Volvo 480 turbo blok in RSi???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Remon

Een vriend van me heeft een RSi en zou er graag een turbo motor in willen. Wat moet je allemaal aanpassen om er een volvo 1.7 8v turbo in te hangen en hoeveel pk's zijn er ongeveer uit te halen?

het gaat om deze Clio :)

Alvast bedankt!
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... gineel.jpg[/img]
Marc Muller

Die vriend, dat ben ik.. Marc Muller.

Heb een clio RSi ('95) en wil er graag een turbo blok in hebben. Ik werk bij een Renault dealer, dus aan mijn onderdelen kom ik wel. Had laatst bijna een RSi blok er bij gekocht met het idee om hem helemaal op nieuw op te bouwen en gelijk aan te passen (andere zuigers etc) voor een turbo.

Nu was dat motorblok net verkocht.. heb wel een volvo 480 turbo blok gevonden voor niet al te veel geld. Scheeld wel een hele hoop werk.

Maar mijn vraag is dus of iemand weet wat ik dan allemaal aan moet passen, denk aan elektra, computer, bak etc.
En moet er natuurlijk wel genoeg pk's uit kunnen halen. Ik wil er dus wel op vooruit gaan.

Heeft iemand ervaring met zo'n blok?
Is i een beetje makkelijk te tunen, dus chippen of misschien een grotere turbo?

Hoor het wel.
Laatst gewijzigd door Marc Muller op vr 17 nov 2006 12:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Haas
Car: Megane RS

net apparaat!

gebruik de search eens even naar de termen Volvo en 480, daar kun kun je vast veel uithalen, want er rijden er toch al een aantal rond, vijfje en 19's met 480 motoren. Een clio is dan soortgelijks...
Abel
Über-Spammer

Sorry maar mak ik even lachen?? :lol: :lol:

Turbo motor past prima. Er is al 1 hier op de site mee bezig in een rsi of een normale 1.8

Maar pk schatten is er altijd flink naast zitten. jij zegt uit een 1.8 8v 125/130 Dat is bijna net zoveel als de 16V

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dus op de bank met dat ding!

En een standaard 480 turbo heeft 120PK, maar met veel meer koppel als een rsi ooit zal hebben.

een riga (oid.) chip er in en je zit op 160PK!

dus suc6
Riël
Über-Spammer

Ik vind dat zoiets happerigs, meteen roepen Jouw PK's dat kan niet :p

Volgens mij als je op de RSi een chip plant waar je er 750 toeren meer uit haalt schieten de pk's de lucht in :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marc Muller

Marc Muller schreef:
Abel schreef:Sorry maar mak ik even lachen?? :lol: :lol:

Turbo motor past prima. Er is al 1 hier op de site mee bezig in een rsi of een normale 1.8

Maar pk schatten is er altijd flink naast zitten. jij zegt uit een 1.8 8v 125/130 Dat is bijna net zoveel als de 16V

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dus op de bank met dat ding!

En een standaard 480 turbo heeft 120PK, maar met veel meer koppel als een rsi ooit zal hebben.

een riga (oid.) chip er in en je zit op 160PK!

dus suc6
Even voor de duidelijkheid, mijn RSi is gechipt (Menno) en heeft een katvervanger en een open uitlaat. Dus als je theoretisch de pk's opteld kom ik hierop. Dus men zegt dat een katvervanger zo'n 7 pk extra opleverd en dan de chip van menno (+ 10%) kom ik op 128 pk..

Kan er ver naast zitten hoor, maar dit is een globale schatting. En een standaart clio 16v houd ik gewoon bij. Dus..

Ik ben zeker van plan een keer op de bank te gaan, maar dan om het verschil te kunnen meten tussen mijn RSi motor en eventueel die 480 turbo motor.

Heb je misschien een link naar die topic? Heb hem nog niet kunnen vinden en ben erg benieuwd. Hoor het wel.

Gr. Marc
Laatst gewijzigd door Marc Muller op vr 17 nov 2006 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart V

Ik denk dat de verschillen tussen de jouw RSi motor, en een standaard 1.7T niet zo heel groot zijn. Waarschijnlijk heeft de 1.7T een vlakkere en hogere koppelkromme, en beginnend bij een wat lager toerental. Die turbo op de 1.7 is hoofdzakelijk een koppelbooster, en niet zozeer een vermogensverdubbelaar om het maar even simpel te zeggen.

Een goedkoop alternatief is om als basis een F3R te gebruiken, die turbo-proof te maken, en daar al het spul op schroeven van de 1.7T. Enige wat je dan wel moet doen is de software aanpassen, maar je hebt Menno al gevonden zo te horen.
Marc Muller

Bart V schreef:Ik denk dat de verschillen tussen de jouw RSi motor, en een standaard 1.7T niet zo heel groot zijn. Waarschijnlijk heeft de 1.7T een vlakkere en hogere koppelkromme, en beginnend bij een wat lager toerental. Die turbo op de 1.7 is hoofdzakelijk een koppelbooster, en niet zozeer een vermogensverdubbelaar om het maar even simpel te zeggen.

Een goedkoop alternatief is om als basis een F3R te gebruiken, die turbo-proof te maken, en daar al het spul op schroeven van de 1.7T. Enige wat je dan wel moet doen is de software aanpassen, maar je hebt Menno al gevonden zo te horen.
Een F3P? Dat is toch het standaart RSi blok?

Dat was ik dus eerst al wel van plan. Ik wilde een 2 liter onderblok nemen, standaart kop er op (eventueel flowen). De inlaat van een 480 turbo en zelf een uitlaatspruitstuk maken. Ben namelijk best handig met RVS. (kijk eens op: members.lycos.nl/bladekartproject)
En anders het orriginele uitlaatspruitstuk van een 480 turbo.
Maar dan moet je haast wel aangepaste zuigers laten maken, en weet niet precies wat dat kost, maar is best prijzig denk ik. En ja, denk vast wel dat Menno een mooi chippie kan maken :)

Gr. Marc
Bart V

Met het lassen enzo komt het wel goed zie ik (Y)

F3P is inderdaad het 1.8 RSi blok. De F3R is de 2 liter variant, geleverd in de megane, en laguna. Als je een manier vind om je compressie binnen de perken te houden, kan je mischien wel de originele zuigers behouden, mits je niet al teveel laaddruk gaat gebruiken. Een dikkere koppakking bijvoobeeld icm het bewerken van de zuigers, of het plaatsen van plattere zuigers uit een ander motortype met dezelfde boring kan een betaalbare oplossing zijn.

Als je dan ook nog een fraai RVS spruitstuk kan bakken is het natuurlijk helemaal af, maar als je dan toch op de costum-made toer gaat, en je bent een beetje handig zou ik een F7P (1.8 16V) als basis nemen voor je turbo-ambities :smoke:
Marc Muller

Ja, maak het helemaal lekker.. Ik wil het met de elektra zo simpel mogelijk houden, dat ik geen kabelbomen om hoef te leggen etc. Als ik een 16v motor der in leg moet ik dat wel. Heb hier geen goede ervaringen mee (heb al eens een motor overgebouwd in mijn vorige auto).

Heeft iemand een idee wat het kost om zuigers te laten maken en waar dat kan? Dan lijkt me het idd aantrekkelijk om zelf een blok samen te stellen.

Gr. Marc
Plaats reactie