momentsleutel vraag

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mike16v

vraagje als je iets met een momentsleutel op 250 nm moet vastzetten, en je momentsleutel gaat niet verder dan 210/206, hoe los je dit op? gewoon iets vaster zetten? of zijn er momentsleutels die verder gaan? ik kan ze bijna niet vinden....
cspr

ze zijn er wel,

Ik heb er 1 van wurth, 60 tot 300 NM.

'Gewoon iets vaster' zou ik niet doen, er is niet voor niets een bepaalde waarde voor opgegeven.
alex1971

wat moet je met dat moment vastzetten dan? Een centrale wielnaaf moer ofzo?
mike16v

alex1971 schreef:wat moet je met dat moment vastzetten dan? Een centrale wielnaaf moer ofzo?
jep, en dat is ook het enige derest zit daar onder. ik moet een voor wiellager vervanegn
cspr

ow dan maakt het niet zo gek veel uit, ik heb al een aantal keer wiellager vervangen bij verschillende auto's.

En nooit die moer weer op moment gezet,
de meeste waren al verkocht voor je er wat aan kon merken maar toch :D
mtbiker

zoals gezegd heb je er die tot 300 gaan, op school hebben we zo een, maar die hier thuis gaat maar van 40 tot 200. En nudat ik een OBD-analyser gekocht heb kan zo een momentsleutel er niet meer vanaf.
Tom
Moderator
Car: MB

je hebt ze nog wel die veeeel verder gaan (voor vrachtwagens gebruiken ze ze vaak die veel verder gaan). Maar goed. Je zou het effe kunnen laten doen als je het niet vertrouwd en anders op max vastzetten en nog een slagje geven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Car: Megane RS

voor de aandrijfas bedoel je? Met een luchttol flink vastjoekelen, meer als vast zat.. :)
Bart V

Ik trek ze altijd ff na met een dopsleutel en een pijp. Weet je zeker dat het echt goed vast zit.
Riël
Über-Spammer

mike16v schreef:vraagje als je iets met een momentsleutel op 250 nm moet vastzetten, en je momentsleutel gaat niet verder dan 210/206, hoe los je dit op? gewoon iets vaster zetten? of zijn er momentsleutels die verder gaan? ik kan ze bijna niet vinden....
trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mike16v

Riël schreef:
mike16v schreef:vraagje als je iets met een momentsleutel op 250 nm moet vastzetten, en je momentsleutel gaat niet verder dan 210/206, hoe los je dit op? gewoon iets vaster zetten? of zijn er momentsleutels die verder gaan? ik kan ze bijna niet vinden....
trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?
dat begrijp ik ff niet.... dus je bedoelt 1 keer 150 en daarna 100 ofzo?? dat werkt toch niet?
Ik heb een gedore te leen maar die gaat maar tot 150 max...
cspr

nee, hij bedoelt dat je hem voorbij het laatst aangegeven moment draait.

En dan op dezelfde afstand als bijv. 100 tot 150
mike16v

cspr schreef:nee, hij bedoelt dat je hem voorbij het laatst aangegeven moment draait.

En dan op dezelfde afstand als bijv. 100 tot 150
dus als ik eerst een draai moment heb tot 125, om dan zo een zelfde zoort draai door te maken dat ik 2x 125 heb? is dat wel goed voor die sleutel dan?
Bart V

Gewoon tot max moment draaien, iemand de rem in laten trappen en vervolgens met een pijp de moer nog een slag geven. Dan zit ie echt wel vast (Y)
mike16v

Bart V schreef:Gewoon tot max moment draaien, iemand de rem in laten trappen en vervolgens met een pijp de moer nog een slag geven. Dan zit ie echt wel vast (Y)

laten we dat maar op die manier doen, derest redt ik met deze sleutel wel.

Denk je nog aan mijn veerpoten?? en een eventuele uitleg?? ik neem vrijdag wel wat prints mee.
Respect

je kan ook gewoon een streepje/krasje zetten op de moer en het omliggendevoor dat je de moer er af haal. zo weet je tot hoever je hem kan aandraaien.
Renault 19 Cabriolet phase 1 bordeaux rood
mike16v

Respect schreef:je kan ook gewoon een streepje/krasje zetten op de moer en het omliggendevoor dat je de moer er af haal. zo weet je tot hoever je hem kan aandraaien.
goede tip! thanks
maurice

In die moer zit toch altijd al een "deukje" waar je hem mee borgt? Als je hem terug zet gewoon net iets verder draaien, zodat je met een slagpennetje een nieuw "deukje" naast de ouwe kan meppen. Zit ie altijd vast genoeg!
Bart V

Bij renault zit er gewoon een borgmoer op.
Marcel J.

Riël schreef:
|: momentsleutel is gemaakt van tot een bepaalde waarde, niet er boven en niet er onder. Presies stukje gereedschap wat ook regelmatig geeikt moet worden. Daarbij moet je ook nog weten hoe je zo'n sleutel moet gebruiken...
mike16v

MJ schreef:
Riël schreef:
|: momentsleutel is gemaakt van tot een bepaalde waarde, niet er boven en niet er onder. Presies stukje gereedschap wat ook regelmatig geeikt moet worden. Daarbij moet je ook nog weten hoe je zo'n sleutel moet gebruiken...

heo bedoel je? je stelt hem in op de waarde en je draaid tot ie klik zegt toch?
Bart V

Ja, maar wat hij bedoelt is dat die "klik" instelbaar is tussen een bepaald bereik. Erboven of er onder is niet mogelijk, omdat de momentsleutel dat bereik niet heeft. Ga je dat toch proberen, dan verneuk je je momentsleutel :)
mike16v

Bart V schreef:Ja, maar wat hij bedoelt is dat die "klik" instelbaar is tussen een bepaald bereik. Erboven of er onder is niet mogelijk, omdat de momentsleutel dat bereik niet heeft. Ga je dat toch proberen, dan verneuk je je momentsleutel :)
dat was ik ook niet van plan... ik leen een gedore, die is best duur, dus kijk wel uit... :wink:
Marcel J.

mike16v schreef:
MJ schreef:
Riël schreef:

Klopt ja, dus niet drie keer de klok rond draaien en er een ruk aan geven. Waarde instellen en dan met gelijkmatige kracht aandraaien tot de klik. Dus ook geen tweemaal achter elkaar om zeker te zijn ofzo...instellen, draaien, klik = goed. Oja een momentsleutel is ook niet gemaakt om dingen los te draaien & na gebruik altijd terugdraaien tot 0, anders blijft er spanning of veer staan...
mike16v

MJ schreef:
mike16v schreef:
MJ schreef:
Riël schreef:

Klopt ja, dus niet drie keer de klok rond draaien en er een ruk aan geven. Waarde instellen en dan met gelijkmatige kracht aandraaien tot de klik. Dus ook geen tweemaal achter elkaar om zeker te zijn ofzo...instellen, draaien, klik = goed. Oja een momentsleutel is ook niet gemaakt om dingen los te draaien & na gebruik altijd terugdraaien tot 0, anders blijft er spanning of veer staan...
oke! bedankt voor de info! losdraaien doe ik we gewoon met de normale sleutels. Ik zag een momentsleutel staan op marktplaats, nieuw voor maar 29,- euro ging van 28 tot 206 ofzo, als je het weinig gebruikt is het dan wat om aan te schaffen (ik weet dat je niet echt moet bezuinigen op gereedschap, maar toch)
bossie

je kan ook een torsie staaf kopen ; deze kan je wel maar voor 1 koppel gebruiken
mtbiker

mike16v schreef:
MJ schreef:
mike16v schreef:
MJ schreef:
Riël schreef:

oke! bedankt voor de info! losdraaien doe ik we gewoon met de normale sleutels. Ik zag een momentsleutel staan op marktplaats, nieuw voor maar 29,- euro ging van 28 tot 206 ofzo, als je het weinig gebruikt is het dan wat om aan te schaffen (ik weet dat je niet echt moet bezuinigen op gereedschap, maar toch)
da's wel echt goedkoop, mijn facom momentsleutel zat rond de 300€
Tom
Moderator

oud topic:

gereedschap: kijk eens op

http://www.toolclub.nl (momentsleutel van teng-tools is niet duur en best goed voor dat geld!
http://www.toolspecial.nl (staan wel eens leuke aanbiedingen in
~thijs~
Contacteer:

Ik heb er 1 gehaald van Skandia. Niet duur en ziet er wel goed uit (met eikrapportje) Ik heb um nog niet gebruikt. Kost 75,-
Riël
Über-Spammer

MJ schreef:
Riël schreef:

:D
Ja, en de schroefdraad van een 16 jaar oude roestige motor zorgt dat de bout met de zelfde nauwkeurigheid aangedraaid wordt... ;) al maak je m schoon, bovendien heeft de veer in de momentsleutel toch een constante? je zal er heus 10nm naast zitten, maar het is op zich toch een aardige indicatie als je m een streepje te ver draait.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Iemand nog een goede tip voor een goede moment sleutel. Ik zit op dit moment nog een beetje te twijfelen tussen een kraftwerk en een tengtools.

http://www.winkelplein.nl/techem/defaul ... &Id=369570
Die tengtools vind ik wel erg goedkoop, die is 54,75 incl.

http://www.kraftwerk.ch/datasheets/4097 ... 41.500.pdf
en dan die van 42-210, die kan ik krijgen voor -/+ 80 euro.

dan heb je ook nog een facom / stahlwille / snap-on, 't zijn mooie tools maar die zitten over de 200 euro.
Laatst gewijzigd door Johan op vr 1 sep 2006 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

ik heb thuis Kraftwerk en op het werk sleutel ik met een tengtools sleutel. Vrijwel 100% hetzelfde, scheeld niets vind ik. Over zijn geheel vind ik Kraftwerk echter veel mooier (en tegenwoordig levenslange garantie) als tengtools. Tengtools is vrij ruw afgewerkt en kraftwerk alles gepolijst (rint/steeksleutels, ratels, doppen). Dat is wat makkelijk schoon te houden.
mark 5t
Contacteer:

idd tom kraftwerk is net iets mooier
kwaliteit is prima voor zo nu en dan gebruik.
Plaats reactie