Clio 16V Distributieriem geknapt

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
rreevvss
Berichten: 205
Lid geworden op: za 27 jul 2002 20:56
Locatie: Den Haag

Helaas is gister de distributieriem geknapt van een Clio I 1.8 16v.

We zijn al bezig met demontage van het eea.
Maar wat is de te verwachten schade?
Kleppen krom? (waarschijnlijk wel denk ik)

Is het op te lossen met nieuwe kleppen of kan je gelijk beter een andere kop erop zetten?

Zijn er verder verschillen tussen de bouwjaren van de blokken?
Bij een ander merk waar ik wat vaker aan sleutel zijn hebben de tandwielen soms vierkanten of ronde tandjes op de riem. En is de kop een halve cm hoger dan de ander. De tandwielen moet je opletten(kan je onderling wel verwisselen) en voor de hogere kop heb je iets langere bouten nodig.

Prijstechnisch:
Wat kost een set nieuwe kleppen? Heb je nog meer parts nodig als je de kleppen gaat vervangen?
Wat kost een complete distributie set?
Wat kost een koppakking?
Waar kan ik deze onderdelen voordelig halen? Omgeving Den Haag/Zoetermeer/Rotterdam.

Heb ik nog meer onderdelen nodig?
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

verwacht ook maar gedeukte zuigers :( dit is echt klote zeg (N)
wat is de oorzaak van het knappen? te laat met vervangen, koelvloeistoflekkage op je riem (via de pomp) of een vastgelopen spanrol?
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

zuigers kunnen er over 't algemeen wel tegen.
Wel moet je opletten of de klepgeleiders geen tik hebben gehad, door de kromme kleppen.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

k hbe nog n nette kop :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Riël schreef:k hbe nog n nette kop :)
Daar zijn de meningen over verdeeld 8)
rev it like a rental
rreevvss
Berichten: 205
Lid geworden op: za 27 jul 2002 20:56
Locatie: Den Haag

Riem zat nog een kleine 10dkm van de termijn af voor vervanging.
Er zit wel de nodige oliesmeer bij de wanden naast de disriem.

Maar ik heb naast het breekpunt de disriem nog wel wat kleine scheurtjes gezien. Dus denk dat de riem het gewoon gehad had...



@Riël
Doe mij is een pm met de staat en prijs als je wil?
Gast

Menno schreef:
Riël schreef:k hbe nog n nette kop :)
Daar zijn de meningen over verdeeld 8)
:lol:
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

en ...
zijn jullie al achter wat de schade was..?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ik heb het ook gehad bij een blok,

Schade was 10 kromme kleppen. en 1 klepgeleider.
Dus een gescheurde kop gekocht en 10 kleppen opnieuw ingeschuud en klepgeleider laten monteren.
rreevvss
Berichten: 205
Lid geworden op: za 27 jul 2002 20:56
Locatie: Den Haag

Zo te zien zijn er zeker 2 kleppen krom.
De andere 14 lijken nog netjes af te sluiten.

[img]http://img455.imageshack.us/img455/5819/img16934ig.jpg[/img]
[img]http://img518.imageshack.us/img518/8027/img16951ds.jpg[/img]
[img]http://img455.imageshack.us/img455/8936/img16967ls.jpg[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zou nog eens heel goed kijken naar de rest van de kleppen. Kop ff recht leggen, en per cilinder even kleppen dicht zetten en dan wat vloeistof erop spuiten (remmenreiniger of WD40 ofzo) Als het niet wegloopt heb je mazzel, en sluiten ze dus nog af.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Zie ik dat fout of ik die 2 ruige loopsporen in je mee rechter cilinderbus.

Als je echt wilt weten of je kleppen krom zijn, Demonteer ze allemaal en zet ze in de boormachine. Kijk of ze slingeren. Want ik zag op het oog maar 6kleppen, Maar nadat ik ze teste in de boormachine zag ik echt nog 4 extra slingeren.

[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Motor%20 ... %20512.jpg[/img]
rreevvss
Berichten: 205
Lid geworden op: za 27 jul 2002 20:56
Locatie: Den Haag

De andere kop zit er inmiddels op.
De distributieriem staat op tijd.
Maar hoe moet je de spanrol op de juiste spanning vast zetten?
Waar moeten we hierbij op letten?

[img]http://img73.imageshack.us/img73/1564/img1779b5ns.jpg[/img]


@TMC16v
Dat was waarschijnlijk wat spiegeling of viezigheid.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

ff in de vraagbaak gekeken voor de Clio ph1 F7P:


Drijfstanglagerkapmoeren 45-50 (4,5-5,0)
Hoofdlagerkappen 60-65 (6,0-6,5)
Hulpasriemwiel 50-55 (5,0-5,5)
Krukaspoelie 90 (9,0)
Krukasriemwiel 90-100 (9,0-10,0)
Lambda-sonde 27-34 (2,7-3,4)
Motorsteunen 40 (4,0)
Nokkenasriemwiel 50-55 (5,0-5,5)
Nokkenaslagerkappen:
M8 25 (2,5)
M6 10 (1,0)
Oliepomp:
M6 10 (1,0)
M8 20-25 (2,0-2,5)
Spanrol 48 (4,8 )

dus aandraaien met 48 Nm, als ik het goed begrijp 8)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

aandraaien en op spanning zetten lijkt me niet hetzelfde
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

'de riem op spanning zetten' kom ik tegen in de vraagbaak, en een aandraaimoment van de spanrol.

1e kan ik er ook wel bij zetten natuurlijk :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

hierbij:
Renault Clio benzine- en dieselmodellen 1991-1993 2. Benzinemotoren 2.5.2 Distributieriem vervangen (1.8 DOHC)


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Krukaspoelie 90 (9,0)
Spanrol 48 (4,8 )


Speciaal gereedschap Renault
Blokkeerpen voor vliegwiel Mot.861 (8 mm zie figuur 2.66)

Uitbouwen


- Maak de massakabel los van de accu.
- Verwijder de V-snaar van de dynamo/waterpomp.
- Verwijder de krukaspoelie.
- Verwijder het distributiedeksel.
- Draai de krukas tot de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressie staat. Let op! De merktekens op de twee nokkenasriemwielen en het krukasriemwiel moeten tegenover de corresponderende merktekens "op 12 uur" op het huis staan, zie figuur 2.80.


Figuur 2.80: Merktekens van de distributie (DOHC)



A Montagerichting
B Spanbout (tijdelijk); lengte 45 mm, diameter 6 mm




- Blokkeer het vliegwiel met behulp van het speciaal gereedschap in de boring opzij van het vliegwiel (zie ook figuur 2.66).
- Draai de blokkering van de spanrol los en druk de spanrol zover mogelijk naar rechts; zet deze vast als de spanning van de distributieriem af is.
- Merk, als de oude distributieriem weer wordt gebruikt, de draairichting en de merktekens van de distributieriem (linksom) met een krijt.
- Verwijder de distributieriem.


Inbouwen


- Breng de distributieriem in de juiste richting aan (zie A in figuur 2.80) en let op de merktekens en dat de blokkeerpen voor het vliegwiel is aangebracht.
- Draai de spanrol los en breng deze op voorspanning met een tijdelijk aangebrachte bout (zie B in figuur 2.80); zet de spanrol in deze positie vast.
- Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel.
- Draai de krukas tweemaal rond; plaats de BDP-pen en controleer opnieuw de stand van de merktekens.
- Verwijder de BDP-pen.
- Meet de distributieriemspanning; bij een indrukking met een kracht van 10 N (1,0 kgf) tussen het oliepompriemwiel en de spanrol (C) moet de doorbuiging tussen de beide nokkenasriemwielen (F ) 3 ± 0,5 mm bedragen (zie figuur 2.81).

Bouw de overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen in. Zie paragraaf 16.2.2 voor de diverse aandrijfriemspanningen.

Figuur 2.81: Distributieriemspanning controleren DOHC-motor (zie tekst)
plaatjes zijn alleen vanuit dat programma aan te klikken (en zijn gelijk aan de plaatjes in het boek)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
KRiZ
Berichten: 5
Lid geworden op: do 2 dec 2004 17:10
Locatie: Heenvliet

Wat ik niet snap is hoe en waar je die spanbout nou moet plaatsen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In feite van achterop het blok, waar de kap normaal zit, zo tegen de spanrolbeugel aan. Draai je dus vanachter erin.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
rreevvss
Berichten: 205
Lid geworden op: za 27 jul 2002 20:56
Locatie: Den Haag

Daar waar dat steunhoekje zit op de spanrol?
Op die plek door de kop moet je een boutje draaien, zodat de spanrol gespannen wordt?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

nee,
van achteruit naar voren, dus als de distributiekap er nog op zou zitten dwars door de zijkant van de kap heen
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Achterop de distributiekap zit een gat waar een M6 boutje in kan. Je draait daar dus een redelijk lang M6 boutje in, netzolang tot deze tegen het lipje van de spanner duwt. Nu kan je de spanning heel nauwkeurig afstellen, en dat doe je als volgt:

Tussen de spanrol en het oliepomptandiwl moet je de riem met duim en wijsvinger met enige moeite 45 graden kunnen kantelen. Als dat zo is draai je de krukas een paar keer rond en kijk je of het nog steeds zo is. Als de spanning nog steeds goed is zet je de spanner vast, en verwijder je weer het M6 boutje.

Let er wel op dat de je blokkeerpen van de krukas gebruikt, dan weet je zeker dat de timing goed is.

Succes
KRiZ
Berichten: 5
Lid geworden op: do 2 dec 2004 17:10
Locatie: Heenvliet

Super, het is gelukt, bedankt!
Morgen maar eens kijken of ie wil starten :bang:
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Bart V schreef:Achterop de distributiekap zit een gat waar een M6 boutje in kan. Je draait daar dus een redelijk lang M6 boutje in, netzolang tot deze tegen het lipje van de spanner duwt. Nu kan je de spanning heel nauwkeurig afstellen, en dat doe je als volgt:

Tussen de spanrol en het oliepomptandiwl moet je de riem met duim en wijsvinger met enige moeite 45 graden kunnen kantelen. Als dat zo is draai je de krukas een paar keer rond en kijk je of het nog steeds zo is. Als de spanning nog steeds goed is zet je de spanner vast, en verwijder je weer het M6 boutje.

Let er wel op dat de je blokkeerpen van de krukas gebruikt, dan weet je zeker dat de timing goed is.

Succes
90 graden ??? :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat is t nu, mijn fingerspitzen zitten er ergens tussenin :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie