momentsleutel vraag
vraagje als je iets met een momentsleutel op 250 nm moet vastzetten, en je momentsleutel gaat niet verder dan 210/206, hoe los je dit op? gewoon iets vaster zetten? of zijn er momentsleutels die verder gaan? ik kan ze bijna niet vinden....
ze zijn er wel,
Ik heb er 1 van wurth, 60 tot 300 NM.
'Gewoon iets vaster' zou ik niet doen, er is niet voor niets een bepaalde waarde voor opgegeven.
Ik heb er 1 van wurth, 60 tot 300 NM.
'Gewoon iets vaster' zou ik niet doen, er is niet voor niets een bepaalde waarde voor opgegeven.
ow dan maakt het niet zo gek veel uit, ik heb al een aantal keer wiellager vervangen bij verschillende auto's.
En nooit die moer weer op moment gezet,
de meeste waren al verkocht voor je er wat aan kon merken maar toch
En nooit die moer weer op moment gezet,
de meeste waren al verkocht voor je er wat aan kon merken maar toch

-
- Moderator
- Car: MB
je hebt ze nog wel die veeeel verder gaan (voor vrachtwagens gebruiken ze ze vaak die veel verder gaan). Maar goed. Je zou het effe kunnen laten doen als je het niet vertrouwd en anders op max vastzetten en nog een slagje geven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
voor de aandrijfas bedoel je? Met een luchttol flink vastjoekelen, meer als vast zat.. 

trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?mike16v schreef:vraagje als je iets met een momentsleutel op 250 nm moet vastzetten, en je momentsleutel gaat niet verder dan 210/206, hoe los je dit op? gewoon iets vaster zetten? of zijn er momentsleutels die verder gaan? ik kan ze bijna niet vinden....
dat begrijp ik ff niet.... dus je bedoelt 1 keer 150 en daarna 100 ofzo?? dat werkt toch niet?Riël schreef:trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?mike16v schreef:vraagje als je iets met een momentsleutel op 250 nm moet vastzetten, en je momentsleutel gaat niet verder dan 210/206, hoe los je dit op? gewoon iets vaster zetten? of zijn er momentsleutels die verder gaan? ik kan ze bijna niet vinden....
Ik heb een gedore te leen maar die gaat maar tot 150 max...
nee, hij bedoelt dat je hem voorbij het laatst aangegeven moment draait.
En dan op dezelfde afstand als bijv. 100 tot 150
dus als ik eerst een draai moment heb tot 125, om dan zo een zelfde zoort draai door te maken dat ik 2x 125 heb? is dat wel goed voor die sleutel dan?cspr schreef:nee, hij bedoelt dat je hem voorbij het laatst aangegeven moment draait.
Bart V schreef:Gewoon tot max moment draaien, iemand de rem in laten trappen en vervolgens met een pijp de moer nog een slag geven. Dan zit ie echt wel vast
laten we dat maar op die manier doen, derest redt ik met deze sleutel wel.
Denk je nog aan mijn veerpoten?? en een eventuele uitleg?? ik neem vrijdag wel wat prints mee.
In die moer zit toch altijd al een "deukje" waar je hem mee borgt? Als je hem terug zet gewoon net iets verder draaien, zodat je met een slagpennetje een nieuw "deukje" naast de ouwe kan meppen. Zit ie altijd vast genoeg!
Riël schreef:
trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?

MJ schreef:Riël schreef:
trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?momentsleutel is gemaakt van tot een bepaalde waarde, niet er boven en niet er onder. Presies stukje gereedschap wat ook regelmatig geeikt moet worden. Daarbij moet je ook nog weten hoe je zo'n sleutel moet gebruiken...
heo bedoel je? je stelt hem in op de waarde en je draaid tot ie klik zegt toch?
Ja, maar wat hij bedoelt is dat die "klik" instelbaar is tussen een bepaald bereik. Erboven of er onder is niet mogelijk, omdat de momentsleutel dat bereik niet heeft. Ga je dat toch proberen, dan verneuk je je momentsleutel 

dat was ik ook niet van plan... ik leen een gedore, die is best duur, dus kijk wel uit...Bart V schreef:Ja, maar wat hij bedoelt is dat die "klik" instelbaar is tussen een bepaald bereik. Erboven of er onder is niet mogelijk, omdat de momentsleutel dat bereik niet heeft. Ga je dat toch proberen, dan verneuk je je momentsleutel
Klopt ja, dus niet drie keer de klok rond draaien en er een ruk aan geven. Waarde instellen en dan met gelijkmatige kracht aandraaien tot de klik. Dus ook geen tweemaal achter elkaar om zeker te zijn ofzo...instellen, draaien, klik = goed. Oja een momentsleutel is ook niet gemaakt om dingen los te draaien & na gebruik altijd terugdraaien tot 0, anders blijft er spanning of veer staan...mike16v schreef:MJ schreef:Riël schreef:
trouwens, 250 nm is vaak nog te deon, kun je de momentsleutel niet evenredig 'over' de schaalverdeling draaien?momentsleutel is gemaakt van tot een bepaalde waarde, niet er boven en niet er onder. Presies stukje gereedschap wat ook regelmatig geeikt moet worden. Daarbij moet je ook nog weten hoe je zo'n sleutel moet gebruiken...
oke! bedankt voor de info! losdraaien doe ik we gewoon met de normale sleutels. Ik zag een momentsleutel staan op marktplaats, nieuw voor maar 29,- euro ging van 28 tot 206 ofzo, als je het weinig gebruikt is het dan wat om aan te schaffen (ik weet dat je niet echt moet bezuinigen op gereedschap, maar toch)MJ schreef:Klopt ja, dus niet drie keer de klok rond draaien en er een ruk aan geven. Waarde instellen en dan met gelijkmatige kracht aandraaien tot de klik. Dus ook geen tweemaal achter elkaar om zeker te zijn ofzo...instellen, draaien, klik = goed. Oja een momentsleutel is ook niet gemaakt om dingen los te draaien & na gebruik altijd terugdraaien tot 0, anders blijft er spanning of veer staan...mike16v schreef:MJ schreef:Riël schreef:
da's wel echt goedkoop, mijn facom momentsleutel zat rond de 300mike16v schreef:oke! bedankt voor de info! losdraaien doe ik we gewoon met de normale sleutels. Ik zag een momentsleutel staan op marktplaats, nieuw voor maar 29,- euro ging van 28 tot 206 ofzo, als je het weinig gebruikt is het dan wat om aan te schaffen (ik weet dat je niet echt moet bezuinigen op gereedschap, maar toch)MJ schreef:Klopt ja, dus niet drie keer de klok rond draaien en er een ruk aan geven. Waarde instellen en dan met gelijkmatige kracht aandraaien tot de klik. Dus ook geen tweemaal achter elkaar om zeker te zijn ofzo...instellen, draaien, klik = goed. Oja een momentsleutel is ook niet gemaakt om dingen los te draaien & na gebruik altijd terugdraaien tot 0, anders blijft er spanning of veer staan...mike16v schreef:MJ schreef:Riël schreef:
-
- Moderator
oud topic:
gereedschap: kijk eens op
http://www.toolclub.nl (momentsleutel van teng-tools is niet duur en best goed voor dat geld!
http://www.toolspecial.nl (staan wel eens leuke aanbiedingen in
gereedschap: kijk eens op
http://www.toolclub.nl (momentsleutel van teng-tools is niet duur en best goed voor dat geld!
http://www.toolspecial.nl (staan wel eens leuke aanbiedingen in
Ik heb er 1 gehaald van Skandia. Niet duur en ziet er wel goed uit (met eikrapportje) Ik heb um nog niet gebruikt. Kost 75,-
MJ schreef:Riël schreef:

Ja, en de schroefdraad van een 16 jaar oude roestige motor zorgt dat de bout met de zelfde nauwkeurigheid aangedraaid wordt...

-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
Iemand nog een goede tip voor een goede moment sleutel. Ik zit op dit moment nog een beetje te twijfelen tussen een kraftwerk en een tengtools.
http://www.winkelplein.nl/techem/defaul ... &Id=369570
Die tengtools vind ik wel erg goedkoop, die is 54,75 incl.
http://www.kraftwerk.ch/datasheets/4097 ... 41.500.pdf
en dan die van 42-210, die kan ik krijgen voor -/+ 80 euro.
dan heb je ook nog een facom / stahlwille / snap-on, 't zijn mooie tools maar die zitten over de 200 euro.
http://www.winkelplein.nl/techem/defaul ... &Id=369570
Die tengtools vind ik wel erg goedkoop, die is 54,75 incl.
http://www.kraftwerk.ch/datasheets/4097 ... 41.500.pdf
en dan die van 42-210, die kan ik krijgen voor -/+ 80 euro.
dan heb je ook nog een facom / stahlwille / snap-on, 't zijn mooie tools maar die zitten over de 200 euro.
Laatst gewijzigd door Johan op vr 1 sep 2006 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
ik heb thuis Kraftwerk en op het werk sleutel ik met een tengtools sleutel. Vrijwel 100% hetzelfde, scheeld niets vind ik. Over zijn geheel vind ik Kraftwerk echter veel mooier (en tegenwoordig levenslange garantie) als tengtools. Tengtools is vrij ruw afgewerkt en kraftwerk alles gepolijst (rint/steeksleutels, ratels, doppen). Dat is wat makkelijk schoon te houden.
idd tom kraftwerk is net iets mooier
kwaliteit is prima voor zo nu en dan gebruik.
kwaliteit is prima voor zo nu en dan gebruik.