aanjager/kachel kapot ... kachelweerstand ?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Hallo,

Enkele maanden geleden werkte mijn kacheltje nog op 1/2 standen ... nu doet hij helemaal niets meer.
Ik las op het forum veel over een kachelweerstand.
Is dit in mijn geval ook waarschijnlijk?

Heeft iemand foto's ? Ik kan het me moeilijk voorhalen waar het zit (U)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

WElke auto hebben wij het over?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Shaquille
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 13 sep 2006 21:54
Locatie: Tiel

Dit probleem heb ik ook gehad ik hoop voor jou is dit ook de oplossing: :D
Mits het een clio is.

1.Motor kap open maken.

2.Torx schroevendraaier pakken ;)

3 .Naar de bijrijders kant gaan staan. :)

4. Plastic kap loshalen aan de onderkant van je ruit. (3 Torxjes)

5. Met de Zaklamp naar binnen kijken in het midden van de ruimte
zie je de kachel motor zitten. Daar zie je een blokje zitten wat
met 2 Torxjes vast zit. er lopen kabeltjes naar toe Zwart en Rood
en een Stekkerverbinding.

6. Haal de stekkerlos en de 2 torxjes wring een beetje en haal hem eruit.

7. Nu zie je 2 spiraaltjes en in het midden een "weerstand" dit is een
thermische zekering van 109 graden celcius. Deze is waarschijnlijk
defect. Na te meten met de Multie meter op de Ohm stand ~ is defect.
0 Ohm is oke.

8.
Nieuwe halen bij de electronica boer en d'r in solderen.

9. Alles weer monteren en hopelijk tocht je weer weg in je auto :D

Suc6
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Riël schreef:WElke auto hebben wij het over?
excuus, een clio uit 93 ;)
my bad ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan neem wel die torxschroevendraaier zoals hier boven staat :p

maar in plaats van de hele plastic kap los te maken doe je het klepje open, dna kom je er ook bij.

Vaak is het torxje waar de kachelweerstand mee vast zit (er komen 2 dikke kabels rood en zwart vanaf naar de kachel en er zit een stekker met een paar kabels op) al weg, anders zit hij aan de bovenkant, en dit is er maar 1 :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

is torx inbus .... of vraag ik wat stoms :D ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, is zo'n sterretje.

Dit is het schroefje:

[img]http://myword.info/images/st_head_1a.jpg[/img]

en dit is het sleuteltje:

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... x-Torx.jpg[/img]



je hebt torx 20 nodig.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Eigenlijk onmisbaar zo'n setje, als je renault rijdt :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

reneovertoom schreef:is torx inbus .... of vraag ik wat stoms :D ?
Ja je vraagt wat stoms :wink:

Een zeszijdig gat in de kop van de schroef: Je gebruikt een inbus sleutel/schroevendraaier.
Een zespuntig stervormig gat in de kop van een schroef: Gebruik een torx sleutel/schroevendraaier.
Een gaatje in je kop: Busje komt zo...

een groot deel van de schroefjes in je renault, is torx. Dus altijd makkelijk als je een torx sleutelsetje/schroevendraaiers bij de hand hebt.
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

haha..... domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden he.... :wink:

Busje komt zoooo.... :D :biertjuh:
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Of je hebt pech en de contacten in de stekker zijn finaal weggerot, wat mij waarschijnlijker lijkt wanneer je eerst nog een paar standen hebt en dan helemaal nix meer.
CLIO 16V --> 19 16V
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

met zo'n torx setje sloop je je hele intrieur eruit :lol:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

T20 en T30 kom je een heel eind ja ;) :p
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Morgen weekeind dus morgen even buurten! :) En even zon torx setje halen ;)
Shaquille
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 13 sep 2006 21:54
Locatie: Tiel

pak de multi meter en zet hm op de diode stand zodat als je de pennen
tegen elkaar aanhoud dat hij gaat piepen. (~)

Pak dan het blokje met de spiralen en zet de meetpennen over de zekering heen
(zit tussen de spiralen in) piept die dan is die goed. Zo niet dan is hij kapot. :wink:
Je kunt ook meteen even de spiralen meten maar die zullen nog wel oke zijn.

Suc 6
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

`Thanks!
Zo simpel maar je moet t wél weten >-) 8)

Stel hij is nog goed, waar ligt dan t probleem ?
Shaquille
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 13 sep 2006 21:54
Locatie: Tiel

Als het dat niet is kun je je bediening nameten. Kan met de stekker in de bediening,
dus die van in het dashbord. De sterkker onder je raam ff los laten liggen.

* Zet eerst ff de multi meter op spaning (DC) de stand zoals op de foto :D
Meet dan ff de dikke kabels. Wel de auto op contact zetten. Zet 1 pen op een blank / kaal stuk
chassis van je auto. de andere pen steek je dan in de stekker bij de gele. hier
moet als het goed is spanning op staan.
Ongeveer 12 a 14Volt.

Dan meet je de schakelaar door zet deze op stand 1 meet nu ff
de kleurtjes stuk voor stuk ik dacht dat wit stand 1 was.
Dan moet je ook ongeveer 12 a 14 volt meten op die draad.
Wel ff controleren dat je stand 1 meet door als je een spanning
hebt gevonden de stand ff te veranderen in uit of 2 dan moet
je nl niets meer meten. Dit doe je ook zo voor stand 2 & 3.
Ik dacht bruin en groen dat dat waren. Meet je helemaal niets op
die standen dan is waarschijnlijk je schakelaar defect mits je
wel spanning op die gele hebt :wink: Anders misschien toch maar
ff de zekering checken onder het dashbord kastje :D

Suc 6
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

aangezien ik hetzelfde probleem heb als de op, post ik t ook hier even.

afgelopen vrijdag een clio 1.8 16v gekocht en onderweg naar huis erachter gekomen dat de aanjager het niet doet in geen enkele stand. als ik m op warm zet voel ik wel warme lucht dus hij werkt in principe wel alleen hij blaast niet. zelfde probleem als op of iets anders aan de hand?

alvast bedankt voor eventuele antwoorden :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kijk eens naar die roesthomp op de foto :p ik denk dat die kachelweerstand idd wel himmele is ;)

wissel voor de zekerheid de pennen 1x, dus zwart een keer ervoor en een keer erachter. Het is een diode, dus in 1 richting zal hij zéker niet piepen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

RoyH schreef:aangezien ik hetzelfde probleem heb als de op, post ik t ook hier even.

afgelopen vrijdag een clio 1.8 16v gekocht en onderweg naar huis erachter gekomen dat de aanjager het niet doet in geen enkele stand. als ik m op warm zet voel ik wel warme lucht dus hij werkt in principe wel alleen hij blaast niet. zelfde probleem als op of iets anders aan de hand?

alvast bedankt voor eventuele antwoorden :)
MIsschein wel een zekering in het zekeringkastje ;) MAar die weerstand is 9 van de 10 keer de boosdoener, en makkelij kte onderzoeken of te vervangen of te repareren (Y).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

ah ok, scheelt weer kosten aan de garage als ik dat zelf kan (laten :p ) nakijken

thnx
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Anders kom je maar eens af, woon in Einighausen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Ik ga vanavond ff kijken of het die zekering is ;)
Waar kan ik een zekering kopen?
Bij conrad misschien? De dealer plukt je helemaal kaal denk ik ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

een zekering?
nah, da's een ding van 20 ct en zit vast wel een reserve in t bakje :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Riël schreef:een zekering?
nah, da's een ding van 20 ct en zit vast wel een reserve in t bakje :)
Ik bedoel de kachelweerstand :) :D
Shaquille
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 13 sep 2006 21:54
Locatie: Tiel

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... lweerstand

TERMISCHE ZEKERING van 104 graden Celsius. Ff gekeken op internet bij http://www.farnell.com (electronica groothandel ook voor piet particulier) ordernr. 187010 kosten 0,59 Euro.

komt dan met UPS voor scheuren. in een veels te grote enveloppe :D
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

thx :D
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Ik heb zojuist gemeten of de weestand kapot is maar die is gewoon goed :@ :~ ik kreeg gepiep op de multimeter toen ik m gemeten had.
Ik heb dus wat er gezegd is de stekker doorgemeten, in de opening 1, en op een stuk metaal het andere pennetje contact aan maar geen signaal houdt dit in dat de stekker kapot is?
[img]http://img134.imageshack.us/img134/804/dsc0004vp9.jpg[/img]

Ik loop even vast in wat ik verder moet doen .... zonder dit komt hij zeker de APK niet door ?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

doet je blower het wel? probeer deze eens gewoon met 2 draden op de accu direct anders.

meestal is de weerstand toch, bij mij zou deze ook goed zijn echter, hij was toch kapot:(

succes!
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Hoe bedoel je dat? Hoe kan ik dat precies testen? Ik heb geen idee welke draden ik waarheen moet doen.

Ik kan die weerstand niet bij farnell bestellen omdat ik particlulier ben :(
Een ander idee waar ik hem kan bestellen?
Bij conrad ben ik 15,- kwijt aan verzendkosten voor een ding van 0,50 :~
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

aan de je zou ff 2 draden vanaf je accu direct op je fan kunnen houden, dan weet je in elk geval dat die het doet.

bij mij was de weerstand niet stuk, maar de stekkertjes die erop zitten. dus zelf ff met schoentjes geknutseld en toen deed hij het weer.
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Sorry maar ik heb geen idee welke draden ik dan waarop moet aansluiten |:
Hoe sluit ik ze dan aan op mn fan?
En welke draden?
Shaquille
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 13 sep 2006 21:54
Locatie: Tiel

ook nog maar ff hier gepost rene :wink:

Eens ff kijken waar te beginnen.

Als je de stekker van het bedienings paneel er op steekt dan heb je daar een Gele, Witte, Groene, bruine en zwarte draad lopen op de stekker.

* Zet de auto op contact.
* Zet de standen schakelaar van je blower op 0
* Zet de meter op DC 20Volt.
* Zet de zwarte meetpen op een blank stuk metaal van de auto.
Wat ook goed werkt is de rand van de sigareten aansterker. Dat is ook de min :wink:
* Vrot de rode meetpen stuk voor stuk achter in de stekker en kijk of je goed kontakt maakt met de draad en je pen.
* Begin bij de Gele. Zo uit mijn hoofd moet hier 12V op staan als hij op contact staat. (I)
* Loop de rest van de kabels na. Als het goed is staat hier geen spanning op. Durf het niet meer met zekerheid te zeggen.
* Als je spaning hebt op de gele dan kun je de standen schakelaar op stand 1 zetten en dan meten of je op 1 van de andere draden nu ook 12V hebt. Let op je moet ook op geel 12V blijven houden.
* Herhaal de vorige stap voor alle standen. Elke keer moet er dan op een andere kleur kabel 12V komen te staan.
* Uit mijn hoofd was stand 1 de Witte, 2 de Bruine en 3 de Groene.

Krijg je geen spanning op geen enkele kabel dan is waarschijnlijk de zekering in de zekeringen kast defect. Heb je wel spanning op 1 van de kabels maar bij het veranderen van de standen geen spaning verandering? dan is waarschijnlijk de schakelaar defect. ff open halen en kijken of er geen los contact op zit en of hij mooi schoon is.

Heb je wel alle spanningen, dan moet je onder je motor kap gaan zoeken.

* Je ziet bij je kachel motor een zwarte en een rode draad lopen volg deze naar het blok waar de "weerstand" op zit en kijk welke contacten hij zit.
* Nu is het handig als je met z'n 2'en bent.
* Pak een 2 losse kabels beetje dikke ( kan luidspreker kabel zijn)
* Houd de 2 kabels tegen de polen op het blok van de rode en zwarte draad. Let op de Volgorde.
* De andere kant van de 2 kabels houdt je op je accu. Let op Rood op Rood (+) en zwart op zwart (-).
Draait de fan nu? Nee dan is waarschijnlijk de fan defect.
Draait hij wel. Pff ff denken (I) Dan moet je eens kijken naar de stekker verbindingen op de stekker zijn deze mooi schoon? Je kunt ook de stekker aan deze kant even meten. Als je hebt onthouden welke kleur welke stand was. Dan moet je aan deze kant ook spanning kunnen meten op de kleuren. Meet je aan deze kant geen spanning en binnen in de auto op de stekker wel dan heb je draadbreuk. Dit kan ik mij haast niet voor stellen.
* Wat je ook dan nog ff moet chekken is of als je alle stekker hebt gestoken dat je op de Pool (op het weerstand blok) van de zwarte kabel van je fan motor massa hebt. De meter moet dan in de zelfde stand staan als met het meten van de weerstand, de piep stand.
* Geen piep, dan heb je geen massa en dan is deze waarschijnlijk ergens onderbroken. oftewel de onderbreking opsporen en fixen :wink:

ppfff krijg een beetje lamme poten van dat getype maar ik hoop dat je nu je oorzaak hebt gevonden. Suc6 (Y)
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

thx voor je antwoord!

Wat als we geen spanning krijgen op elke draad/stand en de zekering is NIET kapot ?
Want dat is namelijk het geval ! (U)

Ik zal sowieso de blower testen met wat speakerdraad! :)
Plaats reactie