15 inch velgen op Laguna 2?

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
elmoni

Wie-o-wie helpt mij aan het verlossende antwoord?

Ik moet winterbanden en stalen velgen aanschaffen.
Is een 15 inch velg mogelijk op mijn Laguna Grand Tour 1.8-16v uit 2002? Het prijsverschil tussen 15 en 16 inch is namelijk de moeite waard.

De dealer zegt dat niet kan (maar is daar niet echt duidelijk in). Daar tegenover zegt de ANWB en een enkele bandenhandel dat het wel kan....

Wie heeft er ervaring met 15 inch velgen (of heeft ze misschien zelfs te koop)?

:H:
Riël
Über-Spammer

Er is een kans dat ze niet om je remklauwen heen passen.

Maar ik betwijfel dit. Probeer ergens op een sloperij een stalen 15" velgje, en dan pas je even of t werkt of niet.

Ik denk dat t mogelijk is, maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Volgens Carbase zijn de voorremmen 300 mm groot. Mijn Mégane heeft 280 mm en dat past nét met 15 inch. Het lijkt me op een Laguna dus niet te passen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Car: M536

300mm = 16" idd. (remt trouwens wel uber..)
elmoni

Hmmm, toch eens kijken of ik ergens een velg vandaan kan krijgen....

Ik heb laatst al een paar sloperijen in de buurt gevraagd maar niemand heeft stalen velgen liggen. Zelfs de dealers niet.

Misschien iemand in (de buurt van) Arnhem die een 15"velg voor een Laguna 2 heeft liggen om te passen?
Chris@R5

Niet vragen naar een velg voor een laguna, maar naar een velg met de maat 5x100. Het naafgat moet 60,1mm zijn en verdere waarden zijn niet interessant om het te passen.
Fleetwood

gaat niet passen...
ik word er zoo moei van.
Haas
Car: Megane RS

past niet inderdaad... me pa heeft er ook 16ers voor moeten kopen.
ARNO16V
Contacteer:

Staan die dingen niet standaard op 16" en 17"optioneel?
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
elmoni

Mijn Dynamique staat op standaard 17" (en met mij velen neem ik aan). Nou, toch maar een paar Vredestein 16"-jes besteld met gebruikte stalen velgen..... 560 euro armer :'(

Maar goed, nu de sensoren nog uitschakelen....
pierre

als je toch kiest voor dure en zeer goede Vredestein banden wintrac extreme in 205/55-16V is het ook mogelijk hier het hele jaar mee te rijden in combinatie met je aluvelgen, op die manier spaar je aanzienlijk op kosten.
vergeet gewoon die zomerbanden voor altijd.

anders had je beter goedkopere banden voor de halve prijs kunnen aanschaffen voor 3 weekjes wintersport.
elmoni

M'n lichtmetaal is 17" (geen standaard Renault-velg meer, ik heb de banden overgelegd op nieuwe lichtmetaalvelgen), daarvoor zijn de banden wat duurder en het is zonde om die velgen te laten verpekelen...

Bovendien zit mijn vrouw veel met deze auto op de weg..... Zij is degene die mijn was doet en voor mij kookt! Moet er niet aan denken dat haar wat overkomt!! :wink:
Marcel J.

Volgens mij zijn laguna II toch wel te krijgen op 15". Hangt een beetje van de motor af. Maar afgelopen zaterdag geprobeerd 15" stalen velgen te monteren op de onze en dat ging niet. Kwam net tegen de klauw. Had opzich nix te maken met 15" maar meer met het lompe laswerk van de velg. IIG strax 15" lichtmetaal proberen...Maar het zou moeten passen...
Laguna II GT Dci

Op een 1.9 Dci passen ze in elk geval niet (geprobeert) omdat de schijven te groot zijn. Sommige uitvoeringen (benzine) zijn echter geleverd met 15'' velgen, dus op enkele types passen ze wel. Het klopt trouwens niet dat de steek 5 x 100 is, maar 5x 108!!! (velgen van een Mondeo passen ook).
Steven
Car: M536

MJ schreef:Volgens mij zijn laguna II toch wel te krijgen op 15". Hangt een beetje van de motor af. Maar afgelopen zaterdag geprobeerd 15" stalen velgen te monteren op de onze en dat ging niet. Kwam net tegen de klauw. Had opzich nix te maken met 15" maar meer met het lompe laswerk van de velg. IIG strax 15" lichtmetaal proberen...Maar het zou moeten passen...
Nou kep nog eens goed gekeken naar de 1.8-16v van me pa, maar dat is echt overduidelijk 300mm rem wat erop zit en daar krijg je dus nooit een 15" velg op :p

En het lijkt met sterk dat alleen de 1.6 met 280mm remt...
boemboem1983

Hoi Mensen,

ben nieuw hier, was op zoek naar iets en vandaar kwam ik hier terecht. Ben zelf in het bezit van ander merk auto, echter mijn ouders hebben sindskort Renault Laguna 1.6 16V Expression uit 2002 (Laguna II). Nu is er vandaag helaas een van de banden goed kapot geredne. Niet alleen de band slap, maar ook de velg een flinke deuk...

Nu moet ik dus op zoek naar nieuwe stalen velg plus band (ja je ziet ze niet vaak op de getunede auto's, maar wilde graag mijn vraag hier stellen omdat jullie er veel van de Renaultjes weten).

Volgens Carbase horen er de volgende banden onder 205/55R16. De band is dan ook geen probleem...
het gaat meer om de velg: welke maat moet ik hebben? Zoals ik in onderstaande quote gelezen heb is de steek 5x108, maar klopt de volgende informatie (tegenkomen op internet):
6.5Jx16 5x108 ET50?

Mocht ik slopen afbellen kunnen ze me neem ik aan (als ik de juiste maat heb) verder helpen, echter moet ik wel weten of het de juiste maat/velg is zeg maar. Het is gewoon de standaard velg.
Overigens is de bandenspanningssensor neem ik aan gewoon over te zetten naar de nieuwe band+velg?

Alvast bedankt,

John

[offtopic]
Aantal foto's gezien hoor, Renaults blijven gave auto's! Heb eerst Cliotje willen aanschaffen, maar is toch iets anders geworden. Geen spijt, maar renault komt bij nieuwe auto sowieso weer in overweging, dus misschien tot dan ;)
[/offtopic]
Laguna II GT Dci schreef:Op een 1.9 Dci passen ze in elk geval niet (geprobeert) omdat de schijven te groot zijn. Sommige uitvoeringen (benzine) zijn echter geleverd met 15'' velgen, dus op enkele types passen ze wel. Het klopt trouwens niet dat de steek 5 x 100 is, maar 5x 108!!! (velgen van een Mondeo passen ook).
Laguna II GT Dci

Ja, de maat die je opgeeft klopt.

De Leeuw Velgen en autobanden te Enschede heeft er nog een originele 16'' liggen van een expression (model 'rhodes' lichtmetaal). Als dat het goede model is kan je ze misschien even bellen. 053-4134804

Succes.
Plaats reactie