ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

is moeilijk te zien meestal, maar als ie echt gaar is zie je het aan de rubber afdichtingen.

echt ziek dat je iemand zijn auto opbreekt voor een radiator slang (N) (N)
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

mijn 5gt is ook een keer beschadigd in 'abbekerk' , hier woont bezopen uitschot, ik was op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je moet ook niet in friesland WILLEN komen :lol:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Haas schreef:je moet ook niet in friesland WILLEN komen :lol:
Abbekerk ligt in Noord-holland......... :beer:
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Haas schreef:je moet ook niet in friesland WILLEN komen :lol:
:P Friesland vind ik nog wel meevallen, mooie is dat als er wat gebeurt, je meestal erachter kan komen wie het heeft gedaan :P en dan is een knokploeg snel opgetrommeld :lol: :D :p

Zo kwam ik ook achter wie mijn auto heeft opengebroken toendertijd (de oorzaak van mijn rode deur, lang geleden :wink: ). Maar bleek dat hij de week daarop werd opgepakt voor iets anders, en zit ie nu een straf van 4 jaar uit >-)

Sja, wat zal ik zeggen. God straft onmiddelijk...whehehe 8)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Als die vrij komt kan je alsnog bij hem aankloppen :lol:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

PatrickG schreef:Als die vrij komt kan je hem alsnog in elkaar kloppen :lol:
:p :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

ff een aantal vragen voor de kenners onder ons denk ik.

ik ben nu even bezig met een poging om de bedrading uit te vissen van dat gekke brandstofpomprelais.......omdat ik er zelf een probleem mee heb, maar ook meerdere mensen. Met de Haynes kom ik er
alleen niet echt uit, dus wie kan me helpen?

ik zie in de lijst met onderdelen van het electrische circuit de volgende nummers staan:
- 164 - electric petrol pump
- 187 - speedo drive relay (petrol pump)
- 239 - no. 2 petrol pump
- 493 - petrol pump relay

vraag nummer 1: welke moet ik nou hebben?
vraag nummer 2: waar moeten deze nummers staan in welk schema, want ik ben denk ik kippig ofzo........ik kan ze namelijk niet vinden.
vraag nummer 3: ik dacht dat het nr 187 was (die staat er nl wel in), maar die is het niet want die mist in het elec. schema de witte aansluiting op de relaisvoet die er in het echt wel zit.

en vraag nummer 4: bij Arie (EBSBaccara) hebben we gister even gekeken en gemeten, de witte en rode draad (die doorverbonden moeten worden door het relais) zijn goed........
de gele schakeldraad die op het contact zit is ook goed, die geeft netjes 12v aan als je de sleutel omdraait. de massa maakt ook goed contact, want die hebben we doorgepiept.
nu zat er nog een bruin draadje, wat ik ff niet kon plaatsen, waar is deze voor en waar loopt deze naartoe?
R 5 Convertible Rulezz
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

welke bandenmaat kan ik het beste nemen als ik 14 inch onder de gtt leg, zat zelf te denken aan 185 / 60 14
R5GTT. Drive it like you stole it
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Diameter met 195/45/15" = 55,65 cm

Diameter met 185/60/14" = 57,76 cm

Diameter met 185/55/14" = 55,91 cm

Ik zou dan eerder voor 185/55/14 kiezen :)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ja dat zit idd wel iets meer in de richting, morgen eens informeren of ze in die maat ook winterbanden hebben :)
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

nu is 185 55 14 niet echt de meest ideale/ganbare maat in winterbanden

iemand ervaring met 185 / 60 14 op een gtt??
R5GTT. Drive it like you stole it
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Kwam ik ff tegen op t net. Misschien ook wat voor mensen hier?

Ik heb toevallig een lekbakje gevonden voor de JB3-JC5 bak.
Dank zij het assisteren van Joris bij het uit- en inbouwen van een blok
Renault heeft ooit bedacht om de bediening onderaan de bak te maken.
Het bakje werkt dus twee kanten uit:
1) als de bak toch een beetje lekt langs de dichting (waar de bediening van de bak door loopt), in ieder geval geen olie op de vloer.
2) het beschermd de bediening tegen steenslag en zand, waardoor het rubber langer leeft.
En het kost nog eens niets:
R 77 00 859 424 voor Euro 2,86 ex BTW


[img]http://home.planet.nl/~bree0170/lekbakje.jpg[/img]


Links haakt het om een bout aan de voorkant van de bak en rechts haakt het in een oog dat achter aan de bak zit.
http://www.clubrenaultsportives.nl/foru ... hlight=jc5
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

-PAZ- schreef:welke bandenmaat kan ik het beste nemen als ik 14 inch onder de gtt leg, zat zelf te denken aan 185 / 60 14
185/50-14 is correct en 195/45-14 sportiever.

alles hoger is een ramp
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

-PAZ- schreef:nu is 185 55 14 niet echt de meest ideale/ganbare maat in winterbanden
iemand ervaring met 185 / 60 14 op een gtt??
heb 185/60 zomerband op gt gehad in 13 inch in mxv2, deze was al te hoog.


winterband is 185/55-14 leverbaar in bridgestone, pirelli, conti en vredestein , allemaal prima.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

185 55 14 moet volgens mij gewoon gaan, zonder al te veel problemen. heb alle effe gekeken bij autobandenmarkt.nl maar die hebben ook niet zo heel veel keus in winterbanden in deze maat
R5GTT. Drive it like you stole it
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Donleben schreef:Kwam ik ff tegen op t net. Misschien ook wat voor mensen hier?

Ik heb toevallig een lekbakje gevonden voor de JB3-JC5 bak.
Dank zij het assisteren van Joris bij het uit- en inbouwen van een blok
Renault heeft ooit bedacht om de bediening onderaan de bak te maken.
Het bakje werkt dus twee kanten uit:
1) als de bak toch een beetje lekt langs de dichting (waar de bediening van de bak door loopt), in ieder geval geen olie op de vloer.
2) het beschermd de bediening tegen steenslag en zand, waardoor het rubber langer leeft.
En het kost nog eens niets:
R 77 00 859 424 voor Euro 2,86 ex BTW


[img]http://home.planet.nl/~bree0170/lekbakje.jpg[/img]


Links haakt het om een bout aan de voorkant van de bak en rechts haakt het in een oog dat achter aan de bak zit.
http://www.clubrenaultsportives.nl/foru ... hlight=jc5
Zo'n bakje zit standaard op een clio RSI :)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

en standaard op een williams,en op een clio 16v..........
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik heb er 185/55/14 onder. Geen enkel probleem
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Florus schreef:en standaard op een williams,en op een clio 16v..........
en op een S..

sterker nog, volgens mij op alle clio I's. Alleen vaak zijn die dingen er allang onderuitgeflikkerd.... zo stevig zijn ze ook niet opgehangen :S
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

als geld geen rol zou spelen, wat zouden jullie dan kiezen? een boost controller van blitz/apexi etc etc of een bleedvalve die in het interieur geplaatst kan worden? tis voor de GTT uiteraard.........

mij werd verteld dat zo'n boostcontroller preciezer zou zijn ten opzichte van een bleedvalve........
R 5 Convertible Rulezz
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

zo'n boostcontroller kan je toch toerenafhankelijk instellen ? op hogere toeren wat extra boost er bij ...
doemijdiemaar.
there is no spoon.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

CChris schreef:als geld geen rol zou spelen, wat zouden jullie dan kiezen? een boost controller van blitz/apexi etc etc of een bleedvalve die in het interieur geplaatst kan worden? tis voor de GTT uiteraard.........

mij werd verteld dat zo'n boostcontroller preciezer zou zijn ten opzichte van een bleedvalve........
Zo'n apexi kan niet op een gt geloof ik omdat ie geen ecu heeft

IK KAN ER OOK NAAST ZITTEN HOOR, maar dacht dat ik dat ooit eens venomen had
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

jochem de haas schreef:
CChris schreef:als geld geen rol zou spelen, wat zouden jullie dan kiezen? een boost controller van blitz/apexi etc etc of een bleedvalve die in het interieur geplaatst kan worden? tis voor de GTT uiteraard.........

mij werd verteld dat zo'n boostcontroller preciezer zou zijn ten opzichte van een bleedvalve........
Zo'n apexi kan niet op een gt geloof ik omdat ie geen ecu heeft

IK KAN ER OOK NAAST ZITTEN HOOR, maar dacht dat ik dat ooit eens venomen had
dat dacht ik dus ook, maar ik wil ook nog eens even weten of het daadwerkelijk zo is dat een bleedvalve minder zeker zou zijn als zo'n boostcontroller en of die boost spikes ofzowiets er ook daadwerkelijk zijn als je een bleedvalve monteert........
R 5 Convertible Rulezz
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sja je kunt het doen, maar dan zou je echt een hele simpele moeten nemen die verder nix van de ecu gebruikt. hooguit een toerentalingang.
Dus leuke bling bling apexi/blitz/greddy rommel kun je rustig links laten liggen.
Kep er ook es naar zitten kijken, maar ik had een prima drukverloop en zelfs op cup loopt ie in hogere toeren nog iets op, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Trouwens boostspikes is dus dattie max 0,1 bar doorschiet als je in 1x volgas geeft. Is alleen maar koeler, dan is de trap in je rug nog harder. (mits je een beetje serieus vermogen draait :p ). De kans dat daardoor je koppakking oid aan gort gaat is echt nihil.

Lekker €100 in je zak houden en een bleedvalve kopen of gewoon die actuator opschroeven. Die incar boostzooi heb ik ook nooit zo nodig gevonden, ik reed gewoon altijd op fullboost 8)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik dacht dat ie er wel op kon maar dat het relatief weinig zin had omdat je maar heel weinig van de functie;s kan gebruiken omdat een gtt idd gaan ecu heeft. de boost controller zou ongeveer net het zelfde doen als een bleed valve, twerwijl hij bij bijvoorbeeld een 21T veel meer funtie's zou gebruiken
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Naja de goedkopere/ouwere/simpelere types moeten wel kunnen.

Maarja als je die +€100 ook kan gebruiken voor een dikkere downpipe is dat een veel logischere aanschaf bijv. Sterker nog standaard downpipe en boostcontroller zijn eerder killend voor je turbo, omdat die boven de 5000 toeren zo restrictief is dat je druk van bijv 1,1 terugloopt naar 0,8-0,9.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Volgens mij krijg je zo'n Apexi prima aan de praat in een gtt'tje. Je hebt een toerental en voertuigsnelheid nodig, die zitten d'r bij een gtt in. Je moet er alleen ff een tps sensortje bij klussen, maar das nou ook niet bepaald rocket-science.

@Steven: als je zo'n spike leuk vindt, prog je 'm d'r toch gewoon in, met een Apexi :) Of juist niet, kan allemaal met zo'n ding. (Y)
rev it like a rental
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

hmmm ok, dan komt er dus eerst een bleedvalve in die je vanuit binnen kan verstellen.........ik hoef niet altijd op max boost te rijden......dan hou ik inderdaad nog even wat geld over om die dikke downpipe er op te zetten die ik nu nog niet heb. en ik weet ook niet waar ik dat schermpje nu weer netjes in moet bouwen dan, die draaiknop heb ik nog wel een plekkie voor

daarna ga ik wel weer verder zien, wil dr ook nog zo'n mooie chromen lobsterback op hebben en de rest van mn verlanglijstje is ook nog groot genoeg....... :D
R 5 Convertible Rulezz
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

bleedvalve om de max druk in te stellen en dan kan je vanaf binnen met dat andere kraantje de druk verstellen tussen de max 0 en de max waarde
R5GTT. Drive it like you stole it
Kier
Berichten: 1059
Lid geworden op: do 20 jan 2005 8:15
Locatie: In my head

probleempje... vanochtend bij het starten alleen droge tik. Na 5 keer geprobeerd te hebben draaide ie eindelijk rond.... startmotor overleden denk ik.

Zit de startmotor bij de GTT ook achter het rechtervoorwiel verstopt? of kan ik er ook bij zonder er een wiel vanaf te moeten trekken?
Renault 5 GT Turbo '87
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

startmotor hangt op het vliegwiel ander het blok. Dus zeg maar bijna onder je turbo alleen dan aan de kant van je motorblok..
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Menno schreef:Volgens mij krijg je zo'n Apexi prima aan de praat in een gtt'tje. Je hebt een toerental en voertuigsnelheid nodig, die zitten d'r bij een gtt in. Je moet er alleen ff een tps sensortje bij klussen, maar das nou ook niet bepaald rocket-science.
Wat is een tps-sensor?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gasklep positie meter :wink:
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Danku. :)
Dus geen herkenning in welke versnelling je zit?
Dan denk ik dat je niet 't maximale uit de boostcontroller zal halen.

Zelf heb ik de Apexi, dus kan alleen daarvoor spreken.
Maar bij de Apexi stel je naast je turbodruk en duty-cycle per toerentalinterval ook nog je startduty per versnelling in. In de lagere versnelling staat ie een enkele procent + en in de hogere versnellingen juist een enkele procent -.
Dit omdat je in de hogere versnellingen makkelijker aan je ingestelde druk komt, dan in de lagere versnellingen.

Hoe wil je dit probleem dan oplossen?
Anders ben je genoodzaakt een setting te maken voor alleen in de hoogste versnelling. Waarbij je dus in de lagere versnellingen niet aan je ingestelde druk komt.
Gesloten