benzinepomp wordt oud? (clio16V)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
nagel

Misschien herkent iemand het volgende probleem;

Als ik 's morgens start (clio 16V) slaat de auto gewoon aan. Maar als ik 'm vervolgens uit zet en na een uur of twee weer ga starten, wil hij moeilijk aanslaan, en begint dan heel rochelend.
Er is niets mis met de ontsteking/startmotor/dynamo.
Accu lijkt ook prima.
Daarom dacht ik dat misschien de benzinepomp slecht aan het worden is. (smorgens de choke, en als ie heeft gelopen dus niet).
Maar dat zou ik toch ook tijdens het rijden moeten merken?!
Heeft iemand tips/suggesties?
Bedankt vast!
Riël
Über-Spammer

Temperatuursensor misschien. Benzinepomp lijkt me niet meteen het probleem. Ook kan je gasklephuis of stationairregelklep vuil zijn waardoor ie wat valse lucht pakt bij de warme start.

Hoor je m hard zoemen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
nagel

Ik hoor m niet overdreven hard zoemen.
Is de temperatuursensor een logische oorzaak?
De temperatuursensor van motor-koelwater neem ik aan?!
Riël
Über-Spammer

Jep, en dan die van de ECU, niet die van t metertje. Is volgens mij de witte, maar even eentje uittrekken, kijken of t metertje het nog doet, en dan heb je de goeie.

Best kans dat ie met uitgetrokken sensor wel goed start. Je kan ook de weerstand opmeten van de sensor en kijken of de waarde reeel is bij de temperatuur van het water (koude motor is t een graad of 20 bij dit weer). De juiste weerstandswaarde weet ik effe niet.
nagel

Het heeft eventjes geduurd...
Er zitten twee 'ovale' stekkers en één vierkante.
De ene ovale stekker is inderdaad van de temperatuurmeter vh dashbord.
Die andere ovale (wit inderdaad) moet dan voor de ECU zijn neem ik aan.
Of is het de witte vierkante stekker die daaronder zit?
Overigens merk ik geen verbetering bij het starten met een losse stekker (beide witte).
Heb je toevallig nog de weerstandswaarde kunnen achterhalen?

(Als de auto aanslaat, wordt uitgezet, start hij direct daarna weer wel!
Het fenomeen is alleen aanwezig als de auto, pak 'm beet, twee uur heeft stilgestaan!)
Riël
Über-Spammer

Onder je inlaatspruitstuk zit een koude-startinjector. Je komt er erg slecht bij, maar probeer eens dat stekekrtje ook uit te trekken, kijken wat ie dan doet.
nagel

Ik heb het stekkertje van de pingelsensor eruit getrokken en dacht eerst dat dit het probleem zou oplossen. Helaas had ik te vroeg gejuicht. De koudestart injector zit daarnaast toch?!
Op het 'blok' waar de temperatuursensor voor de dashbordmeter zit, zitten nog twee sensoren. Eén daarvan is de temp/sensor voor de ECU, maar wat is die andere?
Zijn er nog meer sensoren die aan dit probleem zouden kunnen bijdragen, of zijn ze dit wel ongeveer.
Heeft er iemand de beschikking over een overzichtje/schema van de sensoren en ev. de te meten weerstanden daarbij?
Alvast bedankt!
Plaats reactie