Nieuw Project: Renault 5 GT Turbo bj: 1987 ph1

Vertel hier alles over je project.
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Weer even een update met nieuwe foto's op renault5gtt.ruwebit.net :foto:

Afgelopen dagen de garage opgeruimd en dan vandaag....voor de tweede keer in 4 jaar de auto tot leven gekregen...
Ging wel vrij gemakkelijk; na de 2e keer de sleutel om gedraait te hebben ging ie gelijk aan de gang. :lol:
Na 10 minuten pruttelen kwam er wat smoke van de turbo af; vervolgens maar weer even afgezet. De auto op bokken gezet en vervolgens weer gestart. Dit keer geen rook meer van de turbo(zal 1e keer te weinig olie hebben gekregen?).
Op het dashboard slaat de oliedrukmeter vol uit en pruttelt vervolgens mee met de moter.
Na een half uurtje voorzichtig aan wat gas gegeven alles gaat goed.
Vervolgens maar weer uit gezet.
Het is leuk om hem even te horen, maar de grootste rotklus moet nog beginnen: de carroserie.
Alhoewel de dorpels al gelast zijn, vermoed ik dat er toch her en der nog wel roest zal zitten.
Bovendien heeft de auto rechtsvoor een tikkie gehad: spatscherm en bumper naar de knoppen.
Ik ga me de komende weken op de carroserie storten; dan laten spuiten(wit).
Hierna ga ik de moter eruit halen en technisch alles nalopen.
Ik denk dat ik hem helaas niet origineel kan gaan houden(kom gewoonweg niet aan de juiste spullen(met name de plastics).
Nieuwe foto's op http://www.ruwebit.net (linkerkant 'Renault5GTT'). :foto:

Serieuze tips zijn altijd welkom...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tip.. ga voor het spuiten het motorblok er uit halen!

als je toch opzoek gaat naar roest moet je het motor compartiment zeker niet overslaan.. en je kunt hem gelijk mee spuiten
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

catrinus schreef:Het is te merken dat hij nooit met een bosch gereden heeft. En wat heb je liever: Een bling dump-valve die om het jaar nieuwe membramen of ringen moet hebben of een dump-valve die vrolijk 3 ton mee gaat en er iets minder uit ziet maar top werkt.
ben ik het niet mee eens! heb een forge dv, met een keflar (volgens mij) membraam erin, die niet scheurt. Dus die DV gaat van mij wel makkelijk 3 ton mee, alleen de motor niet denk ik :D
Heerlijk weer een franse auto
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maar die forge is ook 3x zo duur :)

En wat abel zegt is waar. Haal 't blokje er effe uit.

Subframe los en hoppa.
Kim [meganerat]
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 3 jun 2005 16:41
Locatie: There where my car is.

je spuit hem toch wel het orginele gebroken wit hoop ik!!!!!! want echt wit is ECHT lelijk. Maar ja dat is mijn mening :wink: Succes verder met de klus. :foto:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

meganerat schreef:je spuit hem toch wel het orginele gebroken wit hoop ik!!!!!! want echt wit is ECHT lelijk. Maar ja dat is mijn mening :wink: Succes verder met de klus. :foto:

Kon je je tekst niet gewoon in witte leters tikken,i.p.v. dit iri rood :p
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Dumpvalve is bestelt bij Brezan: Bosch!
Dit omdat ik m'n geld nog even voor andere zaken wil aanwenden; dus voorlopig doe ik het wel met Bosch; later zie ik wel.

Idd wil ik de originele kleur (gebroken) wit er op laten spuiten;
volgens mij is dit "Wit 348"?
Om de auto origineel te houden, had ik nog voor- & achterbumper +gril nodig, maar daar lukt het me niet de hand op leggen, dus ga ik ze maar reparen en mee laten spuiten.

Ondertussen zoek ik nog plaatwerk: spatbord rechtsvoor; iemand?
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

DoubleJ schreef:
http://run.to/5 (kies 'Renault 5 Club') :D
Nog een Renault 5 club? Of is deze alleen voor de GT Turbo?

Er is namelijk al:
http://www.renault5.org

Je kleur kan inderdaad 348(Pandawit) zijn, dat is die van mij ook.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Chris schreef:
DoubleJ schreef:
http://run.to/5 (kies 'Renault 5 Club') :D
Nog een Renault 5 club? Of is deze alleen voor de GT Turbo?

Er is namelijk al:
http://www.clubcinq.nl

Je kleur kan inderdaad 348(Pandawit) zijn, dat is die van mij ook.
:wink:
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

DoubleJ schreef: Ondertussen zoek ik nog plaatwerk: spatbord rechtsvoor; iemand?
Hier kan je ze bestellen, zijn niet duur:
http://www.auto-onderdelen.com/
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Heb even via de link gekeken, maar er staat expleciet bij 'Niet voor Turbo'; wat moet ik hiermee(is t'ie nu wel of niet geschikt voor de mijne)?
Ik zie dat ze ook witte knipperlichten aanbieden; is dat wat(ze lijken niet echt wit?)?

Bvd
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

witte knippers heb ik ook nog wel voor je :wink:

pm maar bij intresse :)
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

PM
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

waar dan? :wink:
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Foutje....subject vergeten -> nog een keer....
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

DoubleJ schreef:Heb even via de link gekeken, maar er staat expleciet bij 'Niet voor Turbo'; wat moet ik hiermee(is t'ie nu wel of niet geschikt voor de mijne)?
Ik zie dat ze ook witte knipperlichten aanbieden; is dat wat(ze lijken niet echt wit?)?

Bvd
Jawel zijn de echte witte, ik heb de mijne daar ook gekocht. Check mijn projectttopic maar voor de foto's.

Maar die schermen zullen wel uit het assortiment zijn, want ik heb de mijne daar gekocht, gaten zaten er dus al in. Nu staat er duidelijk dat het niet voor de turbo is, niet bestellen lijkt me.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

5 gt turbo spatbord rv is bestelnr. 7751625846 en kost ongeveer 65 euro.
lv is 845
Laatst gewijzigd door pierre op vr 22 jul 2005 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

hmmm, dan schuim ik toch eerst even de slopers af... 70 euro voor 1 spatbord; ik heb ze eraf gehaald en de ander is ook rot; moet er nu dus 2 hebben...

Vandaag aan de achterkant de remmerij losgehaald en nagekeken.
1 remleiding is zeker rot(bij het losdraaien brak t'ie al af); moet een nieuwe op.
Ik ga alles loshalen(incl achteras); Tja kost centjes, maar ach t'is een leuke hobby...

Ik heb nu ook even goed kunnen kijken naar de roestplekken en die vallen me allerzins mee: linksachter is er nog cq 20 cm dorpel waar ik doorheen prik(rest was al gelast), onderkant van het linkerportier prik ik doorheen(ander portier? of valt hier nog iets mee te doen?), binnenkant achterklep onder bij het raamrubber(weet nog niet wat ik er mee ga doen, wellicht een andere goede op de kop tikken), onder voorruit(bekende plek). Voor de rest zijn er nog wel her en der plekjes, maar dit is oppervlakte-roest.
Kokerbalken zijn nog keihard(mazzel).
De enige plekken waar ik nog niet heb gekeken: achter het dashboard en onder de bekleding bij de stoelen.

Ik zal dit weekend nog even een foto-update doen op: renault5gtt.ruwebit.net

Voorlopig ga ik eerst bezig met alles te restaureren/reviseren aan de achterkant. Vervolgens motor eruit en de voorkant aanpakken.
Dan aan de gang: schuren/strak (laten) maken en laten spuiten.

Vraagje: dit is m'n eerste benzine-auto met turbo. Nu laat ik tegenwoordig elke week de motor even een tijdje draaien, maar ik zie de turbodruk niet oplopen. Als ik voorzichtig gas geef(nu 1 x gedaan) en naar de 3000 toeren ga(onbelast, staat op bokken), dan gaat de turbodrukmeter heel iets omhoog, maar zakt snel weer terug naar 0. Ook komt er dan wat rook/damp van m'n turbo.
Betekent dit dat ie gaar is? Wanneer gaat ie druk opbouwen en hoe snel gaat dat?

Bvd voor jullie reacties. (Y)

DJ
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Spatborden gewoon bestellen bij Intercarparts.nl daar heb ik ze ook vandaan waren 38,- per stuk met gaten om je verbreders te monteren.

Als je geluk heb net als ik dan zijn de imitatie versies uitverkocht en krijg je 2 orginele renault schermen
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

DoubleJ schreef:Heb even via de link gekeken, maar er staat expleciet bij 'Niet voor Turbo'; wat moet ik hiermee(is t'ie nu wel of niet geschikt voor de mijne)?
Lex, ik zie bij Intercarparts.nl exact dezelfde lijst terugkomen; ook met 'Niet voor Turbo'.
Ik heb vandaag nog even geinformeerd bij Brezan: die kon ook alleen de standaard Super 5 spatborden leveren voor 37 Euro ps(nog zonder clubkorting); ze zeiden dat ik dan zelf even de gaatjes voor de verbreders moest boren; ik heb de neiging ze niet te geloven: de normale uitvoeringen van de super 5 hebben z'on plastic rand die de gehele onderzijde bedekt(langs de portieren naar achteren).

Als ik op de sloop niks kan vinden in een goede staat, zal het waarschijnlijk meneer Reno worden?
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Misschien dat ze ze dan niet meer verkopen. Je kan ook gewoon bij een schadebedrijf informeren. Vragen of je los onderdelen kan kopen zij doen veel met imi-onderdelen
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

thnx (Y)
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

DoubleJ schreef: Als ik op de sloop niks kan vinden in een goede staat, zal het waarschijnlijk meneer Reno worden?
hehe, er is niks op de sloop joh, eindhoven, helmond, rooi, best, boxtel...ben er allemaal geweest. Je vind een enkele 5 turbo, maar die zijn volledig gestript...zoiezo die voorschermen van degene die je op de sloop staan zijn er waarschijnlijk nog slechter aan toe. Ik zou nieuwe kopen als ik jou was.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Als je nu niets kan vinden doe maar ff PMen .....ik heb vast wel iets liggen.......
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

DoubleJ schreef: Vraagje: dit is m'n eerste benzine-auto met turbo. Nu laat ik tegenwoordig elke week de motor even een tijdje draaien, maar ik zie de turbodruk niet oplopen. Als ik voorzichtig gas geef(nu 1 x gedaan) en naar de 3000 toeren ga(onbelast, staat op bokken), dan gaat de turbodrukmeter heel iets omhoog, maar zakt snel weer terug naar 0. Ook komt er dan wat rook/damp van m'n turbo.
Betekent dit dat ie gaar is? Wanneer gaat ie druk opbouwen en hoe snel gaat dat?

Bvd voor jullie reacties. (Y)

DJ
Iemand nog antwoord op bovenstaande vraag?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

klopt helemaal,

pas als je de auto "belast", dus met de auto rijdt, gaat de turbodruk opgebouwd worden.
nu is er geen drukvulling nodig, en blijft de wastegate openstaan
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee. De wastegate is netjes dicht.

Er is gewoon te weinig uitlaatgas, te weinig 'druk' op de ketel :)

Rook is niet goed, maar lang stilstaan kan ook oorzaak zijn (beetje lekkage, olie in uitlaat etc etc) Dus eerst eens een stukje snelweg en dan verder kijken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

DoubleJ schreef:Hoi,

Bij het klussen aan mijn R5GTT-project, ben ik nu onder de moterkap beland.
Nu is de Renix ontsteking al netjes achter het schutbord geplaatst.
Op de Renix module staat echter 'RE243'.

Dit verbaasd mij, want ik lees op het forum alleen maar over de RE208 en RE209 op de R5GTT.

Als ik op het net zoek, vind ik nagenoeg niets mbt deze ontsteking en/of de specs.

Het enige nuttige aan informatie wat ik vind is de RE243 in combinatie met R25(Ontsteking van een Renault 25??)

Weet iemand iets over deze ontsteking, en wel/niet goed op mijn R5GTT?

Er zit overigens wel een pingelsensor aan.

Bvd.
Gr.
DoubleJ schreef:Onderstaand de info mbt vermoedelijk Renault 25:

R25TS/GTS, (B297) ,, 1995 cc, ,, 1984-92 , Engine Code J6R-706/7,

Ignition data

R25TS/GTS, (B297)
Ignition system type: 2El-ecu
Ignition coil make/type: Ren/-
Supply voltage: 9.5 - Volts without ballast resistor
Primary resistance: 0.4-0.8 Ohms
Secondary resistance: 2000-12000 Ohms
Distributor make/type: Ren/RE243
Contact breaker gap/air: n/a mm
Dwell angle: n/a Deg
Ignition Timing - unleaded: 6/700 Deg eng/rpm (without vacuum)
Ignition Timing - leaded: 10/700 Deg eng/rpm (without vacuum)
Timing mark location: n/a
No 1 plug location: Flywheel
Firing Order: 1-3-4-2
Spark plug make: Champion
Spark plug type: S297YC/SZ79YC
Electrode gap: 0.6 mm

Fuel System

R25TS/GTS, (B297)
Fuel type: L/U
Fuel pump type/pressure: Mech/0.17-0.27 bar
Engine idle speed: 70050 rpm
Fast idle speed: n/a rpm
CO level at idle speed: 1.50.5 Vol %

Engine Data

R25TS/GTS, (B297)
Valve clearance - inlet: 0.10-0.15 c mm (cold)
Valve clearance - exhaust: 0.20-0.25 c mm (cold)
Compression pressure: n/a bar
Oil pressure: 3.0/3000 bar/eng/rpm
Radiator pressure cap: n/a bar/type
Drive belt 1 - size: 9.5x1025 KDB102 mm/type
Drive belt 2 - size: 9.5x775 KDB775 mm/type

Electrical System

R25TS/GTS, (B297)
Alternator output: 61/3000 Amps/eng/rpm
Regulated output: 13.5-15.0 Volts
Battery: 01/12/55 V/Ah
Starter motor make/type: Lu/LRS460

Other data

R25TS/GTS, (B297)
Clutch operation type: Cable
Clutch adjustment: 2-3/Lever mm
Cambelt failure: Damage safe/damage
Cambelt Part Number: 7700717284
Tyre pressures: 2.0(28)f 2.2(31)r bar (psi)


Kan iemand mij vertellen of het hier idd om een Renault 25 gaat, en of de aangegeven ontsteking problemen kan geven op mijn R5GTT?
Motorisch loopt ie zonder probs, maar ben er nog niet mee op de weg geweest.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

verschil zit het hem in de electronica na het vacuum potje.. Een 25 is alleen v6Turbo en daar zit echt geen renix 209 ofzo in. de 208 en 208 zijn speciaal voor de GT Turbo vanwege de TURBO

Gewoon dat ding op marktplaats zetten en er een 208 of 209 in hangen
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Abel, ik ga op zoek naar een 209 met sensor, maar kun je uitleggen wat het verschil in electronica precies doet ivm de turbo?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De juiste verlating en vervroeging toepassen voor de gtturbo. Het is bij een gtt erg belangrijk dat de onsteking feilloos werkt, ivm motorschade. Dus echt een 208, 209 óf een 234 erop.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

hmmm, ben ik nou abuis: tussen 243 en 234? vanavond even checken.

De auto is van een renault-monteur geweest, dus
a) hij wist wat ie deed, of
b) hij had nog een ontsteking op de plank liggen en dacht 'och moe kunnen'.

Ik ga vanavond even checken of ik ernaast zit met het nummertje.
Overigens vindt ik op het forum ook niks terug over de RE234.
Hoe zit dat dan? Wat is daar het voordeel van?

Er is in ieder geval niets merkbaar/hoorbaar aan de moter; hij stottert niet en ploft ook niet. Daarbij moet ik wel vermelden er nog niet mee op de weg te zijn geweest.

to be continued...
Bedankt voor de reacties. (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

dat is gewoon de standaard ontsteking van de ph 1
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Helaas, het is toch de RE243 -> dus toch een andere ontsteking nodig :s
Maar ja, that's life; ik ga dan gelijk voor de RE209.

Thnx voor de reacties.
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

T'is alweer een tijdje geleden, maar er zit weer schot in...
Ben bezig geweest met het strippen, en kwam toch meer roest tegen dan me lief was. Na een rekensommetje gemaakt te hebben, besloten om 1) een andere koets te scoren of 2) de in onderdelen te verkopen en een betere terug te kopen :@ .

Met een beetje geluk, heb ik een goede koets gevonden!!! En hij is nog parelmoer ook :worship: .
Ben nu bezig het stripwerk af te maken, en alles over te bouwen.
Binnenkort volgen de nieuwe footoo's :foto: .
Plaats reactie