Versnellingsbak Revisie en omgooien verhoudingen
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
heb net even gekeken op mijn bakken, eentje met 48, eentje met 53. zal morgen kijken welke ik nog in de kelder heb liggen.
hoe bereken je dat eigenlijk bij een willy bak?
jc5 0009 stond er ongeveer op. moet je dan 5 delen door 9?
hoe bereken je dat eigenlijk bij een willy bak?
jc5 0009 stond er ongeveer op. moet je dan 5 delen door 9?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik heb er even wat autovisie jaarboeken bij gezocht uit de jaren 80 en 90.
weet niet of het 100% klopt maar het is vast een indicatie
GTT
1= 3.096
2= 1.845
3= 1.321
4= 0.967
5= 0.758
achteruit= 3.546
clio 16v
1= 3.09
2= 1.84
3= 1.32
4= 0.96
5= 0.79
achteruit= 3.54
williams
1= 3.09
2= 1.86
3= 1.32
4= 1.02
5= 0.79
achteruit= 3.54
19 16v
1= 3.086
2= 1.862
3= 1.319
4= 0.967
5= 0.824
achteruit= 3.546
21 turbo
1= 3.367
2= 2.179
3= 1.381
4= 1.037
5= 0.821
achteruit= 3.546
weet niet of het 100% klopt maar het is vast een indicatie
GTT
1= 3.096
2= 1.845
3= 1.321
4= 0.967
5= 0.758
achteruit= 3.546
clio 16v
1= 3.09
2= 1.84
3= 1.32
4= 0.96
5= 0.79
achteruit= 3.54
williams
1= 3.09
2= 1.86
3= 1.32
4= 1.02
5= 0.79
achteruit= 3.54
19 16v
1= 3.086
2= 1.862
3= 1.319
4= 0.967
5= 0.824
achteruit= 3.546
21 turbo
1= 3.367
2= 2.179
3= 1.381
4= 1.037
5= 0.821
achteruit= 3.546
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
op mn clio bakken komt uit:
0.625 en 0.56. dus deze zouden hogere top moeten hebben dan standaard.
wat voor toerental heb jij tom, met standaard velgen+banden en 120 kmh met je willy bak?
0.625 en 0.56. dus deze zouden hogere top moeten hebben dan standaard.
wat voor toerental heb jij tom, met standaard velgen+banden en 120 kmh met je willy bak?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ho ho ho ho ho, die bakcode zegt geen ene zak over de overbrengverhouding!!
bakcode werkt zo: in 1982 bouwt louis de renault 9, met de motor en bak dwars voorin, en gebruikt daarbij een JB bak. Voor het gemak noemt ie die bak de JB1 001.
Bij de GTS uitvoering zit er een andere eindoverbrenging in en die noemt ie de JB1 002. De Ts uitvoering heeft weer een andere 5, en die noemt ie de JB1 003.
En zo gaat dat tot op heden.
Jc5 bak was er pas in 1993: laguna 2.0 en Williams
Williams heeft JC5 014. Vandaar de 'lage' 014
Heeft een Renault 19 een 1900 motor?
Een 21 een 2.1 motor??
Dacht het niet, en zo werkt het dus ook niet met bakcodes.
Bakcode is puur een nummer, en kun je, zonder tabellen of doumentatie geen zak uit afleiden.
Een JB1 098 kan 'gigantisch'verschillen van een JB1 099.
Echter, ruwweg, hoe hoger het nummer, hoe later het bouwjaar.
bakcode werkt zo: in 1982 bouwt louis de renault 9, met de motor en bak dwars voorin, en gebruikt daarbij een JB bak. Voor het gemak noemt ie die bak de JB1 001.
Bij de GTS uitvoering zit er een andere eindoverbrenging in en die noemt ie de JB1 002. De Ts uitvoering heeft weer een andere 5, en die noemt ie de JB1 003.
En zo gaat dat tot op heden.
Jc5 bak was er pas in 1993: laguna 2.0 en Williams
Williams heeft JC5 014. Vandaar de 'lage' 014
Heeft een Renault 19 een 1900 motor?
Een 21 een 2.1 motor??
Dacht het niet, en zo werkt het dus ook niet met bakcodes.
Bakcode is puur een nummer, en kun je, zonder tabellen of doumentatie geen zak uit afleiden.
Een JB1 098 kan 'gigantisch'verschillen van een JB1 099.
Echter, ruwweg, hoe hoger het nummer, hoe later het bouwjaar.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Op Tom zn informatie afgaande heeft een GTT bak een 41x31 overbrenging in 5: Ik kom dan uit op 0,756 (Tom zn boek zegt 0,758, vraag niet waarom, drukfout?)
Maar er zijn verschillende GTT bakken, dus ook kans op verschillende 5de versnellingen (waarschijnlijk niet, maar misschien...... Als een merk op 1 bak ergens een ander boutje heeft zitten, is de bakcode al anders.....)
Zoek effe de juiste bakcode op en ik vertel het je
Maar er zijn verschillende GTT bakken, dus ook kans op verschillende 5de versnellingen (waarschijnlijk niet, maar misschien...... Als een merk op 1 bak ergens een ander boutje heeft zitten, is de bakcode al anders.....)
Zoek effe de juiste bakcode op en ik vertel het je
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Heb iets gevonden:
Onder een GTT kunnen de volgende bakken zitten:
JB3 009
JB3 014
JB3 032
Deze hebben allemaal een 5de gang van 33x25 (dus 0,757575 oftewel 0,758 afgerond) Heeft Tom dus niet zon hele slechte boekenkast
Onder een GTT kunnen de volgende bakken zitten:
JB3 009
JB3 014
JB3 032
Deze hebben allemaal een 5de gang van 33x25 (dus 0,757575 oftewel 0,758 afgerond) Heeft Tom dus niet zon hele slechte boekenkast
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
oke,
dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.
wel een beetje vreemd lijkt het me als constructeurs verschillende bakken bouwen voor in ''dezelfde'' auto's. maar verschil zit er dus blijkbaar zeker in:)
dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.
wel een beetje vreemd lijkt het me als constructeurs verschillende bakken bouwen voor in ''dezelfde'' auto's. maar verschil zit er dus blijkbaar zeker in:)
nouja, soort van revisie nummer dus
ze hadden ook JB3 00A/00B/.. enz kunnen nemen.. 


-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
ja oud papier is maar 2ct per kilo dus kan je beter bewaren
maar om daadwerkelijk je verhouding uit te rekenen moet je aan de hand van je bakcode en boeken dus gaan zoeken?

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
tenzij dat die info op de pookknop staat wel ja.
Maar is echt geen heidens karwei hoor. Je moet alleen weten wat je wil, en niet iets willen zonder dat je weet waarom (denk maar eens na over die zin
)
Maw: ga niet zomaar rommelen met versnellingsbakverhoudingen, zeker niet van een reno (zijn vaak al goed) zonder dat je motor flink is aangepast.
Buiten dat kun je met een iets hogere of lagere band, of beter nog velgmaat heel veel doen, zonder dat de bak eraf en open hoeft.
Turbo op je 16v? Leg er fijn een setje 16ers of 17ers onder, met joekels van remmen. Ben je ook klaar.
Sprinten met je standaard auto? 175-50-13
Maar is echt geen heidens karwei hoor. Je moet alleen weten wat je wil, en niet iets willen zonder dat je weet waarom (denk maar eens na over die zin

Maw: ga niet zomaar rommelen met versnellingsbakverhoudingen, zeker niet van een reno (zijn vaak al goed) zonder dat je motor flink is aangepast.
Buiten dat kun je met een iets hogere of lagere band, of beter nog velgmaat heel veel doen, zonder dat de bak eraf en open hoeft.
Turbo op je 16v? Leg er fijn een setje 16ers of 17ers onder, met joekels van remmen. Ben je ook klaar.
Sprinten met je standaard auto? 175-50-13
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
was meer ter interesse van mij, wist helemaal niet dat er zoveel verschillen tussen alle bakken zaten.

Sprinten met je standaard auto? 175-50-13

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
toveren met woordencanonballman schreef: Je moet alleen weten wat je wil, en niet iets willen zonder dat je weet waarom



17inch ipv 15inch scheelt 400 toeren bij 120! Normaal 4000 nu dus 3600,canonballman schreef:tenzij dat die info op de pookknop staat wel ja.![]()
Maar is echt geen heidens karwei hoor. Je moet alleen weten wat je wil, en niet iets willen zonder dat je weet waarom (denk maar eens na over die zin)
Maw: ga niet zomaar rommelen met versnellingsbakverhoudingen, zeker niet van een reno (zijn vaak al goed) zonder dat je motor flink is aangepast.
Buiten dat kun je met een iets hogere of lagere band, of beter nog velgmaat heel veel doen, zonder dat de bak eraf en open hoeft.
Turbo op je 16v? Leg er fijn een setje 16ers of 17ers onder, met joekels van remmen. Ben je ook klaar.
Sprinten met je standaard auto? 175-50-13
Dat moet gewoon lager

ik wil dus een sprint gtt hebben met 175-50-13
en voor als ik naar de sprint toe rijdt een lekkere lange 5e versnelling voor weinig toeren.
welke bak moet ik dan een 5e versnelling uit slopen?
of is de 5e versnelling van de gtt gewoon al de langste in de jb 3 reeks en kom je dus toch bij speciale tandwielen terecht.
en voor als ik naar de sprint toe rijdt een lekkere lange 5e versnelling voor weinig toeren.
welke bak moet ik dan een 5e versnelling uit slopen?
of is de 5e versnelling van de gtt gewoon al de langste in de jb 3 reeks en kom je dus toch bij speciale tandwielen terecht.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
een gtt heeft al de langste 5 in de jb3 reeks. volgens mij staat dat op de vorige pagina.
TMC16v schreef:17inch ipv 15inch scheelt 400 toeren bij 120! Normaal 4000 nu dus 3600,canonballman schreef:tenzij dat die info op de pookknop staat wel ja.![]()
Maar is echt geen heidens karwei hoor. Je moet alleen weten wat je wil, en niet iets willen zonder dat je weet waarom (denk maar eens na over die zin)
Maw: ga niet zomaar rommelen met versnellingsbakverhoudingen, zeker niet van een reno (zijn vaak al goed) zonder dat je motor flink is aangepast.
Buiten dat kun je met een iets hogere of lagere band, of beter nog velgmaat heel veel doen, zonder dat de bak eraf en open hoeft.
Turbo op je 16v? Leg er fijn een setje 16ers of 17ers onder, met joekels van remmen. Ben je ook klaar.
Sprinten met je standaard auto? 175-50-13
Dat moet gewoon lager
Jamaar lager rendeert je motor weer niet goed wat weer niet beter is voor je motor en nog een hoger verbruik (kan) opleveren.
Wat is er toch mis om zo'n 16v'tje met 4000 te laten snorren? Vond t heerlijk op de snelweg, altijd vlug bij de les. Je moet er dan ook geen brulpijp onderhangen die juist daar nog es lekker resoneert uiteraard

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
laat die uitlaat er maar onderuit idd. de mijne werd je helemaal doof in tussen d 3300 en 4000 toerenWat is er toch mis om zo'n 16v'tje met 4000 te laten snorren? Vond t heerlijk op de snelweg, altijd vlug bij de les. Je moet er dan ook geen brulpijp onderhangen die juist daar nog es lekker resoneert uiteraard

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nee, staat nergens.J-P-S schreef:een gtt heeft al de langste 5 in de jb3 reeks. volgens mij staat dat op de vorige pagina.
Pak er eens een rekenmachine bij: kom je erachter dat er 3 stuks zijn, die langer zijn als die van een GTT. ! daarvan scheelt haast niks, de andere 2 is misschien de moeite.
Maar als je zonodig op je gemak naar de spints wil rijden, kanl er even een setje 15 inch onder met hoge banden, alleen voor, en wissel ze op de sprint-strip voor een setje 13 ers met slicks......
Ik ga voor zoiets kleins geen bak veranderen. Tenzij mensen me ervoor betalen

maar ik wil daarvoor wel een bak gaan aanpassen
zoveelmoeite is een 5e versnelling wissellen niet.
welke bak zouden die langere tandwielen dan in moeten zitten?
dwz onder wat voor renault zou ik die bak dan vandaan moeten slopen?
zoveelmoeite is een 5e versnelling wissellen niet.
welke bak zouden die langere tandwielen dan in moeten zitten?
dwz onder wat voor renault zou ik die bak dan vandaan moeten slopen?
Wie zegt dat een 16v Turbo bij 3000 niet bij de les is?Riël Notermans schreef:TMC16v schreef:17inch ipv 15inch scheelt 400 toeren bij 120! Normaal 4000 nu dus 3600,canonballman schreef:tenzij dat die info op de pookknop staat wel ja.![]()
Maar is echt geen heidens karwei hoor. Je moet alleen weten wat je wil, en niet iets willen zonder dat je weet waarom (denk maar eens na over die zin)
Maw: ga niet zomaar rommelen met versnellingsbakverhoudingen, zeker niet van een reno (zijn vaak al goed) zonder dat je motor flink is aangepast.
Buiten dat kun je met een iets hogere of lagere band, of beter nog velgmaat heel veel doen, zonder dat de bak eraf en open hoeft.
Turbo op je 16v? Leg er fijn een setje 16ers of 17ers onder, met joekels van remmen. Ben je ook klaar.
Sprinten met je standaard auto? 175-50-13
Dat moet gewoon lager
Jamaar lager rendeert je motor weer niet goed wat weer niet beter is voor je motor en nog een hoger verbruik (kan) opleveren.
Wat is er toch mis om zo'n 16v'tje met 4000 te laten snorren? Vond t heerlijk op de snelweg, altijd vlug bij de les. Je moet er dan ook geen brulpijp onderhangen die juist daar nog es lekker resoneert uiteraard
Van de 5e versnelling heeft de primaire as 32 tanden!
Wat is de eerst volgende variant langer? En op welke bak?