Williams Frank - Klussen aan de remmen...

Vertel hier alles over je project.
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Als een kat lawaai maakt, is 'ie vast nog niet dood. :lol:
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Heb het al gevonden in het topic van Mike16v. Ligt idd aan de dode kat.
Intussen de katvervanger van Rob gemonteerd, gaat weer goed :)
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Ik zit weer met een kromme schijf :(
Nadat ik de remmerij aan de voorzijde heb losgehaald blijkt dus dat de linker remzuiger blijft hangen. Hele zooitje loopt aan, remschijf koelt niet gelijkmatig af bij stilstaan en hops krom dus :( Jammer weer want ik had ze net ingeremd...

Nu wil ik dus die remklauw reviseren. Ik heb al een mooi setje gehaald bij de dealer met stofkapjes en dergelijke. Nu zit die cilinder dus muurvast. Hoe krijg ik die er uit zonder al te veel grof geweld en beschadigen van de cilinderwand?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Gewoon gemonteerd laten aan de remleiding, en dan op rempedaal trappen. Dan komt die cilinder er vanzelf wel uit.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

euh ze waren al los op moment van schrijven :p ik heb ze los thuis terwijl de auto bij m'n ouders staat :p
is er geen andere oplossing voor?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

lastig hoor als ze vastzitten
lucht erop
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

hehe mijn longinhoud is ook niet meer wat het geweest is :p
ik denk dat ik 'm ergens bij een revisiebedrijf ff er uit laat persen...zit nog steeds geen beweging in. :(
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik heb wel een compressor
of er weer ff opzetten de remleiding
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Zit hij nog helemaal in de klauw? Zo niet, dan kan je proberen met een lijmklem hem wat verder er in te draaien. Dan heb je er in ieder geval weer beweging in.

Wel zonde van je nieuwe schijf. :(
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Frank M schreef:hehe mijn longinhoud is ook niet meer wat het geweest is :p
ik denk dat ik 'm ergens bij een revisiebedrijf ff er uit laat persen...zit nog steeds geen beweging in. :(
euh, hoe wil je die dr uit persen? Erin persen gaat wel, maar eruit niet, tenzij dat je een gat aan de achterkant in je klauw boort.

Gewoon wat Bart zegt: ding weer aan je auto hangen, ontluchten, en met je pedaal de cilinder eruit persen. met het rempedaal ben je ERG sterk.
Hoe denk je dat een hydraulische pers werkt? :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, met je rempedaal trap je wel richting de 100bar, enige manier om er weer flink kracht op te zetten.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

M'n beide remzuigers voor blijven dus hangen. Dat wordt dus reviseren. Ik heb bij Renault al 2 setjes gehaald met nieuwe rubbers ed.
Als alles er dan toch af ligt wil ik gelijk de remslangen voor vervangen voor staalomvlochten exemplaren en de remvloeistof verversen.

Maar nu het volgende:
Maar hoe tap ik het hele remsysteem nou in één keer af? En moet dit vóór, of nadat de zuigers er voor uit zijn? (mij lijkt logisch vóór dat ik de zuigers er uit haal)
Als alles er uit is, reviseer ik de klauw en vervang ik de slangen, maar hoe vul ik bij en ontlucht ik?

Oftewel, wat is het juiste stappenplan om dit alles in één keer te doen?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

klauwen los halen
dan trappen totdat je zuigers eruit klappen
als je eerst de olie eruit haalt krijg je nooit je vastzittende zuigers eruit
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Oke, en hoe krijg ik alle vloeistof er uit?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dopje van reservoir losdraaien en nadat de zuigers er uit zijn doortrappen tot die leeg is
en achter ontluchtingsnippels losdraaien en trappen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en anders lucht erop als de zuigers eruit zijn
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Pas wel op dat je het pedaal niet verder doortrapt dan normaal. Dan wil de afdichting van de hoofdremcilinder er nog wel eens aangaan, de afdichting komt op een nooit gebruikt gedeelte en gaat lekken.

Verversen kan ook wel zonder alles eruit te laten lopen. Gewoon met een literfles remvloeistof flink wat vloeistof door de leidingen pompen, dan is het vanzelf ververst. Bespaart je ook mogelijke ontluchtingsproblemen, je pompt er geen lucht, maar vloeistof in. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

is wel makkelijker maar is dan niet 100% nieuwe vloeistof
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Martijn schreef:Pas wel op dat je het pedaal niet verder doortrapt dan normaal. Dan wil de afdichting van de hoofdremcilinder er nog wel eens aangaan, de afdichting komt op een nooit gebruikt gedeelte en gaat lekken.

Verversen kan ook wel zonder alles eruit te laten lopen. Gewoon met een literfles remvloeistof flink wat vloeistof door de leidingen pompen, dan is het vanzelf ververst. Bespaart je ook mogelijke ontluchtingsproblemen, je pompt er geen lucht, maar vloeistof in. :)
bestaand is dot 4. kan ik er ongestraft dot 5 bij knikkeren dan?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

waarom niet gewoon dot 4, is goedkoper, en verschil tussen dot 4 en dot 5 gah je echt niet merken. nieuwe dot 4 is ook gewoon goed. wat je wel gaat merken zijn de stalen remslangen, geeft een lekker hard pedaal
R5GTT. Drive it like you stole it
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

oke, dus dot 5 is niet nodig?
stalen remslangen komen ook er op :)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

zou ik zelf niet gebruiken, dot 4 gaat prima
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Dot 5 ga je alleen merken als je echt op de grens qua kooktemperatuur gaat zitten. Die ligt bij Dot 5 wat hoger. Het is ook hygroscopischer, dus moet je vaker verversen.

Ik heb het zelf wel in de Mégane zitten. Voor dat kleine prijsverschil, ben ik voor de hoogste specificaties gegaan. Ook met het oog op wat rondjes Ring.
Luco/Alpine-racer schreef:is wel makkelijker maar is dan niet 100% nieuwe vloeistof
Als je het potje eerst zo goed als leeg maakt, zal er maar een minimale hoeveelheid oude vloeistof overblijven.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

Stalen remslangen zijn ideaal , merk je idd zeer goed.
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Het schijnt wel dat het ontluchtingsnippel van de achterrem snel kan afbreken?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

idd (0) ervaring :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

Voor kan ie net zo vast zitten, bij mij iig :wink:
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Een toefje neverseeze of kopervet op het nippeltje en de volgende keer dat ie los moet klikt ie vrolijk los. (Y) Heb in de kelder ook 2 achterremklauwen liggen met verotte nippeltjes erin.
Stalen remslangen kosten de wereld niet maar remt wel wat strakker ja. Zet je ook even 2 stalen slangen op de achteras?
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Het is allemaal gelukt, de nippels zaten verder niet vast oid. De zuigers waren niet fris meer, maar nu remt het weer perfect :)

@Marco, waarom achter ook?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

das mooi frank (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

das wel mooi dat je de nippels gewoon los kan draaien, gebeurt niet zo vaak :) . idd waarom vanachter ook niet een paar andere slangen. meestal is dat toch ook een set van 4 slangen
R5GTT. Drive it like you stole it
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Frank M schreef:Het is allemaal gelukt, de nippels zaten verder niet vast oid. De zuigers waren niet fris meer, maar nu remt het weer perfect :)

@Marco, waarom achter ook?
Heeft anders niet zo heel veel nut he. :wink: Als je je zachte banden oppompt pomp je ze toch ook alle 4 op en niet alleen 1.
Heb je geen setje van 4 slangen? Bij mij in het doosje zaten gewoon 4 stuks toen. Goodridge was het dacht ik.
Je zult het wel merken hoor. Alleen heb je anders nog de pedaalspeling vanwege je "elastieken" achterremslangen.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Verschil is behoorlijk te merken. Ik vraag me ook af of de verrgelijking met 4 banden wel opgaat, aangezien de remkracht voornamelijk op de voorkant staat.
Ik had alleen een setje voor de voorzijde gekocht. Achter komt misschien nog...:) eerst rijden ;)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Die Frank. Achterremschijven nog in orde?
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

als ik er naast zit hoor ik het graag :)

schijven achter? ja hoor :)
Plaats reactie