Verschillende vragen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
manuel315
Berichten: 29
Lid geworden op: di 28 nov 2006 22:39
Locatie: Sittard

Zoals te lezen is in het "wie is wie" gedeelte, ben ik sindskort in de eigenaar van een R5 GTT waar ik een aantal vragen over heb:

- Als de motor koud is en ik wil versnellen (optrekken) hoor ik iets tikken wat lijkt op de kleppen van de motor. Wat kan dat zijn en kan het kwaad?

- Als de motor warm is of een tijdje heeft gedraait en ik wil deze daarna starten, duurt het langer voordat hij aanslaat. Wat kan dit zijn en kan het kwaad?

- Klopt het dat de ph1 GTT een distributieketting heeft? Heeft zoiets ook onderhoud nodig?


Alvast bedankt!
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

kleppen stellen misschien?

de distributieketting klopt idd ;) volgens mij het enige voordeel van een 5GTT(igg het enige wat niet zo snel kapot gaat :P)

enne misschien mis je het hitteschildje van de startmotor, dan starten ze wat minder als ie goed warm is geworden volgens mij.

en ff de search functie gebruiken had ook al je vragen opgelost waarschijnlijk ;).
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat tikken (eigenlijk meer 'tokken) bij koude motor kunnen best de zuigers zijn, die willen wel eens wat rammelen. Als het helemaal weg is als ie warm is zou ik me er niet al te druk om maken ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En slechte warme start staat een GTT bekend om. Check de benzineslang-koeling, die moet zoemen als je de motor uitzet na een flink stukje knallen.
Echter, ook al doet ie het, dan nog start een GTT warm vaak slecht. Wen er dus maar aan, en ben blij DAT ie aanslaat :wink:
manuel315
Berichten: 29
Lid geworden op: di 28 nov 2006 22:39
Locatie: Sittard

hehe..ja, blij zijn dat die überhaupt start is idd wel waar..het blijft een Renault idd!

Bedankt voor de antwoorden. Het tikken is idd meer tokken. Is dat het kantelen van de zuigers? Hoe kan het dat deze tokkelen? Komt er speling op te staan of waar ligt dat aan?

Nieuwe vraag: tussen de 2500tpm en 3200tpm ongeveer, hoor ik een ratel zodra de turbo erin komt. Turbo zelf heeft vrijwel géén speling (Gecontroleerd). Het geluid doet zich ook alleen maar voor bij dat toerental. Warme of koude motor doet er niets aan veranderen. Wat zou dat kunnen zijn??
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klinkt het als kiezelsteentjes door je uitlaat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
manuel315
Berichten: 29
Lid geworden op: di 28 nov 2006 22:39
Locatie: Sittard

Het gaat die richting uit geloof ik. Het is echt een rateltje bij een specifiek toerental. "Ratel/tokkelachtig iets" Geluid beschrijven is nogal lastig :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat voor benzine tank je? Als je 95 tankt, probeer of ie het met 98 ook doet.

Bij 3000 toeren heb je je maximale turbodruk, het kan best dat ie dan even pingelt .Niet goed in elk geval!

Hoeveel druk rijd je?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

En als ie dat al ff doet ( pingelen ) dan is de kans groot dat het blokje open mag .....wegens diverse schades......maar das ff vooruit lopen op de zaken
manuel315
Berichten: 29
Lid geworden op: di 28 nov 2006 22:39
Locatie: Sittard

Riël schreef:Wat voor benzine tank je? Als je 95 tankt, probeer of ie het met 98 ook doet.

Bij 3000 toeren heb je je maximale turbodruk, het kan best dat ie dan even pingelt .Niet goed in elk geval!

Hoeveel druk rijd je?
Ik tank bewust 98 omdat ik weet dat die met 95 gaat pingelen. Turbo druk is standaard, ergens 2 streepjes voor het rode gebied stopt die en heeft die maximale druk.
Als die zou pingelen, zou die ook in moeten houden, of niet? Inhouden doet die namelijk niet. Hij trekt mooi gelijkmatig door.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee hoor, hoeft niet... Vraag Florus maar :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Het stomme aan pingelen is eigenlijk dat je het niet merkt ......
Hij verbrand gewoon je benzine alleen op een verkeerde plek ....waardoor er schade ontstaat aan de kop en/of zuiger.

Het beste...... is alles uit qua geluid en luisteren of je "spijkers" hoort vallen/tikken.....

En jij kan ltijd goed getankt hebben ..maar degene voor je hebben die dat ook gedaan ?

En op 95 kan je best rijden ...........alleen vraag dan niet het onderste uit de kan van je blok.....( ik zeg niet dat het beter is, 98 is natuurlijk beter vanwegen het hogere octaan tegen pingelen )
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Wel grappig dat de vorige eigenaresse van mijn GTT PH I altijd euro 95 tankte, met een toevoeging van loodvervanger...iedere tank wat zooi erin uit een flesje....

Is dat wat, of kan je beter 98 tanken...(V power) ?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

vroegah hadden ze ook geen 98 he ;)

dus neem aan dat t niet zo heel veel uitmaakt, 95 + loodvervanger of 98, behalve als je de boel een btje opfokt, maar origineel moet dat toch best kunnen?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Haas schreef:vroegah hadden ze ook geen 98 he ;)
Nee maar wel super he "echt" met lood tot op een jaar gelden konden we dat gewoon nog tanken in woerden bij de BP ...koste wel wat meer (lees veel )
manuel315
Berichten: 29
Lid geworden op: di 28 nov 2006 22:39
Locatie: Sittard

De vorige eigenaar heeft 98 met loodvervanger getankt (ik heb de informatie van hemzelf :wink:

Ik tank nu zelf ook 98 met loodvervanger. Het is niet echt het geluid alsof je spijkers hoort vallen. Dan lijkt het met die kiezelsteentjes er nog iets meer op.. En dan staat idd alles wat geluid kan maken, ook echt uit, dus lampen uit, claxon uit, uitlaat uit en natuurlijk radio uit! :)

Zonder flauwekul..het komt echt onder de motorkap vandaan en het is geen fan of radio of wat dan ook!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hitteschildje?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Anders kom eens even langs ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie