Werking electrisch raam Renault 5 Baccara

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
ghp

Kan iemand die me de werking van een electrisch raam uitleggen? Na een aanrijding op de bestuurderskant, werd die deur hersteld door een klusjesman, en m'n vriendin vertelt me dat daarna het vensterraam heel traag open en toe ging, en na enige tijd helemaal niet meer - gelukkig was het venster dicht ;-)

Het is geen stroom-probleem, maar als de motor verbrand is, zou ik eerst de oorzaak willen wegnemen voor ik een nieuwe koop.

Als er op het web iets van documentatie te vinden is, zeer welkom.

Gerard
Haas
Car: Megane RS

kan ook zijn dat je deur gewoon krom is he, dat t raam niet meer recht in je sponning staat en daardoor dus zwaar loopt :)
ghp

Niet dat ik gemerkt heb, noch van buiten, nog van binnen. Het is wel zeker dat de moter geen kik meer geeft, maar wat heeft hem de das om gedaan?
ghp

OK, ben er in geslaagd om zelf het mysterie op te lossen. Alle onderdelen blijken zelfs nog te werken, alleen was de spiraalveer (nu ja, veer?) waarmee het raam omhoog geduwd en omlaag getrokken wordt, zodanig vervuild dat de motor het niet meer zag zitten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, ik heb foto's getrokken van de onderdelen. Ik heb een serieuze hoeveelheid silicoon-olie op de veer gespoten. Die veer is trouwens opgevuld met mousse, ik ben benieuwd wat daar het nut van is, misschien om vocht tegen te houden (wanneer de mousse met vet doordrongen is, zou dat kunnen lukken).

Nu de boel nog weer monteren, en proberen om het raam niet te laten valllen.

Aanvullende informatie, was dit bericht uit het oog verloren:
Voor ik de deur weer dicht deed (ahum, de bekleding terug aanbracht), eigenlijke oorzaak van het probleem gevonden: de geleider van het raam vooraan, moet bij dat ongeval ook een deuk gekregen, en de motor had enorm veel moeite om het raam daar langs te krijgen. De geleider weer open gepraamd, en nu loopt het van een leien dakje.
Laatst gewijzigd door ghp op zo 1 okt 2006 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pr0f

Die foto's heb ik wel interesse in, ik heb zelf ook nog een passagiersraam die ik niet meer naar beneden durf te doen omdat ik bang ben dat ie niet meer omhoog gaat :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ik wens je veel succes (Y)
meestal als die spiraal vervuilt is heeft die niet lang meer te leven
heb er al twee gebroken gehad
eigenlijk is het een waardeloos systeem
maar ja het is renault he :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
ghp

Hoezo, waardeloos? Vind je het niet interessant dat je het raam kunt openen en sluiten?

Prof, je kunt best de handleiding voor het vervangen van een venster eens bekijken, het tweede of derde document hier:

http://f2n.org/forum/viewtopic.php?t=195

De foto's probeer ik vanavond te publiceren.
ghp

Ja, dat was een lange avond.

Bij dage (dwz. van halfzeven 's morgens tot tien uur 's avonds) zijn ze te bezichtigen op http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... t5/R5.html
Plaats reactie