twingo met electrische kuren...

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Sander2

Haai, even een vraag over de twingo van mijn moeder.
Sinds kort heeft deze wat problemen met de electronica. Slecht starten, of niet, als hij start, dan is het electronische gedeelte zwak. (Denk aan lampen zowel binnen als buiten zwak). Auto kan ook zo nu en dan afslaan. Als ik zo even op het forum lees, kan dit met 4 dingen te maken hebben : Accu, dynamo, spanningsregelaar en geen goed massa punt.
Ik ga morgen even gewapend met multi meter ernaar toe, en even het e.e.a doormeten, nu is mijn vraag aan jullie, waar zit de spanningsregelaar, en heeft wellicht iemand een foto ervan? (Zit die bij de dynamo o.i.d.?). Is de dynamo er zo uit te krijgen? (Ik heb geen idee hoe dat bij een twingo zit, en ga morgen pas kijken). Elke tip is welkom! Thanks! (Y)
Ad van Haperen
Contacteer:

de spanningsrgelaar zit altijd op de dynamo is een zwart plastic ding met draadjes eraan en zit met 2 boutjes op je dynamo
Sander2

(Hoolie)-Ad schreef:de spanningsrgelaar zit altijd op de dynamo is een zwart plastic ding met draadjes eraan en zit met 2 boutjes op je dynamo
Thx. voor de info. Is daar overigens nog iets aan af te meten zodat je met zekerheid kan zeggen dat het kapot is?
Sander2

Ik heb vandaag even wat metingen gedaan, en op de accu meet ik zo'n 11.xx volt, en nadat de motor gestart is lijkt het zelfs af te lopen. De accu in de twingo is pas een jaar oud. Ik zie vanaf de spannings regelaar 1 dikke rode draad, en die lijkt naar de accu te lopen. Dus ik weet eigenlijk nog steeds niet echt wat er nu kapot is, dynamo, spanningsregelaar. Vanmiddag voordat ik met meten begon eerst even 10 minuten gereden, auto starte zonder problemen, daarna even gestopt, en toen ik wilde toeteren geen toeter. Nog een keer geprobeerd, en toen sloeg zelfs de motor af. M.a.w. de accu wordt gewoon niet bijgeladen. Ik hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven of de dynamo dan wel de spanningsregelaar kapot is. Zelf lijkt mij dat de dynamo overleden is.

Ik geloof dat de dynamo op zo'n 4 punten bevestigd is? Ik neem aan dat ik wel e.e.a. moet demonteren om er goed bij te komen. Iemand nog tips waar ik op moet letten?

Bedankt!
Ad van Haperen
Contacteer:

brand het dynamo lampje niet op het dash?

Ik zou zeggen draai er even de spanningsregelaar af en dan kun je kijken of die koolborstels op zijn of de sleepringen in je dynamo (als dat allemaal een beetje het zelfde is als bij 5jes en clio's)
Sander2

(Hoolie)-Ad schreef:brand het dynamo lampje niet op het dash?

Ik zou zeggen draai er even de spanningsregelaar af en dan kun je kijken of die koolborstels op zijn of de sleepringen in je dynamo (als dat allemaal een beetje het zelfde is als bij 5jes en clio's)
Ja, ik heb af en toe het dynamo lampje zien branden. Ok, ik zal eens kijken naar de koolborstels en sleepringen. Als die op zijn, zijn die apart te verkrijgen? Of is het een idee om op de sloop een twingo op te zoeken en daar de dynamo met spanningsregelaar eraf te halen?
Thx.
Sander2

Ter info : Dynamo gekocht bij de sloop, zat ook al een spanningsregelaar op, deze vervangen met de defecte, en twingootje loopt weer. (Y)
Plaats reactie