Lagers of versnellingsbak... Wat moet ik nu?

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Saskia

Hallo

Mijn twingo (1994) maakt sinds een kleine twee maanden een hard geluid bij een snelheid van > 30km/u. Ik dacht dat het lag aan een rooster wat los gegaan was en toen ik mijn autootje daarvoor naar de garage bracht begonnen ze over de wiellagers. De rechter wiellager is toen vervangen, maar het geluid was niet weg. De garage zei toen dat het aan de lagers in de versnellingsbak lag en dat mijn versnellingsbak dus vervangen moest worden (zouden ook stukjes in de olie zitten).

Helemaal lekker zat het me niet want als ik naar rechts stuur dan hoor je niets meer, waarom zou het dan in de versnellingsbak zitten??

Ik ben naar een tweede garage gegaan en die zij bij een proefrit al direct het is de wiellager. Ik zei dat die vervangen was en eenmaal mijn auto op de brug zei hij toch echt dat het niet de versnellingsbak kon zijn. Ze hebben het nog even getest maar blijven zeggen dat het de wiellager is (stukjes metaal in de olie is normaal zeggen hun).

Omdat ik inmiddels wel betaald had voor het vervangen van de (rechter) wiellager ben ik terug gegaan naar garage 1 om verhaal te halen. Die beweren niets fout gedaan te hebben en blijven bij het verhaal van de versnellingsbak.

Uiteindelijk kon ik nog bij een vriend van mijn collega langs die een Skoda garage heeft en hij zei ook direct na het aanrijden met mijn auto, het is de wiellager (zelfde over de olie, daar zitten altijd wel stukjes in).

Ik heb nu bij garage 2 dus een afspraak gemaakt om mijn koppelingsplaat (die moet echt vervangen worden) en opnieuw de wiellagers te vervangen, maar maak ik de juiste beslissing? Is het niet toch de versnellingsbak?

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft? Het zou me erg helpen... ik twijfel enorm en ik kan me geld natuurlijk maar 1x uitgeven en dan graag wel op de juiste manier ;)

Groetjes Saskia
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

gewoon de wiellagers laten vervangen
als het in je versnellingsbak zit moet je het:
of in 1 bepaalde versnelling naar mijn mening constant horen
of in alle versnellingen

denk dat de mensen van het wiellager gelijk hebben

succes
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tijn
Contacteer:

typisch gevalletje "liever naar de echte dealer" lijkt me, want zo op afstand is het lastig te beoordelen.

Dat sturen klinkt inderdaad als " wiellager stuk ", maar als die al een keer vervangen is, moet het wel heel lomp gebeurd zijn als die ook al weer stuk is.
there is no spoon.
Saskia

Tja... de rechter zou vervangen zijn. Die tweede garage zegt dat het niet gebeurd of iig niet goed gebeurd is (omdat het geluid bij sturen naar rechts verdwijnt) en de derde garage zegt dat het sowieso moeilijk te constateren is welke kant kapot is en dat er dus een vergissing gemaakt kan zijn. Zelfs de eerste garage (phoephoe al die garages :) ) zei tussen neus en lippen door iets over links...

Ik heb hier ook nog een topic gevonden, uit april 2005, met iemand met hetzelfde probleem en bij hem waren het ook de wiellagers uiteindelijk. Scheelt wel in prijs natuurlijk, maar alleen als ik het bij het juiste eind heb ;)

Ik moet nu toch ergens vanuit kunnen gaan? Ben nu bij 3 garages geweest, waarbij het 2 tegen 1 is en ook twee van mijn collega's die wat meer verstand hebben van auto's zeiden ook van kan gewoon niet de versnellingsbak zijn of je bent een uitzonderlijk geval want mogelijk is het maar komt niet vaak voor...

Misschien nog even bellen met een Renaultdealer, maar aan de andere kant, nogmaals, moet toch uiteindelijk ergens vanuit kunnen gaan en die beslissing nemen.

OOOOOW wordt hier gek van!
Haas
Car: Megane RS

als je een lager neit goed monteert (wat ik mag aannemen, dat een garage dat fatsoenlijk kan!) issie binnen een poep en een scheet weer kaduuk.
Heb nog een tip voor je, gewoon puur voor jezelf om ff wat onrust weg te nemen. Als je je auto opkrikt met een voorwiel en je wiel is vrij van de grond, en uit de versnelling. Draai dan eens aan je wiel. Als het wiel draait, leg dan eens voorzichtig een vinger op de schroefveer van je schokdemper. Als je een trillinkje voelt, is je lager kapot.
Doe dat ook aan de andere kant, dan weet je al meer. Het zal niet het ei van columbus zijn, maar kan je misschien wat helpen.
Wellicht is je fusee ook kromgedrukt bij het vervangen van het wiellager (lomp gedrag ;) ) daardoor loopt je nieuwe lager ook meteen kapot.

edit: als het je bak is hoor je dat ook wanneer je rijdt. Kortom bij de garage beide voorwielen de lucht in, starten, in de versnelling en de snelheid gaan rijden waar je het normaal bij hoort. Als er dan ff een monteurtje onder gaat zitten, kan die zo horen of het je bak is of niet.
Saskia

De tweede garage liet me inderdaad voelen aan die veer. Rechts, die vervangen zou zijn, voelde ik een trilling. Minimaal maar toen ik links mijn vinger erop legde voelde ik helemaal niets, een duidelijk verschil dus.

De eerste garage liet mij nadat ik met dat verhaal terug ben gegaan, ook alleen maar horen bij het draaien aan het wiel en heel stom de rechter draaide ze naar rechts, tja dan hoor ik als ik rijd ook niets!!!

Die tweede garage heeft idd een test op de brug gedaan en toen de conclusies getrokken. De derde kon dat helaas niet doen (gewoon even vriendendienstje) maar zei ook van dat geluid kan haast niet uit de versnellingsbak komen. En als het dan de lagers in de versnellingsbak zijn zou je dat moeten merken met schakelen en dat gaat prima (mijn schakelkunsten daar gelaten ;) )

Blijf t moeilijk vinden maar denk toch dat ik gewoon met garantie van garage 2 woensdag mn auto laat maken... op hoog van zegen :)
Haas

als dat zo is, dan is het het lager.

wat betreft die bak, net als wat luco al zegt. Als het je baklagers zijn, moet je m bij alle versnellingen horen, als het de diff lagers zijn, hoeft dat neit, maar goed, dat geef ik de minste kans.

Zou toch maar eens teruggaan naar de garage waar je hem hebt laten maken en daar verhaal gaan halen. Liefst met een wat technischer iemand erbij, heb je een beter weerwoord, mocht je zelf niet de meest technische zijn ;)

Het wijst allemaal gewoon in de richting van een kapot wiellager...

Als het een bovag garage is, die gewoon inschakelen als ze nog niets willen ondernemen.
Saskia

:) Ja het blijft toch 2 tegen 1 en omdat garage 2 al zei het is de lager ben ik terug gegaan naar garage 1. Die blijven voet bij stuk houden... heel lastig enne idd ben niet de meest technische persoon op deze aardbol, hihi misschien wel de minste.

Heb een afspraak voor vandaag afgezegd maar ze belde me alweer op om een nieuwe te maken, heb gezegd dat ik volgende week wel bel maar laat woensdag dus mijn auto bij de tweede garage maken (koppeling moet ook vervangen worden). Vertrouw die 1e gewoon niet meer en wil niet dat ze nog meer aan mijn autootje piellen...

Zal iig met de BOVAG contact opnemen als na het repareren van de lagers idd alles voorbij is, want dan ben ik dus mooi in de zeik genomen, heb alles betaald!

Maare houd jullie allemaal op de hoogte, bedankt iig want voel nu iets meer zekerheid over mijn beslissing, al blijf ik het eng vinden... pfff had ik er maar meer verstand van ;)
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Elk wiel heeft een wiellager, als de garage rechts vervangt en het probleem zit ook in de linker wiellager, dan hou je dus een bijgeluid onder het rijden..

Dus in feite hebben ze dan niet echt iets fout gedaan, zijn ze alleen wat nalatig omdat ze wel rechts bijvoorbeeld vervangen maar niet nadenken dat links ook wel eens kapot kan zijn.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Haas

ja, maar uit niets blijkt dat links kapot is..
Saskia

Toen ik terug ging naar garage 1 zeiden ze half half idd nog niets over de linkerlager, maar gingen daar weer snel overheen met een opmerking over mijn versnellingsbak... zij ontkende ook te kunnen voelen aan de veer of een lager stuk is of niet.

Op de rekening die ik van de 1e ontving stond duidelijk 'rechter wiellager vervangen' en die maakte juist die trilling...
Haas

Saskia schreef:zij ontkende ook te kunnen voelen aan de veer of een lager stuk is of niet...
das echt onzin. Als je daar een trilling voelt, is het lager gewoon stuk...klaar. Wil omgekeerd niet zeggen dat wanneer je geen trilling voelt, het lager NIET stuk is. Oftewel, een lager kan tohc stuk zijn zonder dat aan de veer te kunnen voelen, maar das vaak een kwestie van tijd. Het lager is dan al op punt van overlijden...
Riël
Über-Spammer

Hebben ze toevallig voor én achter vervangen dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Haas schreef:ja, maar uit niets blijkt dat links kapot is..
volgens mij zijn we het hier met z'n allen anders aardig eens: de linker wiellager. (ongeacht of je het kan voelen, je zegt het tenslotte zelf al, ook als je het niet kunt voelen bij die veer, kan ie al wel kapot zijn.)

Plus dat de 2 garages toch ook hetzelfde zeggen, uitzondering daargelaten: die knakkers die claimen dat het in de bak zit :)

ik zou gewoon ook links vervangen, en ga er bijna vanuit dat het dan weer heerlijk stil is in je autootje :wink:

en als het ff kan inderdaad niet meer bij garage 1 naar binnen lopen, ik durf te wedden dat iedereen hier wel ervaringen heeft met garages die maar wat aan lopen te prutsen en waarbij het er op neerkomt dat je uiteindelijk zelf je problemen loopt op te lossen (anders had je dit topic ook niet aangemaakt..(I) )
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer

Helemaal lekker zat het me niet want als ik naar rechts stuur dan hoor je niets meer,

Als links kapot is, en je stuurt naar rechts, hoor je hem.

Als rechts kapot is en je stuurt naar rechts, hoor je hem niet of minder.

Nu, check eerst eens het rechter ACHTER wiellager. Die sneuvelen net zo goed hoor en zorgen voor een nog irritanter geluid. Bovendien hoor je niet of nauwelijks waar het vandaan komt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie