GTT project Paz. VERKOCHT!!
zeker mee eens steven, al beschouw ik de bussen als het eerste zakke punt in het onderblok en dus een relatief goedkope voorzorgsmaatregel om die sterker te nemen.
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
wat is eigenlijk het verschil tussen standaard bussen en bussen van mahle?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Contacteer:
prijs en kwaliteit
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja maar kan je die mahle vergelijken met versterkte bussen?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja daarom vraag ik het
ik heb er de ballen verstand van he
ik heb er de ballen verstand van he
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ik heb het blok van cannonbalman gekocht
die had dat blok zelf gereviseerd en er zaten mahle bussen en ik dacht ook zuigers in?
die had dat blok zelf gereviseerd en er zaten mahle bussen en ik dacht ook zuigers in?
-
Ach joh, was gewoon een bij elkaar geraapt zootje uit de oudijzerbak......Luco/Alpine-racer schreef:ik heb het blok van cannonbalman gekocht
Hoezo, had ik gezegd dat het Mahle was?
-
Vooral die 2de is een goed plan!Luco/Alpine-racer schreef:rtc knokploeg is eigenlijk niet zon slecht idee voor dit soort gevallen![]()
![]()
of als ze niks willen doen, kalm blijven, ze het weer opnieuw laten doen en dan gewoon niet betalen
-
En ook dat is een goeie.-PAZ- schreef: denk dat ik dan gewoon langs ga daar en vragen of ze een oorzaak weten van de motorschade zonder te zeggen dat dit mijn blok is dat hun die zuigers geperst hebben. kijken of ik hem uit de tent kan lokken. En denk niet dat er iets betaald gaat worden van hun kant, dus kost me gewoon weer setje zuigers. En voor revisie bedrijf eigenaren maken ze ook gips geloof ik dus kwaad worden kan altijd nog
![]()
1 vraagje: is het maar bij 1 zuiger/bus, of bij alle vier?
Als ze het alle vier hebben, dan maak je me ECHT niet meer wijs dat het aan jou, aan de zuiger, pen of drijfstang ligt. 1 pechgevalletje kan altijd, maar 4??
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja had je gezegdcanonballman schreef:Ach joh, was gewoon een bij elkaar geraapt zootje uit de oudijzerbak......Luco/Alpine-racer schreef:ik heb het blok van cannonbalman gekocht
Hoezo, had ik gezegd dat het Mahle was?

zijn die bussen vergelijkbaar met versterkte bussen dan?
Zijn het er 2?
Je rijdt lage compressie?
Een verkeerde mengselafstelling kan ook de oorzaak zijn. Hoe zien de zuigerveren er uit?
Overigens moet je met de juiste afstelling heel erg gek doen wil je originele bussen kapot krijgen.
Je rijdt lage compressie?
Een verkeerde mengselafstelling kan ook de oorzaak zijn. Hoe zien de zuigerveren er uit?
Overigens moet je met de juiste afstelling heel erg gek doen wil je originele bussen kapot krijgen.
-
Ik begrijp het dat er 2 bussen zijn met vreetsporen precies zoals op de foto, als gevolg van een te ver uitstekende pistonpen. (Paz?)
En dat kan niet komen door verkeerde mengselvorming, dat zul je toch met me eens zijn.
En 2 stuks waar de pistonpen zon schade veroorzaakt..... Hoogstwaarschijnlijk de pistonpennen vekeerd gemonteerd.
Ik heb het ooit 1 keer gedaan, op een revisiebedrijf waar ik toen werkte, met 4 GTT drijfstangen/zuigers, die nou in Luco zn blok zitten, met een SPECIAAL apparaat hiervoor (dus geen kookplaat zoals in de manuals staat) en dan nog douw je die pennen er erg makkelijk te ver in, ondanks een instelbare aanslag. En na enkele seconden is de temperatuur van de drijfstang en pen gelijk, en zit het ding muurvast. En te ver, is dan te ver, zoals hier blijkt.
Noem 1 reden waarom die pen losraakt! Omdat het bigend te heet wordt en uitzet? ok, waarom zet de pen dan ook niet uit, en BLIJFT er niet sprake van een klempassing?
En dat kan niet komen door verkeerde mengselvorming, dat zul je toch met me eens zijn.
En 2 stuks waar de pistonpen zon schade veroorzaakt..... Hoogstwaarschijnlijk de pistonpennen vekeerd gemonteerd.
Ik heb het ooit 1 keer gedaan, op een revisiebedrijf waar ik toen werkte, met 4 GTT drijfstangen/zuigers, die nou in Luco zn blok zitten, met een SPECIAAL apparaat hiervoor (dus geen kookplaat zoals in de manuals staat) en dan nog douw je die pennen er erg makkelijk te ver in, ondanks een instelbare aanslag. En na enkele seconden is de temperatuur van de drijfstang en pen gelijk, en zit het ding muurvast. En te ver, is dan te ver, zoals hier blijkt.
Noem 1 reden waarom die pen losraakt! Omdat het bigend te heet wordt en uitzet? ok, waarom zet de pen dan ook niet uit, en BLIJFT er niet sprake van een klempassing?
-
@Luco:
Je hebt ruwweg 2 soorten bussen: Gietijzer (standaard) en stalen (tuning/speciaal)
mahle bussen zijn voor zover ik weet ook gewoon gietijzer.
Gietijzer heeft goede loopeigenschappen (veel koolstof), en een F7R/P zuiger loopt ook gewoon in gietijzer, net zoals een hele hoop andere zuigers van 1890-2000.
Staal is sterker, maar dus minder goede loopeigenschappen, maar in staal heb je erg veel smaken, dus misschien zijn er wel compromissen.
Ik zou geen stalen bussen ($$) gebruiken in een blokje wat in 1950 ontworpen is, met onderliggende nokkenas....
beetje overkill imo. Of je moet echt gebonden zijn aan de c motor vanwege regelementen of zoiets, maar wel joekels van turbo's mogen gebruiken, en allerlei andere grappen (lees groep B
)
de eerste die een bus scheurt vanwege te veel boost, die kan voor staal gaan, maar ik ken er maar 1 die dit voor elkaar heeft gekregen (was bij een 21T) en zn naam begint met een M, en eindigt op enno
Je hebt ruwweg 2 soorten bussen: Gietijzer (standaard) en stalen (tuning/speciaal)
mahle bussen zijn voor zover ik weet ook gewoon gietijzer.
Gietijzer heeft goede loopeigenschappen (veel koolstof), en een F7R/P zuiger loopt ook gewoon in gietijzer, net zoals een hele hoop andere zuigers van 1890-2000.
Staal is sterker, maar dus minder goede loopeigenschappen, maar in staal heb je erg veel smaken, dus misschien zijn er wel compromissen.
Ik zou geen stalen bussen ($$) gebruiken in een blokje wat in 1950 ontworpen is, met onderliggende nokkenas....
beetje overkill imo. Of je moet echt gebonden zijn aan de c motor vanwege regelementen of zoiets, maar wel joekels van turbo's mogen gebruiken, en allerlei andere grappen (lees groep B

de eerste die een bus scheurt vanwege te veel boost, die kan voor staal gaan, maar ik ken er maar 1 die dit voor elkaar heeft gekregen (was bij een 21T) en zn naam begint met een M, en eindigt op enno
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
mmmmm wat een slopert
was ook niet van plan de gtt extreem te gaan tunen
misschien injectie en een grotere downpipe zodat die wat beter in de toeren klimt
dus paz keuze zat
origineel
mahle
stalen
enz enz

was ook niet van plan de gtt extreem te gaan tunen
misschien injectie en een grotere downpipe zodat die wat beter in de toeren klimt
dus paz keuze zat
origineel
mahle
stalen
enz enz

ga vanavond de boel verder los halen, hoop dan meer te kunnen zien van wat evt de oorzaak geweest is, mijn baas dacht dat het mischien zou kunnen komen door een gebrek aan smering, maar ook dat weet ik niet. druk is/was altijd goed en er zat voldoende olie in. wat er nu voor bussen in gaan weet ik nog niet. en het overzetten van de nieuwe zuigers op de drijfstangen is gebeurt bij een revisie bedrijf, ik ben er niet bijgeweest dus ik zou niet weten hoe ze het gedaan hebben
R5GTT. Drive it like you stole it
Je hebt ook nog spheroidal graphite of nodulair ijzeren bussen, een vorm van gietijzer die sterker is dan standaard, maar die zijn helaas niet meer in 76mm diameter te leveren.
het moeten maar gewoon standaard bussen worden inderdaad.
stalen bussen worden wel minder duur, maar nog steeds 2-3x duurder dan gietijzer.....
het moeten maar gewoon standaard bussen worden inderdaad.
stalen bussen worden wel minder duur, maar nog steeds 2-3x duurder dan gietijzer.....
there is no spoon.
Nouja zoals de Kanonskogel (klinkt alsof ie vet dik is
) al zegt, die stalen bussen zijn gewoon overkill. Zonde vna je centen op een relatief goedkoop hok.
Beetje in dezelfde trant als een boostcontroller op je GTT, het kan wel, maar ik vind dat soort nieuwerwetse techniek niet bij de ouwe meuk van de GT passen. (ff injectie enzo daargelaten).
Verder is het praktisch onmogelijk dat de zuigerpen loslaat van de drijfstang omdat in bijna alle situaties de zuigerpen verhit wordt door de zuiger en de drijfstang van onderaf gekoeld wordt.
Dusja te ver persen lijkt me idd de enige optie..

Beetje in dezelfde trant als een boostcontroller op je GTT, het kan wel, maar ik vind dat soort nieuwerwetse techniek niet bij de ouwe meuk van de GT passen. (ff injectie enzo daargelaten).
Verder is het praktisch onmogelijk dat de zuigerpen loslaat van de drijfstang omdat in bijna alle situaties de zuigerpen verhit wordt door de zuiger en de drijfstang van onderaf gekoeld wordt.
Dusja te ver persen lijkt me idd de enige optie..
waar ik evt nog aan dacht als oorzaak was het evt niet werken van de smering langs onder op een of andere manier. maja ga over 5 min terug naar de garage om de boel verder los te gooien en dan zien we waarschijnlijk meer
canonballman schreef:Ik begrijp het dat er 2 bussen zijn met vreetsporen precies zoals op de foto, als gevolg van een te ver uitstekende pistonpen. (Paz?)
You are right, ik was deze schade aan het verwarren met de schade aan mike's 16v die ook aan de penkanten vreetsporen had. Hier was echter de pen blijven zitten.
Rest mij de vraag: zitten de borgringetjes dan niet meer in de zuiger of zijn ze deze wellicht vergeten te monteren?
Zo de bussen zijn eruit, en de oorzaak min of meer bekent. begin er ondertussen behoorlijk de handigheid in te krijgen of ik daar blij mee moet zijn is weer een tweede
carter eraf en de bussen en de zuigers eruit
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
lagers enz zag er allemaal nog prima uit, ook niet gek na +/-4500km.
dus de oorzaak leek me niet in de smeering te zitten, wel lag er redelijk wat ijzervijlsel in het carter
.
Toen ik aan de zuigerpen voelde wist ik genoeg
![Afbeelding]()
kon dus bij elke zuiger de pen er gewoon +/- een cm uitdrukken en dan loopt ie wel vast
hier nog een pic van hoe de bussen eruit zien
![Afbeelding]()
vraag blijft nu wel wat de oorzaak is van het loskomen van de pennen, verkeerde montage of toch iets anders??
@ riël. zitten geen clips op, de zuigerpen zit gekropen in de drijfstang en de zuiger schaniert op de pen en de pen zou er dus nooit uit mogen kunnen. maar bij mij is dit op de een of andere manier dus toch gebeurt

carter eraf en de bussen en de zuigers eruit
lagers enz zag er allemaal nog prima uit, ook niet gek na +/-4500km.
dus de oorzaak leek me niet in de smeering te zitten, wel lag er redelijk wat ijzervijlsel in het carter

Toen ik aan de zuigerpen voelde wist ik genoeg
kon dus bij elke zuiger de pen er gewoon +/- een cm uitdrukken en dan loopt ie wel vast
hier nog een pic van hoe de bussen eruit zien
vraag blijft nu wel wat de oorzaak is van het loskomen van de pennen, verkeerde montage of toch iets anders??
@ riël. zitten geen clips op, de zuigerpen zit gekropen in de drijfstang en de zuiger schaniert op de pen en de pen zou er dus nooit uit mogen kunnen. maar bij mij is dit op de een of andere manier dus toch gebeurt
-
- Contacteer:
Zo dan dat behoort normaal helemaal glad te zijn zonder enig krasje?
Clio in progress http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=18853
Het gaat om die 2 dikke groeven van boven naar onder, de andere "krassen" zijn hoon of boor sporen. Dat is normaal bij nieuwe bussen, die slijten normaal gezien weg. Maar aangezien er met deze bussen nog maar +/- 4500km gereden is staan ze er dus nog in 

Ach die groeven kunnen er na 100.000 ook nog wel goed zichtbaar inzitten hoor.
Maar die losse pistonpennen is echt te vreemd... Dan is er ws. toch iets mis met de passing van de pen en de drijfstang. Je perst een passing niet zomaar 'kapot'
Maar die losse pistonpennen is echt te vreemd... Dan is er ws. toch iets mis met de passing van de pen en de drijfstang. Je perst een passing niet zomaar 'kapot'
-
- Contacteer:
Weer wat geleerd 

Clio in progress http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=18853
Steven schreef:Ach die groeven kunnen er na 100.000 ook nog wel goed zichtbaar inzitten hoor.
ja kan het ook niet verklaren, je ziet verder aan de zuiger ook nix van schade ofzo door evt verkeerd persen. wat ook raar is dat de zuigerpen er maar +/- 1 cm uitkomt, krijg hem er met de hand niet uitgedrukt
Bij mijn gt zitten er toch echt ringen in de zuiger om de pen op zijn plek te houden !
Bij scooters heb je dit ook altijd, 2 van die borgveertjes, kep toen bij en vriend ook es gezien dattie zon clippie was vergeten, die had er mooi een spoelpoort bijgefreesd.
Nieuwe zuigerveer erop, borgclippie er weer in en knallen maar weer
Nieuwe zuigerveer erop, borgclippie er weer in en knallen maar weer

Bij een scooter zitten die clips er idd ook op, bij verschillende auto's ook, maar bij de 3 gtt blokken die ik tot op heden uit elkaar geschroeft heb zatten de zuigerpennen vast mbv een krimp verbinding