Versnellingsbak Revisie en omgooien verhoudingen
Nu dacht ik mooi een langere 5 te creeëren door een 5e versnelling van een diesel te plaatsen in een 19 16v bak. Dus zo zegt zo gedaan. 2 bakken gekocht. En los getrokken.
tot mijn stomme verbazing hebben de 16v en de diesel bak beide van 19 afkomstig evenveel tanden cq diameter,
Hoe kom ik nu aan een langere 5 zonder de rest te wijzigen?
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201250.jpg[/img]
tot mijn stomme verbazing hebben de 16v en de diesel bak beide van 19 afkomstig evenveel tanden cq diameter,
Hoe kom ik nu aan een langere 5 zonder de rest te wijzigen?
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201250.jpg[/img]
ben ik ook al eens naar op zoek geweest maar schijnt er niet te zijn of veel te duur bij reichard in duitsland
ik heb het wel eens uigezocht voor een gtt, dan kan je het beste een clio 16v bak nemen en die aanpassen. of idd bij reichard voor veel geld een paar tandwielen kopen voor in een gtt bak
maar bij jouw gaat het om een 19 16v toch?? denk dat je jezelf dan beter eens kan verdiepen in de versnellingsbak verhoudingen van verschillende renault modelen om zo uit te zoeken welke bak er een lange 5 heeft
maar bij jouw gaat het om een 19 16v toch?? denk dat je jezelf dan beter eens kan verdiepen in de versnellingsbak verhoudingen van verschillende renault modelen om zo uit te zoeken welke bak er een lange 5 heeft
R5GTT. Drive it like you stole it
Hehe, je slaat de spijker op zijn kop.-PAZ- schreef:ik heb het wel eens uigezocht voor een gtt, dan kan je het beste een clio 16v bak nemen en die aanpassen. of idd bij reichard voor veel geld een paar tandwielen kopen voor in een gtt bak
Het gaat hier om een 19 16v (turbo) ik wil 1-4 gelijk houden en 5 langer maken omdat ik geen zin heb om 4000 te draaien bij 120 wat ook niet nodig moet zijn. Vandaar de diesel bak 3100 = 120 voor zover ik kan herinneren.
Dus een dieselbak erbij gekocht en opgehaald maar blijft dus het zelfde 5gang draaiwerk te hebben. Lijkt me stug dat ze alleen de eindoverbrenging veranderd hebben.
kan best wel hoor
een diesel heeft natuurlijk een hele andere powerband
een diesel heeft natuurlijk een hele andere powerband
neem nu gewoon een volvo 480 turbo bak dan zit je echt wel lekker hoor met je verhoudingen en hoef je niets aan te passen
Die past ook niet 123, Dan zal ik alsnog bakhuis moeten omzetten.mark 5t schreef:neem nu gewoon een volvo 480 turbo bak dan zit je echt wel lekker hoor met je verhoudingen en hoef je niets aan te passen
en 480bak vind ik ook vrij lang.
Dan zou ik in 2 al 100 halen bij 6000 toeren.
200 bij 5000 toeren is dan wel weer leuk, maar de rest moet gewoon kort zijn.
-
niet gokken, niet naar Reichard gaan (reichard maakt geen tandwielen, maar LEVERT ze....), maar gewoon iemand mailen die weet wat de langste 5 is die in een JB/JC bak te vinden is.........
En er ook een bijbehorende bakcode bij weet 

Waarom zou die 4000 bij 120 niet nodig zijn?
Dan breng je bij 120 je motor naar een lager koppel, waardoor je meer gas moet geven op de snelweg, en het rendement misschien helemaal niet beter is? Ik vind die 16v tjes altijd heerlijk snorren op de snelweg
Dan breng je bij 120 je motor naar een lager koppel, waardoor je meer gas moet geven op de snelweg, en het rendement misschien helemaal niet beter is? Ik vind die 16v tjes altijd heerlijk snorren op de snelweg

Ik wil het naar 3000 +/- want 4000 toeren met bijna dubbel wielkoppel is waanzin. En ik denk dat de topsnelheid ook zal toenemenRiël schreef:Waarom zou die 4000 bij 120 niet nodig zijn?

de langste 5 zit toch in een GT? voor je jb bakken of mis ik nu iets?canonballman schreef:niet gokken, niet naar Reichard gaan (reichard maakt geen tandwielen, maar LEVERT ze....), maar gewoon iemand mailen die weet wat de langste 5 is die in een JB/JC bak te vinden is.........En er ook een bijbehorende bakcode bij weet
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nou der is hier iemand die het antwoord al weet ......ik noem geen namen maare ........mij is het duidelijk je hoeft hem maar ff te mailen weet ie ook nog de bak code .............
Sterker nog denk dat ie zo'n tandwiel heeft liggen
Sterker nog denk dat ie zo'n tandwiel heeft liggen

-
- Contacteer:
Ben je blonT of wacht je gewoon of er iemand hapt?
*hapt hapt hapt*
*hapt hapt hapt*
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Tja ...wat zou het nou zijn ..................euh wie zou het nou zijn 

Zou Reinier het weten?canonballman schreef:niet gokken, niet naar Reichard gaan (reichard maakt geen tandwielen, maar LEVERT ze....), maar gewoon iemand mailen die weet wat de langste 5 is die in een JB/JC bak te vinden is.........En er ook een bijbehorende bakcode bij weet

-
- Contacteer:
640 euro --> http://reichhard-motorsport.com/catalog ... cffb55d1fb
250 euro --> http://reichhard-motorsport.com/catalog ... cffb55d1fb

250 euro --> http://reichhard-motorsport.com/catalog ... cffb55d1fb

-
Zal zo effe kijken, als ik het niet vergeet!
-
Groot niet, maar wel lastig vinden......Maus schreef:Groot magazijn zeker.....?

-
GeniustheGzA schreef:Groot niet, maar wel lastig vinden......Maus schreef:Groot magazijn zeker.....?![]()

Weer vergeten, zal direct eraan proberen te denken.
-
en weer vergeten.... Zit gvd wel 3 keer op een dag op deze site, maar elke keer als ik ben waar de documentatie ligt, ben ik met mn hoofd ergens anders....
-
Gelukkig, want je raadt al waar ik net vandaan kom, en wat ik niet bij heb.......
-
Nou:
er zijn 8 verschillende 5de gangen voor de JB3 bak.
Ga geen heel verhaal typen, maar de volgende zijn leverbaar:
34x27
33x25
39x31
41x31
34x28
39x41
39x32
42x31
In de JB1 zitten de volgende, naast bovengenoemde
33x25
37x27
Deze zijn allemaal te gebruiken in elke JB bak.
Kijk zelf maar even welke je nodig hebt, en dan zoek ik er de bijbehorende bakcodes bij.
Ajb niet alles noemen, want heb betere dingen te doen als een hele map overtypen.
Slapen bijv.
er zijn 8 verschillende 5de gangen voor de JB3 bak.
Ga geen heel verhaal typen, maar de volgende zijn leverbaar:
34x27
33x25
39x31
41x31
34x28
39x41
39x32
42x31
In de JB1 zitten de volgende, naast bovengenoemde
33x25
37x27
Deze zijn allemaal te gebruiken in elke JB bak.
Kijk zelf maar even welke je nodig hebt, en dan zoek ik er de bijbehorende bakcodes bij.
Ajb niet alles noemen, want heb betere dingen te doen als een hele map overtypen.
Slapen bijv.

welke zit in de gtt?
en welke zijn langer dus uit wat voor renault moet ik die bak dan slopen?
en welke zijn langer dus uit wat voor renault moet ik die bak dan slopen?
-
Heb je een bakcode van je GTT?
2de getal delen door het eerste.
Bijvoorbeeld 34 x 27:
27 delen door 34 is 0,794 (is dus een overdrive, want kleiner als 1. Zowat elke 5e versnelling is een overdrive, tenzij je een zesbak hebt. vaak zijn zelfs 4de versnellingen nog wel een overdrive. Overdrive houdt in dat de sec. as sneller draait dan de primaire in die gang. Overdrive is dus echt een VERSNELLING, terwijl 1 tm 3 (en soms 4)altijd VERTRAGINGEN zijn.)
33 x 25:
25 delen door 33 is 0,758 (dit is een kleiner getal als bovenstaande, en dus een LANGERE 5. Hiermee kun je als je voldoende vermogen hebt een hogere top halen, en als je te weinig hebt een lagere top, omdat je blokkie het niet trekt. Of je haalt met een langere 5 wel dezelfde top, maar je blok draait minder toeren.)
2de getal delen door het eerste.
Bijvoorbeeld 34 x 27:
27 delen door 34 is 0,794 (is dus een overdrive, want kleiner als 1. Zowat elke 5e versnelling is een overdrive, tenzij je een zesbak hebt. vaak zijn zelfs 4de versnellingen nog wel een overdrive. Overdrive houdt in dat de sec. as sneller draait dan de primaire in die gang. Overdrive is dus echt een VERSNELLING, terwijl 1 tm 3 (en soms 4)altijd VERTRAGINGEN zijn.)
33 x 25:
25 delen door 33 is 0,758 (dit is een kleiner getal als bovenstaande, en dus een LANGERE 5. Hiermee kun je als je voldoende vermogen hebt een hogere top halen, en als je te weinig hebt een lagere top, omdat je blokkie het niet trekt. Of je haalt met een langere 5 wel dezelfde top, maar je blok draait minder toeren.)
heb net effe snel gekeken maar is niet zo 123 te zien omdat die kabelgoot voor de draadboom er overheen loopt
maar is een standaard gtt bak dat weet ik zeker.
dus die code geeft de verhouding van je 5e versnelling weer ok weer wat geleerd ik dacht dat het iets met de verhouding van het diff te maken had.
maar is een standaard gtt bak dat weet ik zeker.
dus die code geeft de verhouding van je 5e versnelling weer ok weer wat geleerd ik dacht dat het iets met de verhouding van het diff te maken had.
JB3051 heb ik nu,
Dus als ik het goed begrijp doe ik dan 51/30 = 1,7.
Wil ik dus een langere 5 dan zou ik 1,6 a 1,6 moeten hebben.
Maar dan zou ik geen versnelling maar alsnog een vertraging hebben
Dus als ik het goed begrijp doe ik dan 51/30 = 1,7.
Wil ik dus een langere 5 dan zou ik 1,6 a 1,6 moeten hebben.
Maar dan zou ik geen versnelling maar alsnog een vertraging hebben
Laatst gewijzigd door TMC16v op di 12 dec 2006 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
nee versnelling toch?
zo zie ik het ook
welke bak zal dan nog een langere 5 hebben als een gtt?
dit wordt echt zoeken ben ik bang
welke bak zal dan nog een langere 5 hebben als een gtt?
dit wordt echt zoeken ben ik bang
-
- Über-Spammer
maar een gtt is ook gebaseerd op kleinere wielen en banden toch? dus dan is je 5 nog langer als je 15ers eronder hebt?!