[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Aha. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

stinkt wel zeg bakolie yughhhhhh
en na elke wedstrijd of vrij rijden dag verversen :(
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Luco/Alpine-racer schreef:als je flink op toeren rijdt 5 w 50 en anders 5 w 40
effe inpikken op je quote...

de laatste tijd gebruikt mijn clio 16v wel wat veel olie, maar vrees dat ik volledig verkeerde olie gebruik

momenteel zit er 15W40 in van Total Fina, niet goed veronderstel ik...

wat zou je me aanraden om het olieverbruik te verminderen en dat mijn blok ook ten goede komt.

(Wat is eigenlijk normaal van olieverbruik voor een clio 16v?)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

als je met deze dikke olie veel olieverbruik hebt zal het met 10w40 (wat er dus standaard in moet) alleen maar erger worden.... tijd voor een grote beurt :p
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tja,, 15w40 is echt te dik voor de clio, maar dat is alleen als de olie koud is. Olie verbruik is acceptabel tot 1 liter per 1000 KM!! daar boven is revisie noodzakelijk.

Dus als jij ons wat meer gegevens kunt geven over de auto km stand, olie in liters per 1000 km ect. kunnen we meer nuttige dingen zeggen. 5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot. Het kan, maar is totaal onnodig!

goede 10w 40 is wat je moet gebruiken. Miischien van total als je dat kunt krijgen of anders kroon bv.
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Abel schreef:Tja,, 15w40 is echt te dik voor de clio, maar dat is alleen als de olie koud is. Olie verbruik is acceptabel tot 1 liter per 1000 KM!! daar boven is revisie noodzakelijk.

Dus als jij ons wat meer gegevens kunt geven over de auto km stand, olie in liters per 1000 km ect. kunnen we meer nuttige dingen zeggen. 5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot. Het kan, maar is totaal onnodig!

goede 10w 40 is wat je moet gebruiken. Miischien van total als je dat kunt krijgen of anders kroon bv.
een kleine revisie van het blok is net achter de rug...

nieuwe koppakking, nieuwe inlaat- en uitlaatpakking, nieuwe klepseals, nieuwe distririem, nieuwe krukasringen, spanrollen, ...

de bussen en zuigers waren nog (Y)

kmstand 145.000

Heb de indruk dat hij erg rookt de laatste tijd (is clio zonder cat standaard)

kheb ook de indruk dat hij meer olie verbruikt met die olie van fina, dan bijvoorbeeld met elf 10W40

momenteel heb ik om de 400km een 500ml moeten bijdoen, dus elke volle tank...
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Abel schreef:5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot.
dat is toch echt niet waar he ...
genoeg mensen die 5w40 of 5w50 aanraden. ik gebruik zelf 5w40, gaat goed!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Luco/Alpine-racer schreef:volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
dus van 15w40 effe overstappen naar 5w50? en welk merk raad je me aan? Elf? Heeft het een speciale naam die olie van Elf, of is het voldoende dat ik een autospeciaalzaak binnenstap en om Elf 5w50 vraag?
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Johan_16v schreef:
Abel schreef:5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot.
dat is toch echt niet waar he ...
genoeg mensen die 5w40 of 5w50 aanraden. ik gebruik zelf 5w40, gaat goed!
maar gebruikt jouw blok net zoveel olie als waar het onderwerp nu over gaat :smile:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

SheikValver schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
dus van 15w40 effe overstappen naar 5w50? en welk merk raad je me aan? Elf? Heeft het een speciale naam die olie van Elf, of is het voldoende dat ik een autospeciaalzaak binnenstap en om Elf 5w50 vraag?
ja sommige zweren bij kroon andere bij castrol
ik gebruik elf
de 5w50 schrik niet van de prijs :@
ik kan het ook wel leveren
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Luco/Alpine-racer schreef:
SheikValver schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
dus van 15w40 effe overstappen naar 5w50? en welk merk raad je me aan? Elf? Heeft het een speciale naam die olie van Elf, of is het voldoende dat ik een autospeciaalzaak binnenstap en om Elf 5w50 vraag?
ja sommige zweren bij kroon andere bij castrol
ik gebruik elf
de 5w50 schrik niet van de prijs :@
ik kan het ook wel leveren
ik heb nu 5 w 50 in de gtt van mobil prys tja met onze hevige korting istie wel betaalbaar normale prys ik zou het niet weten .
is wel leuk een vat van 20 liter , maarja deze is ook zo op met 6 renault's thuis
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik heb 60 liter vaatjes, nog gunstiger hoop ik
alleen de sw50 is of literverpakkingen of een 205 liter vat, dat vond ik te gortig :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Edward(ForeverYoung) schreef:
Johan_16v schreef:
Abel schreef:5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot.
dat is toch echt niet waar he ...
genoeg mensen die 5w40 of 5w50 aanraden. ik gebruik zelf 5w40, gaat goed!
maar gebruikt jouw blok net zoveel olie als waar het onderwerp nu over gaat :smile:
een half litertje op 1000, dus ik denk het niet nee... zou m met pakweg 10w40 minder verbruiken? er is toch een gegronde reden dat men 5 aanraadt, verbruikt ie te veel dan is het tijd voor een revisietje :smoke:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

met 5w50 zal die waarschijnlijk iets minder gaan verbruiken
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

moet er nog iemand elf olie hebben zondag, dan kan ik het meenemen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Steven schreef:Sinds enkele weken? Vriend van me heeft het een maand terug nog gekocht. Toen ging het langzaam overal weg en nu kunnen ze alleen nog wat losse liters krijgen. Zal morgen nog es Brezan bellen, maar daar wassie ook weg.

Naja dan maar weer 10W40 Emperol van Kroon-Oil.
Nah, heb gewoon weer een volle 4l kan staan hiero :D ,bij Brezan verkopen ze het nog gewoon,gast keek ff in de computer en zei dat ze op 't hoofdmagazijn er zoiezo nog 25 in voorraad hadden :)
GTT
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 11:05
Locatie: Belgium

Castrol RS 10 w 60 in de GTT met verschillende mods op +1 bar
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

10w60??
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als je hem echt zwaar belast is 10 w 60 een prima keuze

10 w 40 enzo is allang achterhaald, maar ja lekker goedkoop he :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GTT
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 11:05
Locatie: Belgium

Luco/Alpine-racer schreef:als je hem echt zwaar belast is 10 w 60 een prima keuze
10 w 40 enzo is allang achterhaald, maar ja lekker goedkoop he :)
Daarom die keuze :wink:
kost wel rond de 55-60€ voor 4 liter
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

is 5 w 50 geen goed alternatief??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GTT
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 11:05
Locatie: Belgium

maurice en seger zeiden dat Castrol RS 10w60 ongeveer de beste keuze is voor een goed opgefokte GTT, een paar € meer of minder maakt me niet uit, zolang de GT maar blijft leven :D

natuurlijk als je hem voor woon/werk verkeer gebruikt en standaard houd is er geen gegronde reden om deze olie te gebruiken...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat is daar achterhaald aan, aan 10W40? t is gewoon een specificatie waar je voor kiest :S

Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.

En het getal voor de W lijkt me voor circuitgebruik niet echt interessant. Trouwens, is er voor op het circuit geen singlegrade olie?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:Wat is daar achterhaald aan, aan 10W40? t is gewoon een specificatie waar je voor kiest :S

Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.
haha dikke bud, jij bent echt niet wijs
5 w 50 is dunner dan 10 w 40
het kan alleen beter tegen hogere belasting
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

10W40 semi-syntheet van elf of een ander goed merk voldoet prima voor straat en circuitgebruik in een F7x. Op het circuit moet je gewoon zorgen dat je een goede koeler hebt, en de olie geregeld ververst. Zelfde geld als je een opgefokte 2.0 16V of turbo gebruikt op straat. Leuk en aardig die peperdure olie, maar in mijn ogen vooral ontwikkelt om langer mee te gaan en de smerende eigenschappen te behouden, en dat is in het geval van circuitgebruik niet aan de orde.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël schreef:Wat is daar achterhaald aan, aan 10W40? t is gewoon een specificatie waar je voor kiest :S

Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.
haha dikke bud, jij bent echt niet wijs
5 w 50 is dunner dan 10 w 40
het kan alleen beter tegen hogere belasting
hoezo? Waarden geven toch alleen de viscositeit aan?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

de 5 w 50 is twee euro duurder dan de 10 w 40 en dan heb je volsyntheet ipv half
maar ieder zijn keuze voor die tien euro per keer olie verversen wil ik in ieder geval de betere olie (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, maar wat is beter in jouw ogen?

waarom 5w50 en geen 10w40?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

koud dunner dus eerder de goede smering
bij hogere temperaturen ook de betere smering

dus voor de racevijf de 5 w 50
en de gtt de 5 w 40

allebei volsyntheet , en die heeft zowiezo een betere/optimalere smering dan de half
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Luco/Alpine-racer schreef:koud dunner dus eerder de goede smering
bij hogere temperaturen ook de betere smering

dus voor de racevijf de 5 w 50
en de gtt de 5 w 40

allebei volsyntheet , en die heeft zowiezo een betere/optimalere smering dan de half
Iedereen kiest zijn eigen olie die hem goed lijkt en als andere daar andere ,anders over denken mag dat best gezegd worden .
Maarja sommige mensen willen niks van andere aannemen dus is dit allemaal zinloos toch. (I)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

nou, ondertussen een paar weken verder...

de clio verbruikte ietwat teveel olie naar mijn zin, was TotalFina 15w40

nu vervangen door Elf 10W40 en verbruikt wel opmerkelijk minder, maar nog niet volledig naar mijn zin.... (1liter op 800-1000km)


omdat de oliehoeveelheidsensor door een motorbrandje overleden is kan ik moeilijk zien hoe de hoeveelheid evolueert, dus kijk ik bijna dagelijks naar de oliepeil..

Als motor koud is (na nachtje stilgestaan te hebben) merkt hij bijvoorbeeld 3/4 vol, dan rustig ritje onder de 3000 toeren naar mijn werk, ongeveer een 5-6km verder, 5 minuutjes laten afkoelen = bedrijfstemperatuur en de oliepeil staat aan het minimum...

Als de auto niet recht geparkeerd staat, bijvoorbeeld schuin afhellend naar voor of achter, links of rechts, dan varieert het oliepeil ook... voorbeeldje: auto stond geparkeerd langs de baan, afhellend naar passagierkant, smorgens voor ik vertrok, oliepeil getrokken, en stond "onder" het minimum..., na het dagelijkse ritje stond hij terug op 3/4...

hoe kan ik efficiënt en met 100% zekerheid mijn oliepeil checken EN vertrouwen zodat ik mijn blok zeker niet aan stukken rij...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als de motor koud is, moet het pijl op maximaal staan. Als de motor warm is meet je iets minder, maar veel scheelt dat niet. En hou het maar goed in de gaten, want voor je het weet zit je met lagerschade door te weinig olie. Je zou niet de eerste zijn.
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

* Wat verklaart het fluctuerende oliepijl?

oliepomp dat niet meer werkt zoals het hoort?


* kan het zijn dat de olietempsensor kapot is, maar bijvoorbeeld de oliehoeveelheid wel nog af te lezen was (was voor de motorbrand zo)

nu zijn beiden overleden...
Plaats reactie