Helaas is gister de distributieriem geknapt van een Clio I 1.8 16v.
We zijn al bezig met demontage van het eea.
Maar wat is de te verwachten schade?
Kleppen krom? (waarschijnlijk wel denk ik)
Is het op te lossen met nieuwe kleppen of kan je gelijk beter een andere kop erop zetten?
Zijn er verder verschillen tussen de bouwjaren van de blokken?
Bij een ander merk waar ik wat vaker aan sleutel zijn hebben de tandwielen soms vierkanten of ronde tandjes op de riem. En is de kop een halve cm hoger dan de ander. De tandwielen moet je opletten(kan je onderling wel verwisselen) en voor de hogere kop heb je iets langere bouten nodig.
Prijstechnisch:
Wat kost een set nieuwe kleppen? Heb je nog meer parts nodig als je de kleppen gaat vervangen?
Wat kost een complete distributie set?
Wat kost een koppakking?
Waar kan ik deze onderdelen voordelig halen? Omgeving Den Haag/Zoetermeer/Rotterdam.
Heb ik nog meer onderdelen nodig?
Clio 16V Distributieriem geknapt
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
verwacht ook maar gedeukte zuigers
dit is echt klote zeg
wat is de oorzaak van het knappen? te laat met vervangen, koelvloeistoflekkage op je riem (via de pomp) of een vastgelopen spanrol?


wat is de oorzaak van het knappen? te laat met vervangen, koelvloeistoflekkage op je riem (via de pomp) of een vastgelopen spanrol?
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
k hbe nog n nette kop 

Riem zat nog een kleine 10dkm van de termijn af voor vervanging.
Er zit wel de nodige oliesmeer bij de wanden naast de disriem.
Maar ik heb naast het breekpunt de disriem nog wel wat kleine scheurtjes gezien. Dus denk dat de riem het gewoon gehad had...
@Riël
Doe mij is een pm met de staat en prijs als je wil?
Er zit wel de nodige oliesmeer bij de wanden naast de disriem.
Maar ik heb naast het breekpunt de disriem nog wel wat kleine scheurtjes gezien. Dus denk dat de riem het gewoon gehad had...
@Riël
Doe mij is een pm met de staat en prijs als je wil?
Zo te zien zijn er zeker 2 kleppen krom.
De andere 14 lijken nog netjes af te sluiten.
[img]http://img455.imageshack.us/img455/5819/img16934ig.jpg[/img]
[img]http://img518.imageshack.us/img518/8027/img16951ds.jpg[/img]
[img]http://img455.imageshack.us/img455/8936/img16967ls.jpg[/img]
De andere 14 lijken nog netjes af te sluiten.
[img]http://img455.imageshack.us/img455/5819/img16934ig.jpg[/img]
[img]http://img518.imageshack.us/img518/8027/img16951ds.jpg[/img]
[img]http://img455.imageshack.us/img455/8936/img16967ls.jpg[/img]
Ik zou nog eens heel goed kijken naar de rest van de kleppen. Kop ff recht leggen, en per cilinder even kleppen dicht zetten en dan wat vloeistof erop spuiten (remmenreiniger of WD40 ofzo) Als het niet wegloopt heb je mazzel, en sluiten ze dus nog af.
Zie ik dat fout of ik die 2 ruige loopsporen in je mee rechter cilinderbus.
Als je echt wilt weten of je kleppen krom zijn, Demonteer ze allemaal en zet ze in de boormachine. Kijk of ze slingeren. Want ik zag op het oog maar 6kleppen, Maar nadat ik ze teste in de boormachine zag ik echt nog 4 extra slingeren.
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Motor%20 ... %20512.jpg[/img]
Als je echt wilt weten of je kleppen krom zijn, Demonteer ze allemaal en zet ze in de boormachine. Kijk of ze slingeren. Want ik zag op het oog maar 6kleppen, Maar nadat ik ze teste in de boormachine zag ik echt nog 4 extra slingeren.
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Motor%20 ... %20512.jpg[/img]
De andere kop zit er inmiddels op.
De distributieriem staat op tijd.
Maar hoe moet je de spanrol op de juiste spanning vast zetten?
Waar moeten we hierbij op letten?
[img]http://img73.imageshack.us/img73/1564/img1779b5ns.jpg[/img]
@TMC16v
Dat was waarschijnlijk wat spiegeling of viezigheid.
De distributieriem staat op tijd.
Maar hoe moet je de spanrol op de juiste spanning vast zetten?
Waar moeten we hierbij op letten?
[img]http://img73.imageshack.us/img73/1564/img1779b5ns.jpg[/img]
@TMC16v
Dat was waarschijnlijk wat spiegeling of viezigheid.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
ff in de vraagbaak gekeken voor de Clio ph1 F7P:
Drijfstanglagerkapmoeren 45-50 (4,5-5,0)
Hoofdlagerkappen 60-65 (6,0-6,5)
Hulpasriemwiel 50-55 (5,0-5,5)
Krukaspoelie 90 (9,0)
Krukasriemwiel 90-100 (9,0-10,0)
Lambda-sonde 27-34 (2,7-3,4)
Motorsteunen 40 (4,0)
Nokkenasriemwiel 50-55 (5,0-5,5)
Nokkenaslagerkappen:
M8 25 (2,5)
M6 10 (1,0)
Oliepomp:
M6 10 (1,0)
M8 20-25 (2,0-2,5)
Spanrol 48 (4,8 )
dus aandraaien met 48 Nm, als ik het goed begrijp
Drijfstanglagerkapmoeren 45-50 (4,5-5,0)
Hoofdlagerkappen 60-65 (6,0-6,5)
Hulpasriemwiel 50-55 (5,0-5,5)
Krukaspoelie 90 (9,0)
Krukasriemwiel 90-100 (9,0-10,0)
Lambda-sonde 27-34 (2,7-3,4)
Motorsteunen 40 (4,0)
Nokkenasriemwiel 50-55 (5,0-5,5)
Nokkenaslagerkappen:
M8 25 (2,5)
M6 10 (1,0)
Oliepomp:
M6 10 (1,0)
M8 20-25 (2,0-2,5)
Spanrol 48 (4,8 )
dus aandraaien met 48 Nm, als ik het goed begrijp

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
'de riem op spanning zetten' kom ik tegen in de vraagbaak, en een aandraaimoment van de spanrol.
1e kan ik er ook wel bij zetten natuurlijk
1e kan ik er ook wel bij zetten natuurlijk

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
hierbij:
plaatjes zijn alleen vanuit dat programma aan te klikken (en zijn gelijk aan de plaatjes in het boek)Renault Clio benzine- en dieselmodellen 1991-1993 2. Benzinemotoren 2.5.2 Distributieriem vervangen (1.8 DOHC)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Krukaspoelie 90 (9,0)
Spanrol 48 (4,8 )
Speciaal gereedschap Renault
Blokkeerpen voor vliegwiel Mot.861 (8 mm zie figuur 2.66)
Uitbouwen
- Maak de massakabel los van de accu.
- Verwijder de V-snaar van de dynamo/waterpomp.
- Verwijder de krukaspoelie.
- Verwijder het distributiedeksel.
- Draai de krukas tot de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressie staat. Let op! De merktekens op de twee nokkenasriemwielen en het krukasriemwiel moeten tegenover de corresponderende merktekens "op 12 uur" op het huis staan, zie figuur 2.80.
Figuur 2.80: Merktekens van de distributie (DOHC)
A Montagerichting
B Spanbout (tijdelijk); lengte 45 mm, diameter 6 mm
- Blokkeer het vliegwiel met behulp van het speciaal gereedschap in de boring opzij van het vliegwiel (zie ook figuur 2.66).
- Draai de blokkering van de spanrol los en druk de spanrol zover mogelijk naar rechts; zet deze vast als de spanning van de distributieriem af is.
- Merk, als de oude distributieriem weer wordt gebruikt, de draairichting en de merktekens van de distributieriem (linksom) met een krijt.
- Verwijder de distributieriem.
Inbouwen
- Breng de distributieriem in de juiste richting aan (zie A in figuur 2.80) en let op de merktekens en dat de blokkeerpen voor het vliegwiel is aangebracht.
- Draai de spanrol los en breng deze op voorspanning met een tijdelijk aangebrachte bout (zie B in figuur 2.80); zet de spanrol in deze positie vast.
- Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel.
- Draai de krukas tweemaal rond; plaats de BDP-pen en controleer opnieuw de stand van de merktekens.
- Verwijder de BDP-pen.
- Meet de distributieriemspanning; bij een indrukking met een kracht van 10 N (1,0 kgf) tussen het oliepompriemwiel en de spanrol (C) moet de doorbuiging tussen de beide nokkenasriemwielen (F ) 3 ± 0,5 mm bedragen (zie figuur 2.81).
Bouw de overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen in. Zie paragraaf 16.2.2 voor de diverse aandrijfriemspanningen.
Figuur 2.81: Distributieriemspanning controleren DOHC-motor (zie tekst)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
In feite van achterop het blok, waar de kap normaal zit, zo tegen de spanrolbeugel aan. Draai je dus vanachter erin.
nee,
van achteruit naar voren, dus als de distributiekap er nog op zou zitten dwars door de zijkant van de kap heen
van achteruit naar voren, dus als de distributiekap er nog op zou zitten dwars door de zijkant van de kap heen
Achterop de distributiekap zit een gat waar een M6 boutje in kan. Je draait daar dus een redelijk lang M6 boutje in, netzolang tot deze tegen het lipje van de spanner duwt. Nu kan je de spanning heel nauwkeurig afstellen, en dat doe je als volgt:
Tussen de spanrol en het oliepomptandiwl moet je de riem met duim en wijsvinger met enige moeite 45 graden kunnen kantelen. Als dat zo is draai je de krukas een paar keer rond en kijk je of het nog steeds zo is. Als de spanning nog steeds goed is zet je de spanner vast, en verwijder je weer het M6 boutje.
Let er wel op dat de je blokkeerpen van de krukas gebruikt, dan weet je zeker dat de timing goed is.
Succes
Tussen de spanrol en het oliepomptandiwl moet je de riem met duim en wijsvinger met enige moeite 45 graden kunnen kantelen. Als dat zo is draai je de krukas een paar keer rond en kijk je of het nog steeds zo is. Als de spanning nog steeds goed is zet je de spanner vast, en verwijder je weer het M6 boutje.
Let er wel op dat de je blokkeerpen van de krukas gebruikt, dan weet je zeker dat de timing goed is.
Succes
90 graden ???Bart V schreef:Achterop de distributiekap zit een gat waar een M6 boutje in kan. Je draait daar dus een redelijk lang M6 boutje in, netzolang tot deze tegen het lipje van de spanner duwt. Nu kan je de spanning heel nauwkeurig afstellen, en dat doe je als volgt:
Tussen de spanrol en het oliepomptandiwl moet je de riem met duim en wijsvinger met enige moeite 45 graden kunnen kantelen. Als dat zo is draai je de krukas een paar keer rond en kijk je of het nog steeds zo is. Als de spanning nog steeds goed is zet je de spanner vast, en verwijder je weer het M6 boutje.
Let er wel op dat de je blokkeerpen van de krukas gebruikt, dan weet je zeker dat de timing goed is.
Succes

Wat is t nu, mijn fingerspitzen zitten er ergens tussenin 
