Baccara: solenoïde carburator Solex 28x34Z weg

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

In de documentatie (copie van een pagina uit Haynes) vind ik dat de Solex 28x34Z carburator een "idle cut-off solenoïde" heeft.

In mijn Baccara ontbreekt dat stukje, ik vond het al verdacht dat er een stroomkabeltje bij de carburator los hing.

Heeft iemand een idee wat de gevolgen zijn van dat ontbreken? Is dat elementje afzonderlijk verkrijgbaar?

Ik kom net in een handleiding te vinden dat dit de benzinetoevoer moet onderbreken. De motor draait nu en dan verschrikkelijk vierkant, ik vraag me af of dit een oorzaak kan zijn.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

sollenoid is voor het anti nadieselen
afsluiter in de carb zodra contackt contackt uit gaat

sommige solexen hebben ze niet !
maar zit er achterop de carb een open gat heb je het probleem gevonden

het kan natuurlijk zijn dat je carb al een keer vervangen is door een exemplaar zonder

verdere veel voorkomende dingen :
gescheurde voetpakking
kromme carb voet
vacuum lekjes
ontbrekende co schroef
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Ik ben tamelijk zeker dat de voet recht is.

Is de voetpakking het blaadje papier tussen de carburator en het spruitstuk? Dat is zeker gescheurd, maar er ontbreken geen stukken, een deel hangt aan het spruitstuk, een deel aan de carb. En dat zal door mijn demontage gekomen zijn. Toch denk ik niet dat langs die scheurtjes veel kan binnenkomen, en mocht het kunnen, dat kan het toch niet de oorzaak zijn van zo'n intermitterend probleem als ik heb.

Er zit een gat waar de solenoïde moet zitten, ik zal hem dus nog maar eens demonteren om te zien of dat open is. Ik vermoed van niet, want dat zou ik bij het eerste nazicht waarschijnlijk gemerkt hebben. Nadieselen heeft hij nog niet gedaan - mijn probleem is dat hij bij warme motor soms verschrikkelijk onregelmatig draait, de toerenteller gaat voortdurend op en neer tussen 0 en 800 toeren.
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

De voetpakking bij zo'n carb. bestaat uit twee plaatjes, een dikke, een dunnere en een aantal papieren pakkingen er tussen.
Als de carburateurvoet zel ook maar een millimeter krom is ( wat je met het blote oog niet kunt zien ), bestaat er al een grote kans dat ie klote gaat lopen. Vooral 'slingeren' in de toeren en neiging om af te slaan.
Je carburateurvoet laten vlakken kost je de kop niet, het is alleen wel even puzzelen, want je moet er een aantal onderdeeltjes vanaf halen.

Ook kun je even je inlaatspruitstuk laten nakijken, of ie daar niet krom is.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Ik zal de kromming nazien.

Maar ik heb er m'n twijfels aan, éénmaal krom, altijd krom, waarschijnlijk, en mijn probleem doet zich slechts nu en dan voor.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Zijn die pakkingen nog te krijgen? Renault of alternatieven? Enig idee van de prijs?

Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm

even een mailtje en je weet genoeg (Y)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik monteerde de carburateur met de papieren pakking en een heel dun randje siliconenpakking. Dan is het zeker dicht.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Gabri, ik ben even naar bccp's webstek gaan zien, m'n eerste indruk is dat ze liefst m'n Solex zouden vervangen door een Weber. Bedankt.

Martijn, have we met before ;-? Waar heb je die pakking bemachtigd?
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Die Webers zijn ook niet helemaal wat het zijn moet. Vaak hebben ze last van een 'hangende' gasklep. Niet fijn dus. Ook zit je met verschillende aansluitingen voor het vacuüm...
De voetpakkingen zijn gewoon nog bij Renualt te krijgen. Ook kun je komplete revisie setjes kopen, als je dan je hele carb. uit elkaar haal, alles schoonmaakt en van nieuwe pakkingen voorziet en je laat de voet vlakken, is ie weer als nieuw.
Totaal ben je dan net iets onder de 100 pleuro klaar.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Heb ik gedaan (maar als ik me niet vergis was die set toch een stukje goedkoper, heb hier toevallig de factuur: 50,94 BTW in), heb enkel pakkingen gebruikt, want alle andere onderdelen waren nog piekfijn in orde.

Maar ik heb zelfs wat moeten improviseren met die pakkingen, echte "voetpakkingen" zaten niet in die set. Ook moet ik nog een van die kunststoffen sokkels vervangen, de dunste, daar was een barst in wat ik tijdelijk met wat superlijm verholpen heb. Maar ik wacht nog tot iemand me weet te vertellen hoe je de opening van een smoorklep moet meten. Eerstdaags hoop ik het boek van Haynes over oa. de Solex Z10 te ontvangen.
Plaats reactie