Geluidsinstallatie Twingo

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
XL4life

Beste mensen,

Vandaag was het zo ver. Ik heb een Twingo gekocht! Echt een schitterende auto, lichtmetalen velgen, open dak, rijdt lekker en echt ruim van binnen! (Y)

Helaas vind ik wel één nadeel. De geluidsinstallatie is echt bagger. Er zitten voor twee boxjes die klinken als een transister radio. Nu vraag ik me dus af wat ik hier aan kan doen. Achter op de hoedeplank een paar boxen lijkt me niet zo makkelijk gaan. De hoedeplank gaat helemaal de lucht in dus je moet extra veel speling in de kabel houden. Of misschien gaat de klep niet meer open als ik er te zware boxen in hang.

Zelf heb ik al een goede radio, een Sony GT300. Ook had ik al goede boxen die ik in me vorige auto op de hoedeplank had. Maar deze boxen zijn te groot en zeker te zwaar om de achterklep omhoog te houden. :~

Nu zat ik eraan te denken om de boxen in het dashboard te vervangen door betere boxen. Maar ik wil achter ook ergens boxen. Ik heb volgens mij een plastic rond iets gezien boven de wielkassen waar ook kleine boxen in zouden kunnen passen? Als dat zo zou zijn had ik graag 4 lichtere boxen voor de hoge tonen en 1 actieve subwoofer voor de wat lagere tonen.

Wat vinden jullie hiervan of wat raden jullie mij aan? Hoe hebben jullie het zelf opgelost? Het gaat om een Twingo van '95. Alvast bedankt voor jullie reacties! :)
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb wel eens gehoord dat boxen in de originele hoedeplank best werken, zelf heb ik gewoon netjes een MDF hoedeplank gemaakt die gewoon rust op die kunststof zijpanelen.
Chris@R5

Ik heb 2 6x9inch JBL's in de originele hoedenplank. Is redelijk stevig. Zeker als de klep dicht is.
Ik heb de hoedenplank alleen niet meer aan de klep gemonteerd i.v.m. kabels enzo naar de versterker. Werkt prima allemaal.

Voor is gewoon k*t bij een twingo. Alles is mogelijk, als het maar 10cm is :~ |:
Ik heb daar voorlopig een nette set 10cm JBL GTO op de radio i.c.m. een paar Axton tweeters (zijn serieus lekker). En ze voldoen dan prima voor een goed stereo-geluidsbeeld. Het kan natuurlijk veel beter, maar zo ben je met een paar euro wel even klaar.

Succes (Y)
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

ik kende iemand die had in zijn ford (weet niet welke maat die hebben) hele kleine speakertjes in de deur, bovenin bij het handvat en die dingen speelde goed man, kon de radio bijna voluit zetten, zonder probleem, alleen het merk niet meer :~
XL4life

Bedankt alvast voor de snelle reacties!

Dan ga ik alvast kijken of ik voren alvast een nette set boxen van 10cm kan krijgen. Achter moet ik dan maar eens kijken of ik misschien een mdf plaatje kan maken. Maar boxen in boven het wielkas gaat niet? En evt een subwoofertje dan? (~)
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Boxen boven de wielkassen kan wel, dan krijg je ze in van die torentjes.

En een sub in een Twingo :worship: :D

Kijk ook eens op show your sound.nl

En zoek eens naar Twingootjes, staan een aantal mooie modelletjes op (Y)
Chris@R5

Ik bedenk me net dat ik niet eens voorbeeld-foto's voor je heb.
Morgen maak ik wel even denk ik.
Nu even tentamen leren :~
Erix
Contacteer:

Persoonlijk zou ik met MDF je deuren zo maken dat er een fatsoenlijke maat componenten set in je deur past. Desnoods dat de woofer een stuk naar voren komt. De tweeter van de componenten set zoals gewoonlijk op het dashboard en een 10" subwoofer in een kleine 4e orde band-pass behuizing in de kofferbak.

Hoeft allemaal niet zo heel duur te zijn...wees er alleen zeker van dat je de componenten set voorin GOED filtert. Je zou zelfs kunnen beginnen met alleen de subwoofer en de standaard speakers voorin filteren. Misschien sta je hier al versteld van het voorlopige resultaat en ga je rustig sparen voor de rest....
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

met filteren bedoel je gewoon alleen hoge tonen, daar ben ik het dan wel mee eens.

Ik had nl jvc voorboxjes, gewoon standaard maat.
Achter ovale, maar meerendeel van muziek op voor en een klein subje.

Boxen gewoon helemaal op hoge tonen en dan de sub erbij, klonk naar mijn mening (als je niet al te prof. luisterd) perfect. (Y)
XL4life

Dat filteren is dat de optie op mijn radio HPF? (High Pass Filter)
Chris@R5

Is een optie op je versterker
Maus

Of, zoals XL4life zegt, de optie HPF op de radio. :wink:
Marcus

Dan ga ik alvast kijken of ik voren alvast een nette set boxen van 10cm kan krijgen.
Voor in de deuren kan je makkelijk een 13 cm composet kwijt. Je moet alleen waarschijnlijk een MDF ring plaatsen omdat de magneet een stuk groter is dan van de standaardspeakers.
Tijn
Contacteer:

niet alle twingo's hebben daar uimte, alleen de modellen na 2000 geloof ik ...

de oude deuren zitten geen gaten in.

Renault leverde vroeger een alpine soundboard ter vervanging van de hoedenplank... was echt fraai.
there is no spoon.
TheoV
Contacteer:

ik heb gewoon 10cm voorin, 13cm in de (originele) hoedenplank (nog aan de koffer bevestigd), en een 12" sub in de koffer. en alles DLS reference spul... klinkt lekker :D

maar als ik het opnieuw moest doen, dan zou ik grotere speakers nemen in de hoedenplank.

misschien op termijn ... :D
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb gehoord/gezien, weet alleen niet meer bij wie, dat je ovale speakers ook in de orinele hoedeplank kunt doen, zelfs dan blijft de klep goed open staan. En dan evt de hoedeplank aan de onderkant iets verstevigen ivm doorzakken.

ik zou het nl de volgende keer ook doen, toch wel fijn een hoedeplank die mee omhoog gaat.
Maus

tut schreef:maar als ik het opnieuw moest doen, dan zou ik grotere speakers nemen in de hoedenplank.
Waarom nog grotere (neem dan aan zwaardere (qua vermogen)) speakers achterin plaatsen? Het geluid moet toch juist van voren komen?
Of gebruik jij de achterbank zo intensief? :p
TheoV
Contacteer:

Maus schreef:
tut schreef:maar als ik het opnieuw moest doen, dan zou ik grotere speakers nemen in de hoedenplank.
Waarom nog grotere (neem dan aan zwaardere (qua vermogen)) speakers achterin plaatsen? Het geluid moet toch juist van voren komen?
Of gebruik jij de achterbank zo intensief? :p
mijn achterbank is inderdaad niet ongebruikt :P maar gewoon ook dat er wat meer verschillende bronnen van bas zijn, en dat niet al mijn bas door de woofer moet komen.
meer vermogen moeten ze van mij niet echt hebben (inderdaad om de balans voor/achter een beetje mooi te houden. nu is rondom hetzelfde vermogen gewoon...)
Erix
Contacteer:

Met filteren bedoel ik inderdaad alle lage tonen weghouden van je compo-set/voorspeakers. Deze zijn klein en slecht bestand tegen bassen. Die HPF op je radio is inderdaad een high-pass filter. Heeft je radio dit niet en heb je geen versterker dan kun je dit simpel passief doen.

Je voorspeakers belasten met bassen heeft helemaal geen nut en werkt ook alleen maar tegen je. Ze houden de subwoofer achterin namelijk nooit bij en hoor je het kleine beetje wat zij 'extra' leveren dus niet. Het enige wat er wel gebeurt, is dat ze onnodig belast worden met dat bass geweld en daardoor sneller gaan vervormen.

Onthoud ook dat de snap van elke bass een middentoon geluid is. Je hersenen proberen vooral juist deze snap te localiseren en juist ook alleen deze snap zorgt voor 90% van de strakheid van je bass.
XL4life

Hmmmz...

Ik zie het niet meer zitten. :p Er zijn dus veel dingen waar ik rekening mee moet houden. Ik had dus gekeken boven de wielkassen en er zit geen uitsparing voor evt boxen. Er zit wel een plastic rondje uitgekerft maar ik kan er niks uit halen. Iemand zei hier iets over torentjes maar wat moet ik me daar bij voorstellen? En kan ik dat plastic wat boven het wielkas zit loshalen of eruit zagen? |:

Misschien is het dan toch het beste dat ik toch een mdf hoedenplank maak. (S)
-jacco-
Über-Spammer

XL4life schreef:Hmmmz...

Ik zie het niet meer zitten. :p Er zijn dus veel dingen waar ik rekening mee moet houden. Ik had dus gekeken boven de wielkassen en er zit geen uitsparing voor evt boxen. Er zit wel een plastic rondje uitgekerft maar ik kan er niks uit halen. Iemand zei hier iets over torentjes maar wat moet ik me daar bij voorstellen? En kan ik dat plastic wat boven het wielkas zit loshalen of eruit zagen? |:

Misschien is het dan toch het beste dat ik toch een mdf hoedenplank maak. (S)
Die plastic kappen boven je wielkasten kun je loshalen, zit met 2 torxjes vast :)
Die ring moet je eruit zagen, slijpen of schuren (maar dat is een hoop werk :P ).
Hierop (Of in, net hoe je het noemen wilt) monteer je de "torentjes".

* Ben een plaatje aant zoeken, maar zo snel nog niet gevonden :D *
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
-jacco-
Über-Spammer

XL4life

Jacco Osté schreef:[img]http://www.carros-int.nl/accessoires/10 ... o_geel.jpg[/img]

Deze dus :)
Aha!

Dat ziet al beter uit! Lijkt me mooier dan achter de hoedenplank. Sowieso op de plaats waar die dingen zitten heb je nergens last van. Bedankt! Waar kan je die torentjes eigenlijk kopen? :worship:
-jacco-
Über-Spammer

Your Welcome :)

Plaatje komt hier vanaf:

http://www.carros-int.nl/

Maar je kunt ook even naar de dealer gaan :)
Of marktplaats in de gaten houden, goedkoop zal het niet zijn bij Mr. Renault ;)
Kwaliteit oordeel ik niet over, ik heb ze nooit gehoord :)
-jacco-
Über-Spammer

Gemonteerd ziet het er zo uit: :)

[img]http://medias.forum-auto.com/uploads/20 ... r_4002.jpg[/img]
Gabri van der Veen
Über-Spammer

http://www.carmedia.nl/catalog/product_ ... vanaf-0993

zijn dezen gelijk?, zoja prijs valt me reuze mee :)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
-jacco-
Über-Spammer

Das zonder speakers (Y)
XL4life

Dat ziet wel strak uit! Uit die ene site begrijp ik dat er dus maximaal boxen inpassen van 13cm. Zijn de originele boxen van goede kwaliteit? Of kan ik beter alleen die torentjes bestellen en andere boxen van 13cm kopen? :smile:
Gabri van der Veen
Über-Spammer

zou andere speakers halen :ja:
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
-jacco-
Über-Spammer

Gabri schreef:zou andere speakers halen :ja:
(Y) :beer:
XL4life

Dan rijdt ik straks eens of binnekort eens langs de Renault dealer om alleen die torentjes te halen of ik bestel ze op die site. Heb na vandaag toch vakantie en dan ga ik alles eens af maken. Straks ga ik de auto wassen en misschien in de was zetten. 8)

Bedankt voor jullie reacties en tips alvast. Ik hou jullie op de hoogte! :foto:
Glekke
Contacteer:

Erix schreef:Je voorspeakers belasten met bassen heeft helemaal geen nut en werkt ook alleen maar tegen je. Ze houden de subwoofer achterin namelijk nooit bij en hoor je het kleine beetje wat zij 'extra' leveren dus niet. Het enige wat er wel gebeurt, is dat ze onnodig belast worden met dat bass geweld en daardoor sneller gaan vervormen.
Is dit wel helemaal juist? Volgens mij als je een composetje hebt is het toch wel de bedoeling dat er wat bass uitkomt, anders kun je net zo goed de originele speakers laten zitten met een tweeter ofzo... uit de woofer komt ook heel andere bass dan uit een composetje, voor de beste klank heb je allebei nodig... bij mij klinkt dit toch zo
Laatst gewijzigd door Glekke op vr 16 jun 2006 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Glekke
Contacteer:

hehe een keertje zal wel goed zijn :p
Erix
Contacteer:

Glekke schreef:
Erix schreef:Je voorspeakers belasten met bassen heeft helemaal geen nut en werkt ook alleen maar tegen je. Ze houden de subwoofer achterin namelijk nooit bij en hoor je het kleine beetje wat zij 'extra' leveren dus niet. Het enige wat er wel gebeurt, is dat ze onnodig belast worden met dat bass geweld en daardoor sneller gaan vervormen.
Is dit wel helemaal juist? Volgens mij als je een composetje hebt is het toch wel de bedoeling dat er wat bass uitkomt, anders kun je net zo goed de originele speakers laten zitten met een tweeter ofzo... uit de woofer komt ook heel andere bass dan uit een composetje, voor de beste klank heb je allebei nodig... bij mij klinkt dit toch zo
Een componenten-set speelt ongeveer hetzelfde als de gemiddelde boekenplank luidspreker (bruikbaar max tot ca 60Hz). Alles wat daaronder zit is een hoop energie wat je componenten set belast (vooral mechanisch) maar zonder positief resultaat. Natuurlijk kunnen ze 40Hz ook afspelen maar lang niet met dezelfde geluidsdruk als 80Hz. Bij een goed systeem zullen de voor speakers ook rond de 120Hz a 100Hz zijn afgefilterd en de subwoofer zo rond de 60Hz a 80Hz. Dit zijn maar fictieve (wel vaak voorkomende) voorbeeld getallen. Welke kantel frequenties er precies het beste in balans zijn zul je simpelweg moeten proberen.
XL4life

*UPDATE*

Zo dat is alweer een tijdje verder. Bij carmedia had ik dus die luidspreker ringen besteld maar het duurde ongeveer twee weken voordat ik ze pas binnen had. Toen ben ik met me broer gaan kijken voor boxen bij de MediaMarkt. Zo'n medewerker daar zei dat ik beter een compo setje kon pakken. Maar dat was een beetje te duur dus heb ik nu voren twee nieuwe luidsprekers en achter nu ook twee nieuwe. Ze zijn alle vier van MTX, voren 10 cm, achter 13 cm. :gitar:

En nu komt het probleem. Die boxen van 13 cm pasten achter niet! :@ Achter horen er ook 10 cm speakers in. Nu heeft mijn broer die luidsprekerringen aangepast en de nieuwe boxen ook aangepast zodat alles toch nog past, gelukkig.

Fijn alles is nu mooi aangesloten maar er komen uiteraard geen lage tonen uit. Nu heb ik nog een subwoofer maar daar zit een brom en en af en toe doet hij het wel en dan weer niet.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere subwoofer die niet al te groot is. Heeft iemand een idee? (I)
Plaats reactie