uitvallen stuurbekrachtiging+km-teller

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Arjen

Ik zit hier met een Plingo met het volgende probleem. Af en toe valt de stuurbekrachtiging kortstondig uit. Af en toe gaat dan ook het waarschuwingslampje van de bekrachting branden (oranje stuurtje) maar lang niet altijd. Meestal valt dan tevens de KM-teller en snelheidsmeter uit. Die blijft dan gewoon op nul staan.

Nu heb ik altijd begrepen dat de Plingo een electrische stuurbekrachtiging heeft? Weet iemand of er ergens een kombistekker zit waar zowel het signaal van de teller als die van de bekrachtiging doorheen loopt? Want het lijkt mij een slechte stekkerverbinding.

Alvast bedankt voor het meedenken
Abel
Über-Spammer

misschien de digitale opnemer op de bak?
madtraxx

gaat er nog meer electronische apparatuur over zijn nek op dat moment?
Menno

valt de snelheid weg, of valt de hele display uit?
rev it like a rental
Arjen

display werkt gewoon nog. alleen de snelheid blijft op 0 staan. Ook de kmstand verandert niet. Na opnieuw starten is alles meestal weer OK.
Menno

op de achterkant van de bak zit een snelheidssensor. Misschien een beetje vuil in de stekker ofzo. Ff loshalen, en inspuiten.
rev it like a rental
Arjen

OK, ik ga wel op zoek naar die stekker.Maar heeft een Plingo nu inderdaad een electrische stuurbekrachtiging? Want dan zou het uitvallen daarvan ook aan een slechte stekker kunnen liggen.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ja die hebben electronische stuurverkrachting...
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ik heb hier in een boek van school een overzicht staan van het electrisch variabel stuurverkrachtingsysteem van een Twingo. De componenten die bij dit systeem horen zijn;

-elektromotor
-lampje stuurverkrachting
-electronische eenheid inspuitsysteem
-diagnose aansluiting
-opname element snelheid
-rekeneenheid stuurverkrachting
-opname element koppel
-stuurkolom
-zekering in motorcompartiment

Hier komen dus onderdlen voor waar jij last van hebt. Dus het zal indd iets in dit syteem zijn. Als je het niet kan vinden, gewoon laten uitlezen, dan moet het wel boven komen denk ik...

Suc6 (Y)

Edit: De stuurbekrcahting wordt aangepast aan de rijsnelheid. Als het opname element snelheid niet (naar behoren) werkt, dan is er ook geen bekrachtiging. Misschien dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben?
Arjen

(Y)

Thanks! Ik ga op zoek naar de sensor.
Gisae

Sinds begin dit jaar staat er ook een twingo hier voor de deur. Het is een in 05/2000 geproduceerde twingo ph4 1.2 8v metropolis met weinig kilometertjes en veel problemen.
De meeste problemen zijn intussen opgelost en nu loopt de auto eindelijk perfect, op één punt na. De teller valt regelmatig na ongeveer 30 minuten rijden uit, waarna de stuurbekrachtiging vol aan gaat. Het uitlezen van de computer geeft inderdaad aan dat er een probleem is met de teller, echter niet waar het probleem zit.
Zowat alle kabels die ik kon vinden zijn nagemeten, en de stekkers schoongemaakt. Het snelheidssensor heb ik echter niet kunnen vinden. Achterop de bak zie ik nergens een stekker of sensor zitten die voor de snelheid zou kunnen zijn. Heeft iemand misschien een afbeelding, of een goede uitleg waar ik deze wel kan vinden, of een andere oplossing. Ik wil nu wel een keertje genieten van de twingo, zeker nu er beter weer aan zit te komen :P (Glazen dak is echt heerlijk)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

die zal je vinden terhoogte van het differentieel aan de schutboard kant
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

of is dit een type met abs?
Arjen

Gisae schreef:Sinds begin dit jaar staat er ook een twingo hier voor de deur. Het is een in 05/2000 geproduceerde twingo ph4 1.2 8v metropolis met weinig kilometertjes en veel problemen.
De meeste problemen zijn intussen opgelost en nu loopt de auto eindelijk perfect, op één punt na. De teller valt regelmatig na ongeveer 30 minuten rijden uit, waarna de stuurbekrachtiging vol aan gaat. Het uitlezen van de computer geeft inderdaad aan dat er een probleem is met de teller, echter niet waar het probleem zit.
Zowat alle kabels die ik kon vinden zijn nagemeten, en de stekkers schoongemaakt. Het snelheidssensor heb ik echter niet kunnen vinden. Achterop de bak zie ik nergens een stekker of sensor zitten die voor de snelheid zou kunnen zijn. Heeft iemand misschien een afbeelding, of een goede uitleg waar ik deze wel kan vinden, of een andere oplossing. Ik wil nu wel een keertje genieten van de twingo, zeker nu er beter weer aan zit te komen :P (Glazen dak is echt heerlijk)
Bij ons hebben ze eerst ook alle contacten schoongemaakt maar het probleem (precies zoals jij ook beschrijft ) bleef. Daarna is er een nieuwe snelheidssensor gemonteerd en het probleem is daarmee verholpen. Van bovenaf kun je de stekker van de sensor voelen. Ik denk dat je om er goed bij te komen je van onderaf moet werken of het linker voorwiel + plastic binnenschrem moet demonteren.
Gisae

Het is inderdaad een type met ABS. Ik zal eens kijken of ik een vervangend sensor kan vinden op een ph5 slooptwingo, mits de ph5 natuurlijk dezelfde sensor heeft. Ik verwacht het wel, de gasklep daarvan werkt perfect.
Zaterdag maar eens op de brug kijken of ik hem nu wel kan vinden, ik ben iig al een stukje wijzer geworden. :)

[edit]
Ding vandaag op de brug gehad en nog even wat verder achter het blok gekeken. Met een spiegeltje op een stokje erbij was het nog net te zien. Nog even gecontroleerd of het de goede was en hem even schoongemaakt. Je kan er bijna niet bij, zowel van onderden, boven en opzij niet, maar het is gelukt, de teller blijft nu na een half uurtje rijden nog werken.

/me weer happy :D
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Wij lijken nu een soortgelijk probleem te krijgen,
Gisteren even een andere radio gemonteerd en daarna viel de dagteller en het urentellertje uit. Als ik het contact uit zet na 30 seconden is alles gereset. Ik dacht dat het aan de radio lag, deze eruit gehaald, geen resultaat, de teller losgehaald, aan de stekkers gefrutst, ook geen resultaat, kan dit ook aan de digitale opnemer liggen? Of is de digitale teller gewoon kapot?
TheoV
Contacteer:

kijk eerst je zekeringen eens na?
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Ik heb al wat gekeken, maar kon niet de zekeringen vinden die erbij hoorden.
maar de teller doet het wel, als ik ga rijden telt hij netjes op, ook uren tellen er gewoon bij, ik kan hem ook instellen e.d. geen probleem, maar zodra het contact 30 sec uit is is alles gereset..
TheoV
Contacteer:

FLYING DUCKMAN schreef:Ik heb al wat gekeken, maar kon niet de zekeringen vinden die erbij hoorden.
maar de teller doet het wel, als ik ga rijden telt hij netjes op, ook uren tellen er gewoon bij, ik kan hem ook instellen e.d. geen probleem, maar zodra het contact 30 sec uit is is alles gereset..
pfoe.. t is dat m'n tut niet thuis staat, anders zou k effe een paar testjes doen :P

k denk dat ge eens naar de zekering van uw autoradio en naar de zekering van uw interieurverlichting moet kijken..
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Ik zal zo eens even kijken, als het wat droger is :-)

Misschien wel goed om een keer alle zekeringen te vervangen...
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Inderdaad....zekering van de interieurverlichting was kapot!
nu werkte het weer..
TheoV
Contacteer:

FLYING DUCKMAN schreef:Inderdaad....zekering van de interieurverlichting was kapot!
nu werkte het weer..
dacht k al :biertjuh:
Swilly

ik heb het zelfde probleem gehad, na lang zoeken en toch maar de sensor op de bak vervangen is het opgelost...

miss werkt dat bij jullie ook, het is bij mij trouwens al de 3de sensor de vorige eigenaar heeft hem ook al eens vervangen.
Haas
Car: Megane RS

bij mijn zus drie weken ook gedaan, alles doet t weer perfect :)
Plaats reactie