Misschien herkent iemand het volgende probleem;
Als ik 's morgens start (clio 16V) slaat de auto gewoon aan. Maar als ik 'm vervolgens uit zet en na een uur of twee weer ga starten, wil hij moeilijk aanslaan, en begint dan heel rochelend.
Er is niets mis met de ontsteking/startmotor/dynamo.
Accu lijkt ook prima.
Daarom dacht ik dat misschien de benzinepomp slecht aan het worden is. (smorgens de choke, en als ie heeft gelopen dus niet).
Maar dat zou ik toch ook tijdens het rijden moeten merken?!
Heeft iemand tips/suggesties?
Bedankt vast!
benzinepomp wordt oud? (clio16V)
Temperatuursensor misschien. Benzinepomp lijkt me niet meteen het probleem. Ook kan je gasklephuis of stationairregelklep vuil zijn waardoor ie wat valse lucht pakt bij de warme start.
Hoor je m hard zoemen?
Hoor je m hard zoemen?
Jep, en dan die van de ECU, niet die van t metertje. Is volgens mij de witte, maar even eentje uittrekken, kijken of t metertje het nog doet, en dan heb je de goeie.
Best kans dat ie met uitgetrokken sensor wel goed start. Je kan ook de weerstand opmeten van de sensor en kijken of de waarde reeel is bij de temperatuur van het water (koude motor is t een graad of 20 bij dit weer). De juiste weerstandswaarde weet ik effe niet.
Best kans dat ie met uitgetrokken sensor wel goed start. Je kan ook de weerstand opmeten van de sensor en kijken of de waarde reeel is bij de temperatuur van het water (koude motor is t een graad of 20 bij dit weer). De juiste weerstandswaarde weet ik effe niet.
Het heeft eventjes geduurd...
Er zitten twee 'ovale' stekkers en één vierkante.
De ene ovale stekker is inderdaad van de temperatuurmeter vh dashbord.
Die andere ovale (wit inderdaad) moet dan voor de ECU zijn neem ik aan.
Of is het de witte vierkante stekker die daaronder zit?
Overigens merk ik geen verbetering bij het starten met een losse stekker (beide witte).
Heb je toevallig nog de weerstandswaarde kunnen achterhalen?
(Als de auto aanslaat, wordt uitgezet, start hij direct daarna weer wel!
Het fenomeen is alleen aanwezig als de auto, pak 'm beet, twee uur heeft stilgestaan!)
Er zitten twee 'ovale' stekkers en één vierkante.
De ene ovale stekker is inderdaad van de temperatuurmeter vh dashbord.
Die andere ovale (wit inderdaad) moet dan voor de ECU zijn neem ik aan.
Of is het de witte vierkante stekker die daaronder zit?
Overigens merk ik geen verbetering bij het starten met een losse stekker (beide witte).
Heb je toevallig nog de weerstandswaarde kunnen achterhalen?
(Als de auto aanslaat, wordt uitgezet, start hij direct daarna weer wel!
Het fenomeen is alleen aanwezig als de auto, pak 'm beet, twee uur heeft stilgestaan!)
Onder je inlaatspruitstuk zit een koude-startinjector. Je komt er erg slecht bij, maar probeer eens dat stekekrtje ook uit te trekken, kijken wat ie dan doet.
Ik heb het stekkertje van de pingelsensor eruit getrokken en dacht eerst dat dit het probleem zou oplossen. Helaas had ik te vroeg gejuicht. De koudestart injector zit daarnaast toch?!
Op het 'blok' waar de temperatuursensor voor de dashbordmeter zit, zitten nog twee sensoren. Eén daarvan is de temp/sensor voor de ECU, maar wat is die andere?
Zijn er nog meer sensoren die aan dit probleem zouden kunnen bijdragen, of zijn ze dit wel ongeveer.
Heeft er iemand de beschikking over een overzichtje/schema van de sensoren en ev. de te meten weerstanden daarbij?
Alvast bedankt!
Op het 'blok' waar de temperatuursensor voor de dashbordmeter zit, zitten nog twee sensoren. Eén daarvan is de temp/sensor voor de ECU, maar wat is die andere?
Zijn er nog meer sensoren die aan dit probleem zouden kunnen bijdragen, of zijn ze dit wel ongeveer.
Heeft er iemand de beschikking over een overzichtje/schema van de sensoren en ev. de te meten weerstanden daarbij?
Alvast bedankt!