R9 Turbo op GAS/LPG !!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Hi Guys,

Ben lang op zoek geweest maar heb het toch uiteindelijk voorelkaar, en het werkt als een tierelier.

Ik zal hier ook een verslag uitbrengen wat er allemaal moest gebueren om de Turbo op gas te krijgen, en de aktuele kosten, maar dat is voor later.

Hieronder een paar foto's van de inbouw.

[img]http://www.trainzworld.com/upload/gasinbouw71.JPG[/img]
[img]http://www.trainzworld.com/upload/gasinbouw72.JPG[/img]
[img]http://www.trainzworld.com/upload/gasinbouw77.JPG[/img]
[img]http://www.trainzworld.com/upload/gasinbouw78.JPG[/img]
[img]http://www.trainzworld.com/upload/gasinbouw82.JPG[/img]

Als iemand meer info wil, stel gerust je vragen.


rob
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wil ik ook wil ik ook :D

Verdorie, ideaal voor op n 5je gtt zo :worship:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Okay dan, mooi dat ie werkt. (Y)

Dat flashlube is bij deze motoren helemaal niet nodig, imho. De setjes die ik d'r van ken gaan ook niet werken op een turbo-motor.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat heeft het totaal nu gekost, zonder dat flesje prut?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat de hell is dat flesje prut? :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

aan menno's commentaar te zien flashlube
en dan ga ik weer denken aan een extra smering doordat een gtt normaal nog lood moet hebben tegen extra slijtage van de klepzittingen
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is idd extra smering voor de kleppen, is zover ik weet wel bij elke lpg-installatie aan te bouwen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

aha..ok :)

maar neem aan dat dat dan alleen voor auto's met loodhoudende benzine is? Mijne heeft het niet namelijk..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Pimp :D

Misschien toch weer eens voor een 9 kijken :~
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja hoor het zal :D
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

wel cool zo'n bidon :D
Ik rijdt al 10 jr op gas maar ik heb er nog nooit van gehoord (S)
Ik denk dat je een15 tot 1800 euro lichter bent?.
Zit je nog wel financieel gezien een paar jaartjes aan je auto vast.Wel om de 10.000 klepjes stellen (is mij altijd voorgehouden)

Heb je een pica van je bekabeling? FF kijken hoe ze het weggewerkt hebben :)
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

15 18 is btje ruim genomen denk ik...

vectra uit 98 G3 inbouwen was 1550 incl alles :)
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Jap, dat flesje prut is een klepsmering systeem dat druppel gewijs de kleppen smeert en werkt via vacuum.:) En dus ook geen LOOD VERVANGER meer nodig!!!! sorry mr. WYNN'S.

Dus werkt ook op een turbo motor want die hebben ook VACUUM lol.

Dat flesje Prut heet Flash Lube en komt met een 1/2 liter vloeistof kost 85 pleuries. Inclusief inbouw.

De gehele inbouw inclusief alle materiaalen nodig heeft 1350.00 pleuries gekost let wel normale prijs voor de turbo versie zou rond de 1600 euries geweest zijn, maar omdat we bij Renault Tuning Club aangesloten zijn heb ik maar meteen een deal gemaakt voor iedereen die een instalatie wil minimaal 150 euries korting krijgt. Je moet alleen wel zeggen als je belt, dat je van Renault tuning club bent en dat de de speciale korting wil.

Het bedrijf is 'Holland Autotechniek' in Purmarend, te bereiken onder tel. nummer 0299-414103 vragen naar Willem of Gerard.

Maar ik ga er van uit dat ik ongeveer tussen de 80 en de 120 ueries per maand bespaar rekening houdend met extra wegen belasting voor de LPG.

BTW de auto weegt 819 kilo en is op gas 132 euries per 3 maanden.

Dus in een jaar heb ik hem er uit, houd ik de auto langer dan een jaar, verdien ik tussen de 80 en de 120 per maand ;).

Maar meer over de berekeningen in mijn op komende verslag met nog meer foto's.


rob :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

(Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geweldig. (Y) Maarre... hoe zit het met je vermogen ?? Hetzelfde of ietswat gedaald en rij je nog op de originele turbodruk of heb je deze ook verhoogd ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Hi Arie,

Ja en nog meer, ik bedoel dat VOOR de gas instalatie was de turbodruk opgeschroeved naar 0.9 bar.

Dit is nog steeds het zelfde maar na mijn gevoel heb ik ietsje MEER power.

Men zegt dat het komt doordat de bezine een oktaan gehalte heeft van 92-98 ligt er aan welke peut je er in stopt, maar de oktaan gehalte van GAS ligt op 120 dus denk ik dat DAT DE REDEN IS voor het ietsje MEER power gevoel.

Kan er nog niet veel over zeggen want ben hem eigenlijk vandaag voor het eerst aan het uitproberen geweest.


ROB
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

nog drie jaar is de gtt wegenbelastingvrij, leuke optie dan :D
vraag me alleen af of je het onder de kap krijgt bij een gtt :)
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:nog drie jaar is de gtt wegenbelastingvrij, leuke optie dan :D
vraag me alleen af of je het onder de kap krijgt bij een gtt :)
Ik denk dat het wel meevalt om het onder de kap van een GTT te krijgen, het enige wat boven de carb. uit steekt is de ventury die in de aanzuig buis geplaatst wordt waar dan weer de turbo inblaas slang weer op ge zet wordt en dat is denk ik maar een 10 mm of zo.

rob
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Montage verdamper ??? :wink: op de plaats van de krik maybe ???
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Arie van de Hoek schreef:Montage verdamper ??? :wink: op de plaats van de krik maybe ???
Arie,

Tuurlijk kan dat maar dan heb je zo een lange weg van de verdamper naar de ventury dat het weer LPI wordt, dus vloeibaar en dat is in deze installatie niet de bedoeling, het moet GAS zijn LOL.

[img]http://www.trainzworld.com/upload/gasinbouw71.JPG[/img]

Dus bouwen op het linker veerpoot huis aan de binnenkant, is ee super oplossingen lkkr dichtbij de Ventury.


rob
Laatst gewijzigd door cooknl op do 6 jul 2006 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dat gaat bij onze gt niet passen
daar zit de stuurbekrachtigingspomp :(

hoe werkt dat nu met gas?
Met bv te warm lopen enzo?
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:dat gaat bij onze gt niet passen
daar zit de stuurbekrachtigingspomp :(

hoe werkt dat nu met gas?
Met bv te warm lopen enzo?
Ik denk dat het wel kan ergens onder de kap, want die nieuwe Verdampers zijn de HELFT in diameter dan die van vroeger.

rob
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

hoe werkt de afstelling op gas
ivm te Arm lopen met verhoogde druk?
gas is zeker interessant, maar blokkie moet wel heel blijven (Y)
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:dat gaat bij onze gt niet passen

Met bv te warm lopen enzo?
Wel ik heb gister van Purmarent naar alphen gereden op de snelweg, en een kleine file gehad maar was geen probleem, de Aux fan kwam wel aan af en toe maar dat is niet abnormaal voor mijn R9 Turbo, die slaat zelfs aan als de auto wordt uyit gezet als ik hem parkeer.

Dus uiteindelijk in 32 -34 graden weer had ik gister echt GEEN problemen, de meter slaat ongeveer een halve wijser dikte verder uit naar de 3/4 temp merk teken maar dat is ook alles wat ik kan detekteren als verschil.

rob
Laatst gewijzigd door cooknl op do 6 jul 2006 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:hoe werkt de afstelling op gas
ivm te Arm lopen met verhoogde druk?
gas is zeker interessant, maar blokkie moet wel heel blijven (Y)
Het werkt op de ouderwetse manier met vapor gas ijectie, behalve dat de verdamper een equalizer slangetje heeft wat van het ene membraam naar de andere membraam gaat, dit is om de inkomende turbo druk die op het dikke membraam naar binnen komt, te equalizeren naar het membraam aan de andere kant van de SPECIALE TURBO verdamper.

rob
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Purmerend is het. :wink:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Arie van de Hoek schreef:Purmerend is het. :wink:
Jep helemaal goed gespelt Arie LOL

rob
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Menno schreef:Okay dan, mooi dat ie werkt. (Y)

Dat flashlube is bij deze motoren helemaal niet nodig, imho. De setjes die ik d'r van ken gaan ook niet werken op een turbo-motor.
Hey Menno hardstikke bedankt voor de telefonishe ondersteuning.

Betreffende Flash lube hoop ik dat je ongelijk hebt, want het wordt door de vacuum van de motor gestuurt.

rob
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

helemaal goed gedaan, met dat Laag Pingelig Goedje ;)

Heb het ook in mn r5at gebouwd. (>25 jaar ;) )

Maareh nu moet er voor het mooie natuurlijk waterinjectie in.
ongeveer 15volume % van je brandstof moet je er als water erbij doen.
Alleen boven 0.4 bar ofzo, het waterverbruik is hoogstens een paar liter per lpg tank.
Kan de turbodruk gelijk een tiende ofzo omhoog, en zijn je onderdeeltemperatuurtjes nog prima ok. (Y)

okee ik heb het ook nog niet, maar ben aant loeren over hoe en wat. een duur aquamist systeem kopen is de sport niet.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

cooknl schreef:
Betreffende Flash lube hoop ik dat je ongelijk hebt, want het wordt door de vacuum van de motor gestuurt.

rob
Zit daar nog ergens een terugslagklepje in dan? Anders probeer je ook met turbodruk die fles op te blazen. Dat lukt vaak best aardig ;)
rev it like a rental
cooknl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

yep,
zit een ball check valve in de uitgang aan de zijkant van de BIDON ;)

rob
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

gaaf zeg, toch maar eens kijken voor een bejaarde 11 turbo :P
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

gas mot je op koken ! :lol:
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Haas schreef:15 18 is btje ruim genomen denk ik...

vectra uit 98 G3 inbouwen was 1550 incl alles :)
Hmzz nu, dat scheelt behoorlijk wat voor garage je hebt en wat voor installatie.
Mijn tip is: bel even rond (dat scheelt behoorlijk) Maar ga wel naar een bedrijf die er ervaring mee heeft, dat bespaard je een hoop ellende.

gas mot je op koken !
Mijn garagehouder roept dat ook altijd, tot dat ik hem vertel dat gas (G3) al rendabel is vanaf 6000km pjr :D :D :D

Zijn redenatie is dat de kop van een renault op gas rond de 2ton aan een revisie toe is.
So what! met dat geld wat je verdient heb je zo je reparatie terug!
Laatst gewijzigd door ericon op vr 7 jul 2006 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Precies.
Bovendien valt dat wel mee, die 2 ton.
Heb er al diverse over de 3 ton gehad.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie