet los van Amperes, of zit ik ernaast?
Nee, dat is niet echt te meten

Overigens hoor ik 'kleine dynamopulley' vallen.
Feitelijk heeft dit toch 0,0 nut (behalve stationair), daar het geleverde vermogen niet afhankelijk is van het toerental?
het enige wat je veranderd in de dynamo is de snelheid waarmee het veld veranderd en dit veroorzaakt een spanning. De spanning wordt hoger maar wordt door de regelaar afgekapt. Toeren staat zover ik weet los van Amperes, of zit ik ernaast?
Nee dat klopt wel aardig. Meest gunstige motortoerental voor de dynamo zit rond de 3 a 4000 toeren. Dan kan hij probleemloos zijn maximale capaciteit leveren.
En als je wilt weten of je dynamo wel of niet voldoende capaciteit heeft, moet je gewoon uitrekenen hoeveel vermogen de installatie vraagt, en dan weet je ook of je dynamo dat wel of niet kan bijhouden.
En als je wilt weten of je dynamo wel of niet voldoende capaciteit heeft, moet je gewoon uitrekenen hoeveel vermogen de installatie vraagt, en dan weet je ook of je dynamo dat wel of niet kan bijhouden.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
Waarom niet?Riël Notermans schreef:Hmm
Nee, dat is niet echt te meten![]()
Je kunt uitrekenen hoeveel de installatie vraagt en meten hoeveel je dynamo levert toch?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De standaard dynamo is 80A... maar ik neem aan dat die diesel dynamo op lager toerental al een stukje meer Ampere levert...Xabre schreef:als je een andere dynamo wilt; een 90A dynamo van Delco Remy voor een Clio 1.9 diesel past ertussen.. volgens mensen op team1916v
rekenen en meten is toch iets heel verschillendsjeroen_natas schreef:Waarom niet?Riël Notermans schreef:Hmm
Nee, dat is niet echt te meten![]()
Je kunt uitrekenen hoeveel de installatie vraagt en meten hoeveel je dynamo levert toch?

Waarom zou je gaan meten wat de dynamo levert als het er gewoon op staat?jeroen_natas schreef:Waarom niet?Riël Notermans schreef:Hmm
Nee, dat is niet echt te meten![]()
Je kunt uitrekenen hoeveel de installatie vraagt en meten hoeveel je dynamo levert toch?

Inderdaad, dat uitrekenen wat de installatie trekt klopt wel. Daarna de formule I = P/U (amperes=watt/volt) gebruiken en je hebt je antwoord
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
Goed ik heb het ook meer over het voltage als over de stroom....
my bad

-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
- Locatie: anna paulowna
bedankt allemaal ga effe knutselen aan mijn auto