Hij heeft dus niet mijn clio gekocht, maar ik ben helaas in staat om de clio wel te gaan verkopen. De auto rijdt nog steeds niet en staat nu nog steeds in Zwaag.
Ik had de clio weggebracht voor montage van een JC5-bak en het reviseren en monteren van een 2 liter Williams onderblok, met behoud van mijn cilinderkop. De is p/m 20.000 km geleden gereviseerd geweest en voorzien van Megane inlaatkleppen en 286 graden Catcams nokkenassen met een verstelbare nokkenassen en 16 nieuwe klepstoters. Het bedrijf wist dat dat in mijn auto zat en is akkoord gegaan met de klus.
Toen de boel gedemonteerd was, kwamen zij er achter dat ze de nokkenassen niet makkelijk konden afstellen, omdat er geen merktekens op de nokkenastandwielen stonden. Daarom heb ik het blok naar Heerhugowaard gebracht, waar zij zo de nokkenassen af konden stellen.
In Heerhugowaard bleek dat hij helemaal niet op tijd was gemonteerd. Ze zouden het op het oog op tijd zetten, maar bij de cilinder aan de kant van de distributie stond een klep al tegen de cilinder. In Heerhugowaard is het afgesteld en zij adviseerden om gelijk een compressiemeting te doen.
Tijdens het afstellen van de nokkenassen, zijn er een paar inbusboutjes stuk gedraaid (slap materiaal). Hierdoor heb ik ze door andere boutjes vervangen, met een iets diepere kop.
Het blok is toen in Zwaag weer in de auto gemonteerd. Bij het starten gaf hij een tik, dus zijn ze gestopt. Het blok is er weer uitgehaald om te gaan kiken wat er nu was. Ze konden het blok maar voor de helft ronddraaien en kwam niet meer in het gebied van de aangebrachte merktekens. Bleek dat de boutjes van de nokkenastandwielen tegen de binnenkant van de distributiekap te zijn gelopen, waardoor de timing niet meer klopte. Bij het monteren van de distributiekap is er niets opgevallen en ze hebben het blok niet rondgedraaid.
Hierop heeft Zwaag weer het blok op tijd gezet aan de hand van de door mij genomen foto's. Vervolgens hebben zij het blok weer ingebouwd en een compressiemeting gedaan. Hieruit bleek dat de compressie bij de cilinder aan de kant van de distributie niet goed was, dus weer het blok eruit....
Bleek dat de uitlaatklep krom was gegaan, dus die ook maar vervangen en alles weer in elkaar gezet. Vandaag kreeg ik dan het belletje dat alles was gemonteerd en dat er weer een tik in de motor zit.
Nu weten ze er in Zwaag even geen raad meer mee en ze hebben mij voorgesteld om een standaard kop te monteren met standaard nokkenassen. Het lukt ze namelijk niet om deze kop te monteren die hiervoor gewoon goed was.
Al met al lekker beroerd, want na een paar maanden kan ik dus nog steeds niet rijden en het was niet de bedoeling om er alleen maar een 2 liter van te maken. Nu ben ik er een bestwel een beetje klaar mee en vraag me nu ook af wat handig is........