ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

http://www.mbcarperformance.nl/catalog/ ... ee121e6400

Sandor van Es en Donald Molenaar achter het stuur van de R5 GTT MB-EFI

:worship:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waardeloos filmpje naar mijn menig... FF stukje gassen op openbare weg, voorzien van "deskundig comentaar"

Als die joungens nu er 60 rondjes over een circuit mee haden gereden en daarna in standaard gt heb je er tenminse wat aan..

Maar ik moet zeggen, blokje loopt mooi!! (Y)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Moet je eigenlijk andersom doen :)

Maar het leukste was wat er aan het einde werd gezegd :worship: (Y)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Abel schreef:waardeloos filmpje naar mijn menig... FF stukje gassen op openbare weg, voorzien van "deskundig comentaar"

Als die joungens nu er 60 rondjes over een circuit mee haden gereden en daarna in standaard gt heb je er tenminse wat aan..

Maar ik moet zeggen, blokje loopt mooi!! (Y)
na 10 rondjes loopt die warm en zegt die pooooooooooooofffffffffffffffffffff over en uit
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Dat haalt tie nog eens, 10 rondjes :lol: . Geen enkele 1400cc met 200+pk denk.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wat heb je er dan aan??
twee keer teveel gas en daar gaat weer een bak schade en geld

ik snap dat niet zo
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Luco/Alpine-racer schreef:wat heb je er dan aan??
twee keer teveel gas en daar gaat weer een bak schade en geld

ik snap dat niet zo
Ik doe het om straks ff een sprintje te rijden (en dan wachten tot tie me weer ingehaald heeft :p ) en dan de druk weer omlaag.
Voor het circuit komt er nog wel een keer een gtt :wink:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Krijgen we die conversatie weer (S) ,circuit en straatgebruik, wereld van verschil :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:Krijgen we die conversatie weer (S) ,circuit en straatgebruik, wereld van verschil :p
blijft teer spul hoor ook voor sprintjes :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

ik vinnem gewoon vetjes! 8)
R 5 Convertible Rulezz
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Abel schreef:waardeloos filmpje naar mijn menig... FF stukje gassen op openbare weg, voorzien van "deskundig comentaar"

Als die joungens nu er 60 rondjes over een circuit mee haden gereden en daarna in standaard gt heb je er tenminse wat aan..

Maar ik moet zeggen, blokje loopt mooi!! (Y)
Wat een gezeur. Toch juist tof dat er nog zoveel tijd en energie in die oude blokjes wordt gestopt. Doe het zelf eerst maar beter dan zou ik zeggen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

:lol: (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jammer dat 'ie Golf-rijdertjes adviseert een 5je te kopen... Krijgen we die clowns hier allemaal. :P
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Gezeur of niet. Ik ben het ermee eens.

Respect voor de ontwikkeling en de moeite die erin gestoken wordt. En het loopt echt schitterend. Maar dingen dat die wheelspin heeft wanneer de turbo inslaat. Beetje nutteloze opmerking, dat heeft een goed onderhouden GTT met carburateur ook. Zegt meer iets over een GTT, dan over het injectie set.

Maar de reden waarom ik het filmpje gewoon niks vind is omdat er niks in gebeurd. Je ziet geen klokken, je krijgt totaal geen snelheids gevoel en het wordt aangekondingd met ervaren racecourreur zus en zo. Mag wel zo zijn, maar als je deze kunsten niet laat zien, zeg het dan niet. Had echt verwacht een filmpje te zien waar mens en machine samen de grens gingen opzoeken....Jammer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:
Abel schreef:waardeloos filmpje naar mijn menig... FF stukje gassen op openbare weg, voorzien van "deskundig comentaar"

Als die joungens nu er 60 rondjes over een circuit mee haden gereden en daarna in standaard gt heb je er tenminse wat aan..

Maar ik moet zeggen, blokje loopt mooi!! (Y)
na 10 rondjes loopt die warm en zegt die pooooooooooooofffffffffffffffffffff over en uit
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Heb het gevoel dat die auto het eerder trekt dan een standaard gt met de kraan open.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Abel schreef:waardeloos filmpje naar mijn menig... FF stukje gassen op openbare weg, voorzien van "deskundig comentaar"

Als die joungens nu er 60 rondjes over een circuit mee haden gereden en daarna in standaard gt heb je er tenminse wat aan..

Maar ik moet zeggen, blokje loopt mooi!! (Y)
na 10 rondjes loopt die warm en zegt die pooooooooooooofffffffffffffffffffff over en uit
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Heb het gevoel dat die auto het eerder trekt dan een standaard gt met de kraan open.
ja die houdt het 5 rondjes vol :wink:
praat maar eens met mensen die echt racen met een gtt
altijd ellende
geeft overigens niks hoor als je daarvoor kiest (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

tis waar je grens legt van prestatie/duurzaamheid. veel power is korte levensduur...

het is wat iedereen wilt, de een wilt dit, de ander dat. hoezo zou dat ding zo snel stukgaan? wie weet wat ze gemodificeerd hebben eraan :smoke:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

praat maar eens met mensen die in de gtt geraced hebben
allemaal hetzelfde verhaal
leuk om te rijden, maar zeer veel en snel stuk
stuk voor stuk koelingsproblemen op het circuit
klappende koelslangen enz enz enz
ze zijn gewoon gevoeliger dan een 16v blok
een nieuw rs blok zou wel kunnen inderdaad
vergeet ook niet dat de techniek vrij oud is

maar inderdaad het is net wat je wil :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

luco,

waarom heb jij nog geen rs blok in je gele apparaat :lol: ?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

J-P-S schreef:tis waar je grens legt van prestatie/duurzaamheid. veel power is korte levensduur...

het is wat iedereen wilt, de een wilt dit, de ander dat. hoezo zou dat ding zo snel stukgaan? wie weet wat ze gemodificeerd hebben eraan :smoke:
Nieuwe lage compressie zuigers met nieuwe cil. bussen
260 graden nokkenas van pipercams
geflowde cil. kop en compleet gereviseerd
krukas samen met vliegwiel en drukgroep gebalceerd
Afgedraaid vliegwiel
Drukgroep van Sachs race engineering, dus geen power clutch.
Koppelings plaat van ferrodo.
Drijfstangen uitgewogen
Dikke koppakking (1,9 mm)
Injectiesysteem
Cosworth 4*4 intercooler
5 diesel radiateur
63 mm uitlaat vanaf turbo met lambda sonde
uiteraard dumpvalve
Bleedvalve
losse oliekoeler met thermostaat
alles silleconen slangen met rvs pijp
Versnellingsbak compleet gereviseerd nieuwe lagers, synchromesch ringen afdichtingen enz.
polyeruthaan draagarm en stabilisator rubbers
koni geel


Aardig wat aan gedaan dus...... :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

J-P-S schreef:luco,

waarom heb jij nog geen rs blok in je gele apparaat :lol: ?
omdat dit goed werkt (Y)
hebben wel nagedacht over een 5 met een megane rs blok :D
maar toen kwam ik deze tegen :wink:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tom schreef:
Abel schreef:waardeloos filmpje naar mijn menig... FF stukje gassen op openbare weg, voorzien van "deskundig comentaar"

Als die joungens nu er 60 rondjes over een circuit mee haden gereden en daarna in standaard gt heb je er tenminse wat aan..

Maar ik moet zeggen, blokje loopt mooi!! (Y)
Wat een gezeur. Toch juist tof dat er nog zoveel tijd en energie in die oude blokjes wordt gestopt. Doe het zelf eerst maar beter dan zou ik zeggen
Ik vind het super wat die gast gepresteerd heeft.. Alleen vind ik het filmpje matig. Niet proffesioneel, daar doel ik op.. ff gassen op de weg, dat is toch geen reclame.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:praat maar eens met mensen die in de gtt geraced hebben
allemaal hetzelfde verhaal
leuk om te rijden, maar zeer veel en snel stuk
stuk voor stuk koelingsproblemen op het circuit
klappende koelslangen enz enz enz
ze zijn gewoon gevoeliger dan een 16v blok
een nieuw rs blok zou wel kunnen inderdaad
vergeet ook niet dat de techniek vrij oud is

maar inderdaad het is net wat je wil :)
Niet elke 5 is hetzelfde. Heb 3 Bitburg trainingen meegedaan met mijn R5.
De eerste keer alleen een benzine pomp laten sneuvelen. 2de keer inderdaad problemen gehad en de 3de keer ook alleen maar knallen.
Een andere rijder met een R5 GTT heeft net als ik bijna geen problemen gehad. Enige probleem was dat hij altijd de motorsteun overtrok. Dit had ook met een turbodruk van 1.5 bar te maken.
Het is misschien wel allemaal gevoeliger, maar om te zeggen dat ze stuk voor stuk kapot gaan en koelingsproblemen hebben... Nou nee.
Let daarbij wel op dat er gemiddeld 35% meer koppel uit wordt geperst. Dit is dus ongeveer bij elk R5 blok. Wat zeker weten niet het geval is bij het doorsnee F7 blok.

Beetje kromme vergelijking opeens 8)
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

nou, 10 augustus ga ik weer knallen op het TT-circuit :p 2 trainingen en 2 wedstrijden.

gisteren de koeling nog weer iets verbeterd, oliekoeler verplaatst en luchtgeleidingsplaten gemaakt.
Vanavond de luchthappers voor de remmen nog even aan de voorbumper monteren en een beugel over de accu en dan is de auto er in ieder geval klaar voor, nu ik nog :lol:
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Michel S. schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:praat maar eens met mensen die in de gtt geraced hebben
allemaal hetzelfde verhaal
leuk om te rijden, maar zeer veel en snel stuk
stuk voor stuk koelingsproblemen op het circuit
klappende koelslangen enz enz enz
ze zijn gewoon gevoeliger dan een 16v blok
een nieuw rs blok zou wel kunnen inderdaad
vergeet ook niet dat de techniek vrij oud is

maar inderdaad het is net wat je wil :)
Niet elke 5 is hetzelfde. Heb 3 Bitburg trainingen meegedaan met mijn R5.
De eerste keer alleen een benzine pomp laten sneuvelen. 2de keer inderdaad problemen gehad en de 3de keer ook alleen maar knallen.
Een andere rijder met een R5 GTT heeft net als ik bijna geen problemen gehad. Enige probleem was dat hij altijd de motorsteun overtrok. Dit had ook met een turbodruk van 1.5 bar te maken.
Het is misschien wel allemaal gevoeliger, maar om te zeggen dat ze stuk voor stuk kapot gaan en koelingsproblemen hebben... Nou nee.
Let daarbij wel op dat er gemiddeld 35% meer koppel uit wordt geperst. Dit is dus ongeveer bij elk R5 blok. Wat zeker weten niet het geval is bij het doorsnee F7 blok.

Beetje kromme vergelijking opeens 8)
wat is een kromme vergelijking?
een turbo en non turbo, ja dat is geen vergelijk, dus vandaar het is net wat je wil.
weet wel dat een nonturbo bedrijfszekerder is dan een turbo.
het blijft een 1400 waar je veel uitperst, dat is nu eenmaal gevoeliger.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Luco/Alpine-racer schreef:
Michel S. schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:praat maar eens met mensen die in de gtt geraced hebben
allemaal hetzelfde verhaal
leuk om te rijden, maar zeer veel en snel stuk
stuk voor stuk koelingsproblemen op het circuit
klappende koelslangen enz enz enz
ze zijn gewoon gevoeliger dan een 16v blok
een nieuw rs blok zou wel kunnen inderdaad
vergeet ook niet dat de techniek vrij oud is

maar inderdaad het is net wat je wil :)
Niet elke 5 is hetzelfde. Heb 3 Bitburg trainingen meegedaan met mijn R5.
De eerste keer alleen een benzine pomp laten sneuvelen. 2de keer inderdaad problemen gehad en de 3de keer ook alleen maar knallen.
Een andere rijder met een R5 GTT heeft net als ik bijna geen problemen gehad. Enige probleem was dat hij altijd de motorsteun overtrok. Dit had ook met een turbodruk van 1.5 bar te maken.
Het is misschien wel allemaal gevoeliger, maar om te zeggen dat ze stuk voor stuk kapot gaan en koelingsproblemen hebben... Nou nee.
Let daarbij wel op dat er gemiddeld 35% meer koppel uit wordt geperst. Dit is dus ongeveer bij elk R5 blok. Wat zeker weten niet het geval is bij het doorsnee F7 blok.

Beetje kromme vergelijking opeens 8)
wat is een kromme vergelijking?
een turbo en non turbo, ja dat is geen vergelijk, dus vandaar het is net wat je wil.
weet wel dat een nonturbo bedrijfszekerder is dan een turbo.
het blijft een 1400 waar je veel uitperst, dat is nu eenmaal gevoeliger.
Waar gaat het dan nog over? :~
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

betrouwbaarheid :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Luco/Alpine-racer schreef:betrouwbaarheid :)
Ja maar het blijft geen vergelijk toch? Een oude Cleon turbo motor met een veel nieuwere multikleps motor; dat bedoelde ik :)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

daarom snap ik ook niet dat ze perse met een gtt op het circuit willen rossen :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:daarom snap ik ook niet dat ze perse met een gtt op het circuit willen rossen :lol: :lol: :lol: :lol:
JIJ SNAPT WEL MEER NIET :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ben blond he :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

grijs toch? :lol: :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Paul1916v schreef:grijs toch? :lol: :p
jij was toch moe
naar bed dan :p :p (S)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Vergelijk wat ik wilde stellen was niet oude motor versus nieuwe. Of non turbo tegen turbo.
Het is gewoon een feit dat een turbo/compressor motor procentueel meer kans heeft om kapot te lopen dan een standard ongeblazen model. Dit puur om het feit minder onderdelen wat kapot kunnen gaan.

Maar gewoon het vergelijk tussen motor en motor.
Bij een 5 rijdt iedereen op 1 bar en hoger. Ben nog niemand tegen gekomen op het circuit of rally wat niet met hoge druk rijdt. Dus die zitten gemiddeld op +200nm. Dus een koppel winst tussen de 25 en de 35 procent is gewoon een feit
Bij de ongeblazen blokken wordt er in het algemeen niet zoveel vermogen/koppel extra uitgehaald.(uitzonderingen daargelaten). Maar het gaat om de gemiddelde rijder.
Dus dan kom je tot de conclusie dat autos welke rijden met 30% meer koppel meer problemen geven dan autos waar net 8% meer wordt uitgehaald.
Vandaar dat ik het een kromme vergelijking vond..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:praat maar eens met mensen die in de gtt geraced hebben
allemaal hetzelfde verhaal
leuk om te rijden, maar zeer veel en snel stuk
stuk voor stuk koelingsproblemen op het circuit
klappende koelslangen enz enz enz
ze zijn gewoon gevoeliger dan een 16v blok
een nieuw rs blok zou wel kunnen inderdaad


maar inderdaad het is net wat je wil :)
Dan doe je in mijn ogen wat fout. Heb meer problemen met die 16 klappers gehad dan ik ook met al de turbotjes bijelkaar heb gehad. Zal vast incidenteel zijn maargoed, alles kan stuk. Wellicht gaan er meer turboblokjes stuk aangezien er ook minder 5jes voorzien zijn van een andere motor ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gesloten