Kan iemand die me de werking van een electrisch raam uitleggen? Na een aanrijding op de bestuurderskant, werd die deur hersteld door een klusjesman, en m'n vriendin vertelt me dat daarna het vensterraam heel traag open en toe ging, en na enige tijd helemaal niet meer - gelukkig was het venster dicht
Het is geen stroom-probleem, maar als de motor verbrand is, zou ik eerst de oorzaak willen wegnemen voor ik een nieuwe koop.
Als er op het web iets van documentatie te vinden is, zeer welkom.
OK, ben er in geslaagd om zelf het mysterie op te lossen. Alle onderdelen blijken zelfs nog te werken, alleen was de spiraalveer (nu ja, veer?) waarmee het raam omhoog geduwd en omlaag getrokken wordt, zodanig vervuild dat de motor het niet meer zag zitten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, ik heb foto's getrokken van de onderdelen. Ik heb een serieuze hoeveelheid silicoon-olie op de veer gespoten. Die veer is trouwens opgevuld met mousse, ik ben benieuwd wat daar het nut van is, misschien om vocht tegen te houden (wanneer de mousse met vet doordrongen is, zou dat kunnen lukken).
Nu de boel nog weer monteren, en proberen om het raam niet te laten valllen.
Aanvullende informatie, was dit bericht uit het oog verloren:
Voor ik de deur weer dicht deed (ahum, de bekleding terug aanbracht), eigenlijke oorzaak van het probleem gevonden: de geleider van het raam vooraan, moet bij dat ongeval ook een deuk gekregen, en de motor had enorm veel moeite om het raam daar langs te krijgen. De geleider weer open gepraamd, en nu loopt het van een leien dakje.
Laatst gewijzigd door ghp op zo 1 okt 2006 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Die foto's heb ik wel interesse in, ik heb zelf ook nog een passagiersraam die ik niet meer naar beneden durf te doen omdat ik bang ben dat ie niet meer omhoog gaat
ik wens je veel succes
meestal als die spiraal vervuilt is heeft die niet lang meer te leven
heb er al twee gebroken gehad
eigenlijk is het een waardeloos systeem
maar ja het is renault he