Ik heb samen met drie vrienden een Renault 19 16V PHII voor circuitgebruik. Dit is als een kleine hobby begonnen, maar begint steeds verder uit de hand te lopen. (zoals elke auto-project

Geschiedenis
Na een keer bij een circuitdag te hebben gekeken, waren we aangestoken en moesten we zelf ook een auto. Dan begint het zoeken naar een snelle en vooral goedkope (tja, student..) auto. Deze was al snel gevonden in de vorm van een rode 19 16V, het was een auto voor de 'liefhebber' want er zat geen apk meer op, had zo links er rechts was schade, startte slecht en had nog wat problemen. Voordeel van deze probleempjes was dat we hem mee konden nemen voor slechts 400,- euro. En dat was inclusief de kosten voor het inleveren van de kentekenplaten bij het RDW.
[img]http://www.team009.nl/autofotos/RENAULT ... 897[1].jpg[/img]
Zo stond hij op marktplaats.
Het slechts starten is nooit verholpen, omdat hij als hij eenmaal liep het prima deed. Voor de eerste circuitdag zijn de waterpomp (zo lek als een zeef), radiateursensor en multiriem vervangen. Het interieur is eruit gesloopt, op de bestuurderstoel na. Verder is er een rolbeugel met afsteuning naar achteren ingelast en vierpuntsgordel geplaats. Gratis materiaal, gratis gebogen, en gratis gelast

[img]http://img388.imageshack.us/img388/5323 ... 400zf8.jpg[/img]
Fijn hoor die goeikopie straatbanden...
[img]http://img116.imageshack.us/img116/8954 ... 400xw1.jpg[/img]
Daarom dus NOOIT je gas loslaten in de bocht als je hoog in de toeren zit
Voor de volgende circuitdag op Zolder hebben we slicks met velgen aangeschaft, wat een verschil is dat!!! Een nieuwe set remblokken rondom, en hebben we delen van de auto voorzien van extra snelle gele verf.
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... 20(22).JPG[/img]
Toen zag het er zo uit. Zoals goed te zien staat hij nog wat hoog op de pootjes.
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... 0(127).JPG[/img]
Een andere 19 die zijn rolkooi wilde testen.
Deze circuitdag stopte eerder dan de planning was. Door ipv 3 naar 4 te schakelen op het rechte stuk schakelde één van ons van 3 naar 2. Resultaat: drukgroep + koppeling overleden. Overigens waren ook de nagelnieuwe remblokken toen (15.00 u) al dusdanig versleten dat er nog ongeveer 1mm remvoering over was. Zolder is een echte remmen sloper!!!
Voor de volgende circuitdag dus een hoop werk te doen. We hebben ervoor gekozen dit soort gezeur in de toekomst te vermijden. Dus gelijk maar het beste: Een OMP groep N starre sinterplaat met versterkte race drukgroep.
[img]http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 572MFP.jpg[/img]
De rechter koppelingsplaat dus.
Motor uitbouwen en inbouwen heeft uiteindelijk 2,5 dag gekost, maar de volgende keer moet dat zeker in de helft van de tijd lukken. Nu de motor er toch uit was, zijn gelijk de motorsteunen vervangen, de oude waren op scheuren na compleet verrot. Ook zijn zo links er rechts wat stofhoezen vervangen voor exemplaren die wel stof buiten hielden, en vet binnen. Op de brug met dat ding, uitlijnen etc etc. Blijkt dat de linkeras één van de drie lagers in de versnellingsbak mist

[img]http://img502.imageshack.us/img502/2553 ... 449fh9.jpg[/img] En tja op zaterdagmiddag om 13.00 zijn er nog maar weinig slopen open. Dus in de loop van de volgende week maar gehaald en de avond cq nacht voor de volgende dag gemonteerd, en maar hopen dat de uitlijning nog een beetje klopte.

Ook hebben we maar gelijk een brute einddemper aan de uitlaat gelast
[img]http://img502.imageshack.us/img502/2483 ... 449ys1.jpg[/img]
Op aanraden van Bart hebben we ferodo DS3000 remblokken gekocht, dat maakt echt een wereld van verschil met standaard en 'sport'blokken. Die krengen bijten echt hard!!
Weer een circuitdag op een zeiknat en superglad (hagel) Zandvoort. We werden er door bergen overstuur er fijn aan herinnerd dat het misschien handig was geweest fatsoenlijke regenbanden te regelen. Wat een onderstuur. Maar auto deed het prima, remmen top, schakelen top. Enige wat kapot is gegaan deze dag is de thermostaat, er tussen vandaan geknipt en gaan weer met die banaan.
[img]http://www.autofotos.nl/2005/CircDag051 ... G_3240.jpg[/img]
De verfaaide voorkant is te danken aan een wat ongelukkige en lompe aansleepactie. In een keer lag de complete voorkant op de grond, inclusief sleepoog en koplampen.
Een circuitdag dus waar weinig reparatie kosten aan waren verbonden, en dus konden we weer verder met het verbeteren van de auto, verlagen die handel. Zoals in het torsie verstellen topic te lezen is heeft het behoorlijk wat zweet gekost voordat het zover was, maar dan heb je ook wat. Aan de voorkant andere, hardere veren gemonteerd. Rondom is hij ruim 4 cm verlaagd. Ook zijn de bovenste gaten van de veerpoten uitgevijld zodat het camber versteld kan worden, staat nu op -2,5 graden. Ook de het frontje is weer gerepareerd, en smoelt weer wat beter op de foto's
[img]http://img64.imageshack.us/img64/1497/i ... 450nb9.jpg[/img]
Paar keer gemist met de voorhamer

[img]http://img163.imageshack.us/img163/1687 ... 450du5.jpg[/img]
Het resultaat.
Volgende circuitdag op een droog, zonnig Zandvoort. Het verlagen en instellen van het camber hebben een magistrale uitwerking op de wegligging, de bochtsnelheid ligt veel hoger dan met de orginele set-up. We gaan bijna iedereen met vrij groot gemak voorbij. Snelste ronde tijd die dag 2:15!! En er is nog over om harder te gaan.
Van al dat harde rijden worden de remmen een beetje moe:
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... CN3329.JPG[/img]
Snel richting Haarlem om nieuwe te halen, en voor de belachelijke hoge prijs van 115 euro reden we binnen een uur weer rond. Alleen wilde nu een glijpen van de linkerremklauw niet meer loskomen en stuiterde de auto in de bochten naar rechts over zijn wielen naar de buitenkant van de bocht.

[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_6218.JPG[/img]
Dat witte ding in de bumper is de aanzuiging voor de frisse lucht van de motor. (gamma condens afvoer

Ook dit keer weer weinig schade, dus weer geld over voor nieuwe dingen. 2 FIA kuipstoelen, want dan mag een 16V lekkere stoelen hebben, maar op het circuit is het echt bij lange na niet genoeg om je goed op je plek te houden. (heb hier nog geen foto's van, komen nog).
[img]http://img63.imageshack.us/img63/2306/i ... 450gu5.jpg[/img]
Sleutelen bij PON Porsche, scheelt weer 40pk

Dus op naar Spa, wat een fantastisch bruut circuit is dat!!! Daar moet je, als je een circuitauto hebt echt een keer gereden hebben!!!
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_8029.JPG[/img]
Maar 2 dagen zonder noemenswaardige problemen met een reno kan natuurlijk niet. Zodoende zijn door een hoog olie verbruik (krappe liter per uur, let op de blauwe pluim op de foto) zijn de drijfstanglagers in de soep gelopen, en was het om 15.00u (we hebben er wat mee) over met de pret. Bumper er weer af (harstikke handig zo'n lage auto), en op de trailer lieren.
[img]http://img233.imageshack.us/img233/6362 ... 450po4.jpg[/img]
Het vervangende blok is al gevonden. Steven bood het oude blok van mike16V aan. Inclusief subframe met alle rommel eromheen. Blok is een half jaar geleden gereviseerd dus dat zit wel goed. Gaan morgenavond het blok ophalen,
