Clio 16v Thermostaat?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Vinnie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 sep 2006 16:02

Hoi,

ik heb een clio 1.8 16v phase 1 uit '91 en mijn probleem is dat de verwarming nogal laat warme lucht begint te blazen en de motor ook niet al te snel warm wordt (dat laatste kan ik me nog wel indenken). Mijn aanjager begint pas warme lucht te blazen 5 - 10 km heb gereden, het lijkt mij dat dit niet normaal is voor een clio? Het wordt na 2 - 3 kilometer wel iets lauwer maar stelt niet veel voor.

Ik vond dit in de zomer niet zo'n probleem maar als de nachtvorst gaat beginnen zit ik wel met een probleem met de condens etc. Volgens mij is het probleem dat de thermostaat open blijft staan en daarom het hele circuit opnieuw verwarmd moet worden, iemand andere ideen of denk ik in de goede richting? En kan iemand mij misschien vertellen waar die thermostaat zit?

Dank u :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

5 tot 10 km. is toch vrij normaal?
je motorblok moet eerst warm worden, want daar haalt je kachel z'n warmte vandaan. koude motor = koude kachel..

de motor heeft ook een minuut of 3-5 nodig om enigszins op de werktemperatuur te komen.

pas als je een half uur zonder werkende kachel zit, moet je je zorgen gaan maken :p
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Vinnie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 sep 2006 16:02

maar als een vriend mij ophaalt die 400 meter verderop woont en hij staat bij mij voor de deur 's morgens vroeg staat z'n kachel op gevaarlijk hoog... what's the difference?
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

misschien laat die 'm 10 minuten stationair warmdraaien? (overigens niet aan te raden, zuipt benzine en het is beter om 'm warm te laten worden terwijl je gewoon rustig rijdt)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

5 tot 10 kilometer vind ik wel wat laat voor een benzineauto.

Thermostaat zit aan de zijkant van de cilinderkop, boven het vliegwiel.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Thermostaat zal wel open blijven staan.

Edward, een auto heeft 2 koelcircuits, een grote en een kleine. De grote gaat meedoen als de thermostaat open gaat. De kleine daar zit ook de kachel op. Waarschijnlijk blijft je thermostaat open staan. Met dit weer is dit sowieso niet goed omdat je auto niet of nauwelijks de bedrijfstemperatuur haalt op die manier, extra brandstofverbruik en slijtage als resultaat.

Na 1 á 2 km moet je gewoon een warme kachel hebben.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Vinnie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 sep 2006 16:02

Riël schreef:Thermostaat zal wel open blijven staan.

Edward, een auto heeft 2 koelcircuits, een grote en een kleine. De grote gaat meedoen als de thermostaat open gaat. De kleine daar zit ook de kachel op. Waarschijnlijk blijft je thermostaat open staan. Met dit weer is dit sowieso niet goed omdat je auto niet of nauwelijks de bedrijfstemperatuur haalt op die manier, extra brandstofverbruik en slijtage als resultaat.

Na 1 á 2 km moet je gewoon een warme kachel hebben.
Ik had zelf ook het vermoeden dat die open bleef staan, maar met warm na 1 a 2 km bedoel je ook echt WARM en niet een klein beetje opgewarmd? Misschien een stomme vraag maar wil er zeker van zijn dat ik er wel wat aan heb en nite dat ik 30 euro of hoe duur ze zijn uitgeef en het gewoon tijd nodig heeft :shame:
Pedro de cleen
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 8:45
Locatie: Rupelmonde (Kruibeke)
Contacteer:

Martijn schreef:5 tot 10 kilometer vind ik wel wat laat voor een benzineauto.

Thermostaat zit aan de zijkant van de cilinderkop, boven het vliegwiel.
Heb ook met een Clio 1.8 gereden en was ook zo. 5km is nu wel snel gereden hoor ... Laat em 5 min stationair draaien en het is ook ok.
Zou me geen zorgen maken.

Greetz Pedro-Belgique.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

5 km. is idd snel gereden.
momenteel let ik er nog niet zo op hoe snel m'n kachel warm is, maar wat betreft de motor weet ik dit wel. het duurt enkele minuten, voordat het metertje in z'n vertrouwde stand staat. dat is wel 's avonds, na 6 of 8 uur stilstand. dan sta ik ondertussen een paar keer met draaiende motor te wachten bij stoplichten, voordat ik op kruissnelheid van m'n werk naar huis kan gaan rijden.

ik blijf er verder bij, dat ongeveer 5 minuten normaal is. toen ik m'n vorige auto net kocht, duurde het een half uur voordat die lauwe lucht enigszins warm begon aan te voelen! met de kachel voluit...

uit een oud topic:
Edward(ForeverYoung) schreef:
Michiel Zijlma schreef:Mijn kachel blijft eigenlijk altijd lauwtjes.
Soms geeft hij heel even echt warme lucht en daarna weer lauwe.
Heb de kachelradiator al door geblazen met perslucht en de het koelsysteem gespoeld totdat er helder water uitkwam.Nu zit er nieuwe koelvloeistof in en het lijkt maar ietjes beter.

Wie weet hoe ik de kachel kan uitbouwen of controleren en heeft nog tips over wat ik nog meer kan proberen.


Michiel

Ik heb een 1.8i van 1993, en had eerder ook nooit veel aan mijn kachel. Na 30 minuten was er soms nog steeds niet veel van de kachel te merken.

Op een gegeven moment ging er een koelvloeistofslangetje (T-stukje) kapot achter het spruitstuk, al m'n koelvloeistof eruit enzo. Met water bijvullen thuisgekomen toen...

Na 2 weken wachten was het slangetje uit Frankrijk gearriveerd :D, en sindsdien is de kachel altijd binnen 5 a 10 minuten warm.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt ofzo, ik wou alleen ff aankaarten dat het soms dieper kan zitten dan je denkt. De slangetjes in kwestie zijn ook niet goedkoop ofzo, en wat ik nu schrijf is ook geen reden om dan maar de boel te gaan vervangen.

Bovendien: op de sloop vind je ze haast niet, daar snijden ze ze door, of ze zijn net zo poreus als die bij mij was voordat ik m'n koelvloeistof achter de auto zag verdwijnen.... :(
waarschijnlijk verdween bij mij toen de warmte via dat poreuze T-slangetje.. ik geloof niet dat de boel heel erg verstopt was toen.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Edward(ForeverYoung) schreef:
ik blijf er verder bij, dat ongeveer 5 minuten normaal is. toen ik m'n vorige auto net kocht, duurde het een half uur voordat die lauwe lucht enigszins warm begon aan te voelen! met de kachel voluit...


waarschijnlijk verdween bij mij toen de warmte via dat poreuze T-slangetje.. ik geloof niet dat de boel heel erg verstopt was toen.

Er verwijnt warmte :p

Mensen, je auto moet snel op temperatuur zijn. Haal die thermostaat eruit, kijk t na, spoel het systeem uit. Wat n werk

Kachel kan nog wel verstopt zijn.


:smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

oude thermostaat er uit nieuwe er in, dat zijn de kosten ook niet
kon aan mijn oude thermostaat ook niets zien (in een pannetje met water)
maar was wel degelijk stuk.
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bij die van mij issie ook niet snel op temperatuur ( ook zoiets van een km of 5 rijden) en daar is vorig jaar een nieuwe thermostaat ingekomen en het koelsysteem doorgespoeld, t'zal wel zo horen... :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Vanavond met de koude temperatuur buiten (+1 graden) even geprobeerd, met de knop op driekwart had ik gelijk in de eerste minuut al warmte :D

De motor is uiteraard nog niet warm op dat moment (dat duurt gewoon nog een paar minuten), maar de kachel doet gelijk al mee. Dus anders gezegd, Riël je had gelijk. :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

joh.....?! :~
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Beetje overbodige reactie, niet? (S)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Zekers :lol: :lol: :lol: :lol: .....welke
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Edward(ForeverYoung) schreef:Beetje overbodige reactie, niet? (S)
tsja, ik heb zoiets van: roep wat als je weet waar je t over hebt en anders niet :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Sorry hoor, maar vorig jaar duurde het bij mij toch echt een paar minuten voordat je merkte dat de kachel ging werken..
Waarom ie het nu wel direct doet is me een raadsel, maar je hoort mij niet klagen :D Zeker straks in de winter niet :p

Wijs me trouwens even aan waar ik 'niet weet waar ik het over heb' want volgens mij heb ik overal gewoon juist gereageerd :smoke:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het begint met een R en eindigd op oadhog :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Heeft toch niks met dit topic te maken (S)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

Bij een fiat panda komt al na 19 sec. warme lucht uit de kachel, dat is sneller dan dat ie op de 100 zit

bron: Top Gear

maar is het 'probleem' dus opgelost?
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Edward(ForeverYoung) schreef:Heeft toch niks met dit topic te maken (S)
nee, maar wel dezelfde instelling. Je weet alles beter, maar luisteren naar anderen en wat leren, ho maar...

maar goed... ontopic lijkt me nuttiger :)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

heeft de kachel aan bij koude motor nog veel invloed op de opwarmtijd van je motor?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja. Of het te verwaarlozen is kan ik niet zeggen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie