In de documentatie (copie van een pagina uit Haynes) vind ik dat de Solex 28x34Z carburator een "idle cut-off solenoïde" heeft.
In mijn Baccara ontbreekt dat stukje, ik vond het al verdacht dat er een stroomkabeltje bij de carburator los hing.
Heeft iemand een idee wat de gevolgen zijn van dat ontbreken? Is dat elementje afzonderlijk verkrijgbaar?
Ik kom net in een handleiding te vinden dat dit de benzinetoevoer moet onderbreken. De motor draait nu en dan verschrikkelijk vierkant, ik vraag me af of dit een oorzaak kan zijn.
Baccara: solenoïde carburator Solex 28x34Z weg
-
- Contacteer:
sollenoid is voor het anti nadieselen
afsluiter in de carb zodra contackt contackt uit gaat
sommige solexen hebben ze niet !
maar zit er achterop de carb een open gat heb je het probleem gevonden
het kan natuurlijk zijn dat je carb al een keer vervangen is door een exemplaar zonder
verdere veel voorkomende dingen :
gescheurde voetpakking
kromme carb voet
vacuum lekjes
ontbrekende co schroef
afsluiter in de carb zodra contackt contackt uit gaat
sommige solexen hebben ze niet !
maar zit er achterop de carb een open gat heb je het probleem gevonden
het kan natuurlijk zijn dat je carb al een keer vervangen is door een exemplaar zonder
verdere veel voorkomende dingen :
gescheurde voetpakking
kromme carb voet
vacuum lekjes
ontbrekende co schroef
Ik ben tamelijk zeker dat de voet recht is.
Is de voetpakking het blaadje papier tussen de carburator en het spruitstuk? Dat is zeker gescheurd, maar er ontbreken geen stukken, een deel hangt aan het spruitstuk, een deel aan de carb. En dat zal door mijn demontage gekomen zijn. Toch denk ik niet dat langs die scheurtjes veel kan binnenkomen, en mocht het kunnen, dat kan het toch niet de oorzaak zijn van zo'n intermitterend probleem als ik heb.
Er zit een gat waar de solenoïde moet zitten, ik zal hem dus nog maar eens demonteren om te zien of dat open is. Ik vermoed van niet, want dat zou ik bij het eerste nazicht waarschijnlijk gemerkt hebben. Nadieselen heeft hij nog niet gedaan - mijn probleem is dat hij bij warme motor soms verschrikkelijk onregelmatig draait, de toerenteller gaat voortdurend op en neer tussen 0 en 800 toeren.
Is de voetpakking het blaadje papier tussen de carburator en het spruitstuk? Dat is zeker gescheurd, maar er ontbreken geen stukken, een deel hangt aan het spruitstuk, een deel aan de carb. En dat zal door mijn demontage gekomen zijn. Toch denk ik niet dat langs die scheurtjes veel kan binnenkomen, en mocht het kunnen, dat kan het toch niet de oorzaak zijn van zo'n intermitterend probleem als ik heb.
Er zit een gat waar de solenoïde moet zitten, ik zal hem dus nog maar eens demonteren om te zien of dat open is. Ik vermoed van niet, want dat zou ik bij het eerste nazicht waarschijnlijk gemerkt hebben. Nadieselen heeft hij nog niet gedaan - mijn probleem is dat hij bij warme motor soms verschrikkelijk onregelmatig draait, de toerenteller gaat voortdurend op en neer tussen 0 en 800 toeren.
De voetpakking bij zo'n carb. bestaat uit twee plaatjes, een dikke, een dunnere en een aantal papieren pakkingen er tussen.
Als de carburateurvoet zel ook maar een millimeter krom is ( wat je met het blote oog niet kunt zien ), bestaat er al een grote kans dat ie klote gaat lopen. Vooral 'slingeren' in de toeren en neiging om af te slaan.
Je carburateurvoet laten vlakken kost je de kop niet, het is alleen wel even puzzelen, want je moet er een aantal onderdeeltjes vanaf halen.
Ook kun je even je inlaatspruitstuk laten nakijken, of ie daar niet krom is.
Als de carburateurvoet zel ook maar een millimeter krom is ( wat je met het blote oog niet kunt zien ), bestaat er al een grote kans dat ie klote gaat lopen. Vooral 'slingeren' in de toeren en neiging om af te slaan.
Je carburateurvoet laten vlakken kost je de kop niet, het is alleen wel even puzzelen, want je moet er een aantal onderdeeltjes vanaf halen.
Ook kun je even je inlaatspruitstuk laten nakijken, of ie daar niet krom is.
-
- Über-Spammer
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik monteerde de carburateur met de papieren pakking en een heel dun randje siliconenpakking. Dan is het zeker dicht.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Die Webers zijn ook niet helemaal wat het zijn moet. Vaak hebben ze last van een 'hangende' gasklep. Niet fijn dus. Ook zit je met verschillende aansluitingen voor het vacuüm...
De voetpakkingen zijn gewoon nog bij Renualt te krijgen. Ook kun je komplete revisie setjes kopen, als je dan je hele carb. uit elkaar haal, alles schoonmaakt en van nieuwe pakkingen voorziet en je laat de voet vlakken, is ie weer als nieuw.
Totaal ben je dan net iets onder de 100 pleuro klaar.
De voetpakkingen zijn gewoon nog bij Renualt te krijgen. Ook kun je komplete revisie setjes kopen, als je dan je hele carb. uit elkaar haal, alles schoonmaakt en van nieuwe pakkingen voorziet en je laat de voet vlakken, is ie weer als nieuw.
Totaal ben je dan net iets onder de 100 pleuro klaar.
Heb ik gedaan (maar als ik me niet vergis was die set toch een stukje goedkoper, heb hier toevallig de factuur: 50,94 BTW in), heb enkel pakkingen gebruikt, want alle andere onderdelen waren nog piekfijn in orde.
Maar ik heb zelfs wat moeten improviseren met die pakkingen, echte "voetpakkingen" zaten niet in die set. Ook moet ik nog een van die kunststoffen sokkels vervangen, de dunste, daar was een barst in wat ik tijdelijk met wat superlijm verholpen heb. Maar ik wacht nog tot iemand me weet te vertellen hoe je de opening van een smoorklep moet meten. Eerstdaags hoop ik het boek van Haynes over oa. de Solex Z10 te ontvangen.
Maar ik heb zelfs wat moeten improviseren met die pakkingen, echte "voetpakkingen" zaten niet in die set. Ook moet ik nog een van die kunststoffen sokkels vervangen, de dunste, daar was een barst in wat ik tijdelijk met wat superlijm verholpen heb. Maar ik wacht nog tot iemand me weet te vertellen hoe je de opening van een smoorklep moet meten. Eerstdaags hoop ik het boek van Haynes over oa. de Solex Z10 te ontvangen.