Koeling probleem... --> NEED HELP!!

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Joost Pennings
Contacteer:

Halloowwww daar ben ik weer!! Wederom is mijn voiture weer naar de kloten!! En omdat ik er zelf niet meer uit kom hoop ik hier weer wat wijzer te wordden!

Mensen, kan iemand mij vertellen waarom mijn R5 1.4 niet ontlucht wil worden? Heeft iemand tips/trucks en watskeburt als hij de hele tijd het water kokend uit het 'expansievat' drukt?! Is dat omdat de lucht in het systeem uitzet en dus het water weg duwt? En waarom loopt het water niet vanuit het vaatje (wat ik omhoog zet tegen de kap aan boven de koplamp) niet gewoon door de radiateur uit die ontluchtingsnippels als mijn motor niet loopt?? Is mijn radiateur dan verstopt?

In het begin kreeg ik na een hoop stoom (er zit inmiddels al veel water in...) ook water uit de ontluchtnippels, met draaiende motor uiteraard. Ook werd de verwarming dan mooi warm!

Toch liep hij dan telkens weer heet! Op het laatst kreeg ik het ontluchten niet meer voor elkaar en kwam er alleen nog maar stoom uit...

Tja, ik moest wel doorrijden... Er werd op me gewacht en je moet toch door he... en als heel de familie en al je vrienden zitten te bieren sta je er alleen voor... met je fles water..... hehehe... Ik ben van Nijmegen naar Eindhoven gereden dus HEEEEL erg kapot kan het niet zijn... :~ :( Wat is nou de kans op NOG MEER schade op dat stukkie... (N) (U) ... Ik ben benieuwd of de koppakking mij nog aardig vind en wat er allemaal naar de kloten is gegaan... een keer of zes warm lopen is niet goed voor t beestje... Maar goed, ik ben wel meteen gestopt als het lampje aan ging. En dan heel de bende af laten koelen, stoom afblazen en pogingen doen te ontluchten... Maar het hielp allemaal niet veel... En als er geen water in het systeem zit zegt dat lampje ook geen drol natuurlijk... Ach, we'll see... Vaak ben je te bang he... :wink:

Het probleem is begonnen met een kleine lekkage in de radiateur... daar heb ik toen van die bende in gegooid wat dan dat gat moet dichten. Waarschijnlijk heb ik hem toen niet goed genoeg ontlucht en heeft dat spul naast het gaatje in de radiateur iets meer dicht gemaakt.... Omdat ik door de week in het buitenland zit heeft ie daar een week mee gestaan... Na die week was het allemaal goed, heb een kleine 200 km gereden en plots, lampje aan: foute boel!!

Ik zie em vrijdag pas weer, en ben dan 25 km van huis... en heb een fles water, een tang en een schroevendraaier... iemand goede ideeen??

Alvast bedankt!!

Joost
oldskool

Ontluchten kun je op verschillende manieren doen . Hoe ik het doe is, koelvaatje zo hoog mogelijk houden, helemaal vullen met vloeistof (rustig), je bek erop zetten, iemand anders één van de nippels open laten draaien, en blijven blazen tot er water uit de nippel komt. Terwijl jij blaast draait de ander de nippel dicht, en herhaal je dit bij de andere nippels. Wel opletten dat er vloeitstof in het vaatje blijft, anderes bijvullen. Zoniet blaas je er zelf lucht in.

Dan laten lopen, temperatuur blijven controleren, en eventueel nog es herhalen (pas op bij hete motor, even latne koelen eventueel).

Als de motor loopt moet de fan aanslaan. Doet de fan het gewoon en blijft de temperatuur goed, dan is hij hoogstwaarschijnlijk goed ontlucht. Peil regelmatig controleren
bedankt hiervoor riel (I)
als de fan het niet doet deze maken
Riël
Über-Spammer

Ik was t al zo aan het lezen, ik denk een ij ipv een y, da's niet van oldskool :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost Pennings
Contacteer:

ahaaaaaa..... oke.....

De wet van de communicerende vaten een beetje helpen dus..... Goed plan...

Ik ga het vrijdag proberen! Ik laat nog wel weten of het gelukt is...

Hardstikke bedankt voor de info!!!!!!!

Groetjes Joost
Joost Pennings
Contacteer:

Dat werkt goed, zo ontluchten!! Toch moet je 'em ook warm draaien, de termostaat moet open zijn om ook de lucht uit het korte circuit te laten... toch? Maar ook dan kun je de lucht er zo zelf uit blazen!

Al met al heb ik vrijdagmiddag na er drie liter water in gegooid te hebben, 10 keer te blazen en te ontluchten en nog een stukje te rijden, toch maar besloten met de bus naar huis te gaan... Ik ben bang dat de koppakking lekt en dat er daardoor lucht in het systeem geblazen wordt. Daardoor wordt dus al het water er uit geblazen en loopt ie heet... Hij rookte in het begin ook een vet witte rook, die heel vochtig was... dus dat zegt mij genoeg!!

Zaterdag de auto naar huis gesleept. Ik ben van plan om er gewoon een nieuwe koppakking tussen te gooien.... ik hoop dat de kop niet te krom trekt als ik em er af haal... Zou zonde zijn!

Tja, het is allemaal niet anders... :~

Mocht er iemand tips hebben, allemaal van HARTE welkom.

I'll keep you up the hights!!!

Groetjes Joost
Haas
Car: Megane RS

kop zal niet kromtrekken door m eraf te halen.. Dat zal als dat al zo is, eerder gebeurt zijn, toenie wat aan de warme kant was ;)

kompressietestje kan je wat helpen misschien :)
Joost Pennings
Contacteer:

ow, ik dacht juist dat de kop pas echt krom trok wanneer je em los haalt... maar goed... als ie maar recht is als ik hem terug zet!

Wat betreft die compressietest snap ik je niet helemaal...

Een compressietest met lekke koppakking??... Euuuh... dan weet ik alleen zeker of er wel of geen lucht uit de verbrandingskamer lekt, toch? Of het komt doordat de koppakking lekt of doordat de kop krom is weet ik dan toch nog steeds niet... of heb ik dat mis? Het zal echt wel ergens lekken... waarschijnlijk de koppakking in ieder geval! of kan ik er vanuit gaan dat er maar 1 'gat' in de koppakking zit, en bij een kromme kop meerdere cilinders lekken? Maar wat als de koppakking nou op meerdere plaatsen lekt?

Als je bedoelt dat ik er eerst een nieuwe koppakking tussen moet gooien en dan pas een compressie test moet doen vind ik het ook wat raar... Als dan blijkt dat de kop krom is kan alles WEER uit elkaar... dat lijkt me niet de juiste manier, dus dat zul je ook wel niet bedoelen.

Anyway, een andere pakking zal me de kop niet kosten (BAHAAAAAA LACHUUUUH!!!! (0) :D )

......

Groetjes Joost
pierre

quote :
Het probleem is begonnen met een kleine lekkage in de radiateur...

volgens mij is gewoon de radiateur nog steeds lek en loopt al het water ( bier ?) er gewoon uit.

effe radiateur van de sloop halen alvorens aan de koppakking te beginnen, spaart een hoop werk.
Emiel5

Die zooi om kleine lekjes te dichten is niet zo goed voor je koelsysteem, misschien dat het koelsysteem nu ergens verstopt zit??
Riël
Über-Spammer

Joost Pennings schreef:ow, ik dacht juist dat de kop pas echt krom trok wanneer je em los haalt... maar goed... als ie maar recht is als ik hem terug zet!

Wat betreft die compressietest snap ik je niet helemaal...

Een compressietest met lekke koppakking??... Euuuh... dan weet ik alleen zeker of er wel of geen lucht uit de verbrandingskamer lekt, toch? Of het komt doordat de koppakking lekt of doordat de kop krom is weet ik dan toch nog steeds niet... of heb ik dat mis? Het zal echt wel ergens lekken... waarschijnlijk de koppakking in ieder geval! of kan ik er vanuit gaan dat er maar 1 'gat' in de koppakking zit, en bij een kromme kop meerdere cilinders lekken? Maar wat als de koppakking nou op meerdere plaatsen lekt?

Als je bedoelt dat ik er eerst een nieuwe koppakking tussen moet gooien en dan pas een compressie test moet doen vind ik het ook wat raar... Als dan blijkt dat de kop krom is kan alles WEER uit elkaar... dat lijkt me niet de juiste manier, dus dat zul je ook wel niet bedoelen.

Anyway, een andere pakking zal me de kop niet kosten (BAHAAAAAA LACHUUUUH!!!! (0) :D )

......

Groetjes Joost
Bladiebladiebla :lol:

wat een betoog. Nee, stel je hebt wél goede compressie? ;)
Haas

doelde eigenlijk meer op eht feit dat ik twijfel aan je koelsysteem, je radiateur enz. Kortom, voor je die kop ligt, doe ff een compr testje. Als die nou goed is, zou ik eerst ergens anders gaan zoeken..... :)
Joost Pennings
Contacteer:

@ Riël: oke oke..... ik zal het voortaan wat korter houden :) :biertjuh:

@ Haas: Jaaah oke... Daar heb je gelijk in ja. Compressie testje is ook de moeite niet (met de juiste spullen...) dus dat is inderdaad geen gek plan. tnx voor de tip anyway! 8)

@ Pierre: Dat het koelsysteem ergens verstopt zit sluit ik zeker niet uit! De radiateur echter lekt echt niet meer, dat weet ik zeker! De druk loopt namelijk zo hoog op dat al het water door de hogedrukdop van het tankje gedrukt wordt! Dus dan zou het zeker ook uit mijn radiateur moeten komen (want ik weet ook zeker dat daar water zat, bovendien zat het lek bijna onderaan). Toch ga ik effe een andere radiateur halen. Lijkt me een goed plan aangezien ik best kan geloven dat dat ding half verstopt zit!

Vast bedankt voor de hulp en de reacties mensen! Zeer goed bezig hier!

Joost
Haas

je kunt toch ook in je vaatje kijken of t borrelt als je motor loopt en btje gas geeft. Als je koppakking lek is, borrelt het vanzelf.
ghp

Weet er iemand 'n fotoreportage staan van de vervanging van de "joint de culasse"? Ik vrees dat ik aan dezelfde oefening toe ben, maar van mij is het een F2N.
Joost Pennings
Contacteer:

Jaaaah eindelijk even tijd gehad om de kop er af te trekken.

Compressie test heb ik niet meer gedaan... Een paar keer rond gooien met de startmotor was voldoende om een beste druk in het koelsysteem te krijgen..... hij sloeg ook niet aan... Tja, dan weet je wel genoeg...

Water er uit, radiateur er uit, wat slangen los, kabelboom-stekker van de injectie en de stekker van de lambdazonde los, uitlaat los.... En de kop er af gehaald met in- en uitlaat spruitstuk en al er aan! Ging heel makkelijk.

Wel zat er nog water (waarschijnlijk korte circuit) in de kop, wat er bij het los draaien van de middelste kopbouten allemaal uit liep en dus in mijn cilinders stond... minder functioneel...... Wel was aan de kop en aan de zuigers te zien dat de middelste twee cilinders wateroverlast hadden gehad... kleur van de bougie, en kleppen en zuiger mooi schoon en glimmend, terwijl de buitenste dof en vies waren. ook was de kop vochtig in de middelste twee verbrandingskamers. De koppakking was ook wat zwart op de rand tussen de twee middelste kamers, en er zat een klein scheurtje in de pakking bij het dichtbijzijnde koelwater-kanaal-gaatje. Lijkt me duidelijk allemaal... Kop was niet helemaal recht meer dus die is weg om te vlakken. (Daarvoor moet wel het in en uitlaat spruitstuk er af, bougies er uit en de waterpomp er af)

Radiateur daarna nog doorgespoeld, maar daar was niks mis mee... weet nog niet of ik die met een sloop-exemplaar ga vervangen, wellicht niet onverstandig, al weet je op de sloop nou ook niet echt wat je krijgt...

Zaterdag ga ik het weer in elkaar zetten!

Wellicht dan meer spannende verhalen.......

helaas is mijn camera kapot, dus ik heb geen foto's gemaakt. Maar zo ingewikkeld is het niet... gewoon goed kijken en rustig alles los halen. Eventueel even een label aan hangen. Kopbouten moet je van buiten naar binnen los halen, en van binnen naar buiten vast zetten... dat is alles wat je moet weten, de rest spreekt voor zich!

ohja, het is best wel aan te bevelen om alles uiteindelijk op de zelfde plek terug te zetten... Dus leg alles mooi op volgorde op een tafel neer, zodat je alle stoterstangen, kopbouten, bougies (en kabels...) en weet ik wat allemaal meer op de zelfde plek terug zet. Dan weet je zeker dat er geen HEEEELE gekke dingen gebeuren!
Pr0f

stoterstangen, kopbouten en bougies kun je ook door een stuk karton drukken. Dan kun je zelfs op het karton nog schrijven waar ze vandaan kwamen :P
TheoV
Contacteer:

k weet het, eigenlijk een beetje te laat, maar heb je ook gevraagd om uw kop te laten persen? als em een paar keer warm geworden is dan is er ook een kans da uwe kop hier en daar gebarsten is (heb ik voor gehad) en is al bij al maar een kleine kost.. en uw kleppen laten roderen kunt ge er ineens bij doen, kwestie da ze der dan toch uit moeten...

k ben zelf zo ook gevaren ....
Joost Pennings
Contacteer:

Tja, daar heb ik wel aan gedacht... Maar de kop zag er zeer goed uit (voor zover ik kon zien) dus ik gok het er maar op. Afpersen was niet mogelijk bij het bedrijf waar ik hem laat vlakken. Ach, ik gok het er maar op... Ik zeg maar zo, als ie straks weer uit elkaar moet weet ik hoe het moet! :wink:
TheoV
Contacteer:

Joost Pennings schreef: Ik zeg maar zo, als ie straks weer uit elkaar moet weet ik hoe het moet! :wink:
haha groot gelijk :D

al doende leert men.. en ik krijg nu in ongeveer een uurtje een koppakking van een twingo vervangen :P
Joost Pennings
Contacteer:

Zo! Afgelopen weekend de kop er maar eens opgeschroefd! Was echt easy! Ik was zo snel klaar dat ik minstens een kwartier naar dingen heb gezocht die ik vergeten zou kunnen zijn!

In en uitlaat spruitstuk en de waterpomp op de kop geschroefd, daarna de kop op het blok gelegd, kopbouten er in, water en vacuum slangen er aan, en klaar!

Ik heb geen nieuwe kopbouten er in gezet. Schijnt wel een aanrader te zijn, maar het hoeft niet... lekker duidelijk... Wel was het vastzetten een beetje wazig... Ik had van een monteur een printje gekregen van de info uit zijn computer, met de verschillende fases:

fase 1: kopbouten op goede volgorde met 55-65 Nm aantrekken
fase 2: 20 minuten warm draaien
fase 3: 150 minuten afkoelen
fase 4: 180 graden + 55-65 Nm (...??)
fase 5: 1 voor 1 bouten 180 graden los en dan weer 55-65 Nm

Tja... Ik dacht toch echt begrepen te hebben van die monteur dat bij fase 4 de bouten 180 graden VAST moesten, maar ik kreeg de eerste niet meer dan een kwartslag gedraaid, dus ben ik daar maar mee gestopt... Eenmaal er over aan het denken vond ik het ook wel erg veel!! Dus dat heb ik maar niet gedaan. Heb de bouten toen maar gewoon op 60 Nm aangetrokken, en een voor een 180 graden los gehaald en weer op 60 Nm aangetrokken... het zal wel goed zijn zo... Die bouten hoeven niet meer zo opgerekt te worden, het zijn geen nieuwe!! Daarna kleppen gesteld en heerlijk een eindje gereden!

Ontluchten van het koelsysteem was echt een eitje! Tankje omhoog en nippels open. Vloeistof in het tankje en nippels dicht zodra er koelvloeistof uit kwam. Ik hoefde niet eens te blazen! Bij warmdraaien het vloeistof pijl goed in de gaten gehouden, maar niks geks gezien. Op een gegeven moment, na een minuut of 15 sloeg de fan aan en was ik blij! Slangen weden ook allemaal wel hard en warm, dus druk zat er genoeg en water ook!

Hij loopt weer super, de tijd zal het leren...

Iedereen KEI bedankt voor de hulp en informatie!! Super!

Groetjes Joost
Riël
Über-Spammer

Beter wel nieuwe bouten kunnen kopen.
Dit hele vasttrek-regendansje is nu vrij nutteloos.

Dit is gedaan om nieuwe bouten te laten 'rekken' en zo te zorgen dat de kop met de juiste kracht aangetrokken wordt :)

Nou ja, vast is vast, blij dat je geen kopbout kapot gedraait hebt, dus trek je er nu maar niets meer van aan ;)
TheoV
Contacteer:

Riël Notermans schreef:blij dat je geen kopbout kapot gedraait hebt, dus trek je er nu maar niets meer van aan ;)
i learnt that the hard way :P
Joost Pennings
Contacteer:

haha.... tja... al doende leert men... Dat het nutteloos bleek snapte ik later ook... (redelijk logies natuurlijk... )

Wel is het niet heel gevaarlijk de kopbouten niet te vernieuwen, zolang je dat de volgende keer maar wel doet, dan schijnt het riskanter te worden... Ach, en vervangen kan altijd nog zeg ik altijd maar!!!

Gelukkig doet-ie het nog steeds en rammelt mijn kop nog niet hehehe...

Wel was het beter om de in/uitlaat pakking te vervangen... woeps effe vergeten te halen... Die was overigens nog niet zo heel oud, aangezien ik die enkele weken daarvoor ook al had vervangen i.v.m. een te hoog stationair toerental (valse lucht aanzuigen dus...). Dat doet ie nu weer, dus dat moet ik nog even maken...

Tja... gelukkig heb ik verder niets te doen he.... en de pest is dat het niet echt bovenaan mijn lijstje komt, aangezien het toch wel werkt nu he.... zodra hij niet meer start of zo wordt ik een stuk vlugger...

Joost
Plaats reactie