Ik zit hier met een Plingo met het volgende probleem. Af en toe valt de stuurbekrachtiging kortstondig uit. Af en toe gaat dan ook het waarschuwingslampje van de bekrachting branden (oranje stuurtje) maar lang niet altijd. Meestal valt dan tevens de KM-teller en snelheidsmeter uit. Die blijft dan gewoon op nul staan.
Nu heb ik altijd begrepen dat de Plingo een electrische stuurbekrachtiging heeft? Weet iemand of er ergens een kombistekker zit waar zowel het signaal van de teller als die van de bekrachtiging doorheen loopt? Want het lijkt mij een slechte stekkerverbinding.
Alvast bedankt voor het meedenken
uitvallen stuurbekrachtiging+km-teller
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Ik heb hier in een boek van school een overzicht staan van het electrisch variabel stuurverkrachtingsysteem van een Twingo. De componenten die bij dit systeem horen zijn;
-elektromotor
-lampje stuurverkrachting
-electronische eenheid inspuitsysteem
-diagnose aansluiting
-opname element snelheid
-rekeneenheid stuurverkrachting
-opname element koppel
-stuurkolom
-zekering in motorcompartiment
Hier komen dus onderdlen voor waar jij last van hebt. Dus het zal indd iets in dit syteem zijn. Als je het niet kan vinden, gewoon laten uitlezen, dan moet het wel boven komen denk ik...
Suc6
Edit: De stuurbekrcahting wordt aangepast aan de rijsnelheid. Als het opname element snelheid niet (naar behoren) werkt, dan is er ook geen bekrachtiging. Misschien dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben?
-elektromotor
-lampje stuurverkrachting
-electronische eenheid inspuitsysteem
-diagnose aansluiting
-opname element snelheid
-rekeneenheid stuurverkrachting
-opname element koppel
-stuurkolom
-zekering in motorcompartiment
Hier komen dus onderdlen voor waar jij last van hebt. Dus het zal indd iets in dit syteem zijn. Als je het niet kan vinden, gewoon laten uitlezen, dan moet het wel boven komen denk ik...
Suc6

Edit: De stuurbekrcahting wordt aangepast aan de rijsnelheid. Als het opname element snelheid niet (naar behoren) werkt, dan is er ook geen bekrachtiging. Misschien dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben?
Sinds begin dit jaar staat er ook een twingo hier voor de deur. Het is een in 05/2000 geproduceerde twingo ph4 1.2 8v metropolis met weinig kilometertjes en veel problemen.
De meeste problemen zijn intussen opgelost en nu loopt de auto eindelijk perfect, op één punt na. De teller valt regelmatig na ongeveer 30 minuten rijden uit, waarna de stuurbekrachtiging vol aan gaat. Het uitlezen van de computer geeft inderdaad aan dat er een probleem is met de teller, echter niet waar het probleem zit.
Zowat alle kabels die ik kon vinden zijn nagemeten, en de stekkers schoongemaakt. Het snelheidssensor heb ik echter niet kunnen vinden. Achterop de bak zie ik nergens een stekker of sensor zitten die voor de snelheid zou kunnen zijn. Heeft iemand misschien een afbeelding, of een goede uitleg waar ik deze wel kan vinden, of een andere oplossing. Ik wil nu wel een keertje genieten van de twingo, zeker nu er beter weer aan zit te komen
(Glazen dak is echt heerlijk)
De meeste problemen zijn intussen opgelost en nu loopt de auto eindelijk perfect, op één punt na. De teller valt regelmatig na ongeveer 30 minuten rijden uit, waarna de stuurbekrachtiging vol aan gaat. Het uitlezen van de computer geeft inderdaad aan dat er een probleem is met de teller, echter niet waar het probleem zit.
Zowat alle kabels die ik kon vinden zijn nagemeten, en de stekkers schoongemaakt. Het snelheidssensor heb ik echter niet kunnen vinden. Achterop de bak zie ik nergens een stekker of sensor zitten die voor de snelheid zou kunnen zijn. Heeft iemand misschien een afbeelding, of een goede uitleg waar ik deze wel kan vinden, of een andere oplossing. Ik wil nu wel een keertje genieten van de twingo, zeker nu er beter weer aan zit te komen

-
- Contacteer:
die zal je vinden terhoogte van het differentieel aan de schutboard kant
-
- Contacteer:
of is dit een type met abs?
Bij ons hebben ze eerst ook alle contacten schoongemaakt maar het probleem (precies zoals jij ook beschrijft ) bleef. Daarna is er een nieuwe snelheidssensor gemonteerd en het probleem is daarmee verholpen. Van bovenaf kun je de stekker van de sensor voelen. Ik denk dat je om er goed bij te komen je van onderaf moet werken of het linker voorwiel + plastic binnenschrem moet demonteren.Gisae schreef:Sinds begin dit jaar staat er ook een twingo hier voor de deur. Het is een in 05/2000 geproduceerde twingo ph4 1.2 8v metropolis met weinig kilometertjes en veel problemen.
Zowat alle kabels die ik kon vinden zijn nagemeten, en de stekkers schoongemaakt. Het snelheidssensor heb ik echter niet kunnen vinden. Achterop de bak zie ik nergens een stekker of sensor zitten die voor de snelheid zou kunnen zijn. Heeft iemand misschien een afbeelding, of een goede uitleg waar ik deze wel kan vinden, of een andere oplossing. Ik wil nu wel een keertje genieten van de twingo, zeker nu er beter weer aan zit te komen(Glazen dak is echt heerlijk)
Het is inderdaad een type met ABS. Ik zal eens kijken of ik een vervangend sensor kan vinden op een ph5 slooptwingo, mits de ph5 natuurlijk dezelfde sensor heeft. Ik verwacht het wel, de gasklep daarvan werkt perfect.
Zaterdag maar eens op de brug kijken of ik hem nu wel kan vinden, ik ben iig al een stukje wijzer geworden.
[edit]
Ding vandaag op de brug gehad en nog even wat verder achter het blok gekeken. Met een spiegeltje op een stokje erbij was het nog net te zien. Nog even gecontroleerd of het de goede was en hem even schoongemaakt. Je kan er bijna niet bij, zowel van onderden, boven en opzij niet, maar het is gelukt, de teller blijft nu na een half uurtje rijden nog werken.
/me weer happy
Zaterdag maar eens op de brug kijken of ik hem nu wel kan vinden, ik ben iig al een stukje wijzer geworden.

[edit]
Ding vandaag op de brug gehad en nog even wat verder achter het blok gekeken. Met een spiegeltje op een stokje erbij was het nog net te zien. Nog even gecontroleerd of het de goede was en hem even schoongemaakt. Je kan er bijna niet bij, zowel van onderden, boven en opzij niet, maar het is gelukt, de teller blijft nu na een half uurtje rijden nog werken.
/me weer happy

-
- Contacteer:
Wij lijken nu een soortgelijk probleem te krijgen,
Gisteren even een andere radio gemonteerd en daarna viel de dagteller en het urentellertje uit. Als ik het contact uit zet na 30 seconden is alles gereset. Ik dacht dat het aan de radio lag, deze eruit gehaald, geen resultaat, de teller losgehaald, aan de stekkers gefrutst, ook geen resultaat, kan dit ook aan de digitale opnemer liggen? Of is de digitale teller gewoon kapot?
Gisteren even een andere radio gemonteerd en daarna viel de dagteller en het urentellertje uit. Als ik het contact uit zet na 30 seconden is alles gereset. Ik dacht dat het aan de radio lag, deze eruit gehaald, geen resultaat, de teller losgehaald, aan de stekkers gefrutst, ook geen resultaat, kan dit ook aan de digitale opnemer liggen? Of is de digitale teller gewoon kapot?
kijk eerst je zekeringen eens na?
-
- Contacteer:
Ik heb al wat gekeken, maar kon niet de zekeringen vinden die erbij hoorden.
maar de teller doet het wel, als ik ga rijden telt hij netjes op, ook uren tellen er gewoon bij, ik kan hem ook instellen e.d. geen probleem, maar zodra het contact 30 sec uit is is alles gereset..
maar de teller doet het wel, als ik ga rijden telt hij netjes op, ook uren tellen er gewoon bij, ik kan hem ook instellen e.d. geen probleem, maar zodra het contact 30 sec uit is is alles gereset..
pfoe.. t is dat m'n tut niet thuis staat, anders zou k effe een paar testjes doenFLYING DUCKMAN schreef:Ik heb al wat gekeken, maar kon niet de zekeringen vinden die erbij hoorden.

k denk dat ge eens naar de zekering van uw autoradio en naar de zekering van uw interieurverlichting moet kijken..
-
- Contacteer:
Ik zal zo eens even kijken, als het wat droger is 
Misschien wel goed om een keer alle zekeringen te vervangen...

Misschien wel goed om een keer alle zekeringen te vervangen...
-
- Contacteer:
Inderdaad....zekering van de interieurverlichting was kapot!
nu werkte het weer..
nu werkte het weer..
dacht k alFLYING DUCKMAN schreef:Inderdaad....zekering van de interieurverlichting was kapot!
nu werkte het weer..

bij mijn zus drie weken ook gedaan, alles doet t weer perfect