tijd voor een topic denk ik zo, want kom er niet uit

Ik had van een collega van mij een laguna DTi gekregen, die niet wilde starten.
Het probleem doet zich als volgt voor:
Startmotor draait rond, toerenteller danst op en neer, na enkele seconden gaat motormanagement lampje branden, maar motor slaat niet aan.
Na 10x op contact, er weer vanaf, en na nog 10x starten springt hij in 1x aan. Het is dus niet dat ie af en toe wil pruttelen, nee hij doet niks als de toerenteller danst, en als ie niet danst springt ie aan alsof ie nieuw is.
Uitlezen van de storing geeft aan 'krukassensor defect, statische storing'.
Oscilloscoop genomen, en de sensor gaf onder het starten geen duidelijke sinus idd. Wanneer de motor aan sprong, was er wél in sinus in beeld.
(geeft deze motor eigenlijk enkel het BDP aan, want er was maar 1 sinus per omwenteling).
Dus ik vermoedde een slecht functionerende sensor, deze nieuw besteld, vervangen, starten, niks. Bummer

Nu zijn we verder gegaan met de diagnose, en de enige sensor die afwijkt van een normale waarde is een zogenaamde 'REGELWEGSENSOR'.
Wat the ** is dit?

Oorzaken zouden onjuiste timing etc zijn, maar die klopt zover ik weet en de motor loopt wanneer hij loopt, prima. Inspuithoeveelheden zijn perfect etc.
Wie kan wat meer vertellen over deze sensor of een mogelijke oorzaak van het startprobleem?