geluids instalatie te sterk voor dynamo

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
michel1916v
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
Locatie: anna paulowna

hallo iedereen
ik heb een 19 16v bouwjaar 1994
ik heb er 4 250 watt 5 weg boxen van jvc ,
en 2 500w pioneer subwoofers ingebouwd
met 2 versterkers
( boschman 2*500watt voor subs en magnat 4*250 watt voor mijn 5weg boxen)
en mijn accu raakt leeg
dus ik heb 2 condensators gekocht die er tussen gemaakt
maar nu kan mijn dynamo het nog niet aan
wat moet ik doen

een dynamo met meer opbrengst monteren
of zijn er goedkopere oplossingen

alvast bedankt michel
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Kijk eerst eens voor een goede accu. Het is niet heel extreem wat je hebt dus zou het makkelijk op een goede accu moeten spelen. Kijk eens voor een gel-accu. :)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

misschien is je dynamo ook niet lekker meer?
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

en natuurlijk de juiste dikte voedingskabel en massa kabel halen dus gewoon 50mm2 voor byde.
een iets grotere accu wil ook wel een beetje helpen .
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

als je een andere dynamo wilt; een 90A dynamo van Delco Remy voor een Clio 1.9 diesel past ertussen.. volgens mensen op team1916v
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik betwijfel of daar het probleem ligt, een dynamo heeft op zich al flink wat laadvermogen.

Eerst eens een fatsoendelijke accu :) Die 20 A meer laadstroom doen t m ook niet ;)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik heb met de R19 16V ook meerdere keren problemen gehad met de audio...

ook 2x 12" woofer van Pioneer en 2 versterkers en de nodige Mid's en Tweeters van HertZ.

eerder veel dynamo problemen gehad (sloopdynamo's.. half gereviseerde dynamo's..) daarna als eerste (ik was dat dus Xabre) een zoektocht begonnen naar een sterkere dynamo die er tussen kon. uiteindelijk paste de dynamo van een Clio 1.9D (motorcode F8Q) er tussen met wat kleine aanpassingen.

Daarna enkel het probleem dat er stationair te weinig geladen werd met de audio voluit op Meetings en evenementen.. een kleinere dynamopulley heeft dit aardig opgelost.

Verder heb ik een Gel Accu van 80AH voor de audio er bij die pas geschakeld is aan de hoofdaccu als deze op contact staat. zo speelt je startaccu nooit meer leeg op meetings enzo en kun je het systeem mooi losdraaien tot de Gel accu leeg is.. even starten en hij laad weer bij.. :) ideaal :beer:
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Ronald1916V schreef:uiteindelijk paste de dynamo van een Clio 1.9D (motorcode F8Q) er tussen met wat kleine aanpassingen.
wat moest je eigenlijk aanpassen? :)
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

begin eerst eens met de kabel tussen de dynamo en de accu te vervangen door een stuk dikkere kabel, dat scheel vaak ook aanzienlijk..
CLIO 16V --> 19 16V
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Xabre schreef:
Ronald1916V schreef:uiteindelijk paste de dynamo van een Clio 1.9D (motorcode F8Q) er tussen met wat kleine aanpassingen.
wat moest je eigenlijk aanpassen? :)
Er zit een soort verdikking op het inlaatspruitstuk in vorm van wat gegoten letters.. die moet je even wegvijlen onder het inlaatspruitstuk. daarna past een 1.9D dynamo er wel tussen als je deze met steun en al er tussen ramt.. gaat niet heel makkelijk maar geloof me.. het past :lol:
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Meten is weten in het geval van je dynamo capaciteit...of zie ik het verkeerd?? :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hmm
Nee, dat is niet echt te meten :)

Overigens hoor ik 'kleine dynamopulley' vallen.
Feitelijk heeft dit toch 0,0 nut (behalve stationair), daar het geleverde vermogen niet afhankelijk is van het toerental?

het enige wat je veranderd in de dynamo is de snelheid waarmee het veld veranderd en dit veroorzaakt een spanning. De spanning wordt hoger maar wordt door de regelaar afgekapt. Toeren staat zover ik weet los van Amperes, of zit ik ernaast?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nee dat klopt wel aardig. Meest gunstige motortoerental voor de dynamo zit rond de 3 a 4000 toeren. Dan kan hij probleemloos zijn maximale capaciteit leveren.

En als je wilt weten of je dynamo wel of niet voldoende capaciteit heeft, moet je gewoon uitrekenen hoeveel vermogen de installatie vraagt, en dan weet je ook of je dynamo dat wel of niet kan bijhouden.
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Riël Notermans schreef:Hmm
Nee, dat is niet echt te meten :)
Waarom niet?
Je kunt uitrekenen hoeveel de installatie vraagt en meten hoeveel je dynamo levert toch?
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Xabre schreef:als je een andere dynamo wilt; een 90A dynamo van Delco Remy voor een Clio 1.9 diesel past ertussen.. volgens mensen op team1916v
De standaard dynamo is 80A... maar ik neem aan dat die diesel dynamo op lager toerental al een stukje meer Ampere levert...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

jeroen_natas schreef:
Riël Notermans schreef:Hmm
Nee, dat is niet echt te meten :)
Waarom niet?
Je kunt uitrekenen hoeveel de installatie vraagt en meten hoeveel je dynamo levert toch?
rekenen en meten is toch iets heel verschillends ;)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

jeroen_natas schreef:
Riël Notermans schreef:Hmm
Nee, dat is niet echt te meten :)
Waarom niet?
Je kunt uitrekenen hoeveel de installatie vraagt en meten hoeveel je dynamo levert toch?
Waarom zou je gaan meten wat de dynamo levert als het er gewoon op staat? |:

Inderdaad, dat uitrekenen wat de installatie trekt klopt wel. Daarna de formule I = P/U (amperes=watt/volt) gebruiken en je hebt je antwoord
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Goed ik heb het ook meer over het voltage als over de stroom.... |: my bad
michel1916v
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
Locatie: anna paulowna

bedankt allemaal ga effe knutselen aan mijn auto
Plaats reactie