Clio II RS ph I/II/III: de verschillen

Post hier al je vragen over de Clio
Robke
Car: Lexus IS250

[wijsneus mode] Wat denken jullie van de Clio DCI??
Daar zit toch echt wel een turbo op hoor. :lol: :p :beer: [/wijsneus mode]
Gast

AnthonyR schreef: blablabla (tekst verwijderd)
De clio rs Ragnotti is in gelimiteerde oplage gefabriceerd. Slechts 300 zijn er gemaakt die allen zijn verkocht in Frankrijk. Deze Ragnotti heeft een volledige Renault onderhouds geschiedennis met documentatie. Absoluut schadevrij en in uitmuntende staat.

blablablabla (tekst verwijderd)

Website: http://www.cliorally.com/HTML/Clio%20Ragnotti.htm
wat een kant en klare onzin is dit nu weer ???

De oud gedienden van RTC kennen Jan (nick Jean Ragnotti), die heeft er toch ook 1 gehad en die was alles behalve ingevoerd. Gekocht bij Verhulst. Verder hebben we dan ook nog dirkske, rijd momenteel nog met de ragnotti.

Weet je, ik hou men klep wel das momenteel het verstandigste.

:X
Gast

mdk schreef:
AnthonyR schreef:Er zijn toch nooit Clio's met turbo's gebouwd? :s
Ik zag in Haas zijn onderschrift Clio turbo staan vandaar dat ik het maaf ff vraagde. (De Clio wereld is nog nieuw voor mij :~ ).

Als ik door de Clio-bomen probeer naar het Renault-bos te kijken begrijp ik dat er niet alleen 3 phases te koop zijn maar dat de phase III er ook nog in 2 uitvoeringen is nl. met en zonder sportonderstel/17" velgen??? :bonk: :H:
Er worden turbo-kits aangeboden voor de clio 1 en ook voor de RS, fotos genoeg van te vinden.
mdk

@ moderator: heb even de topictitel aangepast, o.k?
gisissi

Jo, heb jij het nu over Belgie of Nederland?

Volgens Renault Nederland is er geen Ragnotti geleverd door een Nederlandse dealer.
mdk

Wat kost zo'n turbo kit voor een Clio II RS?
onderdelen en montage dus.
En wat is de pk winst?
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Had al ooit zo iets gelezen.

3 a 4 weken werk en 6900 pond lichter en je hebt een leuke Clio RS met tegen de 280 pk.

Vraag me alleen af hoelang je dat heel houdt met de aandrijving op de voorwielen.
mdk

6900 pond |: :klop: :bonk:
mdk

Wat zijn nou zo'n beetje de "upgrades" die je met een non-turbo kan uithalen.

Ik neem aan een andere uitlaatlijn en een luchtfilter maar echt grote pk winst is er toch niet echt meer te halen of wel?
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Chippie, veel pk winst geeft het niet dacht ik bij een RS .
mdk

AnthonyR schreef:Chippie, veel pk winst geeft het niet dacht ik bij een RS .
chippie zal toch echt alleen een groot effect hebben bij een turbo.
Een Ibiza FR gaat van standaard 150pk naar 200pk en als je een chip op maat hebt ga je al richting de 210pk :bang:

Dat is dus ook mijn twijfel:
Clio is :bang: :worship: maar niet veel meer uit te halen
FR is leuk want je hebt er bij een standaard 2x plezier van als je hem daarna nog laat chippen.

Maar ff ontopic,

Klopt het dat de Clio II phase III er in 2 uitvoeringen is zoals al eerder omschreven?
En nogmaals wat zijn de verschillende bouwjaren van de 3 phases van de Clio II.
Sander2

mdk schreef:Klopt het dat de Clio II phase III er in 2 uitvoeringen is zoals al eerder omschreven?
Dat sportonderstel was een optie. Ik geloof dat er o.a. een ander onderstel, 16 inch antraciet grijze velgen, spoiler onder voorbumper en een andere achterspoiler. Geloof wel dat dat het is. Die optie was toen in mijn ph3 kocht helaas nog niet te krijgen.
Arno17

mdk schreef:
Een Ibiza FR gaat van standaard 150pk naar 200pk en als je een chip op maat hebt ga je al richting de 210pk :bang:

FR is leuk want je hebt er bij een standaard 2x plezier van als je hem daarna nog laat chippen.

Maar ff ontopic,

Klopt het dat de Clio II phase III er in 2 uitvoeringen is zoals al eerder omschreven?
En nogmaals wat zijn de verschillende bouwjaren van de 3 phases van de Clio II.
2001 tot 2003
2003 tot 2005

Maar kijk eens op autoweek in de autobase aldaar, daar kan je alles vinden wat je wilt weten.

Over het chippen en dergelijke op een RS is al veel hier gesproken en de 172 pk motor zal je niet verder brengen dan rond de 190 pk, dan wel alles uit de kast qua chip, luchtfilter en uitlaat.

Ga je daadwerkelijk de motor in is er meer te behalen, zoals de 197 pk van nu bewijst in de Clio III RS.

Met een turbo en FSI motoren schiet je sneller op qua vermogenswinst, maar je komt dan ook wel wat meer in de papieren te zitten, las ooit dat een Leon voor tussen de 2 en 3000 euro een ECU krijgt van Abt sports, je heb dan wel zoiets van 60 pk meer.

Blijft over het punt wat je auto prettig vindt en dan bedoel ik niet of ie heel blijft maar dat je geen spierballen moet hebben om de boel op de weg te houden.

Men zegt altijd in de diverse autobladen dat boven de 200 pk een voorwielaandrijver last heeft om alles op de weg te krijgen.

De Alfa 147 GTA is daar een voorbeeld van.

De Audi S3 heeft niet voor niks een 4 wiel aandrijver gekoppeld aan de GTI motor met 265 pk.
Riël
Über-Spammer

mdk schreef:

Clio II.
Ja vergelijk je appelen met peren :p

Bovendien vraag ik me af of die FR het met 210 pk zelfs redt tegen het cliotje ;) Remember, een GTturbo heeft ook 'maar' 115 pk :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Car: Megane RS

mdk schreef:@ moderator: heb even de topictitel aangepast, o.k?
in principe wel, maar je bent geinteresseerd in een RS toch? Dan zal ik m nog even aanpassen, dan kunnen we discussies over diesels, 1.2's 1.4's enz achterwege laten :)

ps. Heb er nog ff wat anders van gemaakt om t toe te spitsen op de RS :)

Over die vermeende Ragnotti. hij hoeft dan niet in NL verkocht te zijn, maar een invoer kan toch wel?
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Sorry -jo-, wilde alleen even duidelijkheid scheppen. Ja, in Belgie is hij wel met 166pk geleverd, maar in Nederland nooit dus dan moet hij hem importeren. Net als de Ragnotti, volgens de dealer en diverse Renault experts hier op het forum en de diverse verspreide nieuwsberichten is de Ragnotti nooit in Nederland via de dealer geleverd. Import kan wel natuurlijk.
De clio RS phase 3 is optioneel met sportonderstel te koop geweest, zoals Sander terecht zei met 16" grijze wielen en nog een paar extra's.
Mij RS phase 1 weegt volgens kentekenbewijs 1010kg. De RS phase 2 weegt dit officieel ook volgens Autoweek carbase en diverse nieuwsberichten.

Een ander discussie is natuurlijk Ibiza <-> Clio. Ik heb toen ik mijn RS aanschafte ook in een Ibiza 1.8 20VT Sport gereden (156pk motor uit de Cupra). Ik vond de auto (ook uit 2000 net als mijn Clio) een stuk ouder overkomen in interieur en bouwkwaliteit. De motor is iets minder fel en naar mijn mening ligt hij minder strak in de bochten. Hij is wel veel makkelijker tte tunen. Voor 10pk extra uit een Clio RS moet je al heel wat kunstgrepen uithalen.
gisissi

Verschillende onafhankelijke testen ( w.o. fifth gear ) kiezen unaniem voor de rs in vergelijk met de, in dit geval, snelste Ibiza die er te koop is ( cupra R ).

twee quotes uit de fifth gear review:
However, at 5000 pounds more then current hottest Ibiza, the cupra, you can't help feeling you're being robbed......

The Renault ( clio ) is superior to the Seat in many ways and with all the cash you've saved you could spend the rest of the year in the real Ibiza......
Verhalen over 210 pk doen het alleen goed in de lokale kroeg. Ten opzichte van de RS brengt het de Ibiza niets. Niet sneller in rechte lijn en beschamend langzamer zodra er bochten opdoemen.

Enfin, vertrouw niet op datgene je hoort maar test zelf. Geen twijfel over mogelijk dat je tot vergelijkbare conclusies komt.
Arno17

Enne, de rechte lijn doet de mijne ook erg goed. :D

In de vakantie bijv. reden we met het hele gezinnetje even dik over 200, de 220 kwam akelig in de buurt en geen centje pijn. :p

De 180 werd met gemak regelmatig aangeraakt en dat dus met 4 personen( 2 volwassenen) en 3 koffers in de kofferbak.

Het bochtenwerk deed me helemaal verbazen met zoveel gewicht aan boord.

zo, en dan nu maar eens snel een reisje boeken naar Ibiza 8)
mdk

@ Haas: bedankt voor de aanpassing in het topictitel (Y)

@ Arno17/ gisissi: voor rond de 700 euro is er al een chip ( al dan niet op maat). de meest gebruikte tuners voor een Seat turbo zijn REVO en JD.
En wanneer het standaardblok van 150pk word opgepept met een chip dan zijn winsten van boven de 200pk heel "normaal" ik heb de uitdraaien gezien en ben ook bij rollerbankmeetingen geweest en om mij iets op de mouw te laten spelden door FR bezitters.... dacht het niet , daarvoor zit ik al iets te lang op het Seat-forum :)

Maar dat een Clio een beter wegligging heeft en sneller in de bochten is dat neem ik zonder meer aan :worship:

Ook het verschil in aanschafsprijs voor een Clio/FR met zelfde bouwjaar en km-stand speelt zeker een grote rol!
Een Clio ligt iets makkelijker in het bereik dan een FR.

Ik wil waarschijnlijk volgende week eens gaan proefrijden, er staan er 2 op Autotrack in Hellevoetsluis , dus lekker dichtbij Spijkenisse).

Enigste waar ik bang voor ben is dat ik gelijk verkocht ben :kwijl: en hoe ga ik dat dan aan mijn vrouw uitleggen O-)
Arno17

mdk schreef:
Enigste=Enige(ter info) waar ik bang voor ben is dat ik gelijk verkocht ben :kwijl: en hoe ga ik dat dan aan mijn vrouw uitleggen O-)
Simpel, niet dus!

Kleine tip kan de reis naar Ibiza zijn
mdk

Overigens heeft iemand nog een fotovergelijking van een Clio II phase III
met en zonder het "optiepakket" dus de andere velgen,voorspoiler en de achterspoiler?
Maus

Contact #Ron# en Sander2 ff; de eerste heeft de RS phase III met optiepakket, de tweede heeft een standaard phase III.
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Ik heb RS II ph3 met sportchassis en extra voor- en achterspoiler. Voor foto's: zie mijn wie is wie topic. Als je geen sportchassis hebt, heb je zilveren velgen, met antraciet kleurig. Beide 16". Verder heb je met sportchassis hardere veren/dempers en een stevigere voorwielophanging, waardoor de wielstanden onder extreme belastingen beter behouden blijven.

Aangezien ik ook een ph2 heb gehad, weet ik dat er een redelijk groot verschil is in het weggedrag, wel met sportchassis natuurlijk. Er is veel meer grip. Minder onderstuur. Hij stuurt nog sneller in. Hij is iets harder geveerd/gedempt, maar nog steeds goed te hebben.

Het zal overigens zeer lastig zijn een ph3 met sportchassis te vinden. Daar zijn er maar een hand vol van in Nederland geleverd.
Grootje

Die ragnotti is alleen in Frankrijk geleverd! ik heb de velgen van de clio gekocht en die zijn niet off. in ned. verkrijgbaar er lag 1 exemplaar in de fabriek in belgie. en er zijn 3 bij besteld.
renault frankrijk wilde weten waarom ze zoveel velgen wilden hebben. vanaf hier toen maar gezegd dat het een schade autobetrof.
mdk

@ #ron#: heb zojuist even je voorsteltopic doorgelezen en moet zeggen het zijn allebei 2 top karretjes :bang:

ik begrijp er uit dat een phase III occasion met sportonderstel een lot uit de loterij is ( tenzij je lang wilt zoeken).

die velgen onder jou oude phase II zijn dat de velgen die standaard alleen onder een RS te vinden zijn of worden deze ook onder andere modelllen geleverd?
Arno17

mdk schreef:@ #ron#: heb zojuist even je voorsteltopic doorgelezen en moet zeggen het zijn allebei 2 top karretjes :bang:

ik begrijp er uit dat een phase III occasion met sportonderstel een lot uit de loterij is ( tenzij je lang wilt zoeken).

die velgen onder jou oude phase II zijn dat de velgen die standaard alleen onder een RS te vinden zijn of worden deze ook onder andere modelllen geleverd?
Zelfde onder de gewone Clio, wel een slagje kleiner.

Mijn 1.6 had dacht ik 15 inch velgen
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

mdk schreef:@ #ron#: heb zojuist even je voorsteltopic doorgelezen en moet zeggen het zijn allebei 2 top karretjes :bang:

Zoeken op internet naar tweedehands auto's is toch niet zo moeilijk? Je moet er wel op rekenen dat die optie pas op auto's van 2005 en nieuwer kan zitten. Die van mij is, denk ik, de eerste hier in Nederland. Mijn dealer heeft ze bij Renault Nederland gek gezeurd om de prijzen voor die optie's.

Ja, de velgen onder mijn ph2 waren standaard(16"), de hele auto was trouwens nog standaard toen ik hem inruilde.
mdk

zoeken op het net is i.d.d. niet moeilijk maar dan moet er wel een phase III met sportonderstel te koop staan :wink:
Als het pas vanaf 2005 geleverd is dan zal het ongetwijfeld boven het budget gaan voor wat ik er voor wil uitgeven.

Mocht ik in de toekomst een Clio kopen dan zal het dus een Clio RS II phase II ( of misschien een phase III zonder sportonderstel) worden.
Maus

Met een beetje geluk heeft de RS al een aftermarked sportonderstel, of kan je, voor een paar euro-tjes er zelf naderhand eentje onderzetten.
Plaats reactie