Nieuw hier en gelijk een verbruiksvraag clio 1.4 RT

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
bjorntje

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, bjorn is de naam. Sinds augustus heb ik een clio phase 1 als auto voor woon-werkverkeer.
Het is een 1.4 RT uit 1991.

Fijne auto om in te rijden, ongeveer 115.000 op de teller (of het echte km's zijn valt te bezien). Net interieurtje geen beschadigingen, vuil o.i.d. De auto start altijd direct en loopt als een zonnetje.

Het enige probleem dat ik heb is het gemiddelde verbruik van 1:10. Dan rijd ik gewoon normaal (bijna als een oud omatje :p )Ik weet dat er veel factoren het verbruik beinvloeden (waaronder dus rijstijl), maar dit is wel extreem toch?

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die mij kunnen vertellen waar dit allemaal aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt voor de info en tips. (Y)
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Hoe gaat dat woonwerkverkeer, file, stadsritjes.......en daarbuiten, lange afstanden of wat.

Auto is ruim 15 jaar, ook niet vreemd dat hij wat meer nuttigd dan normaal.
bjorntje

Rij vooral snelweg, zwolle utrecht (vice versa) en zwolle hoogeveen (vice versa). Weinig in de file, gewoon normaal rijden. Het is dan misschien wel een oude auto, maar dat is het blokje zeker niet, ook niet als het ziet. Zo goed als droog en geen olieverbruik.

Ik heb trouwens nog een vw vento vr6 waar ik ook 1 op 10 meerijd (en das een 2,9) Als ik dat zo lees en hoor op de forums dan zuipt de clio gewoon echt te veel, probleem is alleen dat ik dus echt niet weet hoe dat kan (hij stinkt ook niet naar benzine ofzo)
basje24

misschien lambda sensor kapot. als die kapot is dan zet de computer zich automatisch op rijk
Riël
Über-Spammer

Mijn vriendin rijdt exact dezelfde auto, en loopt steevast 1:15.

Dus idd even een en ander nakijken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

bjorntje schreef:Rij vooral snelweg, zwolle utrecht (vice versa) en zwolle hoogeveen (vice versa). Weinig in de file, gewoon normaal rijden. Het is dan misschien wel een oude auto, maar dat is het blokje zeker niet, ook niet als het ziet. Zo goed als droog en geen olieverbruik.

Ik heb trouwens nog een vw vento vr6 waar ik ook 1 op 10 meerijd (en das een 2,9) Als ik dat zo lees en hoor op de forums dan zuipt de clio gewoon echt te veel, probleem is alleen dat ik dus echt niet weet hoe dat kan (hij stinkt ook niet naar benzine ofzo)
Dan kan je beter met die Vento rijden, sneller en niet veel duurder. :p

Maar inderdaad, ik denk dat een bezoekje aan een garage geen kwaad zou kunnnen.

Fotootje van beide karretjes?
MaSteR Clio
Contacteer:

Ik rijd 1.2 met holle buis vanaf kat en openluchtfilter...als ik normaal rijd (dus aardig wat gas om de rest van de auto's bij te houden :wink:) rij ik met gemak 1:12....maargoed je kunt de 1.2 in verbruik wel vergelijken met de 1.4 ( niet in pk's :P )

Hier ff een stukkie tekst gekopieerd van de autoweek test:
Verbruik
Het fijne van een wat grotere motor is ook dat hij minder hard hoeft te werken en dat dit veelal tot uiting komt in de rust en vaak ook het brandstofverbruik. Bij de test-Clio bleek dat maar gedeeltelijk te kloppen: weliswaar liet hij redelijk bescheiden waarden voor zijn geluidsproduktie noteren, maar het testverbruik viel wat tegen. Het berekende EG-gemiddelde van 1:15,7 ziet er florissant genoeg uit, maar in de praktijk kom je met een beetje flink doorrijden gemiddeld niet beter uit dan 1:12.

http://www.autoweek.nl/autotestrapport. ... 5&cache=no

Dus het zou best kunnen dat je op kleinere afstanden 1:10 rijd...
bjorntje

Ghe, zit er in zon dingetje ook al een actief regelaparaat dan? Is dat ding ook uit te lezen dan (storingscodes, etc.)?
Gelijk maar even kijken voor een lambdasonde dan, misschien nog andere opties?

Dan kan je beter met die Vento rijden, sneller en niet veel duurder.

Maar inderdaad, ik denk dat een bezoekje aan een garage geen kwaad zou kunnnen.

Fotootje van beide karretjes?
Nou moet ik er wel bijvertellen dat de vento op euro98 moet rijden en dat ik ook met dit ding dan als een oud omatje rijdt, maar wel korte stukjes. Als ik em voor lange afstanden zou gebruiken dan kan ik er 1:11 meehalen, maar dan moet ik echt schakelen bij 2500 toeren en rustig optrekken (ben ik aan het sprinten dan doet ie 1:6)

Foto's volgen nog.
Riël
Über-Spammer

Ja, de clio kun je met apparatuur volledig uitlezen, realtime. Dat vond ik ook al mooi van dat blokje. Makkelijk met storingen opzoeken.

Ik weet niet of je over apparatuur beschikt, maar met bijv. een KTS van bosch zie je zo de sensorwaarden, bijv. koelvloeistoftemp, mapsensor, gaskleppositie, stationairschakelaar, toerental etc etc.

Om de werking van de sonde goed te controleren kun je m eens aan een scoop hangen.

Maar om te beginnen:

Kontroleer de klepspeling en meet de compressie eens.

Een keertje wat Forté door de benzine of olie wil ook wel eens goed helpen, zeker bij zo'n lage km-stand kan ik best voorstellen dat de motor/benzinesysteem goed vervuild raken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
bjorntje

Ok, maar eens systeem reiniger kopen dan. Hoe lezen ze bij de dealer alles uit dan? Bij de vento weet zit er achter een knop in het dash een stekker verbinding verborgen waar je de uitleesapparatuur op aan kunt sluiten.
Maar eens op internet kijken voor uitleesaparaatjes.

(Y) net een dag een topic en nu al handige info. :D
Poekman

Idd, ik heb ook een 1.4 uit '94 en die loopt gemiddeld ook 1:14/15.
Klinkt misschien simpel maar zijn je bandjes wel op spanning?? Kan een heleboel brandstof schelen.

Groeten.
Riël
Über-Spammer

bjorntje schreef:Ok, maar eens systeem reiniger kopen dan. Hoe lezen ze bij de dealer alles uit dan? Bij de vento weet zit er achter een knop in het dash een stekker verbinding verborgen waar je de uitleesapparatuur op aan kunt sluiten.
Maar eens op internet kijken voor uitleesaparaatjes.

(Y) net een dag een topic en nu al handige info. :D

Bij de zekeringenkast zit een grote stekkeringang met een bruine dop. Daar zitten een aantal aansluitingen achter maar je hebt er maar 2 nodig, in de handleiding van de tester staat waar je welk kabeltje in moet prikken.

Een 'uitleesapparaatje' koop je niet zomaar :) Je kan beter iemand vinden die zo'n apparaat heeft, liefst een laptop met een diagnosetester.
bjorntje

Wat zijn de kosten van het uitlezen bij de dealer dan? Of is er iemand in de omgeving van zwolle die het autotje kan/ wil uitlezen? :D
Remon

Poekman schreef:Idd, ik heb ook een 1.4 uit '94 en die loopt gemiddeld ook 1:14/15.
Klinkt misschien simpel maar zijn je bandjes wel op spanning?? Kan een heleboel brandstof schelen.

Groeten.
Ik haal met mijn 1.4 uit '92 amper de 1:10 :smoke:
Rianne RT

Dan doen jullie echt iets verkeerd. De mijne (1.4, 1990) heeft al ruim 200.000 op de klok en ik veeg hier degalijks met 150km/u over de Autobahn, op die stukken rijd ik zelfs wel eens 1:16. 8)

Om onder de 1:10 te komen moet je toch wel veel verkeerd doen.... (0)
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Rianne RT

Dan doen jullie echt iets verkeerd. De mijne (1.4, 1990) heeft al ruim 200.000 op de klok en ik veeg hier degalijks met 150km/u over de Autobahn, op die stukken rijd ik zelfs wel eens 1:16. 8)

Edit: wel met de achterruitverwarming uit :p Dat scheelt wel best veel, heb ik gemerkt...
bjorntje

waar staat eigenlijk het motornummer van het motorblok? net boven het uitlaatspruitstuk op de kop? Want ik krijg het nare vermoeden dat er een 1.2 in het bakkie ligt.
Riël
Über-Spammer

Rianne RT schreef:Dan doen jullie echt iets verkeerd. De mijne (1.4, 1990) heeft al ruim 200.000 op de klok en ik veeg hier degalijks met 150km/u over de Autobahn, op die stukken rijd ik zelfs wel eens 1:16. 8)

Edit: wel met de achterruitverwarming uit :p Dat scheelt wel best veel, heb ik gemerkt...
Die van jou wordt gewoon met liefde onderhouden (L)

@bjorn, je ziet het van buiten amper eigenlijk.
Een RT is niet als 1.2 geleverd, dus je hebt echt een 1.4 hoor.

Zijn je kleppen al eens gesteld? Wordt zoveel vergeten he.
Rianne RT

Riël schreef: @bjorn, je ziet het van buiten amper eigenlijk.
Tenzij je auto een ingevoerde Belg, Fransoos of Duitser is.... daar zijn ze wel in 1.2 RT :)
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
bjorntje

Rianne RT Posted: Tue Oct 24, 2006 9:05 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Riël wrote:

@bjorn, je ziet het van buiten amper eigenlijk.

Tenzij je auto een ingevoerde Belg, Fransoos of Duitser is.... daar zijn ze wel in 1.2 RT
Daar zit wat in, maar het is wel een orginele nederlander. Er staat dus nergens op het blok een motorkode? Het enige wat ik op de kop kan vinden was DPF
Bart V

Boven waar de pijlstok de motor ingaat, zit een zilver plaatje met het motornummer. Meestal is die onleesbaar door alle troep die erop zit.

1.4 begint met E7J
1.2 beging met E7F
bjorntje

Kijk daar kan ik wat mee, wat de motorcodes zijn weet ik al van het forum, maar ik wist dus niet waar ik ze kan vinden. Ga vrijdag gelijk kijken. top :biertjuh:
wizzerd

bjorntje schreef:Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, bjorn is de naam. Sinds augustus heb ik een clio phase 1 als auto voor woon-werkverkeer.
Het is een 1.4 RT uit 1991.

Fijne auto om in te rijden, ongeveer 115.000 op de teller (of het echte km's zijn valt te bezien). Net interieurtje geen beschadigingen, vuil o.i.d. De auto start altijd direct en loopt als een zonnetje.

Het enige probleem dat ik heb is het gemiddelde verbruik van 1:10. Dan rijd ik gewoon normaal (bijna als een oud omatje :p )Ik weet dat er veel factoren het verbruik beinvloeden (waaronder dus rijstijl), maar dit is wel extreem toch?

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die mij kunnen vertellen waar dit allemaal aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt voor de info en tips. (Y)

ik heb zelfde type auto, zelfde bouwjaar, ik rij 1 op 13 stadsverkeer
Jespr

Ik heb sinds kort (3 weken) een clio II fase 1, 1.4i RN en rij elke dag stadsverkeer, 15 km heen, 15 terug, verbruik 1:10. Dit weekend heb ik 330km gereden op 21.3 liter brandstof om een weekendje uit te waaien (en of!!) aan het strand in zandvoort. Heb continu eigenlijk in z'n 5 gereden en heb maar weinig file gehad. (daar de auto niet gerbuikt) Niet sportief gereden of nix... M'n vorige auto was een sunny uit '88 (1300) en die verbruikte minder!! (terwijl daarvan de 5e versnelling niet eens werkte... 130 tot 140 rijden op 4200 rpm ofzo >-) ) Maargoed, ook ik schrok dus gisteravond toen ik het verbruik even narekende.

Wat ik trouwens hoorde en hier eventjes wilde checken: die buis die aan het luchtfilter zit. Ik weet dat bij de 16klepper deze naar onder het linker voorlicht loopt. Hoort dit bij de mijne ook zo te zijn? Want ik heb er een lullig slangetje aanhangen dat zo'n 25 cm lang is... Dealer vertelde me dat hier een lange slang op hoorde te zitten.

Dus op het to-do lijstje:
-Lambda sonde laten checken bij de dealer?
-lange slang monteren? of een soort van CAI??
(edit: - bandenspanning controleren)
-...

En wat stellen jullie verder nog voor? Want voor stadsverkeer... ok, snap ik, maar zulke afstanden in z'n 5, hmmmm :~
Plaats reactie