
[Olie] en andere smeermiddelenTalk
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Aha. 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
stinkt wel zeg bakolie yughhhhhh
en na elke wedstrijd of vrij rijden dag verversen
en na elke wedstrijd of vrij rijden dag verversen

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
effe inpikken op je quote...Luco/Alpine-racer schreef:als je flink op toeren rijdt 5 w 50 en anders 5 w 40
de laatste tijd gebruikt mijn clio 16v wel wat veel olie, maar vrees dat ik volledig verkeerde olie gebruik
momenteel zit er 15W40 in van Total Fina, niet goed veronderstel ik...
wat zou je me aanraden om het olieverbruik te verminderen en dat mijn blok ook ten goede komt.
(Wat is eigenlijk normaal van olieverbruik voor een clio 16v?)
Tja,, 15w40 is echt te dik voor de clio, maar dat is alleen als de olie koud is. Olie verbruik is acceptabel tot 1 liter per 1000 KM!! daar boven is revisie noodzakelijk.
Dus als jij ons wat meer gegevens kunt geven over de auto km stand, olie in liters per 1000 km ect. kunnen we meer nuttige dingen zeggen. 5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot. Het kan, maar is totaal onnodig!
goede 10w 40 is wat je moet gebruiken. Miischien van total als je dat kunt krijgen of anders kroon bv.
Dus als jij ons wat meer gegevens kunt geven over de auto km stand, olie in liters per 1000 km ect. kunnen we meer nuttige dingen zeggen. 5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot. Het kan, maar is totaal onnodig!
goede 10w 40 is wat je moet gebruiken. Miischien van total als je dat kunt krijgen of anders kroon bv.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
een kleine revisie van het blok is net achter de rug...Abel schreef:Tja,, 15w40 is echt te dik voor de clio, maar dat is alleen als de olie koud is. Olie verbruik is acceptabel tot 1 liter per 1000 KM!! daar boven is revisie noodzakelijk.
Dus als jij ons wat meer gegevens kunt geven over de auto km stand, olie in liters per 1000 km ect. kunnen we meer nuttige dingen zeggen. 5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot. Het kan, maar is totaal onnodig!
goede 10w 40 is wat je moet gebruiken. Miischien van total als je dat kunt krijgen of anders kroon bv.
nieuwe koppakking, nieuwe inlaat- en uitlaatpakking, nieuwe klepseals, nieuwe distririem, nieuwe krukasringen, spanrollen, ...
de bussen en zuigers waren nog

kmstand 145.000
Heb de indruk dat hij erg rookt de laatste tijd (is clio zonder cat standaard)
kheb ook de indruk dat hij meer olie verbruikt met die olie van fina, dan bijvoorbeeld met elf 10W40
momenteel heb ik om de 400km een 500ml moeten bijdoen, dus elke volle tank...
dat is toch echt niet waar he ...Abel schreef:5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot.
genoeg mensen die 5w40 of 5w50 aanraden. ik gebruik zelf 5w40, gaat goed!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
dus van 15w40 effe overstappen naar 5w50? en welk merk raad je me aan? Elf? Heeft het een speciale naam die olie van Elf, of is het voldoende dat ik een autospeciaalzaak binnenstap en om Elf 5w50 vraag?Luco/Alpine-racer schreef:volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
maar gebruikt jouw blok net zoveel olie als waar het onderwerp nu over gaatJohan_16v schreef:dat is toch echt niet waar he ...Abel schreef:5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot.
genoeg mensen die 5w40 of 5w50 aanraden. ik gebruik zelf 5w40, gaat goed!

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ja sommige zweren bij kroon andere bij castrolSheikValver schreef:dus van 15w40 effe overstappen naar 5w50? en welk merk raad je me aan? Elf? Heeft het een speciale naam die olie van Elf, of is het voldoende dat ik een autospeciaalzaak binnenstap en om Elf 5w50 vraag?Luco/Alpine-racer schreef:volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
ik gebruik elf
de 5w50 schrik niet van de prijs

ik kan het ook wel leveren
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
ik heb nu 5 w 50 in de gtt van mobil prys tja met onze hevige korting istie wel betaalbaar normale prys ik zou het niet weten .Luco/Alpine-racer schreef:ja sommige zweren bij kroon andere bij castrolSheikValver schreef:dus van 15w40 effe overstappen naar 5w50? en welk merk raad je me aan? Elf? Heeft het een speciale naam die olie van Elf, of is het voldoende dat ik een autospeciaalzaak binnenstap en om Elf 5w50 vraag?Luco/Alpine-racer schreef:volgens mij moet je niet de eerste cijfers aanpassen maar juist de tweede
als je blok olie verbruikt moet je naar 5 w 50
de 50 blijft dikker bij hogere temperaturen
dus als 5 w 40 te dun is ga je naar 5 w 50
of zelfs naar 10 w 60
maar daar zijn de meningen ook over verdeeld
ik gebruik elf
de 5w50 schrik niet van de prijs![]()
ik kan het ook wel leveren
is wel leuk een vat van 20 liter , maarja deze is ook zo op met 6 renault's thuis
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ik heb 60 liter vaatjes, nog gunstiger hoop ik
alleen de sw50 is of literverpakkingen of een 205 liter vat, dat vond ik te gortig
alleen de sw50 is of literverpakkingen of een 205 liter vat, dat vond ik te gortig

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
een half litertje op 1000, dus ik denk het niet nee... zou m met pakweg 10w40 minder verbruiken? er is toch een gegronde reden dat men 5 aanraadt, verbruikt ie te veel dan is het tijd voor een revisietjeEdward(ForeverYoung) schreef:maar gebruikt jouw blok net zoveel olie als waar het onderwerp nu over gaatJohan_16v schreef:dat is toch echt niet waar he ...Abel schreef:5w 40 is te dun, dan krijg je helemaal een olie boot.
genoeg mensen die 5w40 of 5w50 aanraden. ik gebruik zelf 5w40, gaat goed!

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
met 5w50 zal die waarschijnlijk iets minder gaan verbruiken
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
moet er nog iemand elf olie hebben zondag, dan kan ik het meenemen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Nah, heb gewoon weer een volle 4l kan staan hieroSteven schreef:Sinds enkele weken? Vriend van me heeft het een maand terug nog gekocht. Toen ging het langzaam overal weg en nu kunnen ze alleen nog wat losse liters krijgen. Zal morgen nog es Brezan bellen, maar daar wassie ook weg.
Naja dan maar weer 10W40 Emperol van Kroon-Oil.


10w60??
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
als je hem echt zwaar belast is 10 w 60 een prima keuze
10 w 40 enzo is allang achterhaald, maar ja lekker goedkoop he
10 w 40 enzo is allang achterhaald, maar ja lekker goedkoop he

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
is 5 w 50 geen goed alternatief??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
maurice en seger zeiden dat Castrol RS 10w60 ongeveer de beste keuze is voor een goed opgefokte GTT, een paar meer of minder maakt me niet uit, zolang de GT maar blijft leven
natuurlijk als je hem voor woon/werk verkeer gebruikt en standaard houd is er geen gegronde reden om deze olie te gebruiken...

natuurlijk als je hem voor woon/werk verkeer gebruikt en standaard houd is er geen gegronde reden om deze olie te gebruiken...
Wat is daar achterhaald aan, aan 10W40? t is gewoon een specificatie waar je voor kiest
Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.
En het getal voor de W lijkt me voor circuitgebruik niet echt interessant. Trouwens, is er voor op het circuit geen singlegrade olie?

Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.
En het getal voor de W lijkt me voor circuitgebruik niet echt interessant. Trouwens, is er voor op het circuit geen singlegrade olie?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
haha dikke bud, jij bent echt niet wijsRiël schreef:Wat is daar achterhaald aan, aan 10W40? t is gewoon een specificatie waar je voor kiest![]()
Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.
5 w 50 is dunner dan 10 w 40
het kan alleen beter tegen hogere belasting
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
10W40 semi-syntheet van elf of een ander goed merk voldoet prima voor straat en circuitgebruik in een F7x. Op het circuit moet je gewoon zorgen dat je een goede koeler hebt, en de olie geregeld ververst. Zelfde geld als je een opgefokte 2.0 16V of turbo gebruikt op straat. Leuk en aardig die peperdure olie, maar in mijn ogen vooral ontwikkelt om langer mee te gaan en de smerende eigenschappen te behouden, en dat is in het geval van circuitgebruik niet aan de orde.
hoezo? Waarden geven toch alleen de viscositeit aan?Luco/Alpine-racer schreef:haha dikke bud, jij bent echt niet wijsRiël schreef:Wat is daar achterhaald aan, aan 10W40? t is gewoon een specificatie waar je voor kiest![]()
Die dikke bud is helemaal niet goed als je je gtt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer.
5 w 50 is dunner dan 10 w 40
het kan alleen beter tegen hogere belasting
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
de 5 w 50 is twee euro duurder dan de 10 w 40 en dan heb je volsyntheet ipv half
maar ieder zijn keuze voor die tien euro per keer olie verversen wil ik in ieder geval de betere olie
maar ieder zijn keuze voor die tien euro per keer olie verversen wil ik in ieder geval de betere olie

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
koud dunner dus eerder de goede smering
bij hogere temperaturen ook de betere smering
dus voor de racevijf de 5 w 50
en de gtt de 5 w 40
allebei volsyntheet , en die heeft zowiezo een betere/optimalere smering dan de half
bij hogere temperaturen ook de betere smering
dus voor de racevijf de 5 w 50
en de gtt de 5 w 40
allebei volsyntheet , en die heeft zowiezo een betere/optimalere smering dan de half
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Iedereen kiest zijn eigen olie die hem goed lijkt en als andere daar andere ,anders over denken mag dat best gezegd worden .Luco/Alpine-racer schreef:koud dunner dus eerder de goede smering
bij hogere temperaturen ook de betere smering
dus voor de racevijf de 5 w 50
en de gtt de 5 w 40
allebei volsyntheet , en die heeft zowiezo een betere/optimalere smering dan de half
Maarja sommige mensen willen niks van andere aannemen dus is dit allemaal zinloos toch.

-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
nou, ondertussen een paar weken verder...
de clio verbruikte ietwat teveel olie naar mijn zin, was TotalFina 15w40
nu vervangen door Elf 10W40 en verbruikt wel opmerkelijk minder, maar nog niet volledig naar mijn zin.... (1liter op 800-1000km)
omdat de oliehoeveelheidsensor door een motorbrandje overleden is kan ik moeilijk zien hoe de hoeveelheid evolueert, dus kijk ik bijna dagelijks naar de oliepeil..
Als motor koud is (na nachtje stilgestaan te hebben) merkt hij bijvoorbeeld 3/4 vol, dan rustig ritje onder de 3000 toeren naar mijn werk, ongeveer een 5-6km verder, 5 minuutjes laten afkoelen = bedrijfstemperatuur en de oliepeil staat aan het minimum...
Als de auto niet recht geparkeerd staat, bijvoorbeeld schuin afhellend naar voor of achter, links of rechts, dan varieert het oliepeil ook... voorbeeldje: auto stond geparkeerd langs de baan, afhellend naar passagierkant, smorgens voor ik vertrok, oliepeil getrokken, en stond "onder" het minimum..., na het dagelijkse ritje stond hij terug op 3/4...
hoe kan ik efficiënt en met 100% zekerheid mijn oliepeil checken EN vertrouwen zodat ik mijn blok zeker niet aan stukken rij...
de clio verbruikte ietwat teveel olie naar mijn zin, was TotalFina 15w40
nu vervangen door Elf 10W40 en verbruikt wel opmerkelijk minder, maar nog niet volledig naar mijn zin.... (1liter op 800-1000km)
omdat de oliehoeveelheidsensor door een motorbrandje overleden is kan ik moeilijk zien hoe de hoeveelheid evolueert, dus kijk ik bijna dagelijks naar de oliepeil..
Als motor koud is (na nachtje stilgestaan te hebben) merkt hij bijvoorbeeld 3/4 vol, dan rustig ritje onder de 3000 toeren naar mijn werk, ongeveer een 5-6km verder, 5 minuutjes laten afkoelen = bedrijfstemperatuur en de oliepeil staat aan het minimum...
Als de auto niet recht geparkeerd staat, bijvoorbeeld schuin afhellend naar voor of achter, links of rechts, dan varieert het oliepeil ook... voorbeeldje: auto stond geparkeerd langs de baan, afhellend naar passagierkant, smorgens voor ik vertrok, oliepeil getrokken, en stond "onder" het minimum..., na het dagelijkse ritje stond hij terug op 3/4...
hoe kan ik efficiënt en met 100% zekerheid mijn oliepeil checken EN vertrouwen zodat ik mijn blok zeker niet aan stukken rij...
Als de motor koud is, moet het pijl op maximaal staan. Als de motor warm is meet je iets minder, maar veel scheelt dat niet. En hou het maar goed in de gaten, want voor je het weet zit je met lagerschade door te weinig olie. Je zou niet de eerste zijn.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
* Wat verklaart het fluctuerende oliepijl?
oliepomp dat niet meer werkt zoals het hoort?
* kan het zijn dat de olietempsensor kapot is, maar bijvoorbeeld de oliehoeveelheid wel nog af te lezen was (was voor de motorbrand zo)
nu zijn beiden overleden...
oliepomp dat niet meer werkt zoals het hoort?
* kan het zijn dat de olietempsensor kapot is, maar bijvoorbeeld de oliehoeveelheid wel nog af te lezen was (was voor de motorbrand zo)
nu zijn beiden overleden...